Verlagen van aw11

Alles over de AW11. Onderhoud, aankoop weetjes en andere handigheidjes voor de AW11.

Moderator: Pieten

remzik
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 36
Lid geworden op: 03 jul 2010, 19:21

Verlagen van aw11

Bericht door remzik »

Ik heb mijn AW11 uit 1986 verlaagd met Jamex en Koni. Achter zaten al koni's maar voor de originele dempers en veren. Voor de vervanging reed hij vrij stabiel 200 Km/uur maar nu ik alles heb vervangen deint hij een beetje, je stuurt en dan even wachten, en dan stuurt de auto pas, dit is alleen bij hoge snelheden. Bij 120 merk je het wel maar is het niet lastig om te sturen. Harder dan deint hij echt, beetje eng.
De voorkant van de auto is ook flink lager, is er iets dat ik moet afstellen als ik de auto verlaag. Ik lees ook in het forum dat je rubbers ook slechter worden en moeten worden vervangen, maar met originele vering had ik geen last van deinen, of indirect sturen.
Heeft iemand hier ervaring mee?
Alvast bedankt.
Gebruikersavatar
mr2PUNTfreak
Berichten: 5387
Lid geworden op: 27 dec 2006, 18:37
Type MR2: AW11

Bericht door mr2PUNTfreak »

Als je nog een setje rubbers zoekt.
http://mr2club.nl/forum/showthread.php?t=14533
Afbeelding
Gebruikersavatar
ROB-E
Berichten: 2505
Lid geworden op: 02 apr 2007, 23:05
Type MR2: AW11

Bericht door ROB-E »

Wat voor een koni's? rood of geel?
En is de auto opnieuw uitgelijnd?
Green Goblin schreef:Wat Rob-E zegt.
remzik
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 36
Lid geworden op: 03 jul 2010, 19:21

Bericht door remzik »

Gele Koni's, en nee hij is niet uitgelijnd. En over het uitlijnen, is het dan handig eerst de rubbers te vervangen want je gooit met de rubbers alles los. En is er een speciale uitlijn procedure want als je de rubbers vervangt dan kun je de positie van het wiel veranderen, meer naar voren of achteren. Of moet ik hem dan gewoon in het midden van de wielkas zetten?
Gebruikersavatar
ROB-E
Berichten: 2505
Lid geworden op: 02 apr 2007, 23:05
Type MR2: AW11

Bericht door ROB-E »

Gele koni's, goede keuze 8)

Natuurlijk is het beter om eerst de rubbers te vervangen en daarna uitlijnen.
Maar over de procedure van het uitlijnen kan ik je niks vertellen.
K laat dat uitvoeren ;)
Maar bij het vervangen van de rubbers ga je toch niet de tapeinden van de spoorstangen/trekstangen loshalen? Alleen de bouten van... zodat je bij de rubbers kan komen.
Green Goblin schreef:Wat Rob-E zegt.
RowanMR2
Zere vingers van het typen..
Berichten: 621
Lid geworden op: 29 dec 2006, 20:31

Bericht door RowanMR2 »

Rubbers zo snel mogelijk doen.. Het "deinen" komt waarschijnlijk door de uitlijning van de wielen. Omdat de opbouw nu lager staat, is de geometrie van de wielen niet meer gelijk als voorheen. Dus na de rubbers uit laten lijnen, dit kun je zelf niet nauwkeurig doen. Bij de prof zetten ze dan een apparaatje op elk wiel dat met behulp van lasers de precieze stand van de wielen kan zien. Kost meestal rond €60.

TRD heeft een leuke "stage 1" setup voor de uitlijning bedacht. Dit betreft iets meer negatieve camber, meer caster, en een kleine "toe in/out" verandering. Misschien leuk voor je om die waarden door te geven aan je uitlijner. Ze hebben ook stage 2 t/m stage 4 setups, maar die zijn meer voor op het circuit enzo.
remzik
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 36
Lid geworden op: 03 jul 2010, 19:21

Bericht door remzik »

Bedankt voor de info, rubbers had ik vorig jaar al gekocht voor mijn oude mr2, van vorig jaar. Vond het al heel wat dat ik de koni's eronder kon zetten, ik ga de rubbers proberen te vervangen, zal daarbij opletten dat ik niet teveel los draai. Daarna zal ik hem laten uitlijnen, even TRD checken voor de setup.
Gebruikersavatar
mvdheide
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 410
Lid geworden op: 21 aug 2010, 21:25

TRD checken hoe,wat, waar?

Bericht door mvdheide »

Hoi,

Klinkt goed TRD checken, maar help deze MR2 newbie even op weg hoe je dat doet?:huh:
Nieuwe set bushings en dergelijke is besteld, dus wellicht dit weekend alles uit elkaar en vernieuwen, dan kan die volgende week ook uitgelijnd worden.
Maar de witte hebben ze gewoon volgens fabriekswaardes gedaan denk ik, voelde daarna prima maar ik heb natuurlijk nog geen echt vergelijk materiaal.
Vast bedankt,

Marcel van der Heide
RowanMR2
Zere vingers van het typen..
Berichten: 621
Lid geworden op: 29 dec 2006, 20:31

Bericht door RowanMR2 »

Voor de TRD setup check deze site, de setup komt uit een TRD handboek:
http://www.mr2.com/TEXT/MkI_TRD_Prep.html

Het complete handboek heb ik ook digitaal, en is 11,3 mb.

Het beste idee om is direct ook de witte plastic bushing aan de rechterkant in het stuurhuis te vervangen, deze is altijd versleten en dat zorgt voor speling in het stuur. Als je dan helemaal goed bezig wilt zijn vervang dan ook de spoorstangen voor én achter, én de fuseekogels, én de droplinks van de stabilisatorstangen. Dan rijdt je AW11je weer helemaal als nieuw. Leuk is het om dan ook dikkere stabilisatorstangen te monteren, zodat de auto minder overhelt in bochten....

Doe eerst al het vervangende werk voordat je de auto laat uitlijnen, anders gooi je het later namelijk toch weer los. Wacht er niet te lang mee, want je banden slijten ook iets sneller bij verkeerde uitlijning :)
Gebruikersavatar
mvdheide
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 410
Lid geworden op: 21 aug 2010, 21:25

Bericht door mvdheide »

Hoi Rowan,

Bedankt voor de link en de tips. Kun je mij dat handboek ook mailen?
Fuseekogels e.d. neem ik inderdaad ook meteen mee en ik heb mijn al gereviseerde stuurhuis van mijn witte MR2 al even overgezet maar die wil ik eigenlijk weer terugzetten op de witte zodat dat mijn winterauto kan worden. En die stond ondertussen al stabiel op de wieltjes (alles al vervangen) Hehe.

Die witte bushings voor het stuurhuis ben ik wel een tijd naar op zoek geweest maar heb ik niet gevonden, dus toen stuurhuis maar geheel laten reviseren.
Heb jij een goed adresje daarvoor, anders moet ik toch een 2e stuurhuis laten doen.

Marcel van der Heide
bonno

Bericht door bonno »

mvdheide schreef:Hoi,

Klinkt goed TRD checken, maar help deze MR2 newbie even op weg hoe je dat doet?:huh:
Nieuwe set bushings en dergelijke is besteld, dus wellicht dit weekend alles uit elkaar en vernieuwen, dan kan die volgende week ook uitgelijnd worden.
Maar de witte hebben ze gewoon volgens fabriekswaardes gedaan denk ik, voelde daarna prima maar ik heb natuurlijk nog geen echt vergelijk materiaal.
Vast bedankt,
Marcel van der Heide

Dus jij gaat als "newbie" dus zelf even al je rubbers vervangen. Knap.
Ik heb weleens gehoord dat je soms een brander nodig hebt om de oude eruit te krijgen, en een pers voor de nieuwe.
Ik ben benieuwd naar de afloop, want ik heb ook nog zo'n set rubbers.
Zwarte Urethane. (geen rood)
Gebruikersavatar
mvdheide
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 410
Lid geworden op: 21 aug 2010, 21:25

Bericht door mvdheide »

Bonno,

Ik mag dan wel een newbie zijn in de MR2 wereld, auto onderhoud is mij met de paplepel ingegoten. Als jochie van 8 hielp ik mijn vader al met het opknappen van auto's, meestal Peugeots aangezien hij daar als automonteur werkte.
Wat wel nieuw voor mij wordt is plaatwerk gaan lassen, heb net een tig lasapparaatje gekocht om eens even mee te gaan experimenteren en zo zal er nog wel het eea volgen. Ook wel nodig als je gaat proberen een zomer en een winter MR2 tje te rijden (en dat meestal alleen naar het station heen en weer ).
Voordeel is dat mijn witje wat grotere luchtgaten heeft, dus veel kan ik er niet aan stukmaken.

Marcel van der Heide
bonno

Bericht door bonno »

mvdheide schreef:Bonno,
Ik mag dan wel een newbie zijn in de MR2 wereld, auto onderhoud is mij met de paplepel ingegoten. Als jochie van 8 hielp ik mijn vader al met het opknappen van auto's, meestal Peugeots aangezien hij daar als automonteur werkte.
Wat wel nieuw voor mij wordt is plaatwerk gaan lassen, heb net een tig lasapparaatje gekocht om eens even mee te gaan experimenteren en zo zal er nog wel het eea volgen. Ook wel nodig als je gaat proberen een zomer en een winter MR2 tje te rijden (en dat meestal alleen naar het station heen en weer ).
Voordeel is dat mijn witje wat grotere luchtgaten heeft, dus veel kan ik er niet aan stukmaken.
Marcel van der Heide


Mooi, foto's zijn welkom in de projekt sectie van dit forum.
Ik ben benieuwd hoe makkelijk of moeilijk de oude rubbers eruit gaan.
Het schijnt nogal lastig te zijn, omdat de rubbers meestal niet versleten zijn.
Alleen wat droog.
Gebruikersavatar
Green Goblin
Berichten: 12095
Lid geworden op: 22 dec 2006, 06:55
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Green Goblin »

Bij mij ging het redelijk probleemloos.







(Had ik gezegd dat we een pers op de zaak hebben ? ;D )
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Nikko
Knop gevonden hoor !
Berichten: 21
Lid geworden op: 05 nov 2010, 18:10

Bericht door Nikko »

mvdheide schreef:Bonno,

Ik mag dan wel een newbie zijn in de MR2 wereld, auto onderhoud is mij met de paplepel ingegoten. Als jochie van 8 hielp ik mijn vader al met het opknappen van auto's, meestal Peugeots aangezien hij daar als automonteur werkte.
Wat wel nieuw voor mij wordt is plaatwerk gaan lassen, heb net een tig lasapparaatje gekocht om eens even mee te gaan experimenteren en zo zal er nog wel het eea volgen. Ook wel nodig als je gaat proberen een zomer en een winter MR2 tje te rijden (en dat meestal alleen naar het station heen en weer ).
Voordeel is dat mijn witje wat grotere luchtgaten heeft, dus veel kan ik er niet aan stukmaken.

Marcel van der Heide
Stond jouw rode mr2 toevallig vanmorgen bij het station in Hardenberg; heb ik de laatste tijd daar al vaker zien staan en daarvoor (wintermaanden) stond er geregeld een witte (beide origineel nl.) Of er rijdt toevallig nog iemand met een witte/rode mr2 geregeld naar het station.
Opel Corsa 1.0s, VW Golf GTI 8V Edition One, VW Golf G60, Renault Clio 16V Grand prix, Peugeot 106 GTI, VW Golf G60, VW Corrado G60, Peugeot 205 1.9 GTI, Peugeot 406 3.0 V6, Toyota MR2 AW11
Gebruikersavatar
mvdheide
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 410
Lid geworden op: 21 aug 2010, 21:25

Bericht door mvdheide »

Hoi Nikko,

Dat klopt, die zijn beide van mij. 8)
Momenteel werk ik in Utrecht op CS dus de trein is een erg goede optie.
Hij staat overigens regelmatig ook in Ommen of gewoon in Utrecht als hij een dagje mee uit mag.
Ik ben er alleen nog heel voorzichtig mee aangezien deze de laatste 3 jaar heeft stilgestaan bij de vorige eigenaar (wel een liefhebber overigens) en er al 312.000 km op heeft zitten.
Eerst moet mijn garage leeg zodat de witte erin kan, motorrevisietje doen zodat mijn rechtervoet wat zwaarder kan worden.
Soms pak ik ook nog wel de brommer :bike: , een 27 jaar oude Honda Silverwing GL650 ook erg lekker.
Er moet overigens in de buurt van Hardenberg nog iemand wonen met een rode AW11 want die kwam ik 's morgens vroeg al eens tegen (toen nog in mijn witje).
Marcel van der Heide
RowanMR2
Zere vingers van het typen..
Berichten: 621
Lid geworden op: 29 dec 2006, 20:31

Bericht door RowanMR2 »

Hoi Marcel,

Ik zal je het handboek wel mailen. Stuur je e-mail maar via pm. Weet nog niet wanneer het gaat worden, want heb een druk weekje voor de boeg en de meeste e-mailproviders kunnen maar max 10mb mailtje ontvangen. Anders splits ik hem wel op..

xxx
Gebruikersavatar
mvdheide
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 410
Lid geworden op: 21 aug 2010, 21:25

Bericht door mvdheide »

Rowan,

hij is binnen. Enorm bedankt.

Marcel van der Heide
RowanMR2
Zere vingers van het typen..
Berichten: 621
Lid geworden op: 29 dec 2006, 20:31

Bericht door RowanMR2 »

Mocht iemand anders nog het TRD handboek willen hebben, stuur me dan een PM met e-mailadres en dan maak ik het zo snel mogelijk over :)
Gebruikersavatar
dms
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 29
Lid geworden op: 06 feb 2008, 23:10
Type MR2: AW11

verlagen

Bericht door dms »

Hallo wie weet of je bij koni geel met trd veren de bumpstops moet verwijderen? heb het idee dat de veren niet onder spanning tussen de schotels zitten?

Wie heeft hier ervaring mee?

Groeten Rene
Plaats reactie