Slecht starten AW11

Alles over de AW11. Onderhoud, aankoop weetjes en andere handigheidjes voor de AW11.

Moderator: Pieten

Gebruikersavatar
Green Goblin
Berichten: 12095
Lid geworden op: 22 dec 2006, 06:55
Type MR2: AW11
Contacteer:

Slecht starten AW11

Bericht door Green Goblin »

Het goede nieuws is, dat de AW11 vanaf januari 2013 belastingvrij is. Het slechte nieuws is dat hij een beetje een startprobleem heeft.

Al geruime tijd heeft hij dit: als hij lang stilstaat, dan wil het oude beestje slecht starten. Ik moet dan heel lang door starten, met het gas spelen, en op een gegeven moment komt het beest tot leven, pruttelend en al. Duurt dan even tot hij op temperatuur is, voor die tijd doet hij nog wel eens een misslag als ik het gas te snel indruk. Op temperatuur, niets meer aan de hand.

Het kwam wel eens voor dat ik de accu leeggestart had voor dat de pruttelfase over was, jammer dan, dan moest de acculader er aan en moest ik de volgende dag weer eens proberen.

Dit is alleen de laatste tijd erger geworden. Momenteel kan ik een hele tijd doorstarten, en kom ik niet meer op het punt dat de auto aanslaat (in tegenstelling tot eerst dus, waar hij aansloeg, maar niet goed genoeg liep om door te blijven lopen). Het vreemde is alleen, dat als ik hem dan de volgende dag probeer, hij het gewoon wel doet (soms springt hij dan gewoon aan zodra ik de sleutel omdraai !). Dit kan ik dus niet helemaal rijmen.

Gisteren dus ook, niet aan te krijgen, dus op een gegeven moment maar de spyder gepakt voor de kerstboodschappen. Ik kom terug met een paar kratten bier op mijn bijrijdersstoel, stap in de AW11, en met een paar omwentelingen van de startmotor springt hij aan....

Dacht ik eerst dat het met vocht te maken had (bougiekabels gewisseld e.d.), ik vermoed nu dat het meer iets brandstofgerelateerds is. Gisteren de bougies ook eens er uit gedraaid tussen het starten door, en met name bougie nummer 1 was zo goed als droog.

Nog iets vreemds: als ik dan een kort stukje rijd (net voordat de temperatuurmeter constant op goed blijft staan), en ik stop ergens, dan wil hij weer niet lekker aanslaan. Is hij warm, dan is er geen enkel probleem. Dit is ook van de laatste tijd.

Na de kerst ga ik de auto's eens omwisselen, en gaat de AW de garage in, zodat ik (droog) aan het ding kan gaan knutselen. Iemand nog tips en/of ideeën voor me ?

Vooral het vreemde, dat hij de volgende dag wel in één keer aanslaat, kan ik zelf zo niet verklaren.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
mr2PUNTfreak
Berichten: 5387
Lid geworden op: 27 dec 2006, 18:37
Type MR2: AW11

Bericht door mr2PUNTfreak »

Slopen?;D
Afbeelding
Gebruikersavatar
mvdheide
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 410
Lid geworden op: 21 aug 2010, 21:25

Bericht door mvdheide »

mr2PUNTfreak schreef:Slopen?;D
Dat kan natuurlijk, maar om dat nu meteen te doen sinds wij onze elfjes niet meer hebben?

Ik zou denken aan de koude start injector die op je inlaatspruitstuk zit.
Misschien een beetje verstopt of gewoon op?
Je kunt natuurlijk even de spanning meten tijdens een koude start (als je armen lang genoeg zijn ::) ) of de injector eruit draaien en even in een jampotje hangen anders spuit de hele boel onder.

Overigens kratjes bier meenemen in een elfje past niet toch?
Marcel van der Heide
Gebruikersavatar
Green Goblin
Berichten: 12095
Lid geworden op: 22 dec 2006, 06:55
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Green Goblin »

Koude start injector zat ik zelf ook aan te denken, maar waarom start hij dan de volgende dag in 1 keer ?

Er passen overigens 3 kratten bier in de achterste kofferbak van eeen AW11...;D
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
mvdheide
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 410
Lid geworden op: 21 aug 2010, 21:25

Bericht door mvdheide »

Green Goblin schreef:Koude start injector zat ik zelf ook aan te denken, maar waarom start hij dan de volgende dag in 1 keer ?

Er passen overigens 3 kratten bier in de achterste kofferbak van eeen AW11...;D
Mmh, een boodschappenkratje kreeg ik er niet in, maar ja.

Als je injector een beetje gaar is, of de contacten geoxideerd, kan dat goed de ene dag wel werken en de andere dag niet.
Waarschijnlijk werkt hier de oplossing die gebruikt wordt voor de stuurbekrachtiging ook prima, precies 70 keer het contact aan en uit doen, maar dan met starten, alleen wel even je startmotor loskoppelen. :)
Marcel van der Heide
Gebruikersavatar
mr2PUNTfreak
Berichten: 5387
Lid geworden op: 27 dec 2006, 18:37
Type MR2: AW11

Bericht door mr2PUNTfreak »

Stekkertjes van injectoren zijn nog wel goed?
Afbeelding
Gebruikersavatar
Green Goblin
Berichten: 12095
Lid geworden op: 22 dec 2006, 06:55
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Green Goblin »

Zo op het eerste gezicht wel, ik vind wel dat de injectoren erg los zitten (je kunt ze heel makkelijk ronddraaien).
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Ewoud
Zere vingers van het typen..
Berichten: 1624
Lid geworden op: 28 dec 2006, 00:25

Bericht door Ewoud »

Ik heb in het verleden ook gehad dat de AW11 slecht starte en na een rit als ik kort stil stond ook weer moeilijk wou starten. (welliswaar niet zo erg als jij nu omschrijft)

Dat bleek bij mijn AW11 gewoon een slechte massa te zijn, de kabel die onder de accu doorloopt was volledig geoxideerd bij de aansluiting.
Afbeelding
AW11 in storage for '14/15, now driving turbobricks.
Gebruikersavatar
Green Goblin
Berichten: 12095
Lid geworden op: 22 dec 2006, 06:55
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Green Goblin »

Is het niet, de startmotor draait prima, alleen aanslaan ho maar. En die kabel heb ik een paar jaar geleden ook vervangen, inderdaad. Die is na 25 jaar wel doorgerot.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
MR2lars
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 136
Lid geworden op: 27 dec 2006, 21:37

Bericht door MR2lars »

Heeft het niet met de ontsteking te maken?
Misschien dat je hier iets aan hebt:

http://www.mr2.com/forums/mk-1-mr2-aw11 ... -help.html
Gebruikersavatar
MMaddict
Zere vingers van het typen..
Berichten: 1867
Lid geworden op: 16 apr 2011, 11:48
Type MR2: AW11

Bericht door MMaddict »

Green Goblin schreef:Zo op het eerste gezicht wel, ik vind wel dat de injectoren erg los zitten (je kunt ze heel makkelijk ronddraaien).
Ze horen vrij rond te kunnen draaien!

Hoe zet je haar steeds weg? En geef je de AW11 steeds nieuwe benzine na een (lange) tijd stilstaan?
Don't shoot the messenger!
Gebruikersavatar
mrgeel
Berichten: 2511
Lid geworden op: 22 dec 2006, 22:39

Bericht door mrgeel »

Je AW11je voelt zich een beetje verraden!!!

Voorheen stopje je al je liefde in hem, tegenwoordig ben je altijd maar bezig met de ZZW!!!!

En dan nog volhouden dat een auto geen gevoel heeft!!!!!

Maargoed veel succes en een prettige kerst.


Groetjes, Herbie:P
Gebruikersavatar
Green Goblin
Berichten: 12095
Lid geworden op: 22 dec 2006, 06:55
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Green Goblin »

MMaddict schreef:Ze horen vrij rond te kunnen draaien!

Hoe zet je haar steeds weg? En geef je de AW11 steeds nieuwe benzine na een (lange) tijd stilstaan?
Het is niet zo dat de AW maanden stil staat, op zijn hoogst een paar weken. Dus aan de benzine ligt het niet.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
MMaddict
Zere vingers van het typen..
Berichten: 1867
Lid geworden op: 16 apr 2011, 11:48
Type MR2: AW11

Bericht door MMaddict »

Misschien eens naar je stationaire regel klep kijken
Gebruikersavatar
ROB-E
Berichten: 2505
Lid geworden op: 02 apr 2007, 23:05
Type MR2: AW11

Bericht door ROB-E »

Idd vaag. de 1ne keer wel en de andere keer niet.
Zijn de bougie kabels al eens vervangen? Gezien de mijne na lang stil staan dit ook een beetje heeft. in het begin een beetje pruttelen. (altijd wel aanslaan)
Nu de bougiekabels en rotor/verdeler zijn vervangen, nog toe geen last meer van gehad. En heb de MR2 vorige week nog even gestart gehad. (na al weer een aantal maanden stil staan) in 1 keer aanslaan en een keer gesputterd. (wellicht ergens vocht)
Wellicht doet een flesje injectie reiniger (ook) wonderen.

Probeer ook eens:
De auto alleen op het contact te zetten en een 10 a 20 seconden te wachten voordat je hem start. Geef de benzine pomp een beetje tijd om rond te pompen, na een poosje stil staan.

Of een vuil gasklephuis.
Green Goblin schreef:Wat Rob-E zegt.
Gebruikersavatar
Green Goblin
Berichten: 12095
Lid geworden op: 22 dec 2006, 06:55
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Green Goblin »

ROB-E schreef:I

Probeer ook eens:
De auto alleen op het contact te zetten en een 10 a 20 seconden te wachten voordat je hem start. Geef de benzine pomp een beetje tijd om rond te pompen, na een poosje stil staan.
Goede tip, had ik nog niet aan gedacht.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Henri
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 209
Lid geworden op: 04 okt 2007, 08:52

Bericht door Henri »

Bobine?
Gebruikersavatar
Green Goblin
Berichten: 12095
Lid geworden op: 22 dec 2006, 06:55
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Green Goblin »

Hm, zou ook kunnen. En je hebt best kans dat ik daar nog één van op de (heel erg koude) zolder heb liggen.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Surferdude
Berichten: 7723
Lid geworden op: 01 jan 1970, 01:00
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Surferdude »

Een goed gesprek misschien?
[url=http://www.flickr.com/photos/arthur_mol ... /:w5rnltst][b:w5rnltst]flick[/b:w5rnltst][b:w5rnltst]r[/b:w5rnltst][/url:w5rnltst][/align:w5rnltst]
[img:w5rnltst]http://farm4.staticflickr.com/3069/1303 ... 67c5_n.jpg[/img:w5rnltst][/align:w5rnltst]
Gebruikersavatar
flip
Berichten: 574
Lid geworden op: 11 feb 2009, 23:27
Type MR2: ZZW30

Bericht door flip »

even een opmerking over het wachten op de benzine pomp,
bij sw20 en celica t18 is het zo dat de benzine pomp pas aanslaat als je aan het starten ben..... (ma weet niet of dit bij aw11 ook zo is)

en wat denk je van bougies en ontsteking stellen (al is dat 2de iets vaag, ivm volgende dag wel starten)

keertje injector cleaner er in
-koop nooit een rode bikini dan kan je eigenlijk het beste n witte kope net als met n auto-
-turbo`s are (stil) for people who can't build engines-
Plaats reactie