Dagwaarde MR2

Alles over de AW11. Onderhoud, aankoop weetjes en andere handigheidjes voor de AW11.

Moderator: Pieten

Plaats reactie
bajverhe
Knop gevonden hoor !
Berichten: 11
Lid geworden op: 19 mar 2013, 22:28

Dagwaarde MR2

Bericht door bajverhe »

Hallo,

Ik heb sinds november een mr2 aw11 uit 1986, een origineel nederlandse auto.

Ik heb de auto gekocht met wat schade en die schade is deels gemaakt.

Nou is er vorige week een auto tegenaan gereden(ik kwam van rechts en hij uit een eenrichtingsweg, de verkeerde richting in), en nu zit er een klein beetje extra schade op. mijn achterscherm is (licht)gedeukt en ook mijn bumper heeft wat geleden.

Ik heb de schade laten zien aan het lokale autoschadebedrijf, en die vertelde me dat laten maken 800 euro kostte, maar dat het waarschijnlijk een gevalletje economisch total loss werd.

nou vroeg ik me af hoe de dagwaarde van zo'n oude auto bepaald werd, ik heb geen taxatierapport, maar vraag me af wat de dagwaarde van mijn auto ongeveer zou zijn.

er staan 220 duizend kilometers op, maar er ligt wel een gereviseerd blok in(met de rekeningen van 2000+ euro erbij).

Wat denken jullie?

MVG,

Bart
Gebruikersavatar
BST
Zere vingers van het typen..
Berichten: 3813
Lid geworden op: 28 dec 2006, 13:30
Type MR2: AW11

Bericht door BST »

Normaal gesproken kijkt een verzekeraar naar de waarde van zo'n auto in het economisch verkeer.. dat houdt in dat ze zonder taxatie uitgaan van een aantal tabelletjes en als je mazzel hebt nog kijken naar een aantal transacties binnen clubs. Meestal ben je dan met een oudere auto slecht af, tenzij je dmv conta expertise kan aantonen dat ze er echt helemaal naast zitten..

Succes met de afhandeling!
Meus MR2 eram prothoplastus crocus unus per a niger tectum in rus ruris

Afbeelding

duderstadthulppiet / loederdaghulppiet
bajverhe
Knop gevonden hoor !
Berichten: 11
Lid geworden op: 19 mar 2013, 22:28

Bericht door bajverhe »

ja ben ik wel bang voor, zeker omdat er ook al andere schade op zat zal er ook weinig aan te doen zijn qua contra expertise.

leuk weetje trouwens, de auto die me aanreed was een politievoertuig(in de politiekleuren ook). agent in kwestie had zelf nota bene een aw11 gehad zeitie.
Gebruikersavatar
MMaddict
Zere vingers van het typen..
Berichten: 1867
Lid geworden op: 16 apr 2011, 11:48
Type MR2: AW11

Bericht door MMaddict »

Het hangt helemaal van de schade af, genoeg mensen die de dag waarde nemen en de auto terug kopen en hem dan bij de buurman laten uitdeuken/ spuiten. En zo geld overhouden. (los van het ongemak)

Bij een reparatie (dus niet economisch total loss) moet je praktisch altijd de rekeningen overleggen en krijg je alleen dat geld terug.
Don't shoot the messenger!
Gebruikersavatar
krijger
Berichten: 3000
Lid geworden op: 01 mar 2007, 14:54
Contacteer:

Bericht door krijger »

Dagwaarde van een sw20 was de laatste keer dat ik keek 250 euro ( een halve ssr velg van mij is nog duurder) :P Dus ga er vanuit dat een aw niet veel meer zal zijn.

Met een taxatie, heb je meer om op te staan.
bajverhe
Knop gevonden hoor !
Berichten: 11
Lid geworden op: 19 mar 2013, 22:28

Bericht door bajverhe »

expert komt vandaag kijken, ben benieuwd wat de consequenties zijn. Heb het schadebedrijf laten bemiddelen. Vind het wel krom dat er in principe voor 800 euro schade op word gereden, en ik waarschijnlijk daar nog niet de helft van terugkrijg.

Maarja, verzekeringen moeten natuurlijk ook nog een beetje winst maken, die hebben het al zo zwaar.
Gebruikersavatar
Ewoud
Zere vingers van het typen..
Berichten: 1624
Lid geworden op: 28 dec 2006, 00:25

Bericht door Ewoud »

Verzekeringen werken voor hun eigen geld, niet voor jouw happiness ;)

Ben bang dat je dagwaarde lager zal uitvallen, en dat je dus dagwaarde minus wrakprijs krijgt.

Je kan opperen het te laten herstellen met gebruikte onderdelen, wellicht dat dat nog in je voordeel werkt. En anders: dagwaarde pakken en met gebruikte onderdelen zelf (of door een beun) te fixen.
Afbeelding
AW11 in storage for '14/15, now driving turbobricks.
bajverhe
Knop gevonden hoor !
Berichten: 11
Lid geworden op: 19 mar 2013, 22:28

Bericht door bajverhe »

ja de schade is minimaal(tenminste ik vond het meevallen), 2 kleine deukjes en wat lakschade, maar laten maken kost daar blijkbaar 800 euro.


was sowieso niet van plan dit te laten maken voor 800 euro, maar ben wel benieuwd wat ik dan wel terugkrijg.

omdat de theoretische dagwaarde van zo'n auto lager uit zal vallen dan wat hij met de schade echt waard is, zou ik eigenlijk bij moeten betalen volgens de theorie die ze normaal aanhouden bij economisch total loss.

je zou dan namelijk als ik het goed begrepen heb de dagwaarde terugkrijgen-het bedrag wat een opkoper er voor zou geven.

voorbeeld:
als de dagwaarde(theoretisch) bijvoorbeeld 4000 is, en een opkoper bied 500, krijg ik dus 3500 als de schade hoger is dan 3500. dit is hoe het normaal gaat als ik het goed begrepen heb.

nu mijn geval:

als de berekende dagwaarde 400 euro is, en een opkoper zou 500 bieden, zou ik -100 euro terugkrijgen. Lijkt me dat dit niet zo werkt bij dit soort bedragen. auto zou dan al bij een schade van 1 euro economisch total loss zijn.

maar zal wel zien wat er uit komt. valt toch weinig aan te veranderen ben ik bang.
Gebruikersavatar
Ewoud
Zere vingers van het typen..
Berichten: 1624
Lid geworden op: 28 dec 2006, 00:25

Bericht door Ewoud »

Geen opkoper die jou 500 bied voor de auto.

Vergeet niet dat de bepaling of de auto total loss is, los staat van biedingen van opkopers. Op kopers komen pas in beeld nadat er is bepaald wat de dagwaarde is en of de auto al dan niet economisch total loss is.

Dus stel de verzekering taxeert je dagwaarde op 400, dan gaan ze daarna pas kijken wat de opkopers bieden voor de auto. En dat is puur voor om te weten hoeveel minder je krijgt als je geen afstand van de auto wil doen.
Afbeelding
AW11 in storage for '14/15, now driving turbobricks.
bajverhe
Knop gevonden hoor !
Berichten: 11
Lid geworden op: 19 mar 2013, 22:28

Bericht door bajverhe »

Expert is langsgeweest, krijg schade gewoon vergoed(geen 800euro helaas). Denk dat het een goede keuze was om het schadebedrijf te laten bemiddelden.

schadebedrijf vertelde dat het goed is geweest dat ik de rekeningen van de motorrevisie enzo erbij heb gegeven.

mvg Bart
MarcoTwo
Berichten: 7457
Lid geworden op: 28 dec 2006, 13:13
Type MR2: SW20/21/22 + ZZW30
Contacteer:

Bericht door MarcoTwo »

Een officiële dagwaarde zal er niet meer voor staan. Als een 1995 Supra voor 225 euro in het systeem staat (beest kost meer van 40 mille en is niet uitzonderlijk, daarom ook niet gek dat ze bij me aan kloppen, anders ben je "officieus" bij een voorruitschade al 'plat).;D '

Afhankelijk van hoe hij er uit zag... een redelijke (niet rotte) 1.6 is qua vervangingswaarde al snel meer dan 1.000 euro. Kwestie van wat advertenties uitprinten.;)
Greetz, MaRco2!
Sinds juli 2001 lid. www.marotaxaties.nl
Afbeelding
willie1982
Knop gevonden hoor !
Berichten: 21
Lid geworden op: 26 mar 2012, 16:44

Bericht door willie1982 »

In Belgie kan je met enkele advertentie van een gelijkaardige wagen (km + bouwjaar) in proces gaan. En zo aantonen dat de wagen veel meer waard is dan in het boekje. Ne maat van mij heeft dat overlaatst ook gedaan, en die heeft veel meer teruggekregen dan op voorhand werd gezegd.
Plaats reactie