AW11 met SW20 achterremmen vraag

Alles over de AW11. Onderhoud, aankoop weetjes en andere handigheidjes voor de AW11.

Moderator: Pieten

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Turill
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 45
Lid geworden op: 07 feb 2015, 21:03
Type MR2: AW11
Contacteer:

AW11 met SW20 achterremmen vraag

Bericht door Turill »

Hey allen,

Ik heb een bout afgebroken van 1 van m'n klauwen achter en ik vond het wel meteen een mooi moment om te upgraden naar SW20 turbo achterremmen.

Nu heb ik al wat onderzoek gedaan en kan ik concluderen dat de klauwen er 1 op 1 op zullen passen, alleen qua schijven is het even lastig.

De twee opties die ik heb:
1. SW20 schijven met een centreerring. Waar ik hier last mee heb is het vinden van stalen/alu ringen, een kunsttof ring om een hete remschijf mee te centreren lijkt me niet zo'n goed plan.

2. AW11 remschijven van de voorkant. Het probleem dat ik hiermee heb is dat ik niet weet of ik de standaard of de 87+ voorschijven moet pakken. Verder moeten ze iets naar buiten gebracht worden met een spacer. Ik lees soms dat dit een 5mm en soms een 7mm spacer moet zijn. Iemand enig idee?
Daarbij vraag ik me af of een spoorverbreder gaat passen, of dat ik speciaal een remschijf spacer moet zoeken.

Ik hoop dat iemand met kennis (of ervaring) me hierin kan adviseren. Dan kan ik het spul gaan kopen ;).

Bedankt alvast :)!
Black '89 AW11
RowanMR2
Zere vingers van het typen..
Berichten: 621
Lid geworden op: 29 dec 2006, 20:31

Bericht door RowanMR2 »

Vergeet niet dat de SW20 5-steeks remschijven hebben, en de AW11 4-steeks, maar dat moet wel om te boren zijn.
Gebruikersavatar
Turill
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 45
Lid geworden op: 07 feb 2015, 21:03
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Turill »

Ja dat had ik mij wel gerealiseerd, maar vergeten te vermelden in dit topic. Ik heb wat afwegingen gemaakt en zal toch voor de voorste schijven van een aw11 gaan. Inmiddels ben ik er ook achter dat ik dan de 87+ schijven van de voorkant moet hebben dus daarmee weet ik het wel aardig. Het zoeken van 5/6/7 mm spacers die binnen de schijven passen zal misschien nog lastig worden, maar hopelijk passen universele wheelspacers ook :).
Black '89 AW11
RowanMR2
Zere vingers van het typen..
Berichten: 621
Lid geworden op: 29 dec 2006, 20:31

Bericht door RowanMR2 »

Spacers zijn eigenlijk zo gemaakt, ga langs bij een staalverwerkingsbedrijf en die maken het voor je. Breng een tekeningetje mee waarin de maten (dikte, binnendiameter, buitendiameter, en de gaten voor de wielbouten) zijn aangegeven, meer is het niet.
Gebruikersavatar
Turill
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 45
Lid geworden op: 07 feb 2015, 21:03
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Turill »

RowanMR2 schreef:Spacers zijn eigenlijk zo gemaakt, ga langs bij een staalverwerkingsbedrijf en die maken het voor je. Breng een tekeningetje mee waarin de maten (dikte, binnendiameter, buitendiameter, en de gaten voor de wielbouten) zijn aangegeven, meer is het niet.
Ik ken echt geen bedrijven in de buurt waar ik naar toe zou moeten..

Ik zal de oplossing gewoon zoeken in de vorm van een spacertje die al gemaakt is.. denk ik dan maar ;).

De klauwen zijn inmiddels al binnen, ze zitten alleen nog helemaal in elkaar. Ben ze dagelijks aan het voorzien wat wat vers WD40 maar alleen de "onderste" bouten komen nog niet los. Ik denk omdat ze ietsje door de houder heen komen en aan het puntje gecorrodeerd zijn..

Ik ben maar extra voorzichtig aangezien dit precies is hoe mijn huidige klauw naar z'n grootje is geholpen :P.
Black '89 AW11
Gebruikersavatar
Vortrex
Knop gevonden hoor !
Berichten: 9
Lid geworden op: 05 apr 2015, 15:59
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Vortrex »

Wacht, je doet mk1b remschijven van voor achter? Je weet dat ze voor 5mm kleiner zijn dan achter.
VincentM
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 214
Lid geworden op: 05 jan 2014, 15:52

Bericht door VincentM »

Vortrex schreef:Wacht, je doet mk1b remschijven van voor achter? Je weet dat ze voor 5mm kleiner zijn dan achter.
maar wel geventileerd?

ik moet zeggen, in vergelijking met de E30's, de aw11 remt echt waardeloos dus deze upgrade is wel aan te raden ;D
Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Gebruikersavatar
Turill
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 45
Lid geworden op: 07 feb 2015, 21:03
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Turill »

VincentM schreef:maar wel geventileerd?

ik moet zeggen, in vergelijking met de E30's, de aw11 remt echt waardeloos dus deze upgrade is wel aan te raden ;D
Wat je zegt inderdaad. Bovendien heb ik een bout afgebroken in mijn huidige set.. het loskrijgen en reviseren zou geen leuk/goedkoop klusje zijn. Toevallig kon ik voor een aardige prijs de sw20 klauwen krijgen. Daar ga ik nieuwe schijven en blokken bij nemen.. iets wat ik sowieso al graag wilde vervangen, dan kan het natuurlijk ook zo.

Helaas zitten ze er nog niet op. Ik ben erg voorzichtig met het verwijderen van de bouten die in de nieuwe set zitten.. en ik heb ze nog niet los. Voorlopig lekker laten zitten in de wd40, want de mx5 van m'n pa staat in de garage die ik nodig heb.. en daar zijn we nu een turbo op aan het bouwen. Dat kost ook even wat tijd. Gelukkig staat de aw11 veilig onder de carport onder een doek ;).
Black '89 AW11
Gebruikersavatar
De achterbank
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 162
Lid geworden op: 11 okt 2008, 18:01

Bericht door De achterbank »

Ik weet niet hoeveel groter de sw remmen zijn maar hou je er wel rekening mee dat de rembalans veranderd!!!! Noodstopjes kunnen wel eens tricky worden als achter eerder blokkeerd dan voor.
Lotus Elise sport135 :driving:
Gebruikersavatar
Turill
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 45
Lid geworden op: 07 feb 2015, 21:03
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Turill »

jeroen loos schreef:Ik weet niet hoeveel groter de sw remmen zijn maar hou je er wel rekening mee dat de rembalans veranderd!!!! Noodstopjes kunnen wel eens tricky worden als achter eerder blokkeerd dan voor.
Bedankt voor je tip Jeroen. Wat ik heb begrepen is dat de "brake bias" bij de aw11 achter toch erg laag is, dus ik verwacht geen problemen :).
Black '89 AW11
Gebruikersavatar
De achterbank
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 162
Lid geworden op: 11 okt 2008, 18:01

Bericht door De achterbank »

Laag of niet maakt niet erg uit. Je vergroot het contactoppervlak van de remblokken. Kan zomaar meer procenten schelen, als het verschil in rembalans tussen voor en achter met standaard schijven normaal is. Ik zou het eerst voorzichtig uitproberen op een groot nat stuk asfalt als de boel gemonteerd is. Of eerst het verschil in remkracht tussen de aw remmen en de sw remmen (laten) berekenen en dan bepalen of het verstandig is ze daadwerkelijk te kopen.
Lotus Elise sport135 :driving:
Gebruikersavatar
Turill
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 45
Lid geworden op: 07 feb 2015, 21:03
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Turill »

jeroen loos schreef:Laag of niet maakt niet erg uit. Je vergroot het contactoppervlak van de remblokken. Kan zomaar meer procenten schelen, als het verschil in rembalans tussen voor en achter met standaard schijven normaal is. Ik zou het eerst voorzichtig uitproberen op een groot nat stuk asfalt als de boel gemonteerd is. Of eerst het verschil in remkracht tussen de aw remmen en de sw remmen (laten) berekenen en dan bepalen of het verstandig is ze daadwerkelijk te kopen.
Ik heb ze al gekocht en ze gaan erop ;). Ik waardeer je meedenken, maar ervaring van de engelse forums geeft aan dat het moet kunnen zonder problemen. Uiteraard ga ik ze wel eerst testen voordat ik er serieuze kilometers mee ga maken. Mijn ervaringen zal ik dan delen.

Aan de voorkant zitten in ieder geval gereviseerde klauwen, daar zou ik nog kunnen upgraden aan de schijven, aangezien dat als enige niet nieuw is ;).
Black '89 AW11
RustyMisterTwo

Bericht door RustyMisterTwo »

Remschijven van een of andere Opel passen (juiste formaat, 4 gaten), hebt enkel een centreerring nodig. Deze moet je laten maken.

Weet niet meer welke, even googlen.
Xhermes
Zere vingers van het typen..
Berichten: 3347
Lid geworden op: 28 dec 2006, 00:53
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Xhermes »

Ik weet het niet hoor, maar vroegah in mijn tijd, Ferodo DS2500 blokken, gereviseerde klauwen rondom met normale ( Brembo) schijven, Goodridge remleidingen en goede dot 5.1 vloeistof werkte perfect. Trackdays, dagelijks gebruik geen centje pijn. En alles past zoals het hoort te passen.
Midship Runabout Blog
Website:http://mymr2.nl/
Plaats reactie