Temperatuur problemen

Alles over de SW20. Onderhoud, aankoop weetjes en andere handigheidjes voor de SW20.

Moderator: Pieten

Plaats reactie
AcRaPoLiS
Knop gevonden hoor !
Berichten: 0
Lid geworden op: 29 apr 2017, 21:59
Type MR2: SW20/21/22
Locatie: Zwolle

Temperatuur problemen

Bericht door AcRaPoLiS »

Ik heb de laatste tijd veel problemen met de temperatuur die veelste hoog wordt.
Bij normaal rijden stijgt hij netjes naar operatie temperaturen, maar na een half uur a 3 kwartier rijden op de snelweg gaat de temp meter helemaal omlaag en komt niet meer omhoog.
Wanneer ik dan de snelweg af ga schiet de temp ineens gigantisch omhoog en zit ik met een (bijna) kokende motor.
Iemand die een idee heeft, ben wel een beetje ten einde raad.
Mijn mr2 heeft nog niet veel style, maar dat komt nog wel alleen niet snel :driving:
Gebruikersavatar
renso
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 159
Lid geworden op: 29 dec 2006, 18:19

Re: Temperatuur problemen

Bericht door renso »

Hoi,is het alleen je temperatuur meter die op en neer gaat op je dashboard dan zal het een electrich probleem zijn.Maar gaat ook daadwerkelijk het koelwater temperatuur in je radiateur omhoog dan is het meestal of te weinig koelvloeistof in je systeem,waterpomp stuk, pompt je koelvloeistof niet meer rond,of luchtbellen in je koelsysteem of je thermostaat werkt niet meer goed.
AcRaPoLiS
Knop gevonden hoor !
Berichten: 0
Lid geworden op: 29 apr 2017, 21:59
Type MR2: SW20/21/22
Locatie: Zwolle

Re: Temperatuur problemen

Bericht door AcRaPoLiS »

Tis helaas ook echt de temp die omhoog gaat, mn vriendin die er vanochtend in reed zei dat ze het hoorde borrelen na een uurtje rijden.
Thermostaat laatst vervangen, kvs systeem is als het goed is volledig ontlucht ook al is het wel erg lastig bij de emmer.
Ben bang dat het dan de waterpomp is, enig idee hoe ik dat zou kunnen diagnostiseren?
Mijn mr2 heeft nog niet veel style, maar dat komt nog wel alleen niet snel :driving:
Gebruikersavatar
renso
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 159
Lid geworden op: 29 dec 2006, 18:19

Re: Temperatuur problemen

Bericht door renso »

Oké borrelen is goed nieuws, dan heb je luchtbellen in je systeem, ontluchten doe ik op de volgende manier ,achterkant van je auto omhoog, dop waar je het koelvloeistof in doet er af draaien dan laat je de auto stationair draaien.Op een gegeven moment als je koelvloeistof warmer word gaat je thermostaat open (LET OP!!!! ER KOMT SOMS WAT VLOEISTOF OMHOOG)je luchtbellen komen dan naar boven even wat oude doeken rondom je vul dop doen, als het goed is hoor je steeds meer geborrel en zakt steeds een klein beetje je koelvloeistof dus ook steeds een beetje bijvullen.Als je denkt het blijft nu allemaal op peil even een proef ritje maken.Thuis nog even het peil nog een keer controleren en evt bijvullen.LET OP CONTROLEER WEL VOORZICHTIG EVEN LATEN AFKOELEN EN DOP ER VOORZICHTIG AFDRAAIEN
Gebruikersavatar
Green Goblin
Berichten: 12095
Lid geworden op: 22 dec 2006, 06:55
Type MR2: AW11
Contacteer:

Re: Temperatuur problemen

Bericht door Green Goblin »

En niet te snel denken dat je klaar bent, trek er even de tijd voor uit. Beter wat langer laten draaien, dan steeds opnieuw moeten ontluchten.
AcRaPoLiS
Knop gevonden hoor !
Berichten: 0
Lid geworden op: 29 apr 2017, 21:59
Type MR2: SW20/21/22
Locatie: Zwolle

Re: Temperatuur problemen

Bericht door AcRaPoLiS »

Hmm gaan we daar nog eens even extra tijd voor vrij maken en geduldig bijvullen.
Tnx!
Mijn mr2 heeft nog niet veel style, maar dat komt nog wel alleen niet snel :driving:
Gebruikersavatar
renso
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 159
Lid geworden op: 29 dec 2006, 18:19

Re: Temperatuur problemen

Bericht door renso »

En, is je probleem opgelost en mocht je nog bezig gaan, vergeet niet je kachel aan te doen en op de warme stand te zetten want daar komt ook je koelvloeistof doorheen.
AcRaPoLiS
Knop gevonden hoor !
Berichten: 0
Lid geworden op: 29 apr 2017, 21:59
Type MR2: SW20/21/22
Locatie: Zwolle

Re: Temperatuur problemen

Bericht door AcRaPoLiS »

Dacht dat het opgelost was, niets bleek minder waar.
Wat wel het aparte is, is dat wanneer die motor zo heet wordt en zet de verwarming aan de verwarming alleen maar koude lucht geeft.
Terwijl wanneer de auto op constante temperatuur is wel gewoon warmte afgeeft.
Bij mijn weten zou de verwarming dan juist heel warme lucht moeten geven, of heb ik het mis?
Mijn mr2 heeft nog niet veel style, maar dat komt nog wel alleen niet snel :driving:
Gebruikersavatar
renso
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 159
Lid geworden op: 29 dec 2006, 18:19

Re: Temperatuur problemen

Bericht door renso »

Hoi, heb je de thermostaat ook even nagekeken
Bart.O
Zere vingers van het typen..
Berichten: 750
Lid geworden op: 12 feb 2013, 15:20
Type MR2: SW20/21/22

Re: Temperatuur problemen

Bericht door Bart.O »

AcRaPoLiS schreef:Dacht dat het opgelost was, niets bleek minder waar.
Wat wel het aparte is, is dat wanneer die motor zo heet wordt en zet de verwarming aan de verwarming alleen maar koude lucht geeft.
Terwijl wanneer de auto op constante temperatuur is wel gewoon warmte afgeeft.
Bij mijn weten zou de verwarming dan juist heel warme lucht moeten geven, of heb ik het mis?
Klopt, als de motor warm is moet de verwarming ook warme lucht geven.
Er zit dus nog lucht in, voor onder de frunk zit ook een ontluchtingsnippel, heb je die ook al gebruikt om te ontluchten?
AcRaPoLiS
Knop gevonden hoor !
Berichten: 0
Lid geworden op: 29 apr 2017, 21:59
Type MR2: SW20/21/22
Locatie: Zwolle

Re: Temperatuur problemen

Bericht door AcRaPoLiS »

Ja de thermostaat heb ik een maand of 2 geleden vervangen.

Ontluchtings nippel bij het tussenschot naar de cockpit heb ik inderdaad gevonden en ook gebruikt voor het ontluchten.

Wel zag ik ergens een foto dat de radiateur ook wel eens een ontluchtings nippel heeft, die van mij alleen niet.
Mijn mr2 heeft nog niet veel style, maar dat komt nog wel alleen niet snel :driving:
Plaats reactie