lambdasonde, werkt hij wel?

Alles over de SW20. Onderhoud, aankoop weetjes en andere handigheidjes voor de SW20.

Moderator: Pieten

Plaats reactie
Geert_MR2
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 84
Lid geworden op: 19 jun 2011, 18:12

lambdasonde, werkt hij wel?

Bericht door Geert_MR2 »

Hallo mensen,

Ik ben Geert uit Sneek en ben 22 jaar oud, ik heb net een rode MR2 2.0 GTI 16v gekocht uit 1991. Ik heb me op dit forum aangemeld om meer informatie te vergaren over mijn MR2.

Nu lijkt de bekabeling van mijn lambdasonde niet helemaal jofel (lees slechte contacten/slecht gesoldeerde stekkertjes), en ik twijfel er aan of de lambdasonde nog wel zijn werk doet. Nu lijkt mij dat de motor goed loopt, maar wat is de functie van de lambdasonde eigenlijk en hoe kom ik er achter dat deze nog wel 100% werkt?

Ik ben benieuwd.
Geert_MR2
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 84
Lid geworden op: 19 jun 2011, 18:12

Bericht door Geert_MR2 »

Heeft iemand een idee? Ik heb de auto nou van de grond dus kan ik er nog bij.
Gebruikersavatar
mr2PUNTfreak
Berichten: 5387
Lid geworden op: 27 dec 2006, 18:37
Type MR2: AW11

Bericht door mr2PUNTfreak »

Hier een antwoord over wat de functie is van de lambdasensor. De lambdasensor is een in de uitlaat ingebouwde sensor die de hoeveelheid zuurstof in het uitlaatgas meet.
Idee erachter is het bepalen van de mengselverhouding om daarmee de motormanagementcomputer (ECU) te voorzien van informatie zodat deze het mengsel kan optimaliseren voor de katalysator.
Let wel, optimaal voor de katalysator betekend een mengselverhouding van 1:14,7 (kilo's benzine:lucht). Deze verhouding (Stoichoimetrisch) is chemisch zodanig dat de katalysator evt niet verbrandde (of slecht verbrandde) delen alsnog kan verbranden. Een milieu kwestie dus.
Daar de Lambdasensor dus een soort CO stelschroef-functie heeft overgenomen bepaald de juiste werking in grote mate de afstelling van de motor.

Werking:
De lambdasensor meet continue het verschil in zuurstof tussen het uitlaatgas en de buitenlucht. Indien er zuurstof in de uitlaatgassen zit dan zal de sensor geen spanning opwekken, indien de uitlaatgassen geen zuurstof bevatten is er een groot verschil in zuurstof en zal er een spanning opgewekt worden. Het hiervoor gebruikte materiaal is Zirkonium.
De sensor kan alleen functioneren als deze warm genoeg is, 300-800 graden Celsius.
Om de sensor snel actief te krijgen hebben de meeste een verwarmingselement ingebouwd. Dit voorkomt ook afkoeling bij stationair draaien waarbij er bijna geen warmte in het uitlaatgas zit om de sensor op temperatuur te houden.

Controle:
De sensor heeft meestal 3 of 4 draden. Indien er 3 draden zijn zijn er twee stekkers. de éénpolige stekker, meestal een grijze draad is de sensor. De twee witte draden zijn de verwarming (weerstand) waarop 12 Volt komt.
De 4 draads uitvoering heeft ook de twee witte draden als verwarming en meestal een grijze (+) en zwarte (-) draad van de sensor.

Meten:
Op de signaaldraad t.ov. massa of over de grijze en zwarte draad moet bij een warme motor en 2000 rpm een wisselende gelijkspanning te meten zijn van 0,1- 0,9 Volt.
De spanning moet ongeveer 5 keer per 10 s wisselen. Indien de spanningen niet gehaald worden, bv 0,3-0,6V dan is de sensor of niet warm genoeg of vervuild. Indien de sensor niet wisselt van spanning is dit meestal te wijten aan het niet wisselen van het mengsel.

Diagnose:
Om vast te stellen of de sensor juist functioneert moeten we dus vast stellen of deze zowel een arm als rijk mengsel kan meten (veel zuurstof en geen zuurstof in het uitlaatgas)
Hiervoor draaien we de motor warm en meten op de sensor. Indien deze niet wisselt kwa spanning gaan we zelf het mengsel verijken cq verarmen. Dit kan simpel weg door eerst een paar keer flink gas te geven, dit zorgt voor acceleratieverrijking waarbij het mengsel rijk wordt en dus zuurstof arm. De sensor moet nu 0,7-0,9 Volt geven afhankelijk van de temperatuur.
Daarna houden we de motor een sec. op 3500rpm en laten het gas los. Dit zorgt voor decelleratie benzine-afsluiting, en dus voor een arm zuurstofrijk mengsel. De gemeten spanning is nu 0-0,2 V.
Het omslagpunt van rijk naar arm ligt bij deze sensoren op 0,45V. Als de metingen correct zijn dan is de sensor goed.
Extra kunnen we bij stationair draaiende motor nog op de witte draden accuspanning meten om te zien of de voorverwarming van de lambdasensor correct werkt.

Alle metingen met aangesloten stekkers (belast) uitvoeren.
Afbeelding
Geert_MR2
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 84
Lid geworden op: 19 jun 2011, 18:12

Bericht door Geert_MR2 »

Kijk is aan, hier kan ik wat mee. Precies de informatie die ik zocht, bedankt!

Als m'n uitlaat klaar is, zal ik is gaan meten.

Maar kan het mogelijk zijn dat de lambdasonde niet werkt en de auto nog wel goed loopt? Of verschild dit per auto?
Gebruikersavatar
krijger
Berichten: 3000
Lid geworden op: 01 mar 2007, 14:54
Contacteer:

Bericht door krijger »

Handig om deze info als sticky te maken, aangezien dit nog al vaak wordt gevraagd.:P
Gebruikersavatar
Surferdude
Berichten: 7723
Lid geworden op: 01 jan 1970, 01:00
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Surferdude »

Op verzoek, bij deze..
[url=http://www.flickr.com/photos/arthur_mol ... /:w5rnltst][b:w5rnltst]flick[/b:w5rnltst][b:w5rnltst]r[/b:w5rnltst][/url:w5rnltst][/align:w5rnltst]
[img:w5rnltst]http://farm4.staticflickr.com/3069/1303 ... 67c5_n.jpg[/img:w5rnltst][/align:w5rnltst]
Geert_MR2
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 84
Lid geworden op: 19 jun 2011, 18:12

Bericht door Geert_MR2 »

Vandaag heb ik de lambdasonde voorzien van nieuwe bedrading, de eerste poging had ik toch 2 draadjes verkeerd gemonteerd, en dan loopt de auto dus echt voor geen meter.

Ik heb de auto maar even laten draaien, maar ik had het idee dat vooral onderin het blok niet lekker liep. Dus als je lambdasonde kapot is merk je dat dus echt wel!

Dat was dus mijn vraag, hierbij dus het antwoord;) Misschien heeft iemand anders er nog wat aan.

Mvg
Plaats reactie