Vermogen 3sge verhogen.
Moderator: Pieten
Vermogen 3sge verhogen.
Aangezien het nog een tijdje zal duren voordat ik een turbo blok kan monteren vroeg ik me af met welke (bold-on) modificaties ik het vermogen van een 3sge nog wat kan verhogen.
Zijn er naast de uitlaat en het luchtfilter element nog onderdelen, (bv inlaat/uitlaatspruitstuk) die benoemingswaardige vermogenswinst geven?
Groeten Nathan
Zijn er naast de uitlaat en het luchtfilter element nog onderdelen, (bv inlaat/uitlaatspruitstuk) die benoemingswaardige vermogenswinst geven?
Groeten Nathan
- De achterbank
- Ik lul al aardig mee !
- Berichten: 162
- Lid geworden op: 11 okt 2008, 18:01
Een SMT is een "piggyback" ecu, hiermee kun je je ingaande signalen naar je ecu aanpassen, je houd hiermee gewoon je motormanagement voor de gek. Hier kun je dan een paar pk's mee winnen, maar geen tientallen.N.H schreef:Thanx voor de reacties heren, dan voorlopig maar enkele eenvoudige aanpassingen doen en later kijken voor een goed turbo blok.
Marcotwo miss een domme vraag maar wat is een SMT?
Groeten Nathan
Zoals hierboven al werd gezegd, gewoon sparen voor een 3sgte als je dat toch al van plan was, een NA echt sneller krijgen is erg duur.
-
- Ik lul al aardig mee !
- Berichten: 292
- Lid geworden op: 12 nov 2008, 18:54
- Type MR2: AW11
- De achterbank
- Ik lul al aardig mee !
- Berichten: 162
- Lid geworden op: 11 okt 2008, 18:01
Dus gewoon doorsparen is de beste optie!
250pk uit een gen2 3sge voor 3500 euro? Lijkt me handig als je dit dan ook specificeert, de betrouwbaarheid heeft hier namelijk flink onder te lijden. En laten we dan ook niet de nodige aanpassingen aan remmen en onderstel vergeten....
Voor 3500 heb je er ook een v6 of een gen3 3sgte in liggen. Sneller,sterker en betrouwbaarder dan welke vorm van gen2 3sge tuning dan ook!
250pk uit een gen2 3sge voor 3500 euro? Lijkt me handig als je dit dan ook specificeert, de betrouwbaarheid heeft hier namelijk flink onder te lijden. En laten we dan ook niet de nodige aanpassingen aan remmen en onderstel vergeten....
Voor 3500 heb je er ook een v6 of een gen3 3sgte in liggen. Sneller,sterker en betrouwbaarder dan welke vorm van gen2 3sge tuning dan ook!
Lotus Elise sport135
Als je de n/a wilt opvoeren ben je het beste af met een gen1 en gen2.
Zal de specificaties eens opzoeken. Waar haal ik die info?
Een kennis die ik heb werkt bij toyota en na zijn uren heeft hij een bedrijfje in het tunen/rebuilden/... met als specialisatie toyota.
Om van 156 nr 175 pk te gaan moet je de restrictor van de gasklep halen.
Dit heeft geen gevaar daar ditzelfde blok in de gen3 175pk draait.
Die restrictor zat/zit erop om de co2 uitstoot te regelen .
Zal de veranderingen voor 209 en 250pk eens opzoeken, heeft geen gevolg voor de betrouwbaarheid.
Via jonne (sky engeneering weet ik ook dat mr2 sw20's rijden met 500pk )
Zal de specificaties eens opzoeken. Waar haal ik die info?
Een kennis die ik heb werkt bij toyota en na zijn uren heeft hij een bedrijfje in het tunen/rebuilden/... met als specialisatie toyota.
Om van 156 nr 175 pk te gaan moet je de restrictor van de gasklep halen.
Dit heeft geen gevaar daar ditzelfde blok in de gen3 175pk draait.
Die restrictor zat/zit erop om de co2 uitstoot te regelen .
Zal de veranderingen voor 209 en 250pk eens opzoeken, heeft geen gevolg voor de betrouwbaarheid.
Via jonne (sky engeneering weet ik ook dat mr2 sw20's rijden met 500pk )
-
- Ik lul al aardig mee !
- Berichten: 408
- Lid geworden op: 30 dec 2006, 00:38
- Type MR2: AW11
Hee leuk een topic over paarden die heb ik hiet vaker gezien en gevolgd....voor 3500 euro een na die 250 paarden krijgt....onmogelijk...ik ken er een die een na blok heeft en die voorbereid is na herbouwen voor 250 270 pk...en alleen de rekening om het blok voor te bereiden was al 8.000 euro ex btw... bij een top tunning bedrijf meer dan 10 jaar terug...om daadwerkelijk dat vermogen te krijge was er nog een berg geld nodig..voor 15 ruggen ongveer kan er een betrouwbaar en sterk NA blok incl elektronica afstellen, etc gebouwd worden..dan blijft het ook heel..bedrijf heeft race ervaring en weet echt wat ze doen hebben ook een gecertificeerde vier wiel dynobank, etc..
- De achterbank
- Ik lul al aardig mee !
- Berichten: 162
- Lid geworden op: 11 okt 2008, 18:01
Het gasklephuis van een gen1/2 is wel degelijk anders dan een gen3. Daarbij is het complete inlaattraject anders, andere runners, betere flow. De complete cylinderkop is anders ontworpen en zo kan ik nog wel even doorgaan.David1980 schreef:Als je de n/a wilt opvoeren ben je het beste af met een gen1 en gen2.
Zal de specificaties eens opzoeken. Waar haal ik die info?
Een kennis die ik heb werkt bij toyota en na zijn uren heeft hij een bedrijfje in het tunen/rebuilden/... met als specialisatie toyota.
Om van 156 nr 175 pk te gaan moet je de restrictor van de gasklep halen.
Dit heeft geen gevaar daar ditzelfde blok in de gen3 175pk draait.
Die restrictor zat/zit erop om de co2 uitstoot te regelen .
Zal de veranderingen voor 209 en 250pk eens opzoeken, heeft geen gevolg voor de betrouwbaarheid.
Via jonne (sky engeneering weet ik ook dat mr2 sw20's rijden met 500pk )
Sw20's zijn er inderdaad met 500+pk. Stuk voor stuk originele 3SGTE motoren die complete gerebuild zijn. Daar wil je het prijskaartje niet eens van weten. Sky engineering ga ik niet eens over beginnen.....
Feit blijft dat topicstarter beter kan doorsparen voor een degelijk geschikt blok ipv nutteloos investeren in iets wat het nooit net niet zal worden.
Lotus Elise sport135
Nu wat die 500pk betreft heb ik niet gezegd dat het een na was. Er zijn er gewoon met die pk's en duiten zal dat wel kosten, ga ik niet ontkennen.
Setup voor 209 pk
mijn setup die ik had om 209pk te halen:
- intake 80mm met airbox
- std gasklep maar schroef verwijderd
- Standaard spruitstuk, standaard bpipe, uitlaatpot 1 demper verwijderd en vervangen rechte pijp, einddemper standaard.....
- kop minimaal gevlakt (ik had std koppakking lek)
- kop gereviseerd incl slijpen kleppen
- dunne, op maat berekende stalen koppakking waardoor compressie steeg van 10:1 naar 11.9:1
- benzinedrukregelaar
- apexi SAFC fuel controller
- voorontsteking delco bijgesteld
- bkr8eix bougies
- extra massas.
Dit is ongeveer 2000 euro aan onderdelen.
nu bezig met: (250pk)
- spruitstuk
- uitlaat
- intake op maat met 70mm gasklep (behoud van acis)
- link g4 ecu
- bobijnen ipv delco
- nokkenassen + tandwielen
- kop flowen en poorten.
Edje turbo ik verwijs je graag door naar st autosport!!
Een revisie zal dan mss ook nog wel nodig zijn, afhankelijk van de staat van het blok. Dit komt er natuurlijk dan ook weer bij.
@ jeroen wat is er mis met sky engeneering? Ken hem niet hoor er is enkel wat mail verkeer geweest, dus echt ervaring ermee is er niet.
Setup voor 209 pk
mijn setup die ik had om 209pk te halen:
- intake 80mm met airbox
- std gasklep maar schroef verwijderd
- Standaard spruitstuk, standaard bpipe, uitlaatpot 1 demper verwijderd en vervangen rechte pijp, einddemper standaard.....
- kop minimaal gevlakt (ik had std koppakking lek)
- kop gereviseerd incl slijpen kleppen
- dunne, op maat berekende stalen koppakking waardoor compressie steeg van 10:1 naar 11.9:1
- benzinedrukregelaar
- apexi SAFC fuel controller
- voorontsteking delco bijgesteld
- bkr8eix bougies
- extra massas.
Dit is ongeveer 2000 euro aan onderdelen.
nu bezig met: (250pk)
- spruitstuk
- uitlaat
- intake op maat met 70mm gasklep (behoud van acis)
- link g4 ecu
- bobijnen ipv delco
- nokkenassen + tandwielen
- kop flowen en poorten.
Edje turbo ik verwijs je graag door naar st autosport!!
Een revisie zal dan mss ook nog wel nodig zijn, afhankelijk van de staat van het blok. Dit komt er natuurlijk dan ook weer bij.
@ jeroen wat is er mis met sky engeneering? Ken hem niet hoor er is enkel wat mail verkeer geweest, dus echt ervaring ermee is er niet.
- base86
- Ik lul al aardig mee !
- Berichten: 400
- Lid geworden op: 27 jan 2007, 10:59
- Type MR2: AW11
- Contacteer:
Voor + - 40 pk extra heb je dus je inspuiting beïnvloed (regelaar + SAFC) een demper verwijderd en wat extra lucht in gelaten?
Hopelijk heb je bovenstaande goed in de gaten met een wideband.
Kun je de waardes eens posten van je SAFC, ben wel benieuwd naar de procenten aangepast.
Dat gezegd, je hebt nu al 2K uitgegeven voor 40 pk en geeft aan 3500 nodig te hebben voor 250PK.
Een simpel rekensommetje, een goed "nieuw" Gen3 3S-GTE blok kost +- 2200 á 2500,-
Dan zit je gelijk op +- 245 PK met een basis waar (veel) meer vermogen uit te halen valt voor minder geld.
Mijn optiek, best bang for the buck, spaar goed door, koop een 3S-GTE en geniet van de duuw in je rug.
Hopelijk heb je bovenstaande goed in de gaten met een wideband.
Kun je de waardes eens posten van je SAFC, ben wel benieuwd naar de procenten aangepast.
Dat gezegd, je hebt nu al 2K uitgegeven voor 40 pk en geeft aan 3500 nodig te hebben voor 250PK.
Een simpel rekensommetje, een goed "nieuw" Gen3 3S-GTE blok kost +- 2200 á 2500,-
Dan zit je gelijk op +- 245 PK met een basis waar (veel) meer vermogen uit te halen valt voor minder geld.
Mijn optiek, best bang for the buck, spaar goed door, koop een 3S-GTE en geniet van de duuw in je rug.
Ik ben in ieder geval blij dat er veel reacties op dit topic zijn, zo leer je nog eens wat.
Het blok gaat er binnenkort wel uit voor een grote opfrisbeurt om zeker te weten dat het nog even blijft draaien(staat nu 175.000km op) maar dan hou ik het verder gewoon eenvoudig met een uitlaat en intake zodat ik de rest van het geld in mijn zak kan houden voor een turbo blok.
Mocht er iemand nog een "sport" uitlaatspruitstuk hebben liggen dan hoor ik dat graag.
En wat zou de optimale pijpdiameter moeten zijn voor de rest van de uitlaat?
Groeten Nathan
Het blok gaat er binnenkort wel uit voor een grote opfrisbeurt om zeker te weten dat het nog even blijft draaien(staat nu 175.000km op) maar dan hou ik het verder gewoon eenvoudig met een uitlaat en intake zodat ik de rest van het geld in mijn zak kan houden voor een turbo blok.
Mocht er iemand nog een "sport" uitlaatspruitstuk hebben liggen dan hoor ik dat graag.
En wat zou de optimale pijpdiameter moeten zijn voor de rest van de uitlaat?
Groeten Nathan
@ base ik heb niet gezegd dat ik dit heb en dat ik daar het geld voor wil geven. Ik heb gezegd dat dit mogelijk is voor dat geld. Weet ook wel dat je voor dat geld een turboblok hebt. Als je meer info wilt moet je je maar richten tot Tony van St Autosport ([url]http://www.st-autosport.com)[/url]. Heeft zelf een mr2 sw20 en een gt4 wrc. Heb de foto's van zijn project (209 pk) gezien. En of je turbo of n/a wil rijden dat is natuurlijk ieder zijn ding.
-
- Berichten: 7457
- Lid geworden op: 28 dec 2006, 13:13
- Type MR2: SW20/21/22 + ZZW30
- Contacteer:
Vroeger de SMT-6 (al een jaar of 7 niet meer leverbaar), dit is een aparte ECU die op de rollenbank afgesteld kan worden (niet zo grondig als een echte Stand Alone, maar dat is ook een apart prijskaartje en voor een GT-i onnodig) met wat andere modificaties kun je de boel fijnafstellen.N.H schreef:Thanx voor de reacties heren, dan voorlopig maar enkele eenvoudige aanpassingen doen en later kijken voor een goed turbo blok.
Marcotwo miss een domme vraag maar wat is een SMT?
Groeten Nathan
Afhankelijk van de staat van de techniek, kun je met alles bij elkaar toch leuk winnen (in de topcijfertjes (max. vermogen/koppel) niet heel spannend, vaak toch nog iets van 20 pk en een hoger koppel), maar vooral de driveability is zoveel beter, veel meer koppel bij de lagere en midden toerentallen, beter oppakken en trekken. Minder terug hoeven schakelen (dus niet meer in de I door een haarspeldbocht heen).
Kosten zijn wel te overzien (incl. afstellen op de bank ruim minder dan 1.000 euro, zonder verbeterde in/uiltaat etc.), is tegenwoordig SMT-9 met meer mogelijkheden. Van PerfectPower.
JPMR2 (JPstuningshop.com) kan dat regelen. Zijn MR2 2.0 levert iets van 209 pk met SMT en mods ipv de minder dan 150 origineel op de bank (krukas cijfers).
Ik moet zeggen, ik heb zowel de SMT-6 (2009) als een UniChip (2011) en ik zou het zó weer doen! Sterker nog: zonder dit is het veel minder fijn rijden (en het verbruik daalt ook nog leuk onder dezelfde omstandigheden).
209 pk heeft JPMR2 voor elkaar gekregen, maar niet met alleen een K&N en goede uitlaat erbij. Veel tweeliters blijven dan rond de 170-180 pk steken. Maar staar je niet blind op de piekcijfers.David1980 schreef:REv1 is gen 1 .
als je de de 156pk motor heb kan je deze kosteloos en zonder gevaar voor de motor brengen op 175pk.
voor 2500 euro kan je deze naar 209 pk brengen en voor 3500 euro kan je gaan naar 250pk.
- Green Goblin
- Berichten: 12095
- Lid geworden op: 22 dec 2006, 06:55
- Type MR2: AW11
- Contacteer: