Moto kaduk... 3sgte vs Beams

Alles over de SW20. Onderhoud, aankoop weetjes en andere handigheidjes voor de SW20.

Moderator: Pieten

Plaats reactie
Littlebluedevil
Knop gevonden hoor !
Berichten: 0
Lid geworden op: 04 jun 2013, 23:45

Moto kaduk... 3sgte vs Beams

Bericht door Littlebluedevil »

Ik had een vraagje voor de motor kenners. Mijn motor heeft de geest gegeven althans reparatie kosten lopen behoorlijk op. Nu zat ik te denken om eventueel een motor swap te gaan doen zal uiteraard duurder zijn dan de reparatie van huidig blok, maar daar even niet naar gekeken.
Ik wilde graag weten wat de verschillen tussen een Beams en een 3sgte is behalve de turbo. Wat zijn de verschillen kwa rij gedrag onderhoud betrouwbaarheid.

Littlebluedevil.c
Gebruikersavatar
De achterbank
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 162
Lid geworden op: 11 okt 2008, 18:01

Re: Moto kaduk... 3sgte vs Beams

Bericht door De achterbank »

Turbo heeft meer koppel dan beams en is wat schakellui te rijden. Beams koppelkromme is redelijk lineair, je geeft gas en reageert meteen. Bij de turbo heb je iets meer geduld nodig ivm turbolag. Daarom is een turbo ook iets meer tricky om te rijden (denk aan gas geven in een bocht). Bij goed onderhoud zijn het beide zeer betrouwbare motoren. Onderhoudsinterval bij de turbo ligt op 5000-7500km. Voor de beams 10000-12500 Reken voor de turbo ook op een hoger brandstofverbruik.
Alles bij elkaar:
Turbo geeft je meer vermogen/koppel maar is wel duurder rijden dan beams.
Edje Turbo
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 408
Lid geworden op: 30 dec 2006, 00:38
Type MR2: AW11

Re: Moto kaduk... 3sgte vs Beams

Bericht door Edje Turbo »

Beams is exclusiever Turbo niet. Turbo is inderdaad meer vermogen, en wat meer risico bij OH aangezien alles wat gevoeliger is.
Bij goed OH en goed blok gekocht en ingebouwd zijn beide prima keuze. Voor mij niets anders dan een Turbo geweldig rijden en turbo gat heb je bij wat modificaties haast niet meer. Rond de 244,1pk wielpk en een koppel van 324NM op de wielen gemeten op de Dynobank in Zeeland met een gen II jap. blok 225Pk standaard. met Mongoose en greddy IC turbo druk 1 bar.

Autobedrijf Hermans in Volkel heeft nog een originele BEAMS motor van een MR2 staan (1000) van geleverd. Met niet veel kilometers erop.
Littlebluedevil
Knop gevonden hoor !
Berichten: 0
Lid geworden op: 04 jun 2013, 23:45

Re: Moto kaduk... 3sgte vs Beams

Bericht door Littlebluedevil »

Bedankt voor de reacties. Ik zelf zat te denken aan een turbo het is nietmijn dd en duurder in onderhoud maakt me niet zoveel uit. Ik heb zelf een Supra mk3 turbo gehad, maar moest die helaas weg doen om privé redenen heb ik nog steeds spijt van. Toen was mijn 2 mijn daily. Ik ben benieuwd of de 2 met turbo een beetje vergelijkbaar rij gedrag heeft als de sup want die reed echt heerlijk, maar woog een 1600 + dus was vrij lomp. Ik ga zaterdag kijken bij Ad hulkens die is bezig met een 2 turbo swap hij ook een Beams liggen..... ben benieuwd.
Edje Turbo
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 408
Lid geworden op: 30 dec 2006, 00:38
Type MR2: AW11

Re: Moto kaduk... 3sgte vs Beams

Bericht door Edje Turbo »

Ad is prima komt mijn gen III turbo ook vandaan. Hij heeft ook gen IV en V staan. kan evt ook 260pk standaard maar wel wat extra aanpassingen nodig om in MR2 te leggen. zie www.primemr2.com omtrent gen IV Caldina in MR2
Blue2
Knop gevonden hoor !
Berichten: 0
Lid geworden op: 03 sep 2017, 18:21
Type MR2: SW20/21/22
Locatie: Rotterdam Capelle

Re: Moto kaduk... 3sgte vs Beams

Bericht door Blue2 »

Ik ben zelf ook van plan om een turbo swap te doen ben ook al bij Ad langs geweest ik vraag me alleen af of het ook echt zijn geld waard is... word de auto meer waard of misschien juist minder als ik hem laat taxeren. Ik weet dat als de waarde zou stijgen dat het niet voor de volle pond is, maar toch. Iemand daar ervaring mee om na een turbo swap te laten taxeren?

Grtz
decipherer
Zere vingers van het typen..
Berichten: 684
Lid geworden op: 28 dec 2006, 17:10

Re: Moto kaduk... 3sgte vs Beams

Bericht door decipherer »

Als je daar naar kijkt moet je een andere hobby zoeken ben ik bang. Dat gezegd hebbende verwacht ik dat bij de gemiddelde staat van een MR2 deze wel meer waard is na de swap. Heb je echt een nette originele verwacht ik dat 'ie (op termijn) minder waard wordt.

Maar Marco kan je hier vast meer over vertellen.
Laatst gewijzigd door decipherer op 26 sep 2017, 20:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
De achterbank
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 162
Lid geworden op: 11 okt 2008, 18:01

Re: Moto kaduk... 3sgte vs Beams

Bericht door De achterbank »

Als je laat taxeren, doe het dan wel bij een erkende taxateur met NIVRE/VRT/FEHAC certificering. Anders heb je grote kans dat de taxatie niet wordt geaccepteerd door je verzekeraar. Ook niet alle verzekeraars verzekeren op taxatiewaarde dus hou daar ook rekening mee.
Plaats reactie