even remblokken vervangen?!

Alles over de ZZW30. Onderhoud, aankoop weetjes en andere handigheidjes voor de ZZW30.

Moderator: Pieten

Gebruikersavatar
johnvgent
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 45
Lid geworden op: 13 nov 2015, 08:02

Bericht door johnvgent »

Ik heb een paar maanden geleden mijn remblokken voor vervangen.
Rechtsvoor kreeg ik ook niet terug geduwd, oplossing is het boutje van de remvloeistof losdraaien, dan de cilinder terug duwen, dan komt er wel remvloeistof eruit maar hij is wel terug.

Daarna wel goed weer oppompen, wachten tot de vloeistof eruit komt en het boutje weer goed vast draaien en je vloeistofpijl even controleren. Daarna was bij mij alles weer goed.

Helaas moest ik daarna me klauw linksvoor vervangen omdat de cilinder vast stond op me schijf, meteen allebei laten doen. Het rijd wel fijn 2 nieuwe als er 1 vast staat :P (kosten 350 euries).

Succes!
Gebruikersavatar
renso
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 159
Lid geworden op: 29 dec 2006, 18:19

Bericht door renso »

Mattheus schreef:Vandaag helaas door drukte geen tijd gehad om even lekker te sleutelen... eerstvolgende dag dat ik "los" kan is komende woensdag... maar na alles wat ik tot nu toe heb gelezen krijg ik het donkerbruine (lees: roestbruine) gevoel dat de remcylinder waarschijnlijk naar de kl###ten is.... ik hoop het natuurlijk niet.
Maar stel dat het zo is; moet ik dan beide remcilinders vervangen; dus linksvoor + rechtsvoor, of alleen de remcylinder die mij al dagen in zijn klemmende greep houdt???
Hoi,meestal hoefen alleen je remcilinders eruit ,en met een polisch of chroom poets alles weer schoonmaken,want het gebeurd weleens dat je een gaatje of scheurtje in je beschermings rubbertje krijgt waardoor er vuil bij je rem cilindertjes komt, waardoor ook je remcilinders vast komen te zitten.Dus ook even dat rubbertje nakijken dat je cilindertje beschermd tegen vuil.
bergo68
Knop gevonden hoor !
Berichten: 12
Lid geworden op: 18 nov 2015, 21:15
Type MR2: ZZW30
Locatie: Goor

Bericht door bergo68 »

Links en rechts altijd tegelijk, anders remt de boel links en rechts niet even goed....
Maar pak eerst een echt grote tang, terugdrukken kost vaak serieus veel kracht..
Gebruikersavatar
johnvgent
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 45
Lid geworden op: 13 nov 2015, 08:02

Bericht door johnvgent »

bergo68 schreef:Links en rechts altijd tegelijk, anders remt de boel links en rechts niet even goed....
Maar pak eerst een echt grote tang, terugdrukken kost vaak serieus veel kracht..
Als je ze goed ontlucht maakt het niet uit. De remblokken gaan tegen je schijven aan en daarna komt de vloeistof eruit. Ik had totaal geen problemen. Succes!
Gebruikersavatar
Mattheus
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 445
Lid geworden op: 29 sep 2009, 09:03
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Mattheus »

Vanmiddag in een "verloren uurtje" snel even weer de bolide uit de garage naar buiten gerold, omhooggekrikt en weer opnieuw een poging gedaan om de cylinder terug te duwen... dekseltje los van het remvloeistofpotje, schroefje losgedraaid, de nodige hele stoere scheldwoorden gebruikt... niks mocht baten...
Ik krijg echt het gevoel dat het einde oefening met deze remklauw... dus over naar plan 2; hoe nu verder: wie weet een beetje een redelijk adresje voor een paar remklauwen (gevoelsmatig vervang ik liever links+rechts) en is het vervangen daarvan ook gewoon zelf te doen? Kon namelijk geen filmpjes op youtube vinden waarin hele handige mannen dat even in een paar minuten fiksen..
Afbeelding
Bart.O
Zere vingers van het typen..
Berichten: 750
Lid geworden op: 12 feb 2013, 15:20
Type MR2: SW20/21/22

Bericht door Bart.O »

Je hebt de klauw al los, dus je hoeft alleen nog de remslang los te halen (weet niet hoe die zit bij een zzw).
Als je de nieuwe klauw erop hebt moet je het remsysteem ontluchten, dat moet met 2 mensen of speciaal gereedschap.
bergo68 schreef:Maar pak eerst een echt grote tang, terugdrukken kost vaak serieus veel kracht..
Dan is er al iets niet goed, ze moeten redelijk makkelijk terug gedrukt kunnen worden.
Green Goblin schreef:Over deze man zijn hele raps geschreven!
Afbeelding
Gebruikersavatar
johnvgent
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 45
Lid geworden op: 13 nov 2015, 08:02

Bericht door johnvgent »

Ik heb ze allebij bij mars auto service in ijmuiden laten doen. Kosten voor 2 nieuwe klauwen met nieuwe vloeistof was 250/350 euro.
Gebruikersavatar
Mattheus
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 445
Lid geworden op: 29 sep 2009, 09:03
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Mattheus »

Ik zit in Hengelo OV.... om nu met halfbakken remmen naar IJmuiden te rijden is me nét even te spannend...
Afbeelding
Gebruikersavatar
Green Goblin
Berichten: 12095
Lid geworden op: 22 dec 2006, 06:55
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Green Goblin »

Vraag eens bij Erick in Nuenen wat hij voor twee remklauwen vraagt. Dan is het alleen overzetten, en ontluchten.

Ontluchten is wel het gemakkelijkst met twee man. Het kan alleen ("special tool" kun je maken met een extra remreservoirdop en een oude fietsband), maar met zijn tweeën heeft de voorkeur.

Je kunt ook even langskomen in Meeden op een woensdag of vrijdag..
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Mattheus
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 445
Lid geworden op: 29 sep 2009, 09:03
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Mattheus »

Hey Peter, thanks voor de tip. Ik heb Erick al even een berichtje gestuurd. De tip van krijger op eBay is ook interessant. Ik stuur die mensen zo dadelijk ook even een berichtje. Ben wel geschrokken van de prijzen die ik her en der al gegoogeld had...
Afbeelding
Gebruikersavatar
Green Goblin
Berichten: 12095
Lid geworden op: 22 dec 2006, 06:55
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Green Goblin »

Ik schrik nooit zo van die prijzen, ga bij Toyota altijd uit van onbetaalbaar, dan valt het meestal mee....;D
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Green Goblin
Berichten: 12095
Lid geworden op: 22 dec 2006, 06:55
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Green Goblin »

P.s. je oude klauwen kun je altijd weer verkopen natuurlijk. Met een revisisetje zijn ze weer te fixen en te gebruiken.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Mattheus
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 445
Lid geworden op: 29 sep 2009, 09:03
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Mattheus »

Hey Peter,
jouw tip was goud waard! Een setje remklauwen worden op dit moment ingepakt en kunnen elk moment op reis naar het mooie oosten des lands gaan...
Geeft mij mooi tussentijds de gelegenheid om te bestuderen hoe ik remmen moet ontluchten...
Afbeelding
bergo68
Knop gevonden hoor !
Berichten: 12
Lid geworden op: 18 nov 2015, 21:15
Type MR2: ZZW30
Locatie: Goor

Bericht door bergo68 »

Wil je wel even assisteren hoor. Woon in Goor, Hengelo is vlakbij.
Gebruikersavatar
Mattheus
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 445
Lid geworden op: 29 sep 2009, 09:03
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Mattheus »

Dat vind ik super!! Ik moet even zien wanneer ik de tijd heb om de klauwen te monteren... (druk, druk, druk...)
Afbeelding
bergo68
Knop gevonden hoor !
Berichten: 12
Lid geworden op: 18 nov 2015, 21:15
Type MR2: ZZW30
Locatie: Goor

Bericht door bergo68 »

Helemaal goed, roep maar even als het zo ver is.
Gebruikersavatar
ronald50
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 202
Lid geworden op: 12 jun 2011, 16:47
Type MR2: AW11

Bericht door ronald50 »

ik koop ze hier http://www.auto-onderdelen24.nl/search? ... kba%5B%5D=
je krijgt ook 25 euro statiegeld terug als je de oude op stuurt.

Groet Ronald
knop welke ?
Gebruikersavatar
Mattheus
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 445
Lid geworden op: 29 sep 2009, 09:03
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Mattheus »

Ik had al bij Erik uit Nuenen (tip van Peter) een set besteld. Maar deze is inderdaad ook scherp met z'n prijzen... Thanks!! (adresje gelijk even gebookmarked)
Afbeelding
Gebruikersavatar
michel007
Knop gevonden hoor !
Berichten: 0
Lid geworden op: 10 aug 2017, 22:33
Type MR2: ZZW30

Re: even remblokken vervangen?!

Bericht door michel007 »

Goedendag, Ik heb een vraag die hieraan gerelateerd is dus vandaar in dit topic.
Nadat ik eindelijk de tijd heb om eens aan de slag te gaan kwam ik erachter dat bij de blokken aan de achterzijde de clips niet op de juiste manier gemonteerd zitten. Omdat de blokken nog dik genoeg zijn gaat het nog goed maar niet lang meer (zie foto's).
Zou ik deze clips op de juiste manier geplaatst kunnen krijgen zonder de klauwen terug te hoeven drukken (schroeven) of nog beter zonder ze zelfs lost hoeven halen?
AfbeeldingAfbeelding

Ben nog wel erg nieuw wat de MR2 betreft maar leer vrij snel :)
ZZW30 van 2000 in het geel
Plaats reactie