Spoorvorming

Alles over de ZZW30. Onderhoud, aankoop weetjes en andere handigheidjes voor de ZZW30.

Moderator: Pieten

Plaats reactie
Gebruikersavatar
jaapio
Zere vingers van het typen..
Berichten: 869
Lid geworden op: 26 apr 2013, 06:53

Spoorvorming

Bericht door jaapio »

Nu zit ik me wat af te vragen.

Nooit een auto gehad met een midden motor. Dus ik ken de rijeigenschappen niet. Nu we een dergelijke auto hebben valt me het eea wel op.

Op weg naar Zeeland, via Antwerpen, zijn er wat wegen met nogal spoorvorming. Met de Avensis heb ik daar zo goed als geen last van. Afgelopen weekend zijn we met de MR2 geweest. Tijdens het rijden op zo’n weg met spoorvorming wilde ik inhalen. Uit het niets schiet de auto naar links waarvan ik lichtelijk schrok. Moet zeggen dat ik vind dat de auto erg veel last heeft van spoorvorming.

Nu vroeg ik me af of dit ook aan die kapotte schokbreker kan liggen? Of zelfs aan de voorbanden die aan de binnenkant wat zijn afgesleten?
Banden heb ik laten nakijken en men verzekerde mij dat die apk goedkeur zijn en dat ik dit jaar er nog wel mee door kan.

Of is een MR2 nu echt zo gevoelig voor spoorvorming?
Afbeelding
Gebruikersavatar
Green Goblin
Berichten: 12095
Lid geworden op: 22 dec 2006, 06:55
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Green Goblin »

Schokbreker en die banden hebben invloed. Ik heb een keer alleen de achterbanden laten vervangen en de auto laten uitlijnen, viel niet meer mee te rijden, de achterkant wilde bij de minste of geringste spoorvorming uitbreken, bleef aan het corrigeren. De voorbanden waren ook nog apk-waardig, maar ook aan de binnenkant afgesleten. Voorbanden ook vervangen, probleem weg.

Nieuwe banden !
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
El Butre
Berichten: 1584
Lid geworden op: 28 dec 2006, 16:24
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door El Butre »

En daarnaast: je hebt te maken met een lichte auto die is afgestemd op maximale wegligging en wendbaarheid. Dat brengt met zich mee dat je kleine afwijkingen eerder merkt. Dus idd, zorg voor goede banden (APK is maar een minimum veiligheidseis) en een goed uitgelijnd en werkend onderstel. (en ook dan ga je eerder last hebben van sporen dan met zo'n logge avensis)
Afbeelding
Gebruikersavatar
jaapio
Zere vingers van het typen..
Berichten: 869
Lid geworden op: 26 apr 2013, 06:53

Bericht door jaapio »

Aha, duidelijk verhaal dus. Ook al zijn die banden apk waardig wilt het niet zeggen dat ze veilig zijn. Dus er moeten nieuwe onder.
Mmmmm….. eens kijken of de garage, nu ik ze dit verhaal kan vertellen, ze alsnog onder garantie wilt vervangen want eigenlijk is de combinatie zoals nu niet veilig en mag toch wel een veilige auto verwachten als ik die bij een gerenommeerd bedrijf koop….toch? of heb ik gewoon pech?

Of maar meteen voor nieuwe wielen en banden gaan??????
Afbeelding
Gebruikersavatar
ronald50
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 202
Lid geworden op: 12 jun 2011, 16:47
Type MR2: AW11

spoorvorming

Bericht door ronald50 »

Ik had hetzelfde probleem als jou, zelfde gedachte schokbrekers of zo, uitlijnen werkte bij mij goed, soort band en hoogte ect ook van belang, gevoelig blijft de spyder gewoon welke banden en velgen heb je eronder? bij mij 205 -45-17

Groet Ronald
knop welke ?
Gebruikersavatar
jaapio
Zere vingers van het typen..
Berichten: 869
Lid geworden op: 26 apr 2013, 06:53

Bericht door jaapio »

Ben ff wezen kijken.

Achter hebben ze nieuwe banden er onder gelegd. Merk:
Viking Protec II 205-50-15 V

Voorop liggen de eerste originele banden ( jaar 2000 ) nog er onder. Merk:
Yokohama 185-55-15.

Moet zeggen dat als er geen spoorvorming is de MR2 strak rechtuit rijd, geen problemen.

We wachten maar af als de nieuwe schokbrekers eronder zitten.
Afbeelding
Streetfighter
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 213
Lid geworden op: 20 mar 2009, 11:22

Bericht door Streetfighter »

Ik had er ooit ook last van, maar dat kwam omdat ik voor 215 brede banden erop had, bij de nieuwe set velgen naar 205 gegaan en geen last meer.
conan1068
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 145
Lid geworden op: 23 jul 2012, 13:56

Bericht door conan1068 »

Kom kom, je zult toch wel bewust gekozen hebben voor een middenmotor ? dat houdt automatisch in dat de auto een stuk directer en feller reageert. Mooi voorbeeld is als je iets harder door een doordraaier rijdt en vervolgens gas bijgeeft of gas loslaat ( tip : als je dit de eerste keer doet, doe het dan vooral niet te bruusk). Je zult dan merken dat de MR2 veel heftiger reageert dan een voorwielaangedreven auto als de Avensis. De MR2 is met het gas de bocht door te sturen, een voorwielaangedreven auto geeft alleen maar onderstuur.
Kortom, ook spoorvorming en slecht wegdek zul je intenser meemaken in een MR2. Zoek je comfort en vaag weggedrag dan heb je de verkeerde auto gekozen.
Veel plezier met de MR2 !!
Gebruikersavatar
jaapio
Zere vingers van het typen..
Berichten: 869
Lid geworden op: 26 apr 2013, 06:53

Bericht door jaapio »

Hahahaha….nee niet bewust gekozen voor een middenmotor. Meer bewust gekozen voor een cabrio en we wilde toch een toyota.

Op de weg naar huis nadat we de MR2 hadden gekocht viel me al op dat alles wat heftiger reageert. Op zich ook geen probleem natuurlijk, is alleen maar leuk. Afgelopen weekend was het alleen even schrikken….nu begrijp ik dat het een combinatie is van zaken die niet geheel op elkaar zijn afgestemd. Slechte schokbreker (worden vervangen) afgesleten banden (worden vervangen) flinke spoorvorming en uitgelijnd wordt die ook nog. Wat ik ook lees, wat niet echt goed is om alleen de achterbanden te vervangen…..dus straks zijn alle banden vernieuwd….

Uit coulance wilt de garage de helft van de bandenkosten op zich nemen. Is al iets tenminste…dus de pijn gedeeld.

Wat comfort betreft.....heb ik toch de meest comfortabele auto....pracht wagen onze Avensis.....:adhd: dus we kenne kiezuuuuu.....
Afbeelding
Gebruikersavatar
El Butre
Berichten: 1584
Lid geworden op: 28 dec 2006, 16:24
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door El Butre »

Alleen achterbanden vervangen kan prima, alleen is het handig om rondom hetzelfde merk/type te hebben. Vikings achter lijkt me ueberhaupt een drama. Als je alleen op droog wegdek rijdt zijn de fabrieks-yokohama's uitstekende banden, wil je ook met nat weer rijden kun je beter Bridgestone (RE040) nemen. Toyo (Proxes geloof ik) wordt ook regelmatig gemonteerd. Andere merken zullen het ongetwijfeld ook goed doen, maar kies iig voor kwaliteit.

Zelf zou ik niet te veel afwijken qua bandenmaten, maar dat is persoonlijk, ik ken ook een spyder met 17/225 achter en 16/205?(geloof ik) voor en die plakt prima aan de weg. De >03 spyder werd geleverd met 16/215 achter ipv 205/15.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Green Goblin
Berichten: 12095
Lid geworden op: 22 dec 2006, 06:55
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Green Goblin »

Toyo's zijn een drama (mijn mening..)
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
krijger
Berichten: 3000
Lid geworden op: 01 mar 2007, 14:54
Contacteer:

Bericht door krijger »

Banden die ouder zijn dan 7 jaar is ook niet slim. Het rubber is dan vaak veel te droog en hard.

Viking banden zijn drama banden.
Gebruikersavatar
mr2PUNTfreak
Berichten: 5387
Lid geworden op: 27 dec 2006, 18:37
Type MR2: AW11

Bericht door mr2PUNTfreak »

Viking zeer harde band. Als je altijd hetzelfde stuk naar je werk rijdt, slijten niet je banden maar het asfalt.....;D
Afbeelding
Gebruikersavatar
jaapio
Zere vingers van het typen..
Berichten: 869
Lid geworden op: 26 apr 2013, 06:53

Bericht door jaapio »

Ooohhhh vandaar spoorvorming nabij Antwerpen. Dus die Belgen rijden allemaal viking banden :adhd:
Afbeelding
Gebruikersavatar
jaapio
Zere vingers van het typen..
Berichten: 869
Lid geworden op: 26 apr 2013, 06:53

Bericht door jaapio »

Het weekend zou weer een Zeeland weekend zijn. Vrijdag dus richt het Zeeuwse gegaan. Nu was ik erg benieuwd hoe de emmer zich zou gaan gedragen ivm spoorvorming nu er nieuwe banden en achterste schokbrekers onder liggen.

De hele weg totaal nergens geen last meer gehad van spoorvorming. Emmer ging straks voor zicht uit….zeer relaxed gereden.

Problem solft.
Afbeelding
johnny66
Knop gevonden hoor !
Berichten: 0
Lid geworden op: 30 apr 2017, 10:14
Type MR2: ZZW30

Re: Spoorvorming

Bericht door johnny66 »

''De hele weg totaal nergens geen last meer gehad van spoorvorming.''

Ben je wel met dezelfde auto weer teruggereden ?
Plaats reactie