help met 2zzge swap mr2..

Alles over de ZZW30. Onderhoud, aankoop weetjes en andere handigheidjes voor de ZZW30.

Moderator: Pieten

Gebruikersavatar
mr dude
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 75
Lid geworden op: 26 feb 2015, 10:27

help met 2zzge swap mr2..

Bericht door mr dude »

Besten,

Zou iemand mij kunnen helpen met de conversie ?
Het lijkt dat ik alleen engelstalige documentatie over dit onderwerp kan vinden.
Het gaat eigelijk om het aansluiten van de bedrading..
het 2zzge motorblok is geleverd met de kabelboom, tot en met de firewall.
Ik heb er ook een blanco 2zzge ecu bij gekregen, maar geloof dat ik al teveel onderdelen heb gekocht t.a.v. de swap.

Mijn eigenlijk vraag is, of ik deze zo kan aansluiten, op de huidige kabelboom in de auto.
Hoe het met de O2 sensor voorziening zit, want deze zit andere posities bij de Corolla en de Celica..
En/of ik de plug and play kabelset in dit geval ook nodig heb..
Deze is alwel besteld..

Ik heb wel enig ervaring met het wisselen van een motor, maar toch heeft men in dit geval wel met meer te maken.

Hopende iemand mij een paar handvaten kan geven, en als er iemand is die het van dichtbij wil adviseren, hoeft dat niet voor niets..

Met vriendelijke groet

mr
Gebruikersavatar
El Butre
Berichten: 1584
Lid geworden op: 28 dec 2006, 16:24
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door El Butre »

Heb je bericht even verplaatst naar het zzw30-gedeelte.
Afbeelding
Gebruikersavatar
El Butre
Berichten: 1584
Lid geworden op: 28 dec 2006, 16:24
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door El Butre »

Tjerk, de meeste swaps zijn in USA uitgevoerd, dus enige kennis van het Engels helpt een hoop. Maar even de basis:

Je hebt in ieder geval nodig:
Een aangepaste motorsteun
Een uitlaatspruitstuk
Een andere luchtinlaat die past op het 2,75" gasklephuis van de 2zz.
Het stekkertje voor de lift-sensor.

De peilstok en bijbehorende pijp kun je met wat handigheid hergebruiken, je kunt ook een nieuwe laten komen.
Voor de bekabeling zijn er plug en play adapters, maar je kunt zonder als je een beetje handig bent.

Ik heb mijn swap-spullen bij monkeywrenchracing.com vandaan (via sv-sportcars, die dealer zijn hier in Nl), maar je kunt ook naar ddperformance. Persoonlijk zou ik een swapharnas de volgende keer bij autosportwiring.com halen, is goedkoper en je krijgt alle draden ipv alleen de us-pins bedraad zoals bij monkeywrench (zie verderop over ECU)

Uit welke auto komt je 2zz? En welk jaar?

Over bekabeling: je kunt/moet de boom van de 1zz hergebruiken. Je moet in elk geval 1 extra setje kabels trekken voor de liftsensor, want die zit niet in de 1zz-boom. Je kunt de stekker en kabeltjes uit de 2zz-boom hergebruiken. (Heb je een swapharnas dan zit dat kabeltje er al aan). Voor de rest is het plug nd play. 2 aandachtspuntjes: de knocksensor je hebt een 1-draadsvariant nodig. Je kunt die uit de 1zz hergebruiken als je wilt. Daarnaast de TPS (=throttle position sensor) op je gasklephuis, daarvan moet je de polariteit omdraaien omdat gasklep 2zz andere kant op opengaat.

Het ompluggen danwel installatie plug AND play harness doe je bij de ECU.

Wat bedoel je met een 'blanke' ECU?

Als het een EU-ECU is dan zit er startonderbreking op, let er dan op dat je
a) de bijbehorende sleuteltransponders nodig hebt
b) bij gebruik van een swap harness nog een viertal draden moet toevoegen. Dat is een koud kunstje als het harness nog los is, eenmaal in de auto is het een geklooi.

Tip is om bij uitbouwen van de ze de kabelboom bij de ECU los te maken en de stekkers door de firewall heen te drukken. Je kunt dan de boom rustig op de 2zz overzetten voordat je em inbouwt.

Vwb de o2: de 2zz heeft maar 2 lambdasondes, 1 voor de kat en 1 na de kat. Die voor de kat sleur je aan op de stekker van de rechter pre-cat lambda van de 1zz. De linker stekker blijft los. De plaats van de pre-cat lambda hangt af van het spruitstuk dat je gebruikt.
De after-cat kan gewoon blijven zitten (tenzij je ook de kat vervangt).

Overigens heeft sherwin een jaar of 3 geleden het nodige aan NL-aantekeningen gemaakt bij zijn swap, gebruik de zoekfunctie even dan vind je het vast.

Hope this helps!
Gebruikersavatar
Spyder S.C.01
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 82
Lid geworden op: 09 dec 2012, 11:57

2zzge swapp

Bericht door Spyder S.C.01 »

Aan dit verhaal heb ik niet veel toe te voegen, van belang is inderdaad dat je de 1zz kabelboom gebruikt en die al aansluit voordat je de 2zzge erin hangt. Daarnaast is het belangrijk om te weten welke ECU je denkt te gaan gebruiken, de MR2 ecu kan je niet meer gebruiken daar deze de variable lift niet kan aansturen. De Corolla ecu is niet 1 op 1 compatibel. Met name de aansturing van de informatie op ons dashboard geeft problemen ( oa H2O temp) dit komt doordat de informatie verwerking bij de Corolla op een andere manier verloopt dan bij een Celica of MR2 (de multiplex verbindingen). Gebruik voor het aansluiten op de ECU de kabelboom verlenging van Autosportwiring.com, hiermee kun je naar hartelust aansluitingen wijzigen zonder dat je in de originele kabelboom hoeft te knippen en plakken. Daarnaast verwacht ik ook een probleem met de aansturing van EHPS. Een Celica ecu past beter bij een MR2 met een 2zzge motor.
Welke versnellingsbak ga je gebruiken?
Succes, Spyder SC01
Gebruikersavatar
mr dude
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 75
Lid geworden op: 26 feb 2015, 10:27

bedankt tot zover

Bericht door mr dude »

Hee, geweldig jullie reactie..
Dank je wel!!
En ja, daar was ik al achter, engelstalig technische begrippen, maken het een beetje moeilijk.. maar moet goed komen.
Heb een volledige workshop manual kunnen vinden, incl. kabel diagrammen.
De 2zz heb ik uit Engeland laten komen, moet nog even kijken welk bouwjaar, en klopt ik heb dat over de nok sensor gelezen.
Mijn mr stamt uit 2000..
Motor, was ik vanuit gegaan van de verkoper zijn advertentie, en dat deze weet wat ie verkoopt voor een mr2 swap...:S
Even denken, volgens mij heeft de intake een scheve aansluiting, en als ik me niet vergis, is deze van de corolla Sport( hoop maar niet dat ik daar de ECU van heb gekregen)

2zzge ECU, de verkoper zei dat deze blanco was.. vond dat al raar.. moet toch wel enig software in zitten om de auto aan de praat te krijgen.
dipsticktube.
Engine mount
Key/transponder
manifold(RVS, moeten nog wel 2 O2 nippels op gelast worden, had per ongeluk de goedkopere versie besteld)
Complete bekabeling van het 2zz blok.., dus hoef alleen maar de vvL connectors en de oliedruk te splitsen.
Van monkey wrench heb ik de mr2 Swap bekabeling set.

Vanwege het bekende portomoneetje, wilde ik eerst de 1zzfe bak erachter zetten, ratio is wel anders, maar hoef zo ook eerst geen schakel klok aan te passen.

Kan ik ergens aan zien welk soort 2zzge ECU het is ?

Nogmaals, heel erg veel bedankt voor de gegeven info..
Ik heb de mr nu 2 jaar, en ben van plan mij bij de club te voegen, als dit achter de rug is, en de auto spint..:D

Tjerk
Gebruikersavatar
El Butre
Berichten: 1584
Lid geworden op: 28 dec 2006, 16:24
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door El Butre »

Let op Tjerk, geen o2 nippels op je spruitstuk! Of anders 1tje zo ver mogelijk naar achter. De 2zz ecu wil maar 2 lambdawaardes zoals hierboven al aangegeven.

Ecu: kijk ff welk part number het is en Google dat ff of zet het hier neer.

Het mwr swap harnas heeft de draden voor de immobilizer niet, je moet er 4 extra toevoegen!

Versnellingsbak kan prima, je kunt alleen niet van lift naar lift schakelen. Heb zelf ook de mr2 bak nog, volgende project wordt wel deze vervangen.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Green Goblin
Berichten: 12095
Lid geworden op: 22 dec 2006, 06:55
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Green Goblin »

Jep, partnumber/onderdeel nummer van de ECU, dan vertellen we je zo welke het is.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
mr dude
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 75
Lid geworden op: 26 feb 2015, 10:27

swap 2zz

Bericht door mr dude »

Hmm...
pff... ik ben mezelf al zeker wel maanden aan het voorbereiden, en in het verdiepen van de gehele swap..
Dus geen O2 nippels ,meer ?
Kan je deze zomaar verwijderen, ik ging ervan uit dat deze er weer op moesten, maar als het zonder kan, een lambda zit er al, is dat dan afdoende ?
En wat voor verschil zit er dan in de kabelboom van de 2zz ?
Men zegt dat deze buiten de lift om, identiek is..
Is er misschien iemand die foto's heeft ?
Ik weet wel, als alles klaar is, ga ik er een nederlandse evaluatie van maken, met alles erbij.(ook fotoos)
Want zoals het lijkt moet je overal een gedeelte van de informatie op halen, of downloaden.
Het staat bijna nergens volledig beschreven.
Is er voor de immobilizer ook een voorbeeld ?

Ik ga me nog wel in het originele workshop manual verdiepen.

Alvast hartelijk bedankt voor de informatie
Gebruikersavatar
El Butre
Berichten: 1584
Lid geworden op: 28 dec 2006, 16:24
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door El Butre »

Verschil tussen 1zz en 2zz-boom weet ik zo niet. Lambda: voor de kat sluit je aan op de rechter pre-cat connector van de 1zz-boom, de linker blijft leeg. Je hoeft dus hooguit 1 nippel op je spruitstuk te zetten.

Immobilizer-bedrading moet ik thuis ff opzoeken, laat ik je weten als we terug zijn uit duderstadt.
Afbeelding
Gebruikersavatar
mr dude
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 75
Lid geworden op: 26 feb 2015, 10:27

Veel plezierrrrrr met zijn allen daar..

Bericht door mr dude »

Is goed, ik heb nog 2 dagen voordat ik er weer mee mag beginnen, de auto staat bij een garage waar ik de swap mag uitvoeren.
Moet nog 1 nacht werken, en dan nog 2e Paas dag...:-/..., kan niet wachten ;D


Ik las ook dat de engine mount nog uitgeboord moet worden, maar dat zie ik snel genoeg..

Nogmaals veel plezier, en hoop dat ik binnen kort van de partij mag zijn, als de auto klaar is.:driving:

Tjerk
Gebruikersavatar
mr dude
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 75
Lid geworden op: 26 feb 2015, 10:27

multiriem

Bericht door mr dude »

oh, nog ff iets..

Ik las ook dat er een kortere multiriem op 2zz zit.
Is het misschien bij jullie bekend welke lengte de multiriem mag hebben ?
Kan m wel afmeten als alles er weer op zit, maar ben liever zeker..
De spanner heeft maar een beperk bereik.
Gebruikersavatar
Spyder S.C.01
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 82
Lid geworden op: 09 dec 2012, 11:57

Bericht door Spyder S.C.01 »

Tjerk,
Lengte multiriem: kan ik je niet bij helpen, mijn configuratie is anders. Ik heb er gewoon een 'niet-rekbaar' touwtje omheen gelegd, en zo de lengte gemeten.
Mbt de O2 nippels, omdat je er maar 1 van gaat gebruiken is het verstandig deze zover mogelijk naar achter te verplaatsen, maar in elk geval na het spruitstuk, anders wordt slechts 1 van de 4 cylinders gecheckt, zet je m na het spruitstuk wordt in elk geval het gemiddelde van alle verbrandingen gecheckt. Je kunt zo'n O2sensoraansluiting (lasring) gewoon bij de betere automaterialenzaak kopen en op de juiste plaats in het uitlaattraject vastlassen. De bestaande aansluitingen op je spruitstuk met een dichtgelaste moer van een oude O2 sensor afdichten.
Kabelboom, dat heeft alles met lengte en pinaansluiting te maken, de kabelboom lengte van de vooraangedreven toyota's is anders dan die van de MR2, daarnaast heeft de Corolla een ietwat andere pinaansluiting dan de MR2, dus om jezelf het gemakkelijk te maken: gebruik de zzw30 kabelboom.
Engine mount: ik heb een MWR steun gebruikt icm een Corolla 2zzge, hierbij hoefde ik niks uit te boren.
Succes, Spyder SC01
Gebruikersavatar
El Butre
Berichten: 1584
Lid geworden op: 28 dec 2006, 16:24
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door El Butre »

Multiriem: met of zonder airco? Met is uit mijn hoofd 1811 mm. Scheelt bijna niets met de 1zz-riem.
Afbeelding
Gebruikersavatar
El Butre
Berichten: 1584
Lid geworden op: 28 dec 2006, 16:24
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door El Butre »

Ken je toyodiy.com? Erg handig... Als je weet uit welke auto en welk jaar je blok komt kun je zo het part number van de multiriem opzoeken. Voor een 2002 Corolla 2zz is het part number 90916-02537, lengte 1714,5 mm. Voor de 1zz met airco is het 90916-02549, lengte 1701,8 mm, bijna hetzelfde dus. Voor de Celica uit 2002 is het echter 90916-02540, en die is 1951 mm lang... Blijkbaar zit daar een andere routing op voor de multiriem.
Afbeelding
Gebruikersavatar
El Butre
Berichten: 1584
Lid geworden op: 28 dec 2006, 16:24
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door El Butre »

Voor het toevoegen van draden in het MWR-harnas: maak eerst even zeker of je met een ECU met immobiliser van doen hebt (post het part number even, staat op de sticker op de ECU waar ook 2ZZ-GE op staat).

In het topic van sherwin (showthread.php?t=14841) vind je een link naar de pinouts van de ECU voor een Celica 2ZZ. Voor de immobiliser moet je zorgen dat je pinnen B7, B15, B17 en B26 bedraad hebt in je harnas. De truck is om daarvoor de juiste mannetjes en vrouwtjes te pakken te krijgen, omdat het harnas niet alle pinnen bezet heeft (vandaar mijn eerdere suggestie om een harnas van autosportwiring.com te gebruiken).
Afbeelding
Gebruikersavatar
mr dude
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 75
Lid geworden op: 26 feb 2015, 10:27

Bericht door mr dude »

Ik ga vandaag naar de garage, en zal even een foto van ECU nemen.
Gebruikersavatar
mr dude
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 75
Lid geworden op: 26 feb 2015, 10:27

Airco

Bericht door mr dude »

ik heb arco;D
Gebruikersavatar
mr dude
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 75
Lid geworden op: 26 feb 2015, 10:27

Ecu

Bericht door mr dude »

Bij deze de 2zzge ECU
kon geen foto plaatsen, dus zal het even letterlijk doen:
Barcode
Engine Control
Toyota
89666-02090
MB175200-8342 12V
Denso

DN-IMS-005
e2 I-00 1021 90

Vandaag de 1zzfe bedrading op de de 2zz gezet, fuelrail aangepast, en de ECU in de auto gemonteerd.

Met een beetje geluk zit morgen de motor weer op zijn plaats 8)8)8)

Voel aan mijn dat ik 4 draadjes moet trekken, ik hoor het wel snel denk ik..;)


Tjerk
Gebruikersavatar
mr dude
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 75
Lid geworden op: 26 feb 2015, 10:27

Ecu

Bericht door mr dude »

ik denk dat er een immobilizer in zit, maar dat kunnen jullie alleen bevestigen..

2zzge M/T
Engine Control
TOYOTA
89666-02090
MB175200-8342 12V
Denso
DN - IMS - 005
e2 I - 00 1021 90

Kon geen foto plaatsen,dus heb het zo maar even gedaan.

Tjerk
Gebruikersavatar
Green Goblin
Berichten: 12095
Lid geworden op: 22 dec 2006, 06:55
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Green Goblin »

Part 89666-02090 (COMPUTER, ENGINE CONTROL) was found on the following models:
Market Date range Model Frames/Options Found in diagram
Europe 11/2001-01/2007 TOYOTA COROLLA CDE120,NDE120,ZZE12* 84-04: ELECTRONIC FUEL INJECTION SYSTEM
Model Dates: Matching Models: Model Options: Links to diagrams:
05/2004-01/2007 ZZE123L-DGFGFW TSP, UKP, EUR, HB, LHD, 2ZZGE, TWC, MTM, 6F, 3D 84-04 84-04
05/2004-01/2007 ZZE123L-DHFGFW TSP, UKP, EUR, HB, LHD, 2ZZGE, TWC, MTM, 6F, 5D 84-04 84-04
05/2004-01/2007 ZZE123R-DGFGFW TSP, UKP, EUR, HB, RHD, 2ZZGE, TWC, MTM, 6F, 3D 84-04 84-04
11/2001-04/2004 ZZE123R-DHFGFW TSP, UKP, EUR, HB, RHD, 2ZZGE, TWC, MTM, 6F, 5D 84-04
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Plaats reactie