luchtfilter
Moderator: Pieten
luchtfilter
Eindelijk na 200.000 kilometer is mijn uitlaat kapot en heb ik een rvs sportuitlaat van fox besteld. De momenteel ongeveer 6 weken leveringstijd geeft je ruim genoeg tijd om na te denken over de inlaat aan de andere kant van het blok.
Als je het originele luchtfilter bekijkt zie je dat daar goed over lijkt te zijn nagedacht met een inlaat in een hoekje van de motorruimte dat wordt gekoeld door de linker luchthapper in de carrosserie. Je kunt aftermarket luchtfilterkits kopen (bijvoorbeeld Green Speed Air Diamond à 250 euro) die zo te zien extra hete lucht van vlakbij het blok gebruiken. Dat lijkt me niet erg goed, omdat daarin minder zuurstof kan worden opgenomen.
Is er iemand die (liefst uit eigen ervaring) iets zinnigs kan zeggen over de luchtverzorging van de ZZW30?
Groeten, Sjon:)
Als je het originele luchtfilter bekijkt zie je dat daar goed over lijkt te zijn nagedacht met een inlaat in een hoekje van de motorruimte dat wordt gekoeld door de linker luchthapper in de carrosserie. Je kunt aftermarket luchtfilterkits kopen (bijvoorbeeld Green Speed Air Diamond à 250 euro) die zo te zien extra hete lucht van vlakbij het blok gebruiken. Dat lijkt me niet erg goed, omdat daarin minder zuurstof kan worden opgenomen.
Is er iemand die (liefst uit eigen ervaring) iets zinnigs kan zeggen over de luchtverzorging van de ZZW30?
Groeten, Sjon:)
- Spyder S.C.01
- Ik lul al aardig mee !
- Berichten: 82
- Lid geworden op: 09 dec 2012, 11:57
Re: luchtfilter
Hallo Sjon,
Als je in het forum onder projecten: 2zzge Supercharged kijkt zie je hoe ik geprobeerd heb zoveel mogelijk koele lucht de motor in te krijgen: om precies de reden die jij aangeeft! Er staan foto's die wmb voor zichzelf spreken, maar hieronder in het kort wat ik gedaan heb. Ook in projecten onder zzw30 Hans1982 heb ik op pagina 2 een iets uitgebreider verhaaltje met foto's gezet. De linker luchthapper levert het grootste deel van zijn lucht aan de motorruimte, net voor de accu. Iets erachter zit de slang aan de motorruimte vast die dus verwarmde "motorruimte lucht" naar het luchtfilter leidt! Geen directe verbinding tussen slang en linker luchthapper! Zoals je in dat topic kunt zien, heb ik precies die modificatie gemaakt. Daarnaast heb ik om het K&N filter een aluminium doos gemaakt waardoor er geen "motorruimte lucht" het filter bereikt. Daarvoor moest ik wel het koelvloeistof expansievat van links naar rechts verplaatsen. Dit had een 2de positief effect, het expansievat is een warmtebron, iets wat je op de plaats waar je de inlaatlucht vandaan haalt nou net niet wilt hebben.
Grtn
Als je in het forum onder projecten: 2zzge Supercharged kijkt zie je hoe ik geprobeerd heb zoveel mogelijk koele lucht de motor in te krijgen: om precies de reden die jij aangeeft! Er staan foto's die wmb voor zichzelf spreken, maar hieronder in het kort wat ik gedaan heb. Ook in projecten onder zzw30 Hans1982 heb ik op pagina 2 een iets uitgebreider verhaaltje met foto's gezet. De linker luchthapper levert het grootste deel van zijn lucht aan de motorruimte, net voor de accu. Iets erachter zit de slang aan de motorruimte vast die dus verwarmde "motorruimte lucht" naar het luchtfilter leidt! Geen directe verbinding tussen slang en linker luchthapper! Zoals je in dat topic kunt zien, heb ik precies die modificatie gemaakt. Daarnaast heb ik om het K&N filter een aluminium doos gemaakt waardoor er geen "motorruimte lucht" het filter bereikt. Daarvoor moest ik wel het koelvloeistof expansievat van links naar rechts verplaatsen. Dit had een 2de positief effect, het expansievat is een warmtebron, iets wat je op de plaats waar je de inlaatlucht vandaan haalt nou net niet wilt hebben.
Grtn
[/i]
Spyder SC01
Spyder SC01
Re: luchtfilter
Inderdaad, ik was het weer vergeten en gewoon zoeken op luchtfilter leverde deze info niet. Ik zie nu dat ik er indertijd zelfs op heb gereageerd:
Vandaag dus weer gekeken en het lijkt in ieder geval dat er een deel van de rijwind naar de luchtinlaat gaat zoals ook logisch is. Jij zegt in jouw verhaal dus dat dit niet het geval is, en de ingenieurs van Toyota iets hebben ontworpen dat min of meer expres niet deugt?Interessant verhaal over de luchtinlaat. Ik heb er alleen wat twijfels over in die zin dat ik me afvraag of de ontwerpers van Toyota nou werkelijk zo onnozel zouden zijn geweest.
- Spyder S.C.01
- Ik lul al aardig mee !
- Berichten: 82
- Lid geworden op: 09 dec 2012, 11:57
Re: luchtfilter
Sjon, nee dat zeg ik niet. Wel dat het beter kan. Wat jij hierboven zegt klopt niet, via de linker luchthapper komt er vrijwel geen koele lucht direct naar het luchtfilter. De warmte huishouding wordt belangrijker bij een 2zzge swap, en zeker in mijn specifieke geval. Dit blok produceert veel meer warmte dan de 1zzfe en dan komt de mindere warmte afvoer capaciteit van de zzw30 met de midden geplaatste motor naar voren.
Als de Toyota oplossing ideaal zou zijn wat maakt het dan dat jij zoekt naar meer koele lucht?
Waarom hebben de technici bijv het expansievat niet rechts geplaatst?
Grt
Als de Toyota oplossing ideaal zou zijn wat maakt het dan dat jij zoekt naar meer koele lucht?
Waarom hebben de technici bijv het expansievat niet rechts geplaatst?
Grt
[/i]
Spyder SC01
Spyder SC01
Re: luchtfilter
luchthapper aan de zijkant
Re: luchtfilter
Spyder SC01, ik probeer het te snappen, maar dat valt niet mee; alles is netjes ontworpen, er liggen leidingen en er is een ruimte gecreeerd met hitteschildjes die zo ver mogelijk van de hete motor vandaan ligt. Ik zie gewoon niet gelijk wat er mis aan is.via de linker luchthapper komt er vrijwel geen koele lucht direct naar het luchtfilter
Via de link hieronder zijn wat duidelijke fotos van de setup met (voor mij als leek) een koele lucht aanvoer naar zowel expansievat als luchtfilter. Origineel komt er (zo lijkt het?) koele lucht naar het standaard luchtfilter, maar met een lange pijp kun je een rond filter helemaal links achterin krijgen. Dat lijkt allebei redelijk goed...
Dus er moet méér lucht worden aangevoerd, of méér hitte afgevoerd, of beide?
http://mr2roc.org/phpBB3/viewtopic.php?f=7&t=30933
Re: luchtfilter
'k Heb nog een APexi / PPE intake liggen. Misschien is dat iets voor je. Die komt direct achter de accu en pakt dus de koude lucht uit de inlaat links.
Re: luchtfilter
Longjohn, wellicht zit de verwarring in het laatste stukje van de pijp. Dat is niet goed zichtbaar omdat het tussen het frame en het plaatwerk zit, maar origineel loopt de buis vanaf het luchtfilter onder het expansievat door naar voren, maar komt uiteindelijk weer uit in de motorruimte.... Kijk maar eens goed, er zit aan de linkerkant vooraan een gat, daar is de luchtbuis op aangesloten. Dus uiteindelijk wordt er semi-warme lucht aangezogen (waarom dat is me een raadsel) terwijl je op basis van de zichtbare pijpen en boerenverstand zou verwachten dat die pijp ergens op of bij de linker luchthapper zou uitkomen.
Re: luchtfilter
Samuel heb je de Apexi / PPE intake nog? Mvg JosSamuel schreef:'k Heb nog een APexi / PPE intake liggen. Misschien is dat iets voor je. Die komt direct achter de accu en pakt dus de koude lucht uit de inlaat links.
Re: luchtfilter
Vandaag eens gekeken wat de temp van de intake was.
Bij 80Km/u is de intake temperatuur 26 °C
Buiten is het hier nu 9°C
Bij stilstand loopt de luchttemperatuur al snel op naar 33°C
Dat moet anders kunnen.
Bij 80Km/u is de intake temperatuur 26 °C
Buiten is het hier nu 9°C
Bij stilstand loopt de luchttemperatuur al snel op naar 33°C
Dat moet anders kunnen.