Marcel's Elfje

Ligt je MR2 tot het laatste schroefje uit elkaar omdat hij heftig getuned wordt ? Of wordt je tweezitter volledig gerestaureerd voor de eeuwigheid ? Hier kun je je project delen met de andere leden...

Moderator: Pieten

Gebruikersavatar
mvdheide
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 410
Lid geworden op: 21 aug 2010, 21:25

Marcel's Elfje

Bericht door mvdheide »

Toch maar eens een project pagina aangemaakt, want dat is het eigenlijk wel geworden.
Vandaag een ander motorblok geplaatst, samen met Peter.
Dit was een amerikaans blok, incusief EGR. Omdat deze al afgedopt was en ook het uitlaatspruitstuk gescheurd was, heb ik de EGR spullen verwijderd en volgens mij alle slangetjes afgedopt of in een lus gelegd. ECU is mee vervangen aangezien mijn blok (87) dit niet had en ook geen MAF sensor.
Hij loopt best heel goed, maar heeft een vervelende foutcode.
Ik heb er een filmpje van gemaakt, ik hoop dat iemand dit herkend en mij verder op weg kan helpen.
http://youtu.be/aW146vWrl30
Ook heb ik wederom een draadje over wat ik niet kan plaatsen.
Afbeelding
Zat ongeveer in het midden bij de luchtinlaathuis.
Is deze nog ergens van?

Afbeelding

:applaus-smiley::applaus-smiley::applaus-smiley:
Marcel van der Heide
Gebruikersavatar
Green Goblin
Berichten: 12095
Lid geworden op: 22 dec 2006, 06:55
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Green Goblin »

Oftewel, welke code is dit nu ?

[youtube]aW146vWrl30[/youtube]

Is dit nu code 3. Of is dit code 2, en 1 ?
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
mr2PUNTfreak
Berichten: 5387
Lid geworden op: 27 dec 2006, 18:37
Type MR2: AW11

Bericht door mr2PUNTfreak »

Code 21 volgens mij.
Afbeelding
Gebruikersavatar
mr2PUNTfreak
Berichten: 5387
Lid geworden op: 27 dec 2006, 18:37
Type MR2: AW11

Bericht door mr2PUNTfreak »

Code 21 is O2 sensor oftewel lambdasensor, is deze wel aangesloten, is daar de stekker van?
Afbeelding
Gebruikersavatar
Green Goblin
Berichten: 12095
Lid geworden op: 22 dec 2006, 06:55
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Green Goblin »

Nope, die zit er niet op (zat er ook niet op) en is niet aangesloten. Dus dat zou goed kunnen.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
mvdheide
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 410
Lid geworden op: 21 aug 2010, 21:25

Bericht door mvdheide »

Ja, dat had ik inderdaad ook net gevonden. Is er een manier om de lambda sonde te foppen? Heeft op dit blokje nooit gezeten (bij de laatste eigenaar) maar als het goed is ook geen foutmeldingen gegeven.
Marcel van der Heide
Gebruikersavatar
mvdheide
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 410
Lid geworden op: 21 aug 2010, 21:25

Bericht door mvdheide »

Peter,
Het lijkt inderdaad toch de 4 draads stekker te zijn aan de kant van het inlaatspruitstuk.
Ik kwam een tread tegen van ROB-E showthread.php?t=15038 en die heeft hem op de pijp zitten in plaats van op het spruitstuk. Dat zou ook de plaats van de stekker verklaren.
Rob, heb jij daar soms nog een beter fotootje van? Of nog je oude sensor beschikbaar?
Marcel van der Heide
Gebruikersavatar
mr2PUNTfreak
Berichten: 5387
Lid geworden op: 27 dec 2006, 18:37
Type MR2: AW11

Bericht door mr2PUNTfreak »

mvdheide schreef:Peter,
Het lijkt inderdaad toch de 4 draads stekker te zijn aan de kant van het inlaatspruitstuk.
Ik kwam een tread tegen van ROB-E showthread.php?t=15038 en die heeft hem op de pijp zitten in plaats van op het spruitstuk. Dat zou ook de plaats van de stekker verklaren.
Rob, heb jij daar soms nog een beter fotootje van? Of nog je oude sensor beschikbaar?
Nee, de mijne heeft geen lambda.
Afbeelding
Gebruikersavatar
ROB-E
Berichten: 2505
Lid geworden op: 02 apr 2007, 23:05
Type MR2: AW11

Bericht door ROB-E »

Heb zo geen betere foto.

Kan wel een grotere versie naar je mailen dacht ik zo.
En nee de oude lambda is allang weggegooit.
Maar de stekker bij de luchtinlaat? Je zou hem aan de andere kant verwachten, omdat normaal gesproken de lambda in het spruitstuk zit.
Green Goblin schreef:Wat Rob-E zegt.
Gebruikersavatar
ROB-E
Berichten: 2505
Lid geworden op: 02 apr 2007, 23:05
Type MR2: AW11

Bericht door ROB-E »

BTW of de lambda te foppen valt weet ik niet.
Maar een ecu die normaal gesproken een lambda moet hebben, zou deze idd graag willen zien.
Anders blijft die foutcode terugkomen.
Kwa rijden merk je er niks van, althans ik merkte niks aan de auto toen de lambda kapot was.
Green Goblin schreef:Wat Rob-E zegt.
Gebruikersavatar
mvdheide
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 410
Lid geworden op: 21 aug 2010, 21:25

Bericht door mvdheide »

Rob, dank je wel.
Ik merk ook niet dat hij slecht rijdt (zelfs beter als met het vorige blok).
Vandaag is als het goed is mijn nieuwe sensor uit de USA binnengekomen, dus binnenkort zet ik deze erop, dan zullen we wel zien.
Jouw foto's gaven aan dat de sonde ook in het uitlaatdeel kon zitten, wat verder naar de achterkant van de auto.
De vierkante stekker is voor de nieuwere types, zit blijkbaar een verwarmingselement in om de sensor sneller op temp te hebben.
Marcel van der Heide
Gebruikersavatar
ROB-E
Berichten: 2505
Lid geworden op: 02 apr 2007, 23:05
Type MR2: AW11

Bericht door ROB-E »

Dat klopt, maar vaak zit deze in het spruitstuk gemonteerd.
Idd dat 4 draads systeem is voor een verwarmings element.

Suc6 ermee.
Green Goblin schreef:Wat Rob-E zegt.
Gebruikersavatar
mvdheide
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 410
Lid geworden op: 21 aug 2010, 21:25

Lambda sonde geplaatst, melding weg.

Bericht door mvdheide »

Vanavond eindelijk even tijd kunnen maken voor het vervangen van het uitlaatspruitstuk zodat ik er een kon plaatsen waar de lambda sonde in past. Ik had hem al even in de stekker geprikt en gestart, inderdaad melding weg.
Natuurlijk zat het weer een beetje tegen, zo zijn de draden te kort van de lamba sonde dus een stukje tussen zetten.
Helaas is dat spul niet te solderen, althans die ik had. Dus goede raad voor de volgende patiënt, neem of een universele 4 draads, het liefst met een meter draad eraan. Ik heb nu toch maar weer kroonsteentjes gebruikt (bah).
Eerste korte proefritje was prima, zo mogelijk trekt hij nog beter dan eerst.
Morgen maar weer een uitgebreid rondje Nederland, eerst naar Utrecht en in de avond nog even naar Apeldoorn. Maar weer hopen op topless weer!!
Marcel van der Heide
Gebruikersavatar
mvdheide
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 410
Lid geworden op: 21 aug 2010, 21:25

Bericht door mvdheide »

Tussendoor had ik ook geprobeerd de cruise control van Leliev te installeren, dus kabelboom gedemonteerd, die van Paul erin.
Ik doe mijn accupool op de accu en na drie seconden, voila, de auto begint uit zichzelf te starten. Leuke hidden feature maar ik ben bang dat een Amerikaanse kabelboom en een Europeesche toch een paar andere aansluitingen hebben.
Uiteindelijk de oude kabelboom maar weer geplaatst en de oude cruise control weer uit de tuin gepakt (lees baksteen)
Marcel van der Heide
Gebruikersavatar
Leliev
Zere vingers van het typen..
Berichten: 4462
Lid geworden op: 27 dec 2006, 18:56
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Leliev »

*proest*
Afbeelding
El Butre schreef:Paul zegt niet vaak wat nuttigs, maar zijn avatar klopt nog steeds....
mr2PUNTfreak schreef:Paul jij snapt het tenminste!:dux-blij_thumb-up:
RowanMR2
Zere vingers van het typen..
Berichten: 621
Lid geworden op: 29 dec 2006, 20:31

Bericht door RowanMR2 »

Je zult wel verschil merken in benzineconsumptie aangezien het motormanagement meer benzine inspuit als er storingen zijn in het lambdasignaal (noodloop). Daarbij is het goed mogelijk dat er nu minder vlammen uit je uitlaat knallen, wat ervoor zorgt dat het dempingsmateriaal in je uitlaatdemper beter behouden blijft en je uitlaat niet zo'n herriepot wordt als de mijne ::)
Gebruikersavatar
Leliev
Zere vingers van het typen..
Berichten: 4462
Lid geworden op: 27 dec 2006, 18:56
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Leliev »

Die vlammen kan ik me nog goed herinneren ja :P
Afbeelding
El Butre schreef:Paul zegt niet vaak wat nuttigs, maar zijn avatar klopt nog steeds....
mr2PUNTfreak schreef:Paul jij snapt het tenminste!:dux-blij_thumb-up:
Gebruikersavatar
mvdheide
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 410
Lid geworden op: 21 aug 2010, 21:25

Bericht door mvdheide »

Benzine consumptie kan ik niet echt over oordelen. Ik tank altijd als die bijna leeg is op de tankpas van mijn bedrijf. (alleen schrikken als de rekening komt ;D)
Dus zonder vlam in de pijp door de Brenner pas.

Vanochtend hem weer even heerlijk de sporen gegeven, hij komt weer lekker los!
Marcel van der Heide
Gebruikersavatar
MMaddict
Zere vingers van het typen..
Berichten: 1867
Lid geworden op: 16 apr 2011, 11:48
Type MR2: AW11

Bericht door MMaddict »

mvdheide schreef:Benzine consumptie kan ik niet echt over oordelen. Ik tank altijd als die bijna leeg is op de tankpas van mijn bedrijf. (alleen schrikken als de rekening komt ;D)
Dus zonder vlam in de pijp door de Brenner pas.

Vanochtend hem weer even heerlijk de sporen gegeven, hij komt weer lekker los!

Aftanken, km teller op nul.

Volgende keer weer helemaal aftanken.

daarna gereden km's/ liters van de bon....
Don't shoot the messenger!
Gebruikersavatar
mr2PUNTfreak
Berichten: 5387
Lid geworden op: 27 dec 2006, 18:37
Type MR2: AW11

Bericht door mr2PUNTfreak »

MMaddict schreef:Aftanken, km teller op nul.

Volgende keer weer helemaal aftanken.

daarna gereden km's/ liters van de bon....
Ik denk dat je Marcel dat niet hoeft uit te leggen..8)
Afbeelding
Plaats reactie