Op weg “naar” Toyota en een MR2.

Ligt je MR2 tot het laatste schroefje uit elkaar omdat hij heftig getuned wordt ? Of wordt je tweezitter volledig gerestaureerd voor de eeuwigheid ? Hier kun je je project delen met de andere leden...

Moderator: Pieten

Gebruikersavatar
jaapio
Zere vingers van het typen..
Berichten: 869
Lid geworden op: 26 apr 2013, 06:53

Op weg “naar” Toyota en een MR2.

Bericht door jaapio »

update 9-7-17
Foto's zijn niet meer te zien omdat photobucket zijn voorwaarden heeft veranderd. :frusty:

https://tweakers.net/nieuws/126637/phot ... ingen.html

Zal een hele klus worden maar ga de foto's weer terug plaatsen


Op weg “naar” Toyota en een MR2.

Donderdag 23 mei 2013.

Leuke titel en zo is het ook maar net. Of ik dat vroeger al wist? Nee natuurlijk niet maar met het verstrijken der jaren veranderen ook de dromen. Of een MR2 een droom was? Eigenlijk iets van de laatste tijd.

We schrijven dus donderdag 23 mei 2013. Voor zoveelste aaneengesloten dag regen, het is koud, het lijkt wel herfst. Toch is het echt lente, zeker gezien het getjilp in de tuin alwaar koolmeesjes en nest jongen heeft in een zelf gemaakt nestkastje. Een perfecte dag om de weg naar onze MR2 te beschrijven.

Sinds ik auto mag rijden heb ik heel wat autootjes gehad. Van Simca tot Ford Mustang, van Opel tot Talbot. In die tijd heb ik ook Toyota gehad.. Wat ik altijd al een prachtige auto heb gevonden, en deze ook heb mogen bezitten, was de Celica ST 1.6 liftback. Prachtige wagen welke ik nog altijd een warm hart toedraag.

Afbeelding
Zo een liftback was dat maar dan een oker gele.

Ook een Toyota Carina heeft een tijdje voor m’n deur gestaan.

Afbeelding
Zo’n model maar dan een witte.

Zal me beperken tot het Toyota gebeuren. Ten tijde dat ik Yvonne leer kennen, nu een kleine 17 jaar geleden, reed ik een Volkswagen Passat diesel.

Afbeelding
Zo eentje maar dan een blauwe.

Elke dag van Maastricht naar Brunssum dus een dieseltje was wel fijn. We kopen een huis in Brunssum en Yvonne rijd dan een Fiat Panda.

Afbeelding
Dit model maar dan een rode.

Leuk wagentje met zo’n semi open dakje.

Ja leuk maar het blijft een fiat. De diesel hebben we ingeruild voor een mooie VW passat station.
Afbeelding
Dit type maar dan een donker blauwe. Een 2.0 met alle toeters en bellen.

In deze tijd ruil ik ook m’n motor in. Van een Kawasaki GPX 750R ga ik naar een bommetje. Een Honda XX 1100 super blackbird.

Afbeelding
Jaja dit is um. Mean machine.

Dan gaat het mis met de fiat. Wat een hok zeg. Het een na het andere gaat kapot. Als uiteindelijk de koelvloeistof eronderuit zeikt is het wel welletjes geweest. Dat ding gaat naar de eeuwige jachtvelden. Op zoek naar een andere. Yvonne had zoveel schik met die fiat dat ze graag een zelfde wilde. Nou, wat mij betreft geen Fiat meer. Op zoek naar een ander klein goedkoop wagentje. Na al heel wat schrot te hebben gezien rijden we naar een garage in Heerlen. Via internet hadden we daar een Suzuki gezien en besloten eens te gaan kijken. De Suzuki staat aan de straat kant en een blik zegt me dat ook dit een hok is. Je kon al bijna het graan oogsten van de rubbers aan de ramen zoveel groen en ander natuurlijk materiaal zat daar op. Nee dit gaat um niet worden. Net als we weg willen rijden ziet Yvonne op het garage terrein in de verte een Fiat staan. “hey daar staat er eentje laten we eens kijken”. We zaten al in de auto en zo rijden we dus dat terrein op. Eenmaal door de poort ziet mijn oog wat staan om het hoekje achter de muur. Vanaf de straatkant niet te zien dus. Wat is dat dan? Wat staat daar te blinken?

Nu weten we beter. Daar stond dus het begin van ons Toyota tijdperk. Destijds wisten we dat natuurlijk niet.

Daar staat een rode Toyota Starlet 1.0 DX van het type P7 uit het jaar 1986. Meteen in de remmen en we zijn gaan kijken. Joh, wat is dit dan? Na een blik op de kilometerteller zie ik dat dit exemplaar nog een 50.000km heeft gelopen. Dit zal zo in het jaar 2000 geweest zijn en gezien de leeftijd was die wel aan de prijs met ƒ3700.-
Als dan ook blijkt dat die van de eerste eigenaar afkomt, elke beurt bij de dealer heeft gehad wil ik die Starlet hebben. Na wat onderhandelen krijg ik nog wel iets van de prijs af maar veel is het niet.

Hier begint dan het Toyota tijdperk. Starletje loopt perfect en destijds was ik nog niet van de beurtjes en zo. Als het loopt, loopt het en als het goed loopt moet je er niks aan doen, zo dacht ik toen. We hebben de Starlet al een tijdje. Op m’n werk lees ik dat Kwikfit een actie heeft. Groet beurt en dan de apk gratis voor een habbekrats. Oh oh wat was ik toen onwetend maar door schade en schande wijs geworden zullen we nu maar zeggen. Ik breng de goed lopende Starlet naar kwikfit. En daar begint de ellende. Ik krijg een telefoontje van kwikfit. Auto is klaar, apk goed gekeurd maar er is toch een hele waslijst waar ik rekening mee moet houden. Ik vraag wat de kosten zijn en ze mogen alles oplossen. Dan ga ik de Starlet halen. Als iknaar huis rijd lijkt het wel of ik op vakantie ben in Egypte. Dat ding bokt en schokt als een ongestelde kameel. Hier is duidelijk iets niet goed gegaan bedacht ik me zo en eenmaal thuis hang ik meteen aan de telefoon. Om een lang verhaal kort te houden, er breekt een periode aan van de drie maanden bekvechten en gesprekken tot aan het hoofdkantoor toe. Kwikfit heeft onze Starlet gemold. Uiteindelijk breng Jo Hellebrand (helaas overleden) in Brunssum de oplossing en krijgt ons Starletje weer goed aan het lopen.

Destijds zocht ik via internet dus ook naar oplossingen en dat is dan ook de tijd dat ik kennismaak met autoclubjes via internet. Tot dan toe geheel vreemd voor mij. Via de Starletclub zie ik dat in het zuiden ook Toyota clubjes zijn. Aangezien ik naar informatie zoek sluit ik me hierbij aan.

Hieronder wat fotokes van onze trots, destijds

Afbeelding

Afbeelding

Van geheel origineel toch wat leuks gemaakt. Paar leuke velgen, iets verlaagd, bestickerd etc. mede door het hele club gebeuren.

Nog voor het Toyota clubgebeuren kom ik erachter dat de Passat een ingevoerde schade bak is. De Passat moet eruit. Tjongejonge zeg. De Passat is zo goed als niet in te ruilen. Uiteindelijk vinden we een bedrijfje die de Passat wilt in ruilen voor een zwarte Golf uit het jaar 1996 met net een ton op de klok. Ik zeg dit erbij omdat dit gegeven een leidraad gaat worden.
We vallen van de ene ellende in de andere. Van die Golf klopt ook niks. Elke keer weer terug met dat ding naar de garage. Al snel zijn we die golf ook beu. Weg ermee.

Afbeelding
Hier ons glimmende ellende bak.


In die tijd begint het cabrio gevoel te borrelen. Yvonne en ik denken eraan om eens voor een bmw E30 cabrio te kijken, of een honda accord. We zoeken internet af en plannen een route door Nederland. We hebben enkele BMW-tjes gezien maar ook een Accord in Krommenie. Ik bel wat rond en met name die Accord in Krommenie wilde ik wel het fijne van weten. De beste man verteld me dat het een hele mooie nette Accord is. Deukjes, gebruikssporen? Nee meneer zo goed als niet, het is een prachtige wagen op een piepklein deukje na. We gaan vroeg op pad richting Apeldoorn kijken naar een BMW. Pppfffff….die viel bijna uit elkaar zeg. Een verkoper verpakt in een pak gelijkend op een dambord staat ons te woord. Die gladjakker beloofde me bergen met goud zeg met z’n glad gestreken kop. Denk dat als ik hem een hand gaf hij deze nog verduisterde. Weg wezen hier. Op naar een adresje in Lelystad. Ook naar een BMW cabrio. Mooi strak wagentje maar de twijfel was al toegeslagen. Ik vertelde die jongen over onze ervaring in Apeldoorn blijkt die BMW van hem geweest te zijn, althans hij had die daar gekocht en er klopte geen hol van. Via gerechtelijke procedures hebben ze die BMW terug moeten nemen. Poepoe, door het oog van de naald gekropen dus.
We besluiten door te rijden naar Krommenie. Die beste man klonk goed, de beschrijving van de Accord klonk goed, we gaan eens kijken. Als we dan eenmaal daar zijn en ik voor de werkplaats stop zakt me de moed in de schoenen. Ik zie de Accord staan en ze zijn um aan het poetsen. Meteen valt me het kleurverschil op van een achterspatbord. Het is toch ongelooflijk wat die hufters maar zeggen om klanten te lokken. Toch maar uitgestapt en eens gaan kijken. Ook dit exemplaar is een hok. Vies, goor, smerig en wat je nog meer kan bedenken aan viezigheid. De elektrische ramen werken niet. De verkoper komt naarme toe en met een smile zegt “dit is um inderdaad”. Tjonge kerel dit is toch geen plaatje zoals me hem beschreven hebt. Deukje is een deuk, kleurverschil, vies. Ja we zijn hem aan het poetsen blablabla. We kunnen het ook over de prijs hebben. Nou, zeg ik, geef me maar wat voor de benzine wat deze Acoord hoef ik niet hoor. Toedeloe aufwiedersehen.
Dan als laatste een adresje aan dekanten van Rotetrdam. Ook kijken naar een Accord.
Zo zeg straks bedrijfje. Bedrijfje? Een joekel van een bedrijf. Verkopers in strakke pakken, kinderspeel plekken, koffie bar….poepoe. deAcoord hebben we al snel gevonden. Das een mooie zeg. We kruipen erin, eronder, erover heen en gaan verder kijken wat er zoals te koop is. Weer terug naar die Accord, weer eroverheen, erin, eronder zo ver als dat gaat. Yvonne en ik hebben beide een goed gevoel erbij. De verkoper komt erbij en ik vraag hem het hemd van het lijf. Het is een mee neem prijs, garantie kan je bijkopen. Ja en als er dan iets is, moet ik dan naar Rotetrdam komen zeg? Als het iets kleins is hoeft dat niet maar de Accord is in prima staat dus bang hoef je daar niet voor te zijn. Toch loop we nog eens ronde Accord. Oké dan…we nemen um mee.

Wat later rijden we in onze nieuwe aanwinst huiswaarts. Eenmaal thuis begint de ellende al. Ik hoor iets aan de uitlaat. Als ik dan ga kijken zie ik dat de uitlaat half ruft is. Door de rit huiswaarts zijn de oplapmiddelen eronder uit gerammeld. Dag erna wil de Accord starten, accu plat. Hebben wij weer. Maar eens bellen. “tja meneer U heeft de auto zonder garantie gekocht”. Nu heeft hij daar wel gelijk in maar er was me verzekerd dat de Accord goed zou zijn. Een coullance regeling zou wel netjes zijn. Gelukkig hebben ze de helft vergoed.

Afbeelding
En dit is um dan.

Helaas kan Yvonne er niet al te best mee overweg. We besluiten ook deze auto weg te doen. Zo langzamerhand hebben we wel genoeg van autohandelaren en gaan naar een dealer. We lopen er wat af en komen bij een opel dealer. We zien een nette Corsa staan met net 10.000km op de teller. We kunnen de Honda goed inruilen en gaan er voor. Pittig snel Corsaatje is het. Een 1.4 16v.

Iets voor deze tijd hadden we besloten de Blackbird weg te gaan doen. Ik werd te roekeloos ermee. Ook aan snelheid wen je en als ik eens ontzettende haast heb besef ik ineens dat ik met 285km/h over een 80km weg rijd. Eenmaal thuis zeg ik tegen Yvonne dat de Blackbird eruit moet. Echt veel rijden we er niet mee en ik wordt me er te eigen mee. Veel te gevaarlijk en veel te onverantwoordelijk. Niet veel later hebben we de mean machine goed kunnen verkopen. Voor die centjes kochten we dus die Corsa.

Ons wagenpark bestond dus uit de Starlet en een Opel Corsa.

Afbeelding
Onze Corsa.

Dan mogen we genieten van een mooi weekend. Het zonnetje schijnt. De kids zijn logeren bij opa en oma. Nog geen drie weken nadat we de Blackbird verkocht hebben begint Yvonne dat het nu mooi weer was om een motor toertochtje te maken. Tja….wat doe je dan hè? We hebben het er uitgebreid over en mochten we voor een motor gaan dan moeten we er ook iets mee doen. Yvonne stelt voor om weer voor een motor te gaan kijken en dat zij dan op termijn ook op gaat voor een motorrijbewijs. En zo geschiede. Op zoek naar een motor. Echter, een gewaarschuwd mens telt voor twee. Het moet geen motor worden in de categorie “buikschuiver”. Geen motor met een kuip waarmee al makkelijk ongeoorloofde snelheden gaat rijden. Bij een lokale motorboer gaan we eens neuzen. Een chopper misschien? Er staat een pracht exemplaar en ga daar eens een proefritje mee maken. Pppfffff…..niks voor mij en na een half uurtje toeren en dan al pijn in je rug te hebben….neu jakkiebah. Yvonne vond het wel stoer staan, ja dat wel maar mij niet gezien. De vorige keer toen we aan het neuzen warennaar een motor had ik in Venlo als een Yamaha XJR1200 Sarron zien staan. Toen al sloeg m’n rikketik een keertje over en laat er nu net zo eentje bij deze motor boer staan. Een bloedmooi exemplaar in de Cristian Sarron uitvoering. Ja later wist ik wat dat betekende. Een legendarische motorcoureur scheurde rond in deze kleurstelling. Destijds zij het me niks maar vond het wel mooi. Een naked bike, geen scherm, precies goed voor mij.

We hakken de knoop door. Het gaat deze Yamaha XJR1200 worden. Weldra staat die bij ons in de garage. Het duurt niet lang of we sluiten ons aan bij een club van deze motoren. Toertochten en zelfs wij zelf organiseren toertochtjes in heuvelachtige Limburgs landschap. Yvonne gaat voor haar motorrijbewijs. Nog voor ze haar papiertje heeft hebben we een chopperke voor haar gevonden. Een Suzuki Savage. Een één cilinder. Yvonne is er weg van maar ik heb m’n bedenkingen daarover. Ga je spijt van krijgen, gezien mijn ervaring eerder met een chopper. Nee Kroepie wilde die Suzuki welke we in Coevorden hebben gekocht.
Mede hierom hebben we Corsa goed kunnen verkopen bij de dealer alwaar we eerder die Corsa hadden gekocht. In plaats van die Corsa hebben we een stapje terug gedaan en een Astra Station gekocht. Hier gaan we dan…..deze Astra was uit het jaar 1996 en net een ton op de klok.

Afbeelding
Dit is um dan….

Yessssss….in één keer haalt Yvonne haar rijbewijs. En weldra gaat Yvonne mee op haar eigen motor met een toertocht. En al na de eerste toertocht zie ik dat dit niet goed gaat met Yvonne. Tijdens terug rit huiswaarts hebben we al heel wat kilometers achter de rug. Ik zie haar steeds treekn aanhaar stuur. Ik ga naast haar rijden gebaar “pafke roken” waarop instemmend knikt. Langs de A2 stoppen we bij een restaurantje. En ja hoor, Yvonne trekt het niet meer. Alles doet haar zeer. Tja Kroepiepoepie, ik heb je gewaarschuwd dat dit geen motor is om lange ritten te rijden. Mopperend zegt ze al “verkoop um maar”. Eenmaal thuis gaat de Suzuki marktplaats op en niet veel later is die al verkocht. We gaan naar onze motorboer om eens te kijken wat ze er zo al hebben staan. Een Suzuki bandit 600. Ze gaat eens proef zitten. Dat zou um zo maar eens kunnen zijn. Er staat ook een Yamaha fazer 600. zo goed als nieuw, nog geen half jaar oud. Jaha maar daar zit ook een prijskaartje aan. Via marktplaats en wat motorzaken gaan we eens kijken wat er voor Yvonne zo al te koop is. Ook nu weer zie je dat er hoop rommel te koop is. Door schade en schande iets wijzer te zijn geworden gaan we toch maar voor kwaliteit. We gaan voor de zo goed als nieuwe Fazer met nog geen 5000km op het tellertje. Mede door de accessoieres die er pas op zitten heeft deze een prijs gelijk aan een nieuwe. Fabrieks garantie erop. Aangezien Yvonne voor haar lichte rijbewijs is gegaan moest deze Fazer wel terug getuned worden naar 25kw.

Er breekt een tijd aan dat motorrijden voorop staat. We gaan vaak mee met de motorclub. De kids vinden het prachtig en zien plaatsen waar ik zelf het bestaanniet van afwist.

Ook de motoren bleven niet achter in het pimpen der tweewielers.
Aan beide motoren hebben we heel wat veranderd tot wat je nu ziet.

Afbeelding
De brommer van Yvonne. Zitten heel wat uurtje in. Veelpolijstwerk

Afbeelding
Ook hierin erg veel werk. Alles wat gepolijst kon worden is ook gedaan. Dynojet kitje erin, gepolijste en in kleur gespoten wielen…tot weet ik nog wat aan toe.



In deze tijd neemt ook het Toyotaclub gebeuren meer een vorm. Meer en meer leer ik over Toyota en gaan dan ook wel eens met die clubjes mee.
De Astra, tja een goede auto maar tjongejonge zeg. Het lijkt wel een groene schildpad. De Golf was een 1.6 maar liep toch wel soepeler als die Astra welke ook een 1.6 motor had. Tijdens één van de Toyota meetingen mag ik eens in een Corolla E10 rijden. Ook met een 1.6 motor erin. Super verlaagd en met van alle toeters en bellen erop en eraan waarvan ik het bestaanniet afwist. Mmmm……
We besluiten eens wat rond te neuzen voor een Toyota ipv de Astra. De Astra zetten we te koop. Een populaire auto in die tijd dus dat moet wel snel gedaan zijn. Helaas was de werkelijkheid anders. Niet aan de straatstenen te slijten die Astra. Ongelooflijk zeg, er komt zelfs geen mens kijken. Ik besluit het over een andere boeg te gooien. We gaan op zoek naar een Corlla E10 en als ik ergens een leuke zie staan ga ik mailen of ze de Astra in willen ruilen en stuur dan foto’s mee. Ook dat wilt niet lukken zeg. Zijn we nu verdoemt tot het blijven rijden in een Astra. Meer en meer komt die auto m’n strot uit, bah. Na de zoveelste poging lijken we mazzel te hebben. In boskoop staat een mooie Corolla E10 uit 1996 met net een ton op de klok. De beste man doet me via mail een voorstel. Tjonge hier moeten we op ingaan, de mogelijkheid om van die Astra af te komen en om er een Toyota bij te krijgen. Hopla op naar Boskoop.
Daar staat die alklaar om een proefrit te gaan maken.

Zo dan, nu was ik wel heel erg benieuwd hoe dat zou rijden. Ik had nu mooi vergelijkmateriaal na een Golf 1.6, een Astra 1.6 en nu dan een Corolla 1.6. Alle drie met rond een ton op de klok.
Alleen al het instappen was een verademing. Na de eerste meters had ik al in de smiezen dat zowel de open als volkswagen in de verste verte niet kunnen tippen aan deze Corolla. In alles wat je maar bedenken kunt staat de Corolla ver boven die andere twee auto’s. Handling, schakelen, remmen, het rijden, ruimte, noem maar op de Corolla is superieur aan de Golf en Astra. Wat er ook zou gebeuren, deze Corolla wordt de onze.

Met een big smile rijden we Boskoop uit. Eindelijk vanhet groene gevaar af op weg naar huis. Onze mede clubgenoten zullen het prachtig vinden nu we alleen nog maar Toyota voor de deur hebben staan. De rit huiswaarts was een ervaring op zich. Geweldig.

Afbeelding
Ook nu weer van een GXI origineel naar wat leuks. Wielen, spoiler van een GTSI, lexuslook achterlichten tot en met de befaamde poetsbeurt omgetoverd tot een juweeltje.

Inmiddels al redelijk omgetoverd tot een Toyota freak. De jaren verstrijken en de Starlet wordt meer en meer een hobby auto. Dan gebeurt er iets waar ik niet blij vaan wordt. De Starlet staat voor de deur geparkeerd. Ik ben in de tuin bezig achter als ik ineens de buurvrouw hoor roepen “Jaap ze gaan er met je Starlet vandoor”. Ik ren naar buiten en dan zie ik de Starlet op de oprit van onze overburen staan. De Mazda staat tegen een lantaarnpaal te duwen met lopende motor en draaiende voor wielen die zich een weg in het asfalt aan het graven waren. Geen chauffeur te zien. Heel merkwaardig dit. De politie en brandweer waren snel ter plaatse. Dan komt de eigenaar van de Mazda die in de tegenover staan flat schijnt te wonen. Ook hij snapt er niks van. Hij verteld dat hij thuis is gekomen en de Mazda een 20tal meters terug heeft geparkeerd. Na onderzoek van de politie en brandweer blijkt dat er kortsluiting is ontstaan waardoor de Mazda uit z’n eigen is gaan starten en daar die in de eerste versnelling stond is de Mazda eigenhandig vertrokken met alle gevolgen van dien.
Eens kijken wat de schade is aan de Starlet. Ohw dat lijkt mee te vallen. Een klein deukje in de bumper en klein stukje lakschade lijkend op steenslag. Ja en een vette streep maar die is wel weg te poetsen. Toch naar een schade bedrijf. Schade bedrag €600.- En dan krijg ik te horen wat tot dan toe onmogelijk leek. Nooit eerder had ik met schades ed te maken. Ik wordt gebeld door het schade bedrijf dat ik de Starlet kan komen halen. Hoor dan dat de schade is getaxeerd op €600.- maar dat de Starlet totallos is verklaard. Waaaaaattttttt??????? Tja, de expert zei nog wel dat het een heel mooi exemplaar was maar het is niet anders. M’n rooie kop werd nog roder en stoom kwam uit m’n oren nadat ik hoorde wat de Starlet nog waard was. €350.- en u mag het wrak houden. Ik geloof dat jullie helemaal van depot gerukt zijn, hoe komen jullie daarop vroeg ik de knakker. Hij legt me uit dat “hij” dat niet bepaald maar de expert die is komen kijken. Zijn verhaal is dat ze op marktplaats voor een dergelijk bedrag te koop staan. Ja mooi dan, lever me er maar 10 in de staat als de mijne voor dat bedrag.

Tja tis niet anders.

Tijdens ITT te Venlo leer ik Marco kennen en laat de Starlet taxateren. Tjonge had ik dat toch eerder geweten zeg. Starlet wordt getaxateert rond de €2700.-

De tijd verstrijk en de gezondheid gaat achteruit. Meer en meer krijg ik last van m’n knieën. Meer en meer krijg ik ook te maken de “darkside” van menig clubje maar ook van de mens binnen die clubjes. Meer en meer krijg ik de kots van het hele motorclubgebeuren. Als het dan het onvermijdelijke voor de deur staat trek ik me terug uit de motorclubjes. Na lang wikken en wegen is het motortijdperk afgelopen. Vanwege m’n knieën is het niet meer te doen. Zeker na een operatie waaruit blijkt dat ik een prothese moet hebben besluit ik stoppen met het tweewieler gebeuren….of is het toch niet het einde van de twee wielers? Echter, de motoren gaan eruit, tis niet anders.

Dan loop ik tegen Toyota Starlet van het type P8 aan. Wederom nog geen 50.000km gelopen en van de eerste eigenaar. Als ik bel is die al verkocht. Zoekende naar een dagelijks te gebruiken Starletje zie ik een half later weer diezelfde Starlet staan maar nu bij een handelaar en natuurlijk wat duurder. Gelukkig vlakbij en als de wiederweerga daarnaar toe. De mevrouw die me te woord staat snapt er niks van. Hoe kan dat nou, ik sluit net de pc af nadat ik de Starlet op mp heb gezet. Tja….u was me voor geweest bij de vorige eigenaar. Nou kost het me meer. Krijg een uitleg dat ze vorige eigenaar kennen en wat voor een geblabla daar nog meer bij hoort. Wat later ga ik met onze nieuwe aanwinst huiswaarts. Een Starlet voor de hobby, een Starlet voor dagelijks gebruik en een Corolla.

Afbeelding
Ook van deze hebben we wat leuks gemaakt. Zo stond die er uiteindelijk bij.


M’n knietjes beginnen meer en meer op te spelen. Het uitsappen uit de vierdeurs Corolla gaat ook steeds lastiger. Bahbah, wordt je niet vrolijk van. Ik ga nog eens bij de huisarts langs en die geeft me een verwijskaar voor een knieën dokter in Belgie. Tjonge zeg…moet ik dat nu wel doen want zo oud ben ik nu ook weer niet. Nee, ik doe het niet. Ondanks dat ik een stoeprand niet normaal kan afstappen besluiten we fietsen te gaan kopen. Duik na wat jaartjes de sportschool weer en neem me voor er voor te gaan. De eerste anderhalf jaar die verstrijkt verga ik van de pijn het eerste half uur data ik fiets. Tja Limburg hè met z’n heuvels. Wonderbaarlijk genoeg gaat het steeds beter.
Vanwege die knieën hadden we de Corolla ingeruild voor een Corolla E11 G6 tweedeurs. Als de E10 dan toch het veld moest ruimen en we meer en meer in het Toyota gebeuren onze plek hadden dan maar wat speciaals. We wilde een Zwarte Toyota Corolla E11 G6 facelift. Uiteraard weer met weinig kilometers en na een tijdje zoeken vond ik er eentje aan de kanten van Rotterdam. Alsof de duvel ermee speelt ook nu weer net geen 50.000km op het klokkie, eerste eigenaar en in superstaat. Althans zo leek het in de showroom. Na de befaamde poets beurt ontdekte ik toch wat mini deukjes her end er. Die heb ik er allemaal uit latenhalen zodat een perfect uitziende G6 voor de deur stond. Helemaal in m’n nopjes met de Corolla.

Afbeelding
Alleen andere wielen, ramen getint, verlaagd.

Mijn motor was inmiddels al verkocht. De Fazer van Yvonne stond nog in de garage. Door het fietsen en sporten gingen m’n knieën de goede kant op. Zo goed zelfs dat de stappen naar mountainbiken al gezet waren. En geloof me, hierop de Brunssumerheide is het echt zwaar. Niet zomaar wat zandpaden, nee op en neer.
Via een Toyotaclub was er iemand die z’n MR2 SW20 wel wilde ruilen voor de motor van Yvonne. Die knul had net z’n rijbewijs gehaald en was helemaal weg van de Fazer. We zijn eens in gesprek gegaan. Ja ik vond die MR2 helemaal geweldig. Als ik dan eens een proefrit ga maken dan valt het me tegen. Heb het gevoel dat er iets niet klopt met deze 2.0 GTI. Komt niet van de plaats en zeker geen sportwagen belevenis. Yvonne trekt ook al een gezicht van “is dit het nu?” we besluiten de deal niet te maken. Maar toen toch al even geproefd van het MR2 gebeuren hahahaha….

Kindjes worden ook ouder en al snel heeft de oudste haar rijbewijs. Dit had ze al gehaald voor we de Starlet P8 hadden gekocht. Dochter lief wilt een P7. we vinden er eentje en na heeeeeeeeeel wat werk maak ik ook daarvan een leuk sportief wagentje. Al helemaal leuk als eerste auto voor de oudste.

Afbeelding
Bloed, zweet en een big smile heeft dit gekost om um zo te krijgen.

De Starlet P7 staat meer stil als wat anders. Af en toe komt die buiten en ik heb meer schik in de P8. in die tijd gebeurt er veel op voertuigen gebied. Van de P8 ben ik met en met een leuk ding aan het maken. Ik bouw er op een geven moment een super stereo installatie in wat me wel vier dagen heeft gekost. De oudste is helemaal weg van de P8 maar is tot nog toe wel blij met haar P7. de Fazer wordt verkocht wat het totale einde van ons motortijdperk betekend. Om dat gat op te vullen denken we om een caravan te gaan kopen. Yvonne trekt er nog niet aan maar heeft wel zo iets om het te proberen. We lopen tegen een oude maar mooie caravan aan. Ziet er allemaal mooi en schoon uit. Alles zit erbij en mij dunkt dat als we het niks vinden die sleurhut wel weer slijten aan de prijs waarvoor wij hem kunnen kopen. Zoals zo vaak gaan we er gewoon voor. Tjonge zeg…een caravan. Van te voren had ik wel al her en der geïnformeerd waar je zo aan moet denken als je een caravan gaat trekken. Wat mag de G6 trekken en heeft de verlaging invloed en zo. De G6 mag 1200kg trekken en de caravan is leeg net iets meer als 800kg en totaal met belading 1200kg. Dus da ken hè.

In die tijd wilt de oudste graag de P8 hebben als ze hoort dat we de P7 waarschijnlijk gaan verkopen en onze neus eens gaan opsteken naar een Yaris T-sport. Het is maar een droom hoor…..maar toch wilt dochterlief graag de P8 hebben. De gebeurtenissen volgen elkaar snel op. Sneller als me lief is maar goed we leven maar één keer. De oudste neemt de P8 over. De P7 is inmiddels ook al verkocht en wij, wij hebben een Yaris T-sport gekocht bij de dealer in Helmond. Pracht ding. Ook nu weer geen 50.000km gelopen, eerste eigenaar…..holladijee.

Afbeelding
Zo kochten we um. Helemaal standaard maar wat een bommetje hè. Heel leuk

Naar dit

Afbeelding
Vind um nog steeds super gaaf.

Niet lang duurde het of dochter lief ging weer overstag. Tijdens één van de wintercheck dagen van Toyota lopen we in Landgraaf rond. Daar staat een zwarte Aygo sport in de showroom.
Laatst gewijzigd door jaapio op 14 jul 2017, 06:14, 5 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Gebruikersavatar
jaapio
Zere vingers van het typen..
Berichten: 869
Lid geworden op: 26 apr 2013, 06:53

Bericht door jaapio »

Ohw my god…..dochter lief is verliefd. Ze wilt een Aygo sport. Tja prima maar wel ff zelf betalen wha…..poeheeee…..ze heeft de P8 nog niet eens zo lang. Tja mot ze zelf maar weten dan.
Ik ga eens praten wat ze willen teruggeven voor de P8. nou dat was een lachertje zeg. Ze moesten zich schamen. We gaan naar Posterholt. Als we daar een nieuwe Aygo kopen krijgt ze €1000.- meer terug als in Landgraaf. Het bloed kruipt waar niet gaan kan en de P8 wordt ingeruild op een hagel nieuwe pikzwarte Aygo sport.

Dan maken we onze eerste kampeer uitstapjes. Niet alvorens we eerst eens de tent op hadden gezet hier op een grasveldje voor de deur. Onervaren als we zijn gaan we de strijd aan. Wat moet nu waar en waar moetje aan denken. Is de voortent en zo wel compleet en wat nog meer. Een buurt genoot blijkt een verwoed kampeerder te zijn en legt ons van alles uit.

Afbeelding

Afbeelding
En zo staat dan ineens een caravan in vol ornaat in de straat.

Alles klopt, alles compleet volgens de kampeer expert.

Onze kampeer weekend gaat naar Catzandbat in Zeeland. Naar mijn inzien doet de Corolla het goed zover ik dat kan beoordelen. Er volgen nog wat weekendjes zo her en der. Dan komt er een weekendje in Luxemburg aan. Al wat gelezen dat de berg achter Luik een graadmeter lijkt te zijn van hoe je wagen de sleurhut trekt. Ook wij moeten deze berg beklimmen met de Corolla en sleurhut. Idd stijl gevalletje. Al jankend in z’n drie komt de Corolla met een 85km/h naar boven. Nie sleg, denk ik nog bij me zelf. Dan volgt een weekend Groningen/Pieterzijl. Een hele rit en dan krijg ik in de gaten dat de Corolla met z’n 1.6 motortje wel wat vermogen te kort komt. Maar goed het gaat hè.

De oudste heeft het nest verlaten en mag voor zich zelf gaan zorgen. De jongste bereikt ook de leeftijd dat autolessen een must is. Ook zij haalt haar papiertje de eerste keer en ook voor haar gaan we op zoek naar ene leuke P7 (Starletje). Nog voor ze haar papiertje op zak heeft hebben we er eentje gevonden. Ook nu weer een heel karwij om er iets leuks van te maken. Stoel, vloerbedekking met gaten in. Motor zo vies zeg maar ook de auto zelf is een stort. Achja binnen enkele weken de P7 omgetoverd tot een leuke mooie wagen…..welke inmiddels ook al is voorzien van een taxatie rapport via Marco.

Afbeelding
Na wat inspanningen….shine.

Afbeelding
Nu heeft ze wel wat leuke wielen eronder. Ook zij heeft het nest inmiddels verlaten maar de P7 rijd ze nog mee en doet het geweldig goed.

In deze periode gebeurde weer het onvermijdelijke. Voor iemand anders gaan we naar Posterholt daar die mensen ook een nieuwe auto wilde. Vanwege de goede ervaringen daar en dat ook onze auto’s daar in onderhoud zijn rijden we naar Posterholt. Met een hele bende lopen we de showroom in. De mensen die een nieuwe Aygo willen gaan in gesprek. Yvonne en ik gaan wat bij de tweedehandjes kijken. Eenmaal weer terug in de showroom zegt Yvonne ineens “Jaap, kijk eens hier zeg”. Ik draai me om en…wat staat daar dan. Een hele mooie Avensis station. Een Avensis waar we het al langer overhebben gehad en waarvan we beide zo iets hadden, ooit komt er zo eentje. We vinden die T25 modellen van voor de facelift prachtig en hier staat een mooie zeg. Terwijl onze kennissen nog vol in gesprek zijn dim ik toch even in en zeg…..tis niet de bedoeling dat wij met een andere wagen weg gaan hè Kroepiepoepie! Ja weet ik wel maar laatst naar Groningen zij je nog dat de Corolla eigenlijk wat vermogen te kort kwam. Ja en? Vraag gewoon eens wat de mogelijkheden zijn ivm inruilen van de G6 en T-sport. Tja vragen kan altijd maar de ervaring leert me dat het niet bijvragen alleen blijft.

Als die hershaften zijn uitgeluld ga ik een babbel maken met de verkoper. “wat zijn de mogelijkheden, twee auto’s inruilen op deze Avensis” is mijn direct vraag maar ook of het Überhaupt mogelijk is. Aangezien beide auto’s bij hen in onderhoud zijn zegt de verkoper dat dit wel mogelijk is maar hij vind dat we eerst eens een proefritje moeten maken….de slimmerik hahaha. Aangezien we anderen bij ons hebben spreken we af dat we na het weekend de maandag komen proefrijden.

Ik wist het, de trant is gezet. Nog eer het maandag is gaan we naar Sittard eens vragen wat daar de mogelijkheden zijn. Er staat een mooie Avensis en we willen weten wat ze kunnen en willen doen. We hebben maar één auto bij ons, de T-sport en de G6 laten we zien via internet. Tja…de verkoper kan me niks zeggen wat de mogelijkheden zijn. Hij wilt dit bespreken binnen hun team. Ik sta versteld zeg zo iets heb ik nog nooit gehoord. Dan lopen we eens om de Avensis heen. Ik zie dat de trekhaak krom is en vraag hoe dat kan. Och een aanrijding maar meer als dat is er niet aan. Tjonge zeg, iets als een stevige trekhaak is krom en dan is er verder niks aan de hand dat geloof ik toch niet maar zwijg verder. Wil wel eens horen wat ze voor onze super strakke G6 en T-sport willen terug geven. Van de andere kant koop ik daar dus helemaal niks…zeer slecht gevoel over die zaak.

Het is Maandag en we gaan proefrijden. De Avensis staat al buiten en weldra rijden we even naar Brunssum. Ik wil wel weten of ik die grote Avensis achterom krijg. Maar wooohoooo wat rijd dat lekker zeg. Heel wat anders als een Corolla. Dat glijd over de weg, je zit geweldig en hoort helemaal niks. Comfort ten top. En weer als zovaak zijn we beide verkocht na een korte ronde van doen we het wel of doen we het niet. Nou ligt er natuurlijk aan wat we terug krijgen voor beide auto’s. maar ook dat we dan bij één wagen zouden blijven. Alleen de Avensis dus. We krijgen een redelijke prijs terug voor beide auto’s en uiteindelijk na nog wat beraad hakken we de knoop door….doe mij maar….is het devies.
Wat is dat toch dat zo goed als altijd wel iets mis moet gaan bij ons. Dan pas komt de verkoper met excuses dat de auto eigenlijk al besproken is. Hij is er echter van overtuigd dat de beoogde koper toch niet komt opdagen. De verkoper verteld ons dat de beoogde nieuwe eigenaar van deze Avensis als een sloebergekleed was en een oud hok wilde inruilen, nee die zien we niet terug. Of we willen wachten de maandag daarop. Ja moet maar hè.

In die week krijg ik telefoon van de Toyota dealer in Sittard. Beste man heeft info over wat ze willen terug geven voor beide auto’s. als ik deprijs hoor kan ik het niet laten of hij wel lekker bij z’n hoofd is zeg. Dat bedrag krijg ik alleen al voor de T-sport en jij wilt beide auto’s daarvoor en dan een auto mee geven waar men achter op is geknald…nee dank u en zoekmaar een andere gek. Tjonge en dat voor een Toyota Dealer.
Het is D-day, maandag en jawel het beloofde telefoontje komt. De verkoper verteld me dat hij slecht nieuws heeft. De beoogde koper stond ineens voor z’n neus, strak ik het pak en leek een hoge werknemer te zijn van de rabo bank. Hij verontschuldigde zich voor zijn verkeerde inschattingsvermogen. Yvonne en ik stappen de auto in en rijden even naar Posterholt. Hier weer de nodige verontschuldigingen maar hij kon wel een vergelijkbare wagen voor ons zoeken mochten we nog interesse hebben in een Avensis T25 wagen.
Ja zoek maar maar dan wel met dezelfde specificaties, kleur, wielen etc. ja komt goed.
Enkele dagen later worden we gebeld dat de verkoper een Avensis heeft gevonden. Een hele mooie. Er zit alleen een maar aan. Het is geen 1.8 maar een 2.0. heeft een andere kleur maarheeft veel minder gelopen. Gaan we weer, weer een auto met minder als 50.000km. is wel ingevoerd maar aantoonbaar de echte kilometers en de onderhoudshistorie is bekend. Er zitten wat meer opties op zoals stoelverwarming , xenon verlichting en noem maar op.
Afspraak gemaakt om de Avensis te bekijken en proef te rijden.
Olala die ziet er beter uit als die andere. Is jonger maar ook wat duurder hahaha.

Nu kan ik nog heel meer vertellen over deze Avensis maar dat doen we wel een andere keer. De deal is gesloten en wij mogen ons eigenaar noemen van een prachtige Avensis.

Afbeelding

Sinds kort, een week of drie geleden, een stel prachtige Brock velgen ero laten zetten….

Afbeelding

Oei….nu hebben we nog maar één auto. Na een week of twee begint het gemis van het gemak van een tweede auto. Yvonne vind dat er eentje bij moet komen. Oké, ik ga wel zoeken. En net voor sluitings tijd kijk ik op de site van onze garage. Waaaaaaaaaaaa……te koop, een Starlet P8, eerste eigenaar, nog geen 80000km gelopen. Bij hun altijd in onderhoud geweest…..dat is um dacht ik. Dag later sta ik voor negen uur op de stoep. Hoi Jaap, in je bed gepiest hoor ik hahaha… neu ben altijd vroeg op. Ik kom voor dat Starletje tis toch maar niks zonder het gemak van een tweede autootje.

En zo staat die dan op hun site. Niks speciaals lekker kaal.
Afbeelding

Starletje eens gestart, loopt mooi en wil hem wel hebben mits hij wat aan de prijs doet. Zonder morren krijg ik een mooie prijs waar voor ik um mag hebben. Oké dan, verkocht. Ja zo makkelijk kan dat gaan.

Aan het Starlet is inmiddels al heel wat versleuteld ook al aten taxeren door Marco.

Afbeelding
Zo staat die er nu bij….verlaagd met H&R veren, ramen getint, koukies, gtt spoiler achter…..zo maar wat zaken die vervangen zijn.

Dan verlaat ook de laatste telg het nest. We benne nog met ons tweetjes. Hahaha rust in de tempel. Rust????

Tja het caravanen is ons goed bevallen de afgelopen jaren. De Avensis is super. De afgelopen jaren zijn we elke keer wel naar Zeeland gegaan. De rust en de stilte bevalt ons goed en die vind je in Zeeuws-Vlaanderen. Het is nu het eerste jaar dat we met ons twee de rust opzoeken.
Nu kom ik regelmatig in een garage in Kerkrade en ik zie daar een BMW E30 cabrio staan. Precies zo eentje waarvoor we al eens zijn wezen kijken in een ver verleden. Eenmaal thuis hebben Yvonne en ik het er over. Zou leuk zijn om dat idee nu eens op te pakken voor de hobby. Yvonne ziet dat ook wel zitten eigenlijk. Als ik weer eens in die garage ben heb ik het daarover en vraag wat die bmw moet kosten. Nu schijnt die van een klant te zijn. Maar ze raden me ook af om een dergelijke bmw te kopen of het moet echt een mooie zijn en dan weet je ook wat je kwijt bent. Plus hoor ik nog wat kwaaltjes van die auto’s en dat kan in de papieren lopen. Zo tijdens de koffie hoor ik het allemaal aan. Er zit iemand bij die ineens zegt “als je een leuke cabrio wilt dan heb ik er wel eentje. Die moet weg ivm een scheiding en kan je goedkoop hebben” . haha wat is goedkoop? €1500.-. staat voor. Ik ga eens even kijken. Een knal gele Fiat Barghetta. Ohw, is nu niet iets waar ik aan zat te denken maar ziet er leuk uit. Wat werk aan her en der maar juist dat maakt het leuk voor de hobby.
Ik zeg hem dat ik niks doe zonder Yvonne. Maak wat foto’s en zeg hem dat hij nog wel wat hoort.
Eenmaal thuis stuur ik Yvonne een mailtje met de foto’s. krijg direct een mail terug met de tekst “wat is dat? Een banaan of zo. Nee dat vind ik totaal niks” Hahaha…..moest er wel mee lachen. ‘Avonds tijdens het eten zegt Kroepie nog eens dat ze het spuug lelijke auto vind. Oké dan is dat van de baan. Stuur de eigenaar een berichtje dat we afzien van de koop, netjes opgelost zo. Yvonne gaat verder, als een bmw niks is voor ons dan wil ik wel een Toyota. tja vind maar wat goedkoops dan. Achja het is maar voor de fun, we zien wel ga af en toe eens kijken. Tja een Toyota cabrio. Zie van alles van Celica tot Paseo. En natuurlijk de MR2. beide hebben we zo iets van…..ja zo’n zzw30 kan ons wel bekoren eigenlijk. Ohw my god welke kant gaat dit op? Ik maar zoeken en zoeken en schrik wel van de prijzen wil je een exemplaar die niet veel gelopen heeft.

En dan ineens….. “Yvonne kom eens kijken”. Ik zie de MR2 staan die we nu hebben. Dit kan toch niet eigenlijk hè. Zo weinig gelopen. Nee daar moet wat mee zijn. Yvonne zegt, bel gewoon eens. Ja zeg bij een Renault garage. Maar goed ik bel. Ik krijg een vriendelijke man aan de lijn die me alles verteld van de MR2 en hoe die zo bij de Renault dealer is gekomen. Op mijn vraag wat hij kan doen met de prijs hoor ik dat er geen enkele mogelijkheid is te minderen in de vraagprijs. Mmm…ik zie kosten rijklaar maken, dat is natuurlijk een wasse neus hè, zeg ik de verkoper. Hoe zo, hoor ik. De auto rijd toch wat moet je dan doen om um rij klaarte maken? Afleveringbeurt, poetsbeurt, twee nieuwe banden etc. Hij kan er wel mee lachen en ik krijg een groot deel van die kosten er van af. We besluiten meteen eraan te komen om te komen kijken. Na een klein 1.5uurtje zijn we er. Wat is dat zeg? Daar staat die te blinken in de showroom. Oei…mooier als op de foto’s. die is echt nieuw zeg. Zo goed als geen gebruikspoortjes, een pracht exemplaar. Yvonne is er helemaal weg van en over mij maar niette spreken. De verkoper komt er bij en we horen het hele verhaal aan. Hij kent de vorige eigenaars, alle beurten bij de dealer gehad. Een geloofwaardig verhaal. Na dit verhaal willen we wel proefrijden. Dat is geen probleem zegt de man vriendelijk. Pak nog even een bakkie en dan zet ik de mr2 buiten.

Dan lopen we naar buiten. De zon schijnt, het dakje staat open. Oei…dat ziet er niet verkeerd uit. Dan zie ik de wel bekende swirls in de lak. Ik vraag dus of de auto nog gepoetst moet worden. Onee dat is al gedaan. Hahaha….kijk dat bedoel ik nou zeg ik tegen hem. Wat moet je betalen om een dergelijke auto te laten poetsen. Een bedrijf doet dat voor €160.- per stuk. Ik laat hem de swirls zien en zeg daarbij dat dit natuurlijk geen auto poetsen is hè. Nu snap ik ook wel dat een dergelijk bedrijf voor €160.- niet een hele dag aan tijd daaraan kan besteden maar moest het toch even zeggen.
Even later rijden we dakloos de paden in en de lanen uit. Of is dit andersom? Maakt niks uit. De laatste haren op m’n hoofd krijgen het zwaar. Yvonne en ik zitten met een big smile in de twee zitter. Dit is het hè…gaaaaaaaaffffffffff. Ik voel wel iets tijdens het optrekken maar schrijf dat aan de achterste banden toe en dat die nog vervangen moesten worden. Wat een belevenis. Dan de hamvraag, wat doen we? Gaan we voor deze die toch wel wat boven ons budget ligt en gaan we voor wat goedkopers? Beide zijn we het erover eens dat dit een unieke kans is, een zo goed als nieuwe MR2 cabrio waarmee zeer zuinig is om gegaan, past helemaal in ons plaatje.
Eenmaal weer terug nemen we ene optie tot na het weekend. We willen het eea wat laten bezinken en niet zo maar in het diepe springen. De verkoper gaat akkoord.

Op de terugweg weten we het beide wel, dit gaat hem worden hoor…hier gaan we voor. Dan doen we de Starlet weg. Als afgesproken laat ik weten dat hij de MR2 klaar mag maken voor ons, we nemen um.
En dan zijn we een MR2 rijker. Nu had ik al eens gekoekeloerd om internet en bij de MR2 clubs. Sluiten we ons aan bij een club of niet? Yvonne heeft haar bedenkingen gezien het verleden. Na wat slechte ervaringen binnen clubjes zet dit ons nu aan het denken. Tot nog toe waren het clubjes waar geen contributie werd gevraagd. Nu wilt dat natuurlijk niks zeggen maar toch. Hier heb ik eens wat gelezen…..en ja…de twijfel. We zijn het erover eens dat niet alles hetzelfde hoeft te zijn en gaan ervoor. Ik vul het forumlier in en betaal de benodigde pegels. Nu lid en een MR2. mot niet gekker worden hè hahaha….leuk. ook bij die andere MR2club registreer ik me. Wil zo veel mogelijk info en die info krijg ik. Schrik me een rolberoerte als ik wat lees over “pre-cats”. Zal toch niet zo zijn dat ……och we hebben een halfjaar garantie. Mocht deze MR2 er last van hebben dan staat de garantie achter de deur. Maarja…later kan ook hè.
Dan breekt de dag aan dat we de MR2 kunnen gaan halen. Een vriend rijd met me mee in onze Avensis. Na alle benodigde handelingen te hebben afgehandeld kunnen we huiswaarts.
Avensis voorop en dan draaien we de snelweg op. Mmmm als ik net voor de 120km/h zit vind ik de MR2 wel wat rammelt. Voorste wielen misschien niet goed gebalanceerd? Ineens slaat die vriend van de snelweg af en stopt direct. Huh was loos? We stappen uit en hij loopt meteen naar de voorkant van de MR2. kentekenplaat hangt op half zeven. Inderdaad de hele zwik hangt los. Dan zien dat de houder gewoon ruft is. We halen de boel ervan af en leggen deplaat voor het raam en gaan huiswaarts. Eenmaal thuis de plaat wat vast gemaakt tot een nieuwe houder er is.

En dan…jaaaaaaaaa het kappie eraf. Arme Yvonne is werken maar heb belooft haar te komen halen,blijft haar fiets maar een nachtje staan. Natuurlijk rijd ik er lekker mee rond. Toch is dat gevoel wat ik tijdens de testrit had nog niet verdwenen. Geef er verder weinig acht op, zal wel aan mij liggen. Achterwielaandrijving is toch anders als dat de voorste exemplaren worden aangedreven. Hahaha wat een mazzel, het zonnetje schijnt lekker. Maar dan….oei, m’n kop begint toch wel wat te branden. Ojee en geen petje bij. Als roodharige ben ik nogal wat gevoelig voor onze koperen ploert. Na een laatste bezoekje en een tankbeurtje snel naar huis petje halen en dan op naar Yvonne. Pppfffff wat een weelde zo’n petje hahaha….
Bij Yvonne haar werk komen de secretaresses met bosjes naar buiten die willen de cabrio wel even zien zeg. Een hoop ooohhh en aaahhhh is wat we horen. Dan naar huis, honger…food. Na het eten wilt Yvonne ook weleens achter het stuur kruipen. En dan toch blijft het gevoel me bezighouden dat er iets niet klopt. Naar mijn mening is er een schokbreker niet helemaal jofel meer. Ik doe de geijkte schokbreker test eens maar zie niks deinen. Mmmm vreemd. Dan toch maar even een bevriende Toyota monteur gebeld en kan ’s avonds langs komen. Met tweeman sterk, beide monteurs, doen ze dezelfde test en naar hun mening is er niks mis met de schokbreker. De MR2 gaat de brug op om eea goed te bekijken, een algehele inspectie zeg maar door twee man. Schokbrekers zijn droog dus…..jaha dus? Voor de rest staan ze versteld van de staat waarin de MR2 verkeerd. Ook na een blik in de boekjes hebben beide zo iets van dat dit nog mogelijk is. Super net karretje Jaap….mooi hoor. Dan gaan we alsnog eens rijden. De monteur achter het stuur want eigenwijs als ik ben weet ik gewoon dat er iets niet klopt en ik zeg links achter. Wil weten wat dat is. De monteur kan op het korte ritje niks geks ontdekken. Oké dan….laten we het erbij.
Na een dag is het tijd om naar Zeeland te gaan dus veel hebben w niet kunnen rijden. Na de week vakantie duiken we de MR2 weer in hoor. Toch ben ik er niet gerust op. Voor de vakantie heb de garage al een mail gestuurd met bevindingen. Het idee dat er iets mis met de schokbreker maar ook de voorste banden van 13 jaaroud die aan de binnenkant wat meer gesleten zijn dan de rest en nog wat kleinigheidjes. Niet druk om maken Jaap, na je vakantie afspraak maken met chef werkplaats en als er iets niet goed is wordt dat in orde gemaakt. Een geruststellende gedachte maar of beloftes ook waar worden gemaakt??
Van de vakantie hebben we genoten zeg. Zeeland i love it. dan is de afspraak gemaakt voor na het weekend. Afgelopen dinsdag dus. Inmiddels ook al verwezen naar “de” MR2 specialist en laat die nu vlakbij de plaats liggen waar ik de MR2 heb gekocht. Na een mailwisseling kon ik altijd langs komen zodat hij het eea bekijkt.

Inmiddels weet ik wel zeker dat die schokbreker niet jofel meer is. Voel het gewoon alsof die soms door pootje heen gaat.

En dan het verhaal welke ik al geschreven had en geplaatst. Zet het hier maar erbij

Poeheeeeeee…..toer l’amour. Toch even een 250 kilometertjes gereden vandaag met het rode gevaar. Elke kilometer genoten. Zou zo maar eens een verslaving kunnen gaan worden.

Eerste moest ik Gemert zijn bij de garage waar ik um gekocht heb. Er waren toch wat kleine dingetjes die ik even onder hun aandacht wilde brengen.
Zo had ik het gevoel dat de linker achterschokbreker iet helemaal jofel meer was. Echter, de test die we allemaal wel eens doen gaf aan dat het met de demping wel goed zat. Zelfs enkele gerespecteerde monteurs gaven aan dat de schokbreker wel goed was. Ik had toch m’n twijfels. Ook de voorbanden, die nu 13 jaaroud zijn. Had ik wat vragen over. Aan de binnenkant was wel wat slijtage te zien maar ze benne wel apk goedkeur. Dan was er iets met een gordel.
Vanmorgen dus in alle vroegte vertrokken en wat na half negen was ik er. Chef werkplaats heeft me aangehoord en heeft de auto mee genomen naar de werkplaats. Na een tijdje, bakkie koffie en wat bladen door te hebben gespit, komt de chef eraan lopen. De schokbreker is idd kaduuk en overleden. Die kapotte wordt vervangen onder garantie. Wil de ander vernieuwd hebben hoef ik alleen de kosten te betalen van een nieuwe schokbreker, montage doen hun.
Banden! Helaas worden die niet vervangen ondanks de leeftijd. Ik hoefde me geen zorgen te maken. De staat is prima. Wat de slijtage betreft zit het binnen alle normen. Andere zaken waren maar peanuts. Kentekenplaathouder was rufti en die had ik zelf al gehaald. Een rubber van het dak konden ze niks aan doen. Is maar opties en het was toch iets wat ik had kunnen zien voor ik um kocht. Oke dan, de schokbreker wordt iig wel vervangen, zat ik toch goed met m’n gevoel.

En dan…..m’n eerste club contact. En wel met de Willie de MR2 specialist te Volkel. Leuke vriendelijke kennismaking. Als ik voor de etalage stop zie ik een geweldig mooie sw20 staan. Booohhhhhh…..sjiek hoor. Loop naar binnen en….aangenaam Willie, Jaap is de naam. Weldra in gesprek over de mr2 maar over de zijne. Pracht exemplaar. We lopen rond de zzw30 en het leuke is Willie kent deze. Heb wel wat vraagjes en zo….Willie checkt de olie nog en krijg een goed advies om toch niet lang te wachten met olie te verversen gezien de leeftijd van 13 jaar en een km stand net over de 19000 nu. Dat nemen we ter harte. Bandjes hoefde ik me geen zorgen om te maken. Rubbertje van het dak is nog goed te plakken met veel geduld. Nog even gehad over het verwijderen van de pre-cats. Ga denkelijk toch voor een goede door Willie geadviseerde nieuw spruitstuk. Krijg wat meer goede tips…..we zoeken nog wat prijsjes op van het eea. En dan is een uurtje niks hè. Meteen ook de eerste aanpassing gekocht. Tatata…. Witte knippers liggen klaar om ingebouwd te worden. Ja mooie dag, en een eerste kennismaking met een clublid en ook de eerste aanpassing aan de mr2. het mooiste is dat als nieuwbakken clublid ik meteen al gebruik heb kunnen maken van de clubkorting…..

Nu staat de mr2 weer under the roof….in de garage. Nu een afspraak maken om de schokbrekers te laten monteren.

Willie, bedankt voor je tijd en adviezen. Vond het erg leuk je te ontmoeten en dat zal wel vaker gaan worden in de toekomst.
Olala een heel verhaal geworden zeg. Maarja dan maken we ook wel wat mee hè. Dit schrijven was al een heel project dus ik hoop dat ik geen regels heb overtreden door dit hier zo neer te zetten. Aan de MR2 gaat zeker wel het eea veranderen. Als eerste wil ik toch de schokbrekers vervangen hebben en dan eerst genieten ervan. Wielen komen later wel….wil altijd wielen die ik mooi vind.

Op naar de volgende story….

Laatst gewijzigd door jaapio op 16 jul 2017, 08:52, 2 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Green Goblin
Berichten: 12095
Lid geworden op: 22 dec 2006, 06:55
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Green Goblin »

Mooi verhaal, als moet ik bekennen dat ik op een gegeven moment wel wat stukken overgeslagen heb (want het is wel een lang verhaal). Om weer bij de XJR 1200 aan te komen, mooi ding, heb ik altijd al mooi gevonden, prachtige naked bike met de uitstraling van pure power. Dat die er niet meer is, hoef je geen gemis te vinden hoor, uit ervaring weet ik dat je de motor niet meer echt gebruikt zodra je een mr2 hebt.

Ik ben trouwens wel benieuwd naar Willie's argumenten voor een nieuw spruitstuk, behalve als je een echt dure neemt, zie ik namelijk geen voordelen.

Enne.....hier is "die andere MR2-club" de club waar je de pegels voor moest betalen...;D

maar ik kan me voorstellen dat je zo'n verhaal niet twee keer gaat typen....
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
jaapio
Zere vingers van het typen..
Berichten: 869
Lid geworden op: 26 apr 2013, 06:53

Bericht door jaapio »

Hahaha Green Goblin, thanks voor je reactie.

Ja die XJR was pure fun idd. Heel wat kilometertjes mee gereden.

Wil natuurlijk alles weten over de MR2 en dan ga je eens kijken. Hey twee clubs…en meld dus bij beide aan. Weet ik veel hoe het in elkaar steekt met beide clubs. Wil zoveel mogelijk weten en fun hebben…..toch?

Werd gewezen op de pre-cats en de mogelijkheid die er is dat ze gaan afbrokkelen. Of de pre-cats eruit halen of een ander spruit stuk. Willie vertelde me idd dat er goedkope zijn en die zou ik niet moeten nemen. Niet de meest dure maar die er tussenin liggen was z’n advies, wilde ik voor een ander spruitstuk gaan. Dus of de pre-cats eruit halen of een ander spruitstuk maar dan niet de goedkopere. Ook vertelde hij met dat het niet persé zo hoeft te zijn dat ze gaan afbrokkelen maar hij geeft wel altijd het advies ze te verwijderen.

Tja een gewaarschuwd mens telt voor twee hè….:idea8:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Green Goblin
Berichten: 12095
Lid geworden op: 22 dec 2006, 06:55
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Green Goblin »

Ah, dan zijn Willie en ik het eens dus. Als je ze er zelf uit wilt halen hebben we hier een hoe-doet-ie-dat staan.

Overigens zijn er meer mensen lid van beide clubs hoor, dus voel je daar niet op aangevallen !

Wat is er nou precies met dat rubber van dat dak ?
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
MarcoTwo
Berichten: 7457
Lid geworden op: 28 dec 2006, 13:13
Type MR2: SW20/21/22 + ZZW30
Contacteer:

Bericht door MarcoTwo »

Zal ik de plaatjes hier ook neer zetten?
Greetz, MaRco2!
Sinds juli 2001 lid. www.marotaxaties.nl
Afbeelding
Gebruikersavatar
jaapio
Zere vingers van het typen..
Berichten: 869
Lid geworden op: 26 apr 2013, 06:53

Bericht door jaapio »

Tuurlijk Marco...benne toch mooie plaatjes....toch

@Green Goblin,
Nee joh voel me niet aangevallen, integendeel, vind het wel leuk als mensen mening of reactie geven….voor wat zit je anders op een forum….toch.

Thanks voor de link……eens kijken wat we daarmee gaan doen.

Wat dat rubbertje betreft. In de kromming van het dak zeg maar. Aan de zijkanten zit rubber op rvs…..schijnbaar is het dak eens niet goed dicht gemaakt waardoor dat rubber gescheurd is. Ter hoogte van de pijl maar dan aan de andere kant.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door jaapio op 16 jul 2017, 08:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Gebruikersavatar
shenron
Berichten: 1789
Lid geworden op: 05 sep 2009, 12:54
Type MR2: AW11

Bericht door shenron »

Jeetje wat en verhaal, erg leuk om te lezen. Props daarvoor!!
wel een hoop auto's gehad, alleen een yamaha blackbird is honda blackbird als ik mij niet vergis:P.
Afbeelding
Green Goblin schreef:Ik denk dat Shennie gelijk heeft !
Gebruikersavatar
jaapio
Zere vingers van het typen..
Berichten: 869
Lid geworden op: 26 apr 2013, 06:53

Bericht door jaapio »

Thanks Shenron.

Je hebt helemaal gelijk. Is een Honda XX Super Blackbird. Heb het aangepast:dux-blij_thumb-up:
Afbeelding
MarcoTwo
Berichten: 7457
Lid geworden op: 28 dec 2006, 13:13
Type MR2: SW20/21/22 + ZZW30
Contacteer:

Bericht door MarcoTwo »

jaapio schreef:Tuurlijk Marco...benne toch mooie plaatjes....toch

http://s195.photobucket.com/user/jaap-f ... d.jpg.html
Ga ik regelen
MarcoTwo schreef:Je weet ze wel te vinden, de bovenste twee foto's heb ik de originele van (analoog).:-)

Oh ja, wat denk je hiervan:

Afbeelding

Afbeelding

MarcoTwo schreef:Inderdaad:

Afbeelding

Afbeelding

Zonde, eeuwig zonde...
Greetz, MaRco2!
Sinds juli 2001 lid. www.marotaxaties.nl
Afbeelding
MarcoTwo
Berichten: 7457
Lid geworden op: 28 dec 2006, 13:13
Type MR2: SW20/21/22 + ZZW30
Contacteer:

Bericht door MarcoTwo »

Mmm foto's zijn linkjes geworden.:(
Greetz, MaRco2!
Sinds juli 2001 lid. www.marotaxaties.nl
Afbeelding
Gebruikersavatar
Peerke
Zere vingers van het typen..
Berichten: 2033
Lid geworden op: 24 dec 2006, 12:18
Type MR2: ZZW30
Locatie: Langenboom

Bericht door Peerke »

Jij moet echt veel meer tijd hebben als ik...
Mooi verhaal.
Ik tref je misschien wel een keertje bij Willie.
Succes met je cabrio.
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
jaapio
Zere vingers van het typen..
Berichten: 869
Lid geworden op: 26 apr 2013, 06:53

Bericht door jaapio »

Helaas maar 24 uur per dag :adhd: Peerke :dux-blij_thumb-up:
Afbeelding
Gebruikersavatar
jaapio
Zere vingers van het typen..
Berichten: 869
Lid geworden op: 26 apr 2013, 06:53

Bericht door jaapio »

Gassiemeine zeg. We tikken de 20.000km al aan. Gaat snel als je fun hebt.Afgelopen weekend met MR2 (zonder streepje) naar de camping gegaan in Zeeland. Ondanks de weersvooruitzichten zag het er in Zeeland wel best uit. En dat het best daar was is een feit. Zaterdag open kunnen rijden en maandag de hele weg huiswaarts open gereden.Op de heen weg een fikse bui tegen gekomen en dat was het dan.
Wel nu, dat er een schokbreker niet helemaal meer jofel was had ik al wel in de gaten. Dit ondanks dat enkele monteurs er niks geks aan konden zien. Vorige week terug geweest bij de garage waar ik de mr2 gekocht heb en mijn bevindingen medegedeeld. Na inspectie, een grondige inspectie bleek idd de linker achterschokbreker naar de eeuwige jachtvelden te zijn, althans er moet een nieuwe op. Ahum “één” nieuwe? Jawel, de andere is nog goed. Tja helaas pindakaas maar ik wil er wel twee nieuwe op hebben dan. Uit coulance wilde ze de rechter wel gratis monteren maar de schokbreker zelf moet ik betalen. Tja, tis niet anders. Na dit bezoek bij Willie geweest en hij adviseerde toch originele schokbrekers te laten monteren. Uuuhhhh de garage wilt Monroe eronder zetten.
Vandaag de garage gesproken en gezegd dat ik originele schokbrekers eronder wil hebben. En, zoals willie me ook had gezegd, dat de auto dan ook uitgelijnd diende te worden. Gelukkig was die beste man daarvan op de hoogte.
Kreeg laat in de middag een telefoontje terug dat ik dus de originele schokbrekers mocht bestellen. Dat meteen gedaan bij Willie. Hopelijk zijn ze er donderdagmorgen vroeg want dan heeft de garage tijd om ze te monteren. Als dat niet lukt dan maar weer met een kaduke schokbreker naar Zeeland.
Dus schokbrekers besteld.
Afbeelding
MarcoTwo
Berichten: 7457
Lid geworden op: 28 dec 2006, 13:13
Type MR2: SW20/21/22 + ZZW30
Contacteer:

Bericht door MarcoTwo »

Schokdempers vervang je altijd per set, rare snuiters daar.
Greetz, MaRco2!
Sinds juli 2001 lid. www.marotaxaties.nl
Afbeelding
conan1068
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 145
Lid geworden op: 23 jul 2012, 13:56

Bericht door conan1068 »

Hey Jaapio,

wat een gelijkenissen.... zelf ook begonnen met een okergele Celica ST, de mijne had een vinyl dak....
Kan het zijn dat ik je ken van het XJR cafe ? heb zelf een 1300 (RP19), had die van jou gezien op het forum, mooi ding !
Nu een ZZW30.
Veel plezier met je MR2 !!
Gebruikersavatar
jaapio
Zere vingers van het typen..
Berichten: 869
Lid geworden op: 26 apr 2013, 06:53

Bericht door jaapio »

Hey Conan,

Yesss…..een van de oprichters van xjrcafe maar heb al een aantal jaren geen motor meer. :(
Dus daar zal je me wel van kennen dan. ;D

Tja m’n XJR was m’n trots….soms lopen de zaken niet zoals je wilt hè…..of liever zou willen. Maar het was een mooie tijd op de XJR….leuke gasten in het cafe daar…..zit jij daar nog wel?
Ja nu een heel andere weg ingeslagen hè met een MR2…..wel genieten hoor.:driving:
Thanks kerel….:dux-blij_thumb-up:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Ricardos
Zere vingers van het typen..
Berichten: 1930
Lid geworden op: 22 jan 2010, 19:54
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Ricardos »

Zo dat was een flink verhaal om helemaal te lezen, maar wel een échte Toyota liefhebber! Veel plezier met je bijna nieuwe MR2 :D
Afbeelding
Gebruikersavatar
jaapio
Zere vingers van het typen..
Berichten: 869
Lid geworden op: 26 apr 2013, 06:53

Bericht door jaapio »

Vandaag dus D-day. Nieuwe schokbrekers achter en nieuwe voorbanden. Alhoewel ze apk waardig waren en daarom de garage geen nieuwe banden erop hoefde te zetten hebben ze na een gerede klacht mijnerzijds toch één band vergoed. Tja beter één band in de hand als geen hand….band. toch?

Vanmorgen in alle vroegte naar Willie. Schokbrekers lagen al klaar en mooi om 9.00 uur was ik in Gemert.
Buiten de banden en schokbrekers diende de auto op opnieuw uitgelijnd te worden. Afgelopen zondag rammelde de deur ineens. Zat dat U ding waar het slot in valt los. Mochten ze ook nog de deur even stellen.

Tegen 13.30 uur konden we dan eindelijk huiswaarts.

En dan…..tjeeeeeeeee zeg wat een verschil…das andere koek als peperkoek. Totaal geen last meer van spoorvorming gehad tijdens de rit huiswaarts. Ja dat was dus genieten….egwell.

Dus nu twee nieuwe schokbrekers achter
Twee nieuwe voorbanden
Uitgelijnd
Deur gesteld.

mmmmm…… wat zou het volgende zijn???
Afbeelding
Gebruikersavatar
Michelinmannetje
Zere vingers van het typen..
Berichten: 547
Lid geworden op: 31 mei 2011, 15:22
Type MR2: AW11

Bericht door Michelinmannetje »

Goed bezig! Het volgende zou ik doen: rijden, rijden en genieten :D
Afbeelding
Burning oil smells royal 8)
Plaats reactie