CeliLow zzw30 8m6

Ligt je MR2 tot het laatste schroefje uit elkaar omdat hij heftig getuned wordt ? Of wordt je tweezitter volledig gerestaureerd voor de eeuwigheid ? Hier kun je je project delen met de andere leden...

Moderator: Pieten

CeliLow
Knop gevonden hoor !
Berichten: 10
Lid geworden op: 28 mar 2016, 18:19

CeliLow zzw30 8m6

Bericht door CeliLow »

Hallo allemaal. Net aangemeld op het forum en zal me een beetje voorstellen.

Ik heet Lowi ben 26 jaar en sinds 2 maanden mr2 eigenaar. Ben al goed bekend binnen de Toyota's vooral met de generaties vanaf 1999. Heb een
paar jaar een Celica T23 vvt-i gereden, daarna een T-sport met compressor voor 2 jaar. Tussendoor wat daily's ernaast een Starlet P9 en Yaris P1.

Na het project van de T-sport compressor even niets leuks gehad. Sinds aug 2015 een Prius 2 uit 2006 (NHW20). Rijdt heerlijk voor de kmters die ik maak met gemiddeld 1000km per week, maar vond het wel tijd voor iets leuks er naast deze zomer.

Ik had al een paar keer gereden met een zzw30 en mij leek een cabrio erg leuk de 1.8l is vlot genoeg en degelijk\onderhoudsvriendelijk. Ik ben erg bekend met de ZZ motoren in deze dingen en zodoende een project gaan zoeken.

Eind vorig jaar vond ik een blauwe die wat werk nodig had. Had afgesproken na oud en nieuw te gaan kijken, maar voor ik de kans kreeg greep iemand anders die om met oud en nieuw het dak open te snijden en vol te gooien met vuurwerk. De auto is toen door de verzekering opgekocht en ik vond hem een maand later bij een schadebedrijf.
Wezen kijken en besloten hem te kopen. Na de rit naar huis was duidelijk dat het blok ook zijn einde nabij was met een ratel.

Het "To Do" lijstje werd ze iets langer dan verwacht.
Wat ik wist was dat:
- Voorruit gebarsten
- Dak moest vervangen worden door de grote scheur.
- Interieur was ook beschadigd met gaten in de lederen bekleding en deurpanelen door het vuurwerk.
- Motor revisie doorgedraaide drijfstanglager.

Het lijstje is sinds ik begonnen ben wat gegroeid.

Een paar specs van de zzw30:
Bouwjaar: 2000
Kleur: 8m6 Spectra Blue Mica
Motor: 1zz-fe (gereviseerd)
Transmissie: 6bak open diff (uit een facelift zzw30)
Opties: Leer en airco
Kmstand: 190.000km
CeliLow
Knop gevonden hoor !
Berichten: 10
Lid geworden op: 28 mar 2016, 18:19

Bericht door CeliLow »

Er was heel veel "verkloot" aan de auto blijkt nu helaas. Ik heb tot op heden vervangen.

Interieur/Exterieur:
- Voorruit vervangen. Waarschijnlijk ook gebarsten door het vuurwerk
- Tweedehands softtop
- Bordeaux rode pre-face lederen interieur met deurpanelen
- TTE Rollbar
- Orginele speakers/tweeters de andere die waren verdwenen
- Stekkers van de radio waren afgeknipt. Dat weer gefixt en meteen facelift OEM radio
- Vaste antenne (gemotoriseerde antenne was al vervangen voor een imitatie die ook kapot was
- Wat kleine trim zoals drukdopjes die miste of niet klopte en de rubbere sierlijstjes net achter de deuren die waren verbogen
- Nieuwe OEM pookhoes
- Celica pookknop (6 bak versie)
- Nieuwe OEM vloermatten

Motorisch/transmissie:
- 1zz-fe gereviseerd shortblok van Toyota
- Nieuwe koppeling
- Filters en bougies
- Carterpan was verroest
- 6 bak facelift zzw30 (open diff)
- Ander spruitstuk en middendeel met sportkat. Er zat al een Raceline einddemper onder met dubbele eindsierstuk die maar laten zitten
- Brandstoftank vervangen oude had een flinke deuk er in

Volgens mij vergeet ik nog wel wat dingen. ::)
De auto rijdt sinds 3 weken in ieder geval weer goed en het rijdt heerlijk nu. Nu nog het mooie weer om het dak open te kunnen doen.
Met gereviseerde motor alweer 3500km gereden. Tijdje dagelijks gebruikt.

Ik wil er voornamelijk gewoon lekker mee rijden en misschien wat kleine dingen aanpassen. Technisch heb ik er nu wel vertrouwen in, maar cosmetisch is die in het verleden keer erg slecht overgespoten. Voor nu rijden. :D

Er is nu wel nog een PPE intake onderweg en CHE front underbrace. Wou graag nog iets upgraden ipv alleen maar weer werkend moeten krijgen.

Ik zal ook kijken voor wat foto's om toe te voegen.
Gebruikersavatar
De achterbank
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 162
Lid geworden op: 11 okt 2008, 18:01

Bericht door De achterbank »

Welkom Lowi. Lekker bezig geweest!
Lotus Elise sport135 :driving:
Gebruikersavatar
jaapio
Zere vingers van het typen..
Berichten: 869
Lid geworden op: 26 apr 2013, 06:53

Bericht door jaapio »

Poehee......flinke klus geweest dus.....welkom :dux-blij_thumb-up:
Afbeelding
Gebruikersavatar
El Butre
Berichten: 1584
Lid geworden op: 28 dec 2006, 16:24
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door El Butre »

goed bezig! welkom hier!
Afbeelding
Gebruikersavatar
Remmel
Zere vingers van het typen..
Berichten: 761
Lid geworden op: 10 nov 2008, 16:30
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Remmel »

CeliLow schreef: Ik zal ook kijken voor wat foto's om toe te voegen.

...daar zijn we ondertussen erg benieuwd naar! ::)
Jean-Pierre

Afbeelding
CeliLow
Knop gevonden hoor !
Berichten: 10
Lid geworden op: 28 mar 2016, 18:19

Bericht door CeliLow »

Bedankt voor het warme welkom.

Bij deze wat foto's. Hierbij ook eentje van de Prius. 8)
Afbeelding

Mijn binnenkomst bij Toyota was deze Celica. Is alweer aantal jaar geleden. Zoals die in mijn opzicht "klaar" was:
Afbeelding


De Celica die volgde met de supercharger setup:
Afbeelding

En de Mr2:
Afbeelding

De upgrades ondertussen ook binnen en gemonteerd:
Afbeelding

Che front underbrace, die vergelijkbaar is met de facelift die ze standaard ook over de breedte met elkaar verbind:
Afbeelding

PPE intake:
Afbeelding
Afbeelding


De ppe klinkt leuk, overstemt pas boven de 5000rpm de uitlaat die al best luid is. De uitlaat is iets te luid in mijn opzicht voor snelweg ritten, maar ook wel weer leuk voor de rest.


Als iemand nog specifieke foto's wilt zien laat maar weten. ;D
Gebruikersavatar
erikmr
Berichten: 4424
Lid geworden op: 21 dec 2006, 23:16
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door erikmr »

8) welkom hier en veel plezier
AfbeeldingAfbeelding

DUDERSTADT 2022 28 07 tot 31 07
CeliLow
Knop gevonden hoor !
Berichten: 10
Lid geworden op: 28 mar 2016, 18:19

Bericht door CeliLow »

@ erikmr: Dank je.

Ik heb een filmpje gemaakt van de PPE intake. Kwaliteit van het beeld niet erg best, maar het verschil in geluid komt goed over vind ik en een positieve verandering.

Benieuwd wat andere het vinden.

https://www.youtube.com/watch?v=DNesYjH6enE
Gebruikersavatar
Samuel
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 195
Lid geworden op: 08 mar 2010, 11:15

Bericht door Samuel »

Ik heb nog zo'n PPE met APEXI filter liggen. Gebruik ik niet meer ivm CAP's maf mod, dus als iemand interesse heeft. Geluid is inderdaad erg gaaf bij vol gas! :)
1998-2004: Zwarte SW20 van 1993, S14a Racing Edition. Nu een zwarte ZZW30
CeliLow
Knop gevonden hoor !
Berichten: 10
Lid geworden op: 28 mar 2016, 18:19

Re: CeliLow zzw30 8m6

Bericht door CeliLow »

Vandaag de MR2 op de dyno gehad bij Verhoeven in Harskamp.

Tevreden met het resultaat 150pk en 180nm.
130pk op de wielen. Er komt denk ik nog wel een filmpje online.

Er was nog een 2e Mr2 een facelift met eigenlijk dezelfde mods en 150pk en 176nm.

Leuk dagje zo met veel leuke auto's.
CeliLow
Knop gevonden hoor !
Berichten: 10
Lid geworden op: 28 mar 2016, 18:19

Re: CeliLow zzw30 8m6

Bericht door CeliLow »

Weer eens een update na een tijdje.

Mr2 nu iets meer dan een jaar in bezit en inmiddels ruim 10.000km mee gereden.

Auto is tijdje terug weer op de dyno geweest met een set crower stage 1 nokkenassen als toevoeging. Nu 156pk en 176nm. Merk toch zeker een pittigere respons rond de 3000tpm. Over een aantal weken komt er een lichtgewicht vliegwiel in.

Auto staat nu bij de spuiter om hem compleet over te spuiten.
Wordt gewoon weer 8M6. Auto is in het verleden al 3x overgespoten geweest en de kwaliteit werd er niet beter op.
Dus is weer tot op het metaal om weer goed op te bouwen.

Verder wat cosmetische upgrades erbij met facelift side vents, voorbumper en achterbumper inserts.

Kan niet wachten tot die weer rijdt en dan zullen er vast foto's komen.
decipherer
Zere vingers van het typen..
Berichten: 684
Lid geworden op: 28 dec 2006, 17:10

Re: CeliLow zzw30 8m6

Bericht door decipherer »

Hopelijk staat 'ie niet te lang bij de spuiter dan. Kan wel even duren als de auto helemaal kaal moet denk ik?

Ben je nu uiteindelijk tevreden met die nokkenassen? Het klinkt namelijk als nogal wat werk/geld voor een kleine vermogenswinst. Niet om lullig te doen hoor, gewoon geïnteresseerd in je ervaringen :)

Ben benieuwd naar de nieuwe foto's :dux-blij_thumb-up:
CeliLow
Knop gevonden hoor !
Berichten: 10
Lid geworden op: 28 mar 2016, 18:19

Re: CeliLow zzw30 8m6

Bericht door CeliLow »

Hij staat nu 2.5 week bij de spuiter. Hoop eind volgende week weer te rijden.

Als je naar de piekcijfers kijkt is het netjes op een stock ecu. Niet veel dat klopt, maar in het midden toerengebied waar je veel zit voelt die een stuk feller aan.
Klus is een 2 uur werk ongeveer en dat valt wel mee.
MarcoTwo
Berichten: 7457
Lid geworden op: 28 dec 2006, 13:13
Type MR2: SW20/21/22 + ZZW30
Contacteer:

Re: CeliLow zzw30 8m6

Bericht door MarcoTwo »

Goed bezig, gaat een plaatje worden.:)

Is deze kleur anders dan Reflective Blue?
CeliLow
Knop gevonden hoor !
Berichten: 10
Lid geworden op: 28 mar 2016, 18:19

Re: CeliLow zzw30 8m6

Bericht door CeliLow »

Nee dit is reflective blue ook.

Tenminste dat was die in eerste instantie. De andere 3x erna geen idee. Hoe dan ook wordt het nu wel weer.

Heb de facelift sidevents in kleur 8m6 nieuw besteld en daar wordt de kleur van gescand voor de hele auto.
MarcoTwo
Berichten: 7457
Lid geworden op: 28 dec 2006, 13:13
Type MR2: SW20/21/22 + ZZW30
Contacteer:

Re: CeliLow zzw30 8m6

Bericht door MarcoTwo »

:dux-blij_thumb-up: :dux-blij_thumb-up:
Gebruikersavatar
longjohn
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 189
Lid geworden op: 14 nov 2009, 20:15

Re: CeliLow zzw30 8m6

Bericht door longjohn »

Hee Lowi,

Klein vraagje, heeft de facelift een underbrace die er bij de pre-facelift niet is?

Groeten,
Sjonnie
Che front underbrace, die vergelijkbaar is met de facelift die ze standaard ook over de breedte met elkaar verbind
CeliLow
Knop gevonden hoor !
Berichten: 10
Lid geworden op: 28 mar 2016, 18:19

Re: CeliLow zzw30 8m6

Bericht door CeliLow »

Er is 2x verandert aan underbraces in de facelift.

Eerste die ik heb van Che midden van de auto is volgens mij bij een 2003 mr2 samen met braces bij de achteras standaard en vanaf 2004 hebben ze weer een verandering toegepast.
CeliLow
Knop gevonden hoor !
Berichten: 10
Lid geworden op: 28 mar 2016, 18:19

Re: CeliLow zzw30 8m6

Bericht door CeliLow »

De auto rijdt inmiddels weer. Er zijn nog een aantal puntjes wat bijgewerkt moet worden, maar erg blij met het resultaat.

Er is ook een lichter vliegwiel ingekomen voor betere respons en hij rijdt er zeker niet minder comfortabeler door.


Een aantal foto's van het project:

De auto is in het verleden 3x overgespoten geweest, dit zorgde ervoor dat de onderlagen begonnen te werken en vocht opname en daardoor barsten in de lak veroorzaakten.
De exterieur is tot op het metaal kaal gemaakt en weer opnieuw opgebouwd. Enige plaatwerk wat dit niet nodig had was de motorkap.
Afbeelding

Hier weer vers in de lak voor het eerst in het zonlicht. Echt zo'n mooie kleur blauw. Zo hoort het te zijn.
Afbeelding

Hier weer opgebouwd met de facelift sidevents
Afbeelding

Achterkant compleet ook met de facelift inserts. Facelift achterlichten komen vast nog wel.
Afbeelding

Facelift neus met de mistlichten als dagrij verlichting aangesloten. Ik heb ze niet werkend als mistlichten en ze gaan uit zodra je de stadslichten aan zet (APK waardig).
Afbeelding

Op het moment zitten de originele koplampen er nog in wel ook opnieuw gespoten met kunststofprimer en blanke lak. Zien er weer uit als nieuw.
Maar het plan is om deze facelift lampen er volgende week in te zetten waarvan de inserts in exterieur kleur gespoten zijn samen met een xenon setje.
Afbeelding
Plaats reactie