2ZZGE Supercharged

Ligt je MR2 tot het laatste schroefje uit elkaar omdat hij heftig getuned wordt ? Of wordt je tweezitter volledig gerestaureerd voor de eeuwigheid ? Hier kun je je project delen met de andere leden...

Moderator: Pieten

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Spyder S.C.01
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 82
Lid geworden op: 09 dec 2012, 11:57

2ZZGE Supercharged

Bericht door Spyder S.C.01 »

Spyder TTE SC01

Eindelijk, eindelijk.... Het is eindelijk zover! Gisteren heb ik mijn zilvergrijze MR2 zzw30 weer opgehaald uit Duitsland. Daar heeft'ie (veel te) lang gestaan en helemaal klaar is'ie nog niet maarrr......... hij rijdt weer, en hoe, wat een feest! De afgelopen periode jeukten mijn handen om jullie op de hoogte te brengen/houden van het project waarmee ik bezig ben, maar heb gewacht tot dit moment nu de auto weer zo ver klaar is dat er mee gereden kan worden.
Het verhaal begint zo'n 2 jaar terug, zoals meerdere van ons was ook ik op zoek naar meer vermogen. Na langere tijd gezocht te hebben naar een geschikte donor wagen met een 2zzge motor, kwam ik toevallig een gecrashte Corolla T-sport TTE SC op het internet tegen, jaha, zo'n 2zzge blok uitgevoerd met compressor, omgebouwd door Toyota Motorsport Duitsland, met 224pk en 230Nm. Na kortstondig onderzoek en navraag bleek dat in 2008 iemand in Engeland deze swap heeft laten doen (Rogue MS) en het dus mogelijk is om dit blok met deze compressor in de motorruimte van de zzw30 te lepelen. lang heb ik dan ook niet geaarzeld en de Corolla gekocht. Nadat ik de E12 volledig gestript had, heb ik de overige onderdelen verkocht en ben ik begonnen om het blok en de 6-bak klaar te maken om het te swappen in de zzw30. Natuurlijk had ik mezelf ingelezen in de tot dan toe bekende problematiek en eventuele oplossingen. Een aantal komen bij MWR vandaan, zoals het uitlaatspruitstuk, motorsteun, versnellingsbakaanpassing, lichtgewicht vliegwiel en cable bushings. Andere aanpassingen komen bij verschillende leveranciers vandaan, zoals de circuit Worx oliepomp, OBX carterpan, polyurethane motorsteun inzetstukken en kabelboom verlenging. Overige aanpassingen heb ik zelf gedaan, zoals het inkorten van de Corolla aandrijfassen, de oliekoeler inbouwen, de lucht inlaat met KN filter op de juiste plaats brengen, het aanpassen van de kabelboom en natuurlijk het maken van voldoende ruimte voor het 2zzge blok met compressor. Dit hele proces heeft me maanden bezig gehouden en het kostte me heel veel passen en meten voordat ik het blok definitief op z'n plaats vast kon zetten. Ik heb voor elk probleem dat ik tegen kwam geprobeerd een kwalitatief goede oplossing te zoeken. Toen ik uiteindelijk het blok er netjes en compleet aangesloten in had zitten bleek dat de aansturing door het motormanagement de volgende uitdaging was. De originele ECU moest vervangen worden, maar waardoor? Naast de aansturing van de variabele lift moet ook de controle over de electromagnetische koppeling van de compressor geregeld worden. Meerdere opties passeerden de revue, een Celica ECU met piggy bag, de Corolla ECU, of een stand alone ECU. Na veel navraag, onderzoek en overleg, met zowel NL-se als buitenlandse specialisten, heb ik uiteindelijk gekozen voor de laatste oplossing, daar deze naast het aansturen van de diverse functies ook gemapt / aangepast kan worden! Uit het meervoud van ECU aanbieders heb ik de Emerald gekozen, een Engels product met een goede prijs/kwaliteit verhouding. Helaas beschikte ik niet over het instrumentarium en voldoende kennis om deze ECU zelf te installeren en te mappen. Na overleg met de mensen van Emerald heb ik besloten om dat uit te besteden aan een autosportbedrijf in Duitsland. Deze mannen zijn specialisten op het gebied van Lotus, waarvan de Elise uitgevoerd wordt met het ons bekende Toyota (eigenlijk Yamaha) 2zzge motorblok. Tevens heeft dat bedrijf ervaring met het mappen van de Emerald ECU in combinatie met dit blok. Voor mij voldoende reden om de MR2 voor deze klus daar naar toe te brengen. Jammer genoeg bleek dit bedrijf geen kei te zijn in het plannen van werkzaamheden en duurde het veel te lang voordat ik de MR2 op kon halen. Daarbij speelt mee dat er na het aansluiten van de ECU enkele probleempjes ontstonden die door hen niet opgelost konden worden, een paar dashboard indicaties werken (nog) niet. De bedoeling is dat de lui van Emerald een oplossing voor deze punten uitwerken waarna ik ze kan toepassen. Maar jullie willen natuurlijk weten hoe het rijdt... Nou in het begin leek het nog wel mee te vallen, door de compressor en de vervroegde variable lift, lijkt het alsof'ie niet uitzonderlijk versnelt maarrr als je vervolgens een blik op de snelheidsmeter werpt zie je dat je je behoorlijk vergist, mijn hemel wat is dat ding snel!! Zal er weer erg aan moeten wennen. Ook zullen de geplande aanpassingen, zoals afstelbare schokbrekers en chassisverstevigingen, niet heel lang op zich laten wachten. Daarnaast heb ik nog een hele waslijst met dingen die graag aan de emmer zou willen veranderen, maar eerst ga ik met dit mooie weer van mijn supercharged MR2 genieten en er mee rijden!

Gegroet Spyder SC01

Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
mr2PUNTfreak
Berichten: 5387
Lid geworden op: 27 dec 2006, 18:37
Type MR2: AW11

Bericht door mr2PUNTfreak »

Gaaf project!
Afbeelding
Gebruikersavatar
erikmr
Berichten: 4423
Lid geworden op: 21 dec 2006, 23:16
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door erikmr »

8) nice
AfbeeldingAfbeelding

DUDERSTADT 2022 28 07 tot 31 07
Gebruikersavatar
El Butre
Berichten: 1584
Lid geworden op: 28 dec 2006, 16:24
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door El Butre »

YES! Gaaf man! Paste de compressor zonder gaten in de firewall?
Afbeelding
Gebruikersavatar
Spyder S.C.01
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 82
Lid geworden op: 09 dec 2012, 11:57

Bericht door Spyder S.C.01 »

Ja, met dit type compressor hoeft er niet in de firewall gesneden te worden. Wel was het nodig om de firewall, zowel het verticale als het liggende deel ("hoedenplank") op de plek van de compressor wat te "masseren": ruimte maken. Daarnaast heb ik het blok 1-1,5cm laten zakken om voldoende ruimte boven het blok te krijgen. En om het naar voor- achter kantelen van het blok bij optrekken/afremmen te beperken (en zodoende de benodigde ruimte) heb ik de onderste motorsteunen van polyurethaan inzetstukken voorzien.
Gebruikersavatar
Spyder S.C.01
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 82
Lid geworden op: 09 dec 2012, 11:57

Bericht door Spyder S.C.01 »

Inmiddels alweer een paar duizend kilometer met de geswapte zzw30 gereden, wat een fantastische beleving, iedere keer weer! Ondertussen de problemen met het dashboard, op de water temperatuur indicatie na, opgelost. Deze ga ik aansturen met behulp van een extra temperatuur sensor. Wil proberen om m op de plaats van het aftapkraantje te zetten. Weet iemand waar ik de juiste inschroef adapter zou kunnen krijgen? Kan natuurlijk de plug van het kraantje aanpassen en hiervoor gebruiken, maar het liefst houd ik het kraantje intact, voor het geval blijkt dat deze plaats " te heet" is voor de sensor. Hij zit namelijk achter het uitlaat spruitstuk. Verder heb ik een aluminium Mishimoto radiateur binnen. Ik wil de koelingcapaciteit vergroten door deze radiateur en een extra koelvin, en het koelvloeistof reservoir van links naar rechts verplaatsen. Dit laatste om de inlaat temperatuur zo min mogelijk te verhogen. Door de compressor loopt deze namelijk behoorlijk op, wat, door het ontbreken van een intercooler, direct gevolgen heeft voor het vermogen en mogelijk knocking in de hogere toerentallen. Enfin voorlopig nog genoeg te doen! Maar eerst op vakantie.
Grt Spyder SC01
Gebruikersavatar
Ricardos
Zere vingers van het typen..
Berichten: 1930
Lid geworden op: 22 jan 2010, 19:54
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Ricardos »

Gaaf hoor! Ben benieuwd hoe zoiets rijdt! Is we nog ruimte voor een intercooler?
Afbeelding
Gebruikersavatar
Spyder S.C.01
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 82
Lid geworden op: 09 dec 2012, 11:57

Bericht door Spyder S.C.01 »

Hi allemaal, ik ben de afgelopen maanden weer verder gegaan met mijn zzw30 project. Bedoeling is om s'winters te sleutelen, en m in het voorjaar zover te hebben dat ik er weer mee rijden kan. Naast enkele cosmetische aanpassingen ben ik vooral bezig geweest met de warmte huishouding van het 2zzge blokje. Het originele plan om er een intercooler in te bouwen is me nog niet gelukt, nu staat dat voor volgende winter op de to-do lijst. Wat ik wel heb kunnen realiseren is:
- de luchtinlaat van de motorruimte afgeschermd, ik heb een alu box om het k&n filter gebouwd en de linker luchtinlaat in het achterscherm aangepast zo dat die lucht alleen ri luchtfilter kan.
- het koelvloeistof reservoir van links naar rechts achter het achterlicht verplaatst.
- een mishimoto radiator ingebouwd, met een extra koelfan
- cosmetisch: heldere richtingaanwijzers in de voorschermen en facelift achterlichten gemonteerd, binnenbekleding achter de stoelen aangepast en terug geplaatst en de handrem handel van de corolla erin gezet, verder
- shortshifter ingebouwd
- corolla brandstofpomp over gezet
- liftbolts vervangen
- olielekkage verholpen en
- nokkenassensor vervangen!

Komende week de APK keuring en dan weer lekker rijden!
Gebruikersavatar
El Butre
Berichten: 1584
Lid geworden op: 28 dec 2006, 16:24
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door El Butre »

Goed bezig!
Afbeelding
Gebruikersavatar
Spyder S.C.01
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 82
Lid geworden op: 09 dec 2012, 11:57

Bericht door Spyder S.C.01 »

Voor de liefhebber een paar foto's van de veranderingen:
Afbeelding
De luchtfilter box

Afbeelding
Linker luchthapper aangesloten op luchtfilterbox

Afbeelding
Expansievat van links naar rechts

Afbeelding
Mishimoto radiator met extra koelventilator

Afbeelding
nieuwe frisse look..

Afbeelding
Shortshifter en handremhandel

Afbeelding
Mooi plaatje van de compressor
Gebruikersavatar
Roadster-EU
Knop gevonden hoor !
Berichten: 5
Lid geworden op: 30 jan 2014, 09:04
Type MR2: ZZW30
Contacteer:

Re:

Bericht door Roadster-EU »

Hallo Spyder S.C.01
Je hebt een mooi project tot stand gebracht TOP!!! :applaus-smiley:
Ik heb in het verleden al een 2ZZge motor in een MR2 ZZW30 Faclift gebouwd met een Celica ECU, en loopt perfect.
Nu heb ik noch een 2ZZge motor met compressor liggen uit een Corolla TS Compressor, die ik ook graag in een MR2 ZZW30 Faclift wil bouwen.
Nu is aan mij de vraag, of je mij een paar handige tips kunt geven?
Zoals

- Hoe veel moet ik de firewall masseren totdat er genoeg ruimte is voor de compressor, of heb je foto's hier van?
En past de soft top er dan nog in?
- Nu wil ik de ECU van de corolla ts compressor gebruiken en kabel boom swappen. heb je misschien een schema van deze ECU stekker verbinding, zo ik weet welke kabels omgezet moeten worden, of af geblind kunnen worden!
- Hoe heb je het probleem met de gaskabel opgelost?
- Hoe heb je de oliekoeler geplaatst?
- Is het nodig om de brandstofpomp te vervangen door de corolla pomp?

Ik hoop dat je een aantal van mijn vragen kunt beantwoorden, of nog met handige tips komt.

Groetjes
Hans
Roadster-eu


Spyder S.C.01 schreef:Hi allemaal, ik ben de afgelopen maanden weer verder gegaan met mijn zzw30 project. Bedoeling is om s'winters te sleutelen, en m in het voorjaar zover te hebben dat ik er weer mee rijden kan. Naast enkele cosmetische aanpassingen ben ik vooral bezig geweest met de warmte huishouding van het 2zzge blokje. Het originele plan om er een intercooler in te bouwen is me nog niet gelukt, nu staat dat voor volgende winter op de to-do lijst. Wat ik wel heb kunnen realiseren is:
- de luchtinlaat van de motorruimte afgeschermd, ik heb een alu box om het k&n filter gebouwd en de linker luchtinlaat in het achterscherm aangepast zo dat die lucht alleen ri luchtfilter kan.
- het koelvloeistof reservoir van links naar rechts achter het achterlicht verplaatst.
- een mishimoto radiator ingebouwd, met een extra koelfan
- cosmetisch: heldere richtingaanwijzers in de voorschermen en facelift achterlichten gemonteerd, binnenbekleding achter de stoelen aangepast en terug geplaatst en de handrem handel van de corolla erin gezet, verder
- shortshifter ingebouwd
- corolla brandstofpomp over gezet
- liftbolts vervangen
- olielekkage verholpen en
- nokkenassensor vervangen!

Komende week de APK keuring en dan weer lekker rijden!
Gebruikersavatar
Spyder S.C.01
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 82
Lid geworden op: 09 dec 2012, 11:57

Re: 2ZZGE Supercharged

Bericht door Spyder S.C.01 »

Hallo Hans, grootse plannen! Leuk!
Welk merk compressor zit er op jou Corolla 2zzge?
-Hoeveel de firewall en 'hoedenplank' bewerkt moet worden kan ik moeilijk zeggen, ik heb steeds beetje bij beetje gedaan, en het blok er wel 6 of 7x in en uit gehad voordat ik voldoende ruimte rondom de compressor had.
Wat ik wel voor je kan doen: op dit moment ligt het blok er weer uit (het gaat er op korte termijn, naar verwachting eind deze week, wel weer in) maar als je wilt kun je even komen kijken naar de aangepaste firewall..
De softtop past er bij mij nog netjes in.
-Een 1 op 1 electrisch aansluitschema heb ik helaas niet voor je, ik heb een programmeerbare ecu gebruikt.
Wel heb ik een overzicht/schema gemaakt van alle ecu aansluitingen in de zzw30 en die van de Corolla. Ik heb mijn schema hier op het forum al eens voorbij zien komen. Volgens mij via een omweg uit de USA. Hieruit kan je eenvoudig aflezen welke pin en welke draad welke functie heeft. Zie volgend berichtje voor de link.
-Ik heb geen probleem met de gaskabel gehad, wel heb ik niet alle ophangpunten waarmee de gaskabel "geleid" wordt gebruikt.
-De oliekoeler staat voor de accu, ik heb voor de koeler een bevestigingsbracket gemaakt die vast zit aan de beugel waar de accu in staat. Op die plek komt nl 'koude' lucht binnen die via de linker 'luchthapper' de motorruimte ingeleid wordt.
-Nee originele brandstofpomp doet het ook prima, echter met het oog op eventueel grotere injectoren die een grotere opbrengst nodig hebben, heb ik, toen ik toch achter de passagierstoel bezig was, de brandstofpomp verwisselt. De Corolla pomp moest wel iets aangepast worden..

Als je meer weten wilt.. weet je me te vinden
Laatst gewijzigd door Spyder S.C.01 op 28 feb 2017, 19:10, 2 keer totaal gewijzigd.
[/i]
Spyder SC01
Gebruikersavatar
Spyder S.C.01
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 82
Lid geworden op: 09 dec 2012, 11:57

Re: 2ZZGE Supercharged

Bericht door Spyder S.C.01 »

Hierbij de link naar de schema's met de pin functies en draad kleurcode.
Mijn Corolla schema's staan wat verder naar onder, dus n beetje door scrollen...

http://www.spyderchat.com/forums/showth ... Side-Sorta
[/i]
Spyder SC01
Gebruikersavatar
Roadster-EU
Knop gevonden hoor !
Berichten: 5
Lid geworden op: 30 jan 2014, 09:04
Type MR2: ZZW30
Contacteer:

Re: 2ZZGE Supercharged

Bericht door Roadster-EU »

Hi
Dit schema ken ik, maar ik weet niet of het kan gebruiken.
Ik zou wel eens graag willen zien, hoe het hebt gedaan met de firewall.
Ik kom graag eens voorbij.
Waar woon je dan

Groetjes
Hans
Spyder S.C.01 schreef:Hierbij de link naar de schema's met de pin functies en draad kleurcode.
Mijn Corolla schema's staan wat verder naar onder, dus n beetje door scrollen...

http://www.spyderchat.com/forums/showth ... Side-Sorta
Gebruikersavatar
Spyder S.C.01
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 82
Lid geworden op: 09 dec 2012, 11:57

Re: 2ZZGE Supercharged

Bericht door Spyder S.C.01 »

Hallo allemaal, het is alweer even geleden dat ik hier aanvulling gedaan heb. En dat terwijl er de afgelopen 2 jaar voldoende gesleuteld is aan mijn MR2. Het probleem dat bleef opspelen was de warmte afvoer. Het geblazen 2zzge blok produceert gewoon veel warmte, en dat samen met de ongunstige plaatsing, voor wat betreft de natuurlijke warmte afvoer, veroorzaakt dat de temperatuur van de inlaatlucht téveel opliep, waardoor de ecu, ter voorkoming van ‘knocking’, de branstof toevoer beperkte. Iets wat nou net niet de bedoeling is geweest van deze hele 2zzge swap... Naast het vernieuwen van de nokkenas ketting en sterkere klepveren heb ik de afgelopen periode een aantal maatregelen genomen om dit “warmte afvoer” probleem te verminderen, dmv oa een isolatiepakkingen, het verlagen van de compressie, vergrootte oliecapaciteit met extra koeler en het inbouwen van een “water to air” intercooler. Dit laatste is agv de beschikbare ruimte geen sinecure kan ik jullie vertellen! Daar bovenop heb ik het gasklephuis verplaatst, van voor de compresssor naar erachter, direct op het inlaatspruitstuk, waardoor er wel weer een blow-off valve op moest. Na het herschrijven van de ecu door BeekAR, bleek dat de compressor aan een revisie toe was, en dit bleek ook geen eenvoudige missie, dus motor er uit. Maar goed ook dat is inmiddels achter de rug en voor alle problemen is een oplossing gevonden.
Op dit moment bouw ik het blok weer op zn plek en hoop ik de komende zomer nog veel km’s te kunnen genieten van alle aanpassingen die ik de afgelopen periode gedaan heb.
Dat was immers de gedachte, s’winters sleutelen,aanpassingen doen en daar in de zomer lekker mee rijden, dus hoop ik jullie ergens onderweg of tijdens een club rit tegen te komen.
Ook voor de toekomst blijft er nog genoeg te wensen/veranderen over, dus komende winters.....
[/i]
Spyder SC01
Gebruikersavatar
CelicaTwinCAm
Zere vingers van het typen..
Berichten: 548
Lid geworden op: 12 mei 2013, 11:56
Type MR2: SW20/21/22

Re: 2ZZGE Supercharged

Bericht door CelicaTwinCAm »

beste Spyder,

is het meer ventileren van de motorkap geen optie mbt de warmte huishouding? Dat zou kunnen dmv roosters (zoals een Ford Escort RS / Focus RS of een ouderwetse Opel Kadett Gsi happers?
Gebruikersavatar
Spyder S.C.01
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 82
Lid geworden op: 09 dec 2012, 11:57

Re: 2ZZGE Supercharged

Bericht door Spyder S.C.01 »

Zeker, alle kleine beetjes helpen. Een electrische fan staat nog op mn to-do lijst(je)...
[/i]
Spyder SC01
Gebruikersavatar
CelicaTwinCAm
Zere vingers van het typen..
Berichten: 548
Lid geworden op: 12 mei 2013, 11:56
Type MR2: SW20/21/22

Re: 2ZZGE Supercharged

Bericht door CelicaTwinCAm »

ja ik heb zelf (SW20) een fan in de originele motorkap geplaatst die warme lucht de motorruimte uit blaast.

kleine tip; neem een A-merk fan, als mijne overlijd ga ik vermoedelijk voor een SPAL. Ik heb zelf een imitatiemerk (Showoff imports huismerk) en al na een half jaar maakt het lager meer geluid dan de fan zelf. We zijn nu ruim 2 jaar verder en hij blaast nog steeds voor een goeie. Het geluid van het lager ben ik aan gewend ;D

Ik had ooit het plan om temp sensoren te monteren om zo te kijken wat het deed, maar aanschaf van een tweede sw20 en een huis hebben dat plan op een laag pitje gezet.
Gebruikersavatar
Spyder S.C.01
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 82
Lid geworden op: 09 dec 2012, 11:57

Re: 2ZZGE Supercharged

Bericht door Spyder S.C.01 »

Ja SPAL, zou het dan wel moeten worden.
enne, met het hebben van dromen en plannen houden we de hobby uitdagend!
[/i]
Spyder SC01
Plaats reactie