2GR-FE

Ligt je MR2 tot het laatste schroefje uit elkaar omdat hij heftig getuned wordt ? Of wordt je tweezitter volledig gerestaureerd voor de eeuwigheid ? Hier kun je je project delen met de andere leden...

Moderator: Pieten

darkEVO

Bericht door darkEVO »

Ik hoop dat het allemaal mee gaat zitten voor je. Ben erg benieuwd naar dit project.

Als ik me niet vergis zijn de regels nog hetzelfde. Misschien de moeite waard om goed na te vragen:

Alleen importeren van buitenlandse (amerikaanse) auto's is versoepeld omdat mensen allemaal trucjes uithaalde via Duitsland.

Ik geloof dat je nogsteeds van Toyota een goedkeuring van het motortype nodig hebt en alle specificaties (weet niet hoe ze dat noemen). Als je vermogen boven de 40% toename ligt moet je naar lelystad (in jou geval 100% :p). Maargoed, of dat inmiddels veranderd is weet ik niet, is voor mij alweer 2 jaar geleden.

De APK kijkt ook of het aantal cilinders klopt. In jou geval van 4 naar 6 hoort afkeur te zijn. Als je vriend hem keurt zal het hopelijk geen steekproef worden!
decipherer
Zere vingers van het typen..
Berichten: 684
Lid geworden op: 28 dec 2006, 17:10

Bericht door decipherer »

Bij die APK gaat het me er niet zozeer om dat die goedgekeurd wordt, maar vooral om een beetje aan het licht te krijgen wat er eventueel nog mis mee is. Zoals ik eerder al aangaf ben ik vooral erg benieuwd naar de uitstoot. Eventueel zet ik er dan nog een katalysator tussen voor ik naar de RDW ga.

Moet ik naar lelystad dan is dat maar zo. Ben niet bang voor die wegliggingstest aangezien het vermogen wel toegenomen is maar er aan het gewicht weinig veranderd. Wel zonde van het geld.. Maar heb goede hoop dat dat tegenwoordig alleen bij auto's van 1998 en jonger gebeurt:

showpost.php?p=181220&postcount=263
http://mr2club.nl/forum/showpost.php?p= ... ostcount=9
darkEVO

Bericht door darkEVO »

Thnx! Die berichten had ik niet gelezen. Dan is er goede hoop zeg!! Dit maakt het voor mij ook aantrekkelijker in de toekomst!
darkEVO

Bericht door darkEVO »

Update Update Update!!!
Demo

Bericht door Demo »

Even voor darkevo!

:P als het mag.

daar is je stuurhuisbusje ( witte cilindervormig exemplaar op foto )

Afbeelding
darkEVO

Bericht door darkEVO »

;) Die foto staat inmideels in mijn hoofd geprent. Denk dat het overigens bij mij eerder de topmount of de inner steering rod is :)
decipherer
Zere vingers van het typen..
Berichten: 684
Lid geworden op: 28 dec 2006, 17:10

Bericht door decipherer »

Helaas weinig updates hier. Ben nog te druk bezig m'n huis weer op te bouwen. Twee weken geleden betonvloer gestort op de benedenverdieping. Vorige week kozijnen gezet op de benedenverdieping dus het schiet op zich wel op maar gaat toch nog wel enkele maandjes in zitten.

De enige vooruitgang die ik gemaakt heb is het aansluiten van een nieuwe a/f sensor die Marc me gestuurd had. Daarmee was die foutcode verdwenen. Helaas wel een nieuwe er voor terug gekregen :(


B0013 Camshaft position 'B' actuator circuit Bank 1


Maar nog geen tijd gehad om uit te zoeken wat er precies aan de hand is.
darkEVO

Bericht door darkEVO »

Die 2 GR swap is echt geen picknick zeg :D.
decipherer
Zere vingers van het typen..
Berichten: 684
Lid geworden op: 28 dec 2006, 17:10

Bericht door decipherer »

Gisteren de auto nog maar eens gestart omdat te lang stil staan ook niet goed is ;) Toen maar van de gelegenheid gebruik gemaakt om een paar keer de inrit op en neer te rijden. En hoewel dat niet zo lang is was het vermogen van de auto duidelijk voelbaar. Kon zonder moeite de achterwielen laten spinnen door een beetje gas te geven. Tot de koelvloeistof te heet werd.. radiateurfans blijken niet aan te springen :(

Helaas is het huis nog steeds niet klaar en moet ik de auto weer een tijdje met rust laten :(
decipherer
Zere vingers van het typen..
Berichten: 684
Lid geworden op: 28 dec 2006, 17:10

Bericht door decipherer »

Zo, bijna 3 jaar later.. Huis is klaar, maar de auto nog niet. Hij zit inmiddels wel in elkaar, maar is nog niet bij de RDW geweest. Wou dat afgelopen zomer doen, maar de auto loopt niet echt mooi stationair, wat te hoog en de uitstoot was ook iets te hoog. Heb vanalles gecontroleerd en vervangen, maar het mag niet baten. Daardoor wel een beetje de motivatie voor het project verloren.
Maar er moest toch nog eens een andere einddemper komen voor de auto aangezien de vorige behoorlijk restrictief was en ook niet van rvs. Die heb ik een aantal weken terug gemaakt. Twee borla dempers en een katalysator, 1x76mm naar 2x60mm:

Afbeelding

Is een paar decibel luider dan de originele (n/a) demper en een heel stuk stiller dan met een turbo demper ;D
Nog een paar kleine dingen dan kan de auto in ieder geval gekeurd worden. Hopelijk kan ik dan het hoge stationair lopen ook een keer opgelost krijgen..
Laatst gewijzigd door decipherer op 06 feb 2018, 23:22, 1 keer totaal gewijzigd.
decipherer
Zere vingers van het typen..
Berichten: 684
Lid geworden op: 28 dec 2006, 17:10

Re: 1mz-fe

Bericht door decipherer »

En zo is het alweer bijna 3 jaar later en is het probleem met het stationair toerental opgelost (gasklephuis gewisseld, daarna zakte het toerental netjes naar 600-650, thx voor de hint MMaddict) en is de auto dan eindelijk ook bij de rdw geweest. Dat was een hele prettige ervaring. Keurmeester was erg aardig, oprecht geïnteresseerd en gaf continue complimentjes over de staat van de auto (al zou je dat niet zeggen als je de buitenkant ziet). Auto is goedgekeurd, maar helaas was ik niet zo slim de apk daar meteen te laten doen. Nu moet ik dus een aantal dagen wachten tot de rdw de gegevens verwerkt heeft voordat ik de apk kan laten doen.

Gewicht van de auto was 1220kg, het nieuwe vermogen op het kentekenbewijs wordt 230kW :)

Afbeelding
Laatst gewijzigd door decipherer op 06 feb 2018, 23:21, 1 keer totaal gewijzigd.
MarcoTwo
Berichten: 7457
Lid geworden op: 28 dec 2006, 13:13
Type MR2: SW20/21/22 + ZZW30
Contacteer:

Re: 1mz-fe

Bericht door MarcoTwo »

Mooi! Hoe krijg je dat gewicht zo hoog? Lag de hele huisraad er in?

De MZ is notabene nog lichter ook, ik zou hem op minder dan 1.100 kg schatten (VZ 1.120).
decipherer
Zere vingers van het typen..
Berichten: 684
Lid geworden op: 28 dec 2006, 17:10

Re: 1mz-fe

Bericht door decipherer »

De MZ is halverwege de thread een GR geworden, die zijn iets zwaarder, maar hopelijk niet zó veel.

Ik heb het eigenlijk niet goed gevraagd, maar ik denk dat dat het gewicht is wat hij op z'n scherm had staan, en dat dat dus het rijklaar gewicht is. Ik weet nog niet goed wat er qua leegewicht op het kentekenbewijs komt, hopelijk zo'n 1120 :)
MarcoTwo
Berichten: 7457
Lid geworden op: 28 dec 2006, 13:13
Type MR2: SW20/21/22 + ZZW30
Contacteer:

Re: 1mz-fe

Bericht door MarcoTwo »

:dux-blij_thumb-up: :dux-blij_thumb-up:
Gebruikersavatar
CelicaTwinCAm
Zere vingers van het typen..
Berichten: 548
Lid geworden op: 12 mei 2013, 11:56
Type MR2: SW20/21/22

Re: 1mz-fe

Bericht door CelicaTwinCAm »

2gr fe ? :prettysmile_2:
decipherer
Zere vingers van het typen..
Berichten: 684
Lid geworden op: 28 dec 2006, 17:10

Re: 1mz-fe

Bericht door decipherer »

2GR-FE inderdaad :)

Afbeelding
Laatst gewijzigd door decipherer op 06 feb 2018, 23:24, 1 keer totaal gewijzigd.
decipherer
Zere vingers van het typen..
Berichten: 684
Lid geworden op: 28 dec 2006, 17:10

Re: 1mz-fe

Bericht door decipherer »

decipherer schreef:De MZ is halverwege de thread een GR geworden, die zijn iets zwaarder, maar hopelijk niet zó veel.

Ik heb het eigenlijk niet goed gevraagd, maar ik denk dat dat het gewicht is wat hij op z'n scherm had staan, en dat dat dus het rijklaar gewicht is. Ik weet nog niet goed wat er qua leegewicht op het kentekenbewijs komt, hopelijk zo'n 1120 :)
De gegevens in het kentekenregister zijn gewijzigd.. Helaas is het leegewicht op 1220 gekomen :(
Vermogen dan wel weer op 235Kw, maar daar betaal ik geen belasting over :p
baka
Knop gevonden hoor !
Berichten: 0
Lid geworden op: 14 jul 2016, 09:39

Re: 1mz-fe

Bericht door baka »

wow, zeer nice zeg!
decipherer
Zere vingers van het typen..
Berichten: 684
Lid geworden op: 28 dec 2006, 17:10

Re: 1mz-fe

Bericht door decipherer »

Thanks! Vandaag apk gedaan, uiteraard zonder problemen doorheen, dus rijd nu helemaal legaal rond :D
decipherer
Zere vingers van het typen..
Berichten: 684
Lid geworden op: 28 dec 2006, 17:10

Re: 2GR-FE

Bericht door decipherer »

Jammer dat er nog zo weinig over projecten gepost wordt op dit forum. Daar doe ik zelf ook aan mee, dus ik zal het goede voorbeeld geven. De motor ligt er weer uit voor een aantal (niet motorische) upgrades:

- Nieuwe koppeling, vond de oude niet lekker aangrijpen
- Sterkere homokineten in de aandrijfassen
- Versnellingsbak rebuild met nieuwe lagers/synchromeshringen, een andere eindoverbrenging en quaife diff
- Ik wil de routing van de luchtinlaat aanpassen, daarvoor moet ook de positie van de radiateurdop aangepast worden, want de slang daarnaartoe zit in de weg.
- Bedrading van de motor nagelopen en op enkele punten nog aangepast. Met name wat dikkere draden waar nodig en zo gerouteerd dat ik de volgende keer geen draden door hoef te knippen als de motor eruit komt ;)
- Nieuwe spoiler/kofferdeksel/motorkap, frunk weer netjes gespoten.

Zal binnenkort nog wat fotootjes schieten van de versnellingsbak.

Afbeelding
Afbeelding

Eindoverbrenging:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Diff:
Afbeelding

Spuiten kan ik niet zo goed, polijsten kan iedereen :p
Afbeelding
Afbeelding
Plaats reactie