2GR-FE

Ligt je MR2 tot het laatste schroefje uit elkaar omdat hij heftig getuned wordt ? Of wordt je tweezitter volledig gerestaureerd voor de eeuwigheid ? Hier kun je je project delen met de andere leden...

Moderator: Pieten

Gebruikersavatar
CelicaTwinCAm
Zere vingers van het typen..
Berichten: 548
Lid geworden op: 12 mei 2013, 11:56
Type MR2: SW20/21/22

Re: 2GR-FE

Bericht door CelicaTwinCAm »

nou hop hop hop afronden die handel zodat ik n keer mee kan rijden :)
decipherer
Zere vingers van het typen..
Berichten: 684
Lid geworden op: 28 dec 2006, 17:10

Re: 2GR-FE

Bericht door decipherer »

Haha! Ja, het kost wel even tijd weer. Niet alleen omdat ik niet kan spuiten en dus alles moet polijsten.. Ook omdat de onderdelen voor mijn versnellingsbak uit Japan komen, niet goed leverbaar zijn en ik niet alles ineens besteld heb.

Maar goed, de auto staat toch altijd geschorst in de winter dus heb er nu ook de tijd voor. Het begint ondertussen wel te dringen om 'm weer rijdend te krijgen voor het mooi weer wordt.
decipherer
Zere vingers van het typen..
Berichten: 684
Lid geworden op: 28 dec 2006, 17:10

Re: 2GR-FE

Bericht door decipherer »

Gisteren de versnellingsbak uit elkaar gehaald. Schakelring van de 5e versnelling is behoorlijk versleten:

Afbeelding

Nieuwe ring gear op het diff gemonteerd. Samen een kilo lichter dan het originele diff met ring gear. Oud (13Kg):
Afbeelding

Nieuw, lagers nog niet gemonteerd, maar wel op de weegschaal erbij gelegd (12 Kg):
Afbeelding

Bekeken of ik de speedo ring af kon draaien om hem passend te krijgen op het nieuwe diff, maar dat is geen optie wat mij betreft. Er blijft dan zo weinig plastic over dat ik er niet van overtuigd ben dat dat op lange termijn goed gaat. De plastic ring heeft een diameter van 114mm. Het diff heeft een diameter van 118mm. Dat betekent dus 2mm uitdraaien, maar de binnenzijde van de ring is slechts 2mm dik aan de bovenkant. Daar komt dan nog bij dat het diff geen mogelijkheid heeft de ring vast te zetten.
Daarom besloten over te gaan op een electronische kilometerteller. Zo'n electronisch signaal is eenvoudiger na te maken dan zo'n draaiende mechanische kabel ;D

Afbeelding
Laatst gewijzigd door decipherer op 13 mar 2017, 10:01, 3 keer totaal gewijzigd.
decipherer
Zere vingers van het typen..
Berichten: 684
Lid geworden op: 28 dec 2006, 17:10

Re: 2GR-FE

Bericht door decipherer »

Omdat die plastic ring niet past ben ik op zoek gegaan naar een andere oplossing voor de kilometerteller. Ik zie een aantal mogelijkheden, waarvan er 1 is om een inductieve naderingsschakelaar te gebruiken in de versnellingsbak. Vandaag heb ik uitgezocht of dat überhaupt mogelijk is, en ik denk van wel. Ik had nog een elektronische sensor voor in de versnellingsbak liggen, dus heb gekeken wat die voor signaal geeft. Dat bleek gelukkig erg eenvoudig. Per omwenteling schakelt die gewoon 4 keer aan en uit. Dat moet dus met een inductieve sensor en een nokkenring ook lukken en dan zou er verder niets nodig zijn (behalve dus een electronische kilometerteller). Is alleen nog de vraag of die op de plek van de standaard sensor past, dus dat heb ik ook geprobeerd. Het ging net met de sensor die ik had liggen, maar de plaatsing van de sensor komt wel erg nauw. Deze heeft dan ook maar een bereik van 5mm. Wellicht dat ik er een aanschaf met een groter bereik. Ik heb alleen geen idee wat die kilometerteller aan stroom vraagt van die sensor. De huidige inductieve sensor kan 400mA leveren, de meeste die ik online vind gaan maar tot 200mA (bij Conrad). Heeft iemand een idee wat de stroomsterkte van dat signaal zou zijn? Kan me niet voorstellen dat het erg veel is eigenlijk..

Het lijkt niet echt mogelijk te zijn een YouTube filmpje te plaatsen hier, maar hier is een filmpje van de test: https://youtu.be/kKvqcROexHw

Een andere mogelijkheid zou zijn om het signaal van een abs sensor te nemen en die om te vormen naar het juiste signaal. Dat kan bv met een Dakota digital omvormer. Maar ik zie er een beetje tegenop om het abs signaal af te tappen, dat is niet erg sterk en behoorlijk gevoelig heb ik begrepen. Dat samen met het feit dat abs iets met de remmen doet maakt dat ik daar liever af blijf..

Afbeelding
Afbeelding

'Nokje' gesimuleerd met twee moertjes:
Afbeelding

Sensor in de bak, de plaatsing is lastig omdat het via het bestaande gat niet mogelijk is de sensor haaks op het diff te plaatsen.
Afbeelding
decipherer
Zere vingers van het typen..
Berichten: 684
Lid geworden op: 28 dec 2006, 17:10

Re: 2GR-FE

Bericht door decipherer »

De inductieve sensor zat nog met tape vast tijdens het testen in de vorige post, dat is niet handig natuurlijk. Dus heb ik een beugeltje gemaakt om die op z'n plek te houden. Evenals een ring met nokken om het juiste signaal te kunnen geven.

Beugeltje, platte kant is nog erg groot en daar zit nog geen gat in zodat ik nog een beetje kan draaien:
Afbeelding
Afbeelding

Ring, zit met een krimp passing vast op het diff:
Afbeelding
Afbeelding

En een filmpje van het resultaat (dat er dus zo ongeveer hetzelfde uitziet als het vorige :p)
https://www.youtube.com/watch?v=sjYvdJgCun8

Het beugeltje ben ik niet 100% tevreden over, de sensor steekt er zo ver in dat die niet goed vast te zetten is. ook is het niet mogelijk het beugeltje met sensor ineens uit de bak te halen vanwege de hoek die de sensor maakt. Ik overweeg daarom om een ander type aan te schaffen (bv deze van Sick), dat in z'n geheel in de bak zou komen. Een beugel daarvoor zou veel eenvoudiger zijn, in z'n geheel uit de bak te nemen zijn en bovendien zou die sensor waarschijnlijk beter gepositioneerd zijn tov de nokkenring. Ik vraag me alleen wel af hoe lang zo'n sensor het uithoudt in een versnellingsbak. Iemand nog een ander (beter) idee?
decipherer
Zere vingers van het typen..
Berichten: 684
Lid geworden op: 28 dec 2006, 17:10

Re: 2GR-FE

Bericht door decipherer »

Vandaag de inkomende en uitgaande as in elkaar gezet, en ik vraag me af de selector ring voor de 3e en 4e versnelling wel goed zit. Ik heb de werkplaatshandleiding gevolgd, maar ik twijfel toch. Hopelijk weet iemand hier hoe het zit.

De tanden op de selector ring zijn aan de ene kant asymmetrisch, en aan de andere kant symmetrisch. Hetzelfde geldt voor de synchro's en de tandwielen. Maar de asymmetrische kanten komen niet bij elkaar uit. Het handboek zegt echter duidelijk dat de selector ring met de zijde met de groef erin naar de voorkant van de as moet (dus richting 3e versnelling). Een foto zegt meer dan 1000 woorden:

3e versnelling (tandwiel en synchro hebben assymetrische tanden, selector ring heeft symmetrische tanden)
Afbeelding

4e versnelling (Net andersom, tandwiel en synchro hebben symmetrische tanden, selector ring heeft asymmetrische tanden)
Afbeelding

3 en 4 van boven, met in rood de tanden van de selector ring:
Afbeelding

Op de uitgaande as zien de tanden er hetzelfde uit, maar daar zit de selector ring dus wel andersom en komt alles uit zoals ik zou verwachten.. Daar kan die eigenlijk niet verkeerd zitten, want de selector ring doet daar ook dienst als achteruit, omdraaien is daar geen optie :p
Laatst gewijzigd door decipherer op 20 mar 2017, 08:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
CelicaTwinCAm
Zere vingers van het typen..
Berichten: 548
Lid geworden op: 12 mei 2013, 11:56
Type MR2: SW20/21/22

Re: 2GR-FE

Bericht door CelicaTwinCAm »

ik kan je hier niet vooruit helpen met een nuttig antwoord, maar respect voor je doortastendheid in deze swap :)
decipherer
Zere vingers van het typen..
Berichten: 684
Lid geworden op: 28 dec 2006, 17:10

Re: 2GR-FE

Bericht door decipherer »

Thanks! En bedankt voor je reactie, dacht al bijna dat ik tegen mezelf aan het praten was hier ;)

Ik denk eigenlijk dat het ook wel goed zit, elk plaatje wat ik op internet vind heeft de groef van die selector ring aan die zijde zitten. Maar ik kan niet verklaren waarom het zo zit en daar hou ik niet van..

Vond deze nog het duidelijkst, helaas zijn de tanden van de selector ring niet te zien..

4e versnelling:
Afbeelding

3e versnelling:
Afbeelding
Gebruikersavatar
CelicaTwinCAm
Zere vingers van het typen..
Berichten: 548
Lid geworden op: 12 mei 2013, 11:56
Type MR2: SW20/21/22

Re: 2GR-FE

Bericht door CelicaTwinCAm »

ik ben wel een trouwe volger van de voortgang van dit project :) Vaak kan ik geen technische ondersteuning bieden in geval dat je met onduidelijkheden zit dus dan reageer ik ook niet. Ik check in principe sowieso (bijna) dagelijks het forum met alle openstaande posts
decipherer
Zere vingers van het typen..
Berichten: 684
Lid geworden op: 28 dec 2006, 17:10

Re: 2GR-FE

Bericht door decipherer »

Is wel herkenbaar, ik check ook dagelijks, maar reageer zeker niet overal. Bij een topic als dit ook lastig, want het is meer een opsomming van wat ik aan de auto doe..
decipherer
Zere vingers van het typen..
Berichten: 684
Lid geworden op: 28 dec 2006, 17:10

Re: 2GR-FE

Bericht door decipherer »

Na het zien van deze video toch besloten de selector ring om te draaien:

https://www.youtube.com/watch?v=MXsRfbOiBhE

Met name het stukje vanaf 03:50 heeft me aan het denken gezet. De selector ring en synchro kwamen niet goed bij elkaar uit. Na omdraaien van de ring een stuk beter.

Voor:
Afbeelding

Na:
Afbeelding

En nu dus zo:
Afbeelding
decipherer
Zere vingers van het typen..
Berichten: 684
Lid geworden op: 28 dec 2006, 17:10

Re: 2GR-FE

Bericht door decipherer »

Bak zit weer in elkaar.. en weer in de auto. Nu alleen nog:

- bedrading aansluiten + waarschijnlijk fixen, want ik heb wat wijzigingen doorgevoerd zonder die te kunnen testen..
- koelwater vulnek verplaatsen, die zit in de weg voor de luchtinlaat.
- lucht inlaat traject aanpassen + nieuw luchtfilter
- uitlaat wat wijzigen, heb een aantal v-band flenzen zodat ik niet elke keer een nieuwe pakking moet kopen..
- kilometerteller wijzigen

Afbeelding

Afbeelding

Gereedschap wat voor het demonteren was gemaakt was ook weer te gebruiken om te monteren:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Edje Turbo
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 408
Lid geworden op: 30 dec 2006, 00:38
Type MR2: AW11

Re: 2GR-FE

Bericht door Edje Turbo »

Ziet er fraai uit allemaal :applaus-smiley:
Gebruikersavatar
erikmr
Berichten: 4423
Lid geworden op: 21 dec 2006, 23:16
Type MR2: AW11
Contacteer:

Re: 2GR-FE

Bericht door erikmr »

8) pfffff ;D

top ;D
Gebruikersavatar
CelicaTwinCAm
Zere vingers van het typen..
Berichten: 548
Lid geworden op: 12 mei 2013, 11:56
Type MR2: SW20/21/22

Re: 2GR-FE

Bericht door CelicaTwinCAm »

zo extreme wil. Wanneer kan ik n keer langskomen in O-town?
decipherer
Zere vingers van het typen..
Berichten: 684
Lid geworden op: 28 dec 2006, 17:10

Re: 2GR-FE

Bericht door decipherer »

Langskomen kan altijd, als je mee wilt rijden moet je nog even wachten ben ik bang ;D

Gisteren koelvloeistof vulnek aangepast.. weet niet of ik het nu echt een hele handige plek vind, maar hij zit in ieder geval niet meer zo in de weg. De twee koelvloeistoftemperatuur sensors nu ook vervangen door 1, die zowel voor de ECU als het dashboard de temperatuur bepaalt.

Afbeelding
Gebruikersavatar
CelicaTwinCAm
Zere vingers van het typen..
Berichten: 548
Lid geworden op: 12 mei 2013, 11:56
Type MR2: SW20/21/22

Re: 2GR-FE

Bericht door CelicaTwinCAm »

moet toch naar die rev5 spoiler komen kijken ;)
decipherer
Zere vingers van het typen..
Berichten: 684
Lid geworden op: 28 dec 2006, 17:10

Re: 2GR-FE

Bericht door decipherer »

Vorige week de luchtinlaat aangepast, vrijdag de oliepan gespoten en gisteren alle vloeistoffen gevuld. Net op tijd voor CelicaTwinCam om een stukje mee te rijden ;D Een beetje voorzichtig nog, want de nieuwe koppeling moet nog ingereden worden.

De versnellingsbak schakelt soepel naar elke versnelling en gelukkig ook zonder te kraken naar de vijf (wat initieel de reden was om 'm uit elkaar te halen). De nieuwe koppeling is een verademing tov de oude, het pedaal gaat een stuk lichter en belangrijker, de koppeling grijpt veel soepeler aan.

Helaas zijn de fuel trims wel slechter geworden met de nieuwe luchtinlaat.. ca 25% correctie en dat is eigenlijk te veel naar m'n zin.. Met de oude luchtinlaat zat het zo rond de 15%. Toch een beetje raar, aangezien de nieuwe in theorie beter is.

luchtinlaat:
Afbeelding
Gebruikersavatar
CelicaTwinCAm
Zere vingers van het typen..
Berichten: 548
Lid geworden op: 12 mei 2013, 11:56
Type MR2: SW20/21/22

Re: 2GR-FE

Bericht door CelicaTwinCAm »

1 woord; WOW! Ben serieus gaan twijfelen of ik ipv m'n gen2 turbo blok bouwen niet liever ook een 2GR swap wil doen. Eeuwige dank naar Decipherer dat hij mij in z'n maagdelijke 2GR heeft laten rijden. Dit is echt even wat anders. Instant gasrespons en het geluid :prettysmile_2: Het voelde ook wel wat sneller aan dan mijn gen2 turbo met bpu. Stof om over na te denken iig.
decipherer
Zere vingers van het typen..
Berichten: 684
Lid geworden op: 28 dec 2006, 17:10

Re: 2GR-FE

Bericht door decipherer »

De afgelopen tijd wat standaard dingetjes gedaan zoals de nieuwe motorkap, spoiler en achterlichten gemonteerd. Daarnaast ben ik afgelopen weekend nog bezig geweest mijn kilometerteller werkend te krijgen. Ik was al een tijd op zoek naar een electronisch aangestuurd exemplaar, maar heb helaas geen nederlands model kunnen vinden. Omdat ik niet langer wou wachten toch maar een JDM model gekocht. Als eerste stap wilde ik testen of de kilometerteller inderdaad werkt met de inductieve sensor in de bak. Dat viel even tegen want het werkte niet, en ik was bang dat ik de teller gesloopt had want ook met de originele sensor deed de teller het niet. Heb zelfs nog een tweede tellerbak gehaald bij Ad.. Uiteindelijk bleek dat het werkplaatshandboek misleidende informatie bevat, de tekst en het plaatje komen niet overheen. Ik had het plaatje gevolgd, maar de tekst is correct.. Toen alles eenmaal correct aangesloten was met de originele sensor was vrij snel duidelijk dat de signaaldraad naar aarde getrokken moet worden om het geheel te laten werken met de inductieve sensor:

YouTube:
Afbeelding

Bak zit inmiddels in de auto, toerenteller afgesteld voor zes cilinders, moet alleen de inductieve sensor er nog aan knopen.

Foutje in de BGB, de cijfers in het plaatje onderin staan niet op de juiste plek (1 en 3 zijn in werkelijkheid omgedraaid)
Afbeelding
Plaats reactie