ACIS van 3S-GE schoonmaken

Hoe heb je welke modificaties of andere zaken aan je MR2 uitgevoerd? Om andere leden te laten zien hoe het moet, kun je onder dit board je uitleg geven.
Let op: dus niet voor vragen, want niemand kan je hier antwoord geven....

Moderator: Pieten

Gebruikersavatar
ErikV
Zere vingers van het typen..
Berichten: 730
Lid geworden op: 27 dec 2006, 22:13

ACIS van 3S-GE schoonmaken

Bericht door ErikV »

Schoonmaken van het ACIS mechaniekje van de 3S-GE.

Stel dat je wat tijd over hebt. Dan zou je eens het ACIS systeem van je 3S-GE kunnen schoonmaken. Ik heb het in eerste instantie gedaan omdat ik een metaal-rammeltje had in het motorruim. En omdat er een verhaal rondging dat er wel eens een schroefje van één van de ACIS kleppen los kan zitten, wilde ik dat zelf eens nazien. De gedachte dat een schroefje losschiet en in een cylinder terechtkomt is reden genoeg.

Eerst loshalen dan maar. Je haalt de metalen box los, die dwars over de runners van het inlaatspruitstuk loopt. Een kleine waarschuwing vooraf. In de loop der tijd verzameld zich een enorme hoeveelheid vuil op de grens van de ACIS kamer en de rest van het spruitstuk. Zie het groene pijltje op de foto. Als je de kamer er afhaalt zonder eerst te reinigen, is de kans groot dat er vuil rechtstreeks in de open runners valt. Dus direkt richting de cylinder(s). Vooraf schoonmaken is een must!! Als je perslucht hebt, prachtig. Een borstel met lange haren doet het ook, denk ik.
Afbeelding

Verwijder de twee bouten en de twee moeren (in de rode cirkels) waarmee de ACIS kamer vastzit. En dan de vacuumslang die aan de actuator zit (in de gele cirkel). Meer is het niet. De pakking is er één van metaal, met een coating aan twee zijden. Als je voorzichtig bent, blijft het heel, en is deze opnieuw te gebruiken. In de paarse cirkel is de afstelschroef te zien. Die komt later aan de beurt. De actuator blijft gewoon aan de ACIS kamer vastzitten, en die hoeft ook niet los.
Afbeelding

Als het goed is, heb je het onderstaande op je werkbank liggen. De kleppen zijn hier al losgeschroeft. Gewonen kruiskop, maar het zit wel vast met loctite. Meteen al de conclusie dat dit dus niet het rammeltje is geweest. Maar als het dan toch los is, dan maar de grote breurt.
Alles schoonmaken met een doek en wat wasbenzine o.i.d. De aanslag is voornamelijk olie, afkomstig van de carterontluchting. Alle stof die nog door het luchtfilter komt, kan hier ook nog aan plakken trouwens.
Ook het vlak voor de pakking wordt even opgeschuurd, met niet te grof schuurpapier en een goed vlakke schuurklos. De binnenkant van de kamer is lastig te bereiken, maar het heeft weinig nut om ook daar het laatste restje prut weg te halen.
Afbeelding

Het verschil is duidelijk te zien. Het belangrijkste om schoon te maken zijn de wanden waar de kleppen tegen aan komen, als ze sluiten of gesloten zijn. Ze zullen echt niet vastplakken en dichtblijven, maar je weet nooit.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Na het schoonmaken is het tijd om alles weer in elkaar te zetten. Bij mij waren de kleppen geen van alle vlak. Waarschijnlijk heeft iemand ze ooit verbogen om ze beter af te laten sluiten, maar dat was in mijn opinie niet goed gelukt. Ik heb ze eerst allemaal voorzichtig vlakgeslagen met de hamer, op een vlak stuk metaal (bankschroef). Je ziet op de foto de kleine butsen van de hamerslagen. Zet de kleppen net niet vast, zodat je ze verschuiven kan om ze beter te laten sluiten. Dat kan omdat de schroefgaten overmaats zijn. Nu komt de stelschroef (paarse cirkel, tweede foto) weer in beeld. Draai deze een heel klein beetje zodat de as zover kan draaien dat de kleppen kunnen klemmen in de openingen. Nu kan je ze mooi positioneren voor opitmale afsluiting. Vergeet niet, als je ze definitief vastzet, om loctite te gebruiken! Dus vooraf ook even met de staalborstel het schroefdraad schoonmaken (heel gedoe, want kleine schroefjes). Als alle kleppen op gelijke manier sluiten in de openingen, zet je ze definitief vast. Nu draai je de stelschroef zo ver terug dat de aanslag de schroef raakt op het zelfde moment als de kleppen in de openingen. Laat het mechaniekje een paar keer dichtklappen en luister naar wat je hoort. De tik van de aanslag op de schroef of de kleppen in de opening, of beide? Draai de schroef nog iets verder zodat de kleppen net stoppen met slaan en je dus alleen de aanslag/stelschroef hoort. Nu ben je er zeker van de het nooit vast komt te zitten. Perfectionisten druppelen nog wat olie op de draaipunten van de as zodat deze soepel draaien kan.

Het geheel monteren is niet veel meer dan het omgekeerde van loshalen. De twee draadeinden die nog uit je blok steken zijn handig om alles netjes te centreren (die japanners toch, denken aan alles). Eerst de pakking, ook netjes van vuil ontdaan natuurlijk, en in de juiste orientering. Dan de ACIS kamer. De bouten en moeren weer vast, vacuumslang erop, en klaar ben je.

Succes.

De conclusie nu is dat er toch een rammeltje minder is. Gelukkig. Het zal dus wel een klep geweest zijn die niet los zat maar net even te veel of te weinig ruimte had. En geloof het of niet, maar het motortje loopt een stuk rustiger. Echt.
Afbeelding
Plaats reactie