Verlichtingsplicht overdag
Moderator: Pieten
- johnwoo
- Zere vingers van het typen..
- Berichten: 1025
- Lid geworden op: 27 dec 2006, 19:00
- Type MR2: AW11
- Contacteer:
Verlichtingsplicht overdag
Ondanks bezwaren van motorrijders en fietsers, en het feit dat er geen eenduidige onderzoeksresultaten zijn uit andere landen en Europa daarom dergelijke regelgeving al heeft afgewezen, wil Eurlings toch in Nederland het voeren van verlichting overdag verplicht stellen. Nog dit jaar moet de nieuwe regel in werking treden.
Zie: http://www.nu.nl/news/1401545/10/Autove ... licht.html
En: http://www.nu.nl/news/1401778/10/Fietse ... licht.html
Ik weet nog niet of dit wel zo'n goed idee is. In slechte weersomstandigheden is goed zicht (en dus verlichting) belangrijk, maar onder normale omstandigheden lijkt het me nogal onnodig, misschien zelfs nadelig omdat fietsers en motoren minder op zullen vallen tussen alle auto's met hun lichten aan. Ik zou liever zien dat men beter let op het voeren van juiste verlichting wanneer de situatie dat vereist: een politiewagen kan best even seinen naar een wagen die z'n lampen niet aan heeft in de regen, schemer of bomenweg. Kost niks extra, er hoeft niet voor gestopt te worden en een bekeuring is ook niet nodig. In plaats daarvan wordt het nu maar gemakshalve altijd verplicht gesteld.
Overigens zal ik mijn dimlicht overdag niet gaan voeren (stadslicht heb ik geen bezwaar tegen). Hoewel de extra kosten (en milieubelasting) vanwege het lampje zelf wel meevallen, verprutsen de luchtremm- euh, opklappers de aerodynamica behoorlijk. Zelfs met mijn bescheiden jaarkilometrage zou het rijden met dimlicht mij € 170,- per jaar extra gaan kosten. Aangezien ik 99% van de kilometers op klaarlichte dag met goed weer rijd, vind ik dat absoluut onnodige kosten (en onnodige milieubelasting!). Mocht Eurlings bereid zijn mij deze kosten, of een setje flushmounts, te vergoeden, dan werk ik best mee
Zie: http://www.nu.nl/news/1401545/10/Autove ... licht.html
En: http://www.nu.nl/news/1401778/10/Fietse ... licht.html
Ik weet nog niet of dit wel zo'n goed idee is. In slechte weersomstandigheden is goed zicht (en dus verlichting) belangrijk, maar onder normale omstandigheden lijkt het me nogal onnodig, misschien zelfs nadelig omdat fietsers en motoren minder op zullen vallen tussen alle auto's met hun lichten aan. Ik zou liever zien dat men beter let op het voeren van juiste verlichting wanneer de situatie dat vereist: een politiewagen kan best even seinen naar een wagen die z'n lampen niet aan heeft in de regen, schemer of bomenweg. Kost niks extra, er hoeft niet voor gestopt te worden en een bekeuring is ook niet nodig. In plaats daarvan wordt het nu maar gemakshalve altijd verplicht gesteld.
Overigens zal ik mijn dimlicht overdag niet gaan voeren (stadslicht heb ik geen bezwaar tegen). Hoewel de extra kosten (en milieubelasting) vanwege het lampje zelf wel meevallen, verprutsen de luchtremm- euh, opklappers de aerodynamica behoorlijk. Zelfs met mijn bescheiden jaarkilometrage zou het rijden met dimlicht mij € 170,- per jaar extra gaan kosten. Aangezien ik 99% van de kilometers op klaarlichte dag met goed weer rijd, vind ik dat absoluut onnodige kosten (en onnodige milieubelasting!). Mocht Eurlings bereid zijn mij deze kosten, of een setje flushmounts, te vergoeden, dan werk ik best mee
- Mr2-wouter
- Zere vingers van het typen..
- Berichten: 2824
- Lid geworden op: 27 dec 2006, 21:22
- Type MR2: AW11
- Contacteer:
Ik denk dat het de verkeersveiligheid wel ten goede komt. Ik heb altijd mijn stadslicht aan. Eventueel het voeren voeren van dimlicht staat mij om zelfde reden ook tegen. Het voeren van mistlicht bij de mr2 is misschien wat te irritant voor andere weggebruikers bij schemer. Maar overdag is dit misschien ook een optie
-
- Berichten: 7457
- Lid geworden op: 28 dec 2006, 13:13
- Type MR2: SW20/21/22 + ZZW30
- Contacteer:
Altijd doen!
Was altijd een advies, welke men niet kon verplichten.
Het komt vaak genoeg voor dat van die dwazen zonder verlichting (of met alleen parkeerlicht) in schemer of regen rond rijden, terwijl ze nauwelijks zichtbaar zijn. Of ze moeten een opvallende kleur hebben, maar aangezien het merendeel grijs of zilver of zwart is...
Was altijd een advies, welke men niet kon verplichten.
Het komt vaak genoeg voor dat van die dwazen zonder verlichting (of met alleen parkeerlicht) in schemer of regen rond rijden, terwijl ze nauwelijks zichtbaar zijn. Of ze moeten een opvallende kleur hebben, maar aangezien het merendeel grijs of zilver of zwart is...
- Surferdude
- Berichten: 7723
- Lid geworden op: 01 jan 1970, 01:00
- Type MR2: AW11
- Contacteer:
Gelukkig, dat sluit mij uit van deelname...
[url=http://www.flickr.com/photos/arthur_mol ... /:w5rnltst][b:w5rnltst]flick[/b:w5rnltst][b:w5rnltst]r[/b:w5rnltst][/url:w5rnltst][/align:w5rnltst]
[img:w5rnltst]http://farm4.staticflickr.com/3069/1303 ... 67c5_n.jpg[/img:w5rnltst][/align:w5rnltst]
- Dokter Rob
- Zere vingers van het typen..
- Berichten: 3886
- Lid geworden op: 27 dec 2006, 21:52
- Type MR2: AW11
- Christopher
- Zere vingers van het typen..
- Berichten: 828
- Lid geworden op: 29 dec 2006, 10:16
Dat deed ik ook, tot ik er een bekeuring van 75 euro voor kreegArjenMR2 schreef:Ik heb overdag altijd mistlampen aan, dan heb je wel lichten aan, maar geen windvangers voorop.
Met de Mr2 ga ik mooi geen dimlicht voeren overdag, tenzij het weer natuurlijk anders wil... Stadslichtjes wel altijd. Ik rij zelf ook motor, en ben het volledig eens dat het juist niet verplicht moet worden, anders zijn motorrijders gewoon echt slechter zichtbaar.
- Dokter Rob
- Zere vingers van het typen..
- Berichten: 3886
- Lid geworden op: 27 dec 2006, 21:52
- Type MR2: AW11
- Surferdude
- Berichten: 7723
- Lid geworden op: 01 jan 1970, 01:00
- Type MR2: AW11
- Contacteer:
Maar dat was dan ook een Bulgaar.... Die zijn niet helemaal op de hoogte van de Nederlandse verkeersregels.
[url=http://www.flickr.com/photos/arthur_mol ... /:w5rnltst][b:w5rnltst]flick[/b:w5rnltst][b:w5rnltst]r[/b:w5rnltst][/url:w5rnltst][/align:w5rnltst]
[img:w5rnltst]http://farm4.staticflickr.com/3069/1303 ... 67c5_n.jpg[/img:w5rnltst][/align:w5rnltst]
- Dokter Rob
- Zere vingers van het typen..
- Berichten: 3886
- Lid geworden op: 27 dec 2006, 21:52
- Type MR2: AW11
- tilma800
- Zere vingers van het typen..
- Berichten: 2172
- Lid geworden op: 27 dec 2006, 18:21
- Type MR2: AW11
- Contacteer:
Auto's moeten dan nog wel weten waar ze moeten sturen. Verblinden maakt het er ook niet veiliger oprmmr2 schreef:op mijn motor zit nog geneens meer een schakelaar!!!
het licht brand altijd!!!
maar als dit verplicht wordt dan ga ik toch met groot licht rijden op de motor anders val ik helemaal niet meer op!!!
veiligheid dan maar boven een bekeuring...
- Dokter Rob
- Zere vingers van het typen..
- Berichten: 3886
- Lid geworden op: 27 dec 2006, 21:52
- Type MR2: AW11
-
- Berichten: 7457
- Lid geworden op: 28 dec 2006, 13:13
- Type MR2: SW20/21/22 + ZZW30
- Contacteer:
Dokter Rob schreef:Voertuigen die groot licht voeren zijn niet in te schatten qua afstand en snelheid.
tip van Rob:
NIET DOEN, ZEKER NIET MET DE MOTOR!
OPEN UITLATEN, DAS MOGELIJK EEN OPLOSSING !
Nog beter, stadslicht en dimlicht voeren EN open uitlaten...
Twee stuks met een beetje open uitlaten (per stuk 2 pijpen dus) en eentje met wel erg open uitlaatpijpjes.