Nieuwe Celica in samenwerking met Subaru

Slap gelul rondom de MR2. Hier kan het.

Moderator: Pieten

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sjerief
Zere vingers van het typen..
Berichten: 905
Lid geworden op: 27 dec 2006, 21:18

Nieuwe Celica in samenwerking met Subaru

Bericht door Sjerief »

Toyota heeft een flink percentage van de aandelen van Subaru in handen. Daarom kunnen beide merken gemakkelijk leentjebuur bij elkaar spelen. Voor een nieuwe sportieve Toyota, die te boek staat als opvolger van de Celica, wordt flink in de Subaru-magazijnen gegrut.
In Japan wordt gepraat over een opvolger van de Toyota Celica. Die beroemde coupé verdween in 2005 met stille trom van de markt. De nieuwe Celica komt voort uit een samenwerking tussen Toyota en Subaru en komt al volgend jaar op de markt. Voordat er hooggespannen verwachting worden gewekt: of en wanneer die auto dan naar Europa komt, is nog niet duidelijk.
De nieuwe Celica komt er als GT en als GT-Four met vierwielaandrijving. Die eerste leent de 2,0-liter boxermotor van Subaru en heeft achterwielaandrijving. De tweede staat wat hoger op de ladder. Hij leent de 300 pk sterke 2,0-liter 300 pk sterke boxer die de WRX STI in Japan heeft. Bovendien heeft hij ook vierwielaandrijving; eveneens techniek van Subaru. In de wielen worden elektromotoren verwerkt om extra aandrijfkracht op de wielen te krijgen.
Het nieuwe model komt er als volwaardige coupé en als driedeurs hatchback. Een vijfdeurs versie durft Toyota niet aan omdat die te veel in het vaarwater van de Impreza zit. De samenwerking is intens want de nieuwe Toyota wordt zelfs gemaakt in de Gunma-fabriek in Japan
Afbeelding
Drake

Bericht door Drake »

Dit was al een tijdje bekend, maar dan onder de opvolger voor de AE86 ;).
wel goed om te horen dat ze hier echt mee doorgaan.
roald

Bericht door roald »

plaatjes iemand?
Roland

Bericht door Roland »

Idd, de nieuwe AE86. Heeft weinig met een Celica te maken.
Xhermes
Zere vingers van het typen..
Berichten: 3347
Lid geworden op: 28 dec 2006, 00:53
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Xhermes »

Ik denk dat dit een hele andere auto is. Aangezien de AE86 goedkoop en met een 1.5 motor zou komen. Dit is gewoon een full blown sportscar. 2.0 turbo bij Subaru is toch wel 250 pk op de achterwielen dan. Doet me beetje denken aan de Silvia's en de 200SX...
Midship Runabout Blog
Website:http://mymr2.nl/
Drake

Bericht door Drake »

de eerste versie (zegmaar de gt two) heeft de niet turbo versie en kan dus wel in het segment geplaatst worden.
Gebruikersavatar
Beer
Zere vingers van het typen..
Berichten: 1872
Lid geworden op: 21 dec 2006, 00:21

Bericht door Beer »

Zo kunnen er wel meer auto's in dat segment geplaatst worden... Ik verwacht ook gewoon een nieuwe Celica in 2 versies.
Hextrasher

Bericht door Hextrasher »

Doe maar een nieuwe MR2 met V10 midden geplaatst ;)
Gebruikersavatar
ROB-E
Berichten: 2505
Lid geworden op: 02 apr 2007, 23:05
Type MR2: AW11

Bericht door ROB-E »

ik kan het topic niet vinden op een ander forum... heb het ook eens gelezen... die auto die er bij stond was verre van een Celica...
maar idd een corolla...

dus nee heb geen plaatjes...
Green Goblin schreef:Wat Rob-E zegt.
Gebruikersavatar
Beer
Zere vingers van het typen..
Berichten: 1872
Lid geworden op: 21 dec 2006, 00:21

Bericht door Beer »

Ik hou het nog steeds op de Celica... Is ook het meest logisch, gezien het vermogen van de krachtigste versie.

The rumor mill is up and running again this week, churning out reports of a new Toyota Celica. While the Toyota line-up once included a variety of sports-coupes, since the cancellation of the Supra, MR2 and Celica, it's had nothing but sedans, hatchbacks, vans and trucks to offer. Rumor has it that a new Celica is on the way, to be built by Subaru, in whose parent company Fuji Heavy Industries Toyota acquired significant stake back in 2005.

If reports out of Japan's BestCar are to be believed, the new Celica will come in two versions: the base GT, with a naturally-aspirated 2-liter Subaru boxer four driving the rear wheels, and a hopped-up GT-Four version with the 300-hp turbo engine from the JDM Impreza STi and all-wheel-drive. The GT-Four could also be a sort of performance hybrid, gaining small electric motors in each of the four wheels. Both the GT and GT-Four are tipped to be available in either two-door or three-door bodystyles, since the Impreza is offered only as a sedan and five-door for this current generation. The new Celica, the styling of which could draw on the FT-HS concept car from last year's Detroit show (pictured above), is reportedly being readied for a launch in Japan next year.

[Source: MotorTrend]

Afbeelding
Roland

Bericht door Roland »

Hmm, er lopen wel wat nieuwsberichten door elkaar. Want Toyota zou ook komen met een nieuwe AE86, achterwielaandrijving en goedkoop. Deze valt echter niet onder een hokje Celica als je het mij vraagt.
Gebruikersavatar
TRD2000
Zere vingers van het typen..
Berichten: 1154
Lid geworden op: 07 sep 2007, 19:46
Type MR2: AW11

Bericht door TRD2000 »

De Toyota AE86 is een waar icoon, vanwege de lekkere rijeigenschappen die deze achterwielaandrijver biedt. Er waren al geruchten dat Toyota bezig was met een spirituele AE86 opvolger en nu worden ze tastbaarder. Het Japanse Best Car weet een aantal specificaties van de AE86 te melden. De lengte zou onder de 4 meter moeten blijven, terwijl de nieuwe AE86 170 cm breed en 135 cm laag wordt. De bedoeling is dat het gewicht onder de 1000 kg blijft.

Voor de aandrijving kijkt Toyota naar de 120 pk sterke 1.5 liter viercylinder. Natuurlijk krijgt de nieuwe AE86 ook weer achterwielaandrijving en volgens Best Car koopt Toyota het platform daarvoor in bij Fuji Heavy Industries, oftewel Subaru. Het beste nieuws is wellicht dat Toyota heel hard zijn best zal doen om de prijs laag te houden, in Japan wordt al gespeculeerd over een prijs van rond de 10.000 euro. Zelfs met belastingen en een kleine toeslag om de AE86 hierheen te varen, kan dit een hele interessante auto worden.

hier wat foto´s


Afbeelding




Afbeelding




Afbeelding
Gebruikersavatar
Beer
Zere vingers van het typen..
Berichten: 1872
Lid geworden op: 21 dec 2006, 00:21

Bericht door Beer »

Ik lees hier toch echt een 1.5 liter 120 pk en geen 2 liter 200/300 pk (wat toch echt de Celica standaard zal worden lijkt mij, een MR2 kan het nooit worden en een nieuwe Supra zal met veel meer power moeten komen)... Toyota heeft dus gewoon meer dan 1 model in de pijplijn. ;) Design gaat wel erg de Mazda kant op trouwens.
Xhermes
Zere vingers van het typen..
Berichten: 3347
Lid geworden op: 28 dec 2006, 00:53
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Xhermes »

Ach design is toch niks negatiefs? Vind de RX8 ook geslaagd :)
Midship Runabout Blog
Website:http://mymr2.nl/
Gebruikersavatar
johnwoo
Zere vingers van het typen..
Berichten: 1025
Lid geworden op: 27 dec 2006, 19:00
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door johnwoo »

Volgens mij is dit echt wel wat anders dan die AE86 opvolger, die is inderdaad al langer in het nieuws en de specs daarvan zijn al via verschillende bronnen uitgelekt. Dat ding zou ook al eind 2009 op de markt moeten komen, dus over minder dan 2 jaar. Ze zijn daar al druk mee aan het testen met mules.

Deze Celica is als ik het zo lees echt wel een apart model, ze bedoelen er niet die lichte coupe mee. Zo te zien kunnen we (buiten de nieuwe Supra dan) dus twee nieuwe sportwagens verwachten. Die Celica zal dan wel later komen (2010/2011?).

Blijkbaar krijgt Toyota door dat ze achter gaan lopen op de sportieve markt en hebben ze hun connecties bij Subaru aangewend om dat manco op te vullen. Ik gok dat ze zelf technisch meer bij de hybride/schone techniek blijven en dat beide autootjes die in dit topic genoemd worden in feite Subaru's met een Toyota carrosserie en interieur gaan worden.

De impressies van de lichte coupe staan me overigens wel aan, in tegenstelling tot die FT-HS, die vind ik echt lelijk. Vooral de neus, het is net een boot met die spitse boeg.
AfbeeldingAfbeelding
Xhermes
Zere vingers van het typen..
Berichten: 3347
Lid geworden op: 28 dec 2006, 00:53
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Xhermes »

Ik vind het juist wel een goed idee dat ze bij Subaru gaan shoppen. Lage ontwikkelings kosten, ik hoop dat een hoop onderdelen van de Impreza ook hierop kunnen worden gebruikt. Lage kosten voor de onderdelen.
Midship Runabout Blog
Website:http://mymr2.nl/
franksmits

Bericht door franksmits »

doe mij maar gewoon de sw20. Ik vind ze niet mooi. Alleen de motor natuurlijk.
MarcoTwo
Berichten: 7457
Lid geworden op: 28 dec 2006, 13:13
Type MR2: SW20/21/22 + ZZW30
Contacteer:

Bericht door MarcoTwo »

Roland schreef:Idd, de nieuwe AE86. Heeft weinig met een Celica te maken.

Die was er al: AE92.;)
Greetz, MaRco2!
Sinds juli 2001 lid. www.marotaxaties.nl
Afbeelding
Drake

Bericht door Drake »

nope dat was een FWD auto.
Roland

Bericht door Roland »

Precies, en na de AE86 was er van Toyota eigenlijk geen sportwagen met gewoon achterwielaandrijving en de motor voorin (teminste, in het wat sportievere segment, niet het luxere/zakelijkere segment zoals de Soarer of IS200)
Maarja dit ding met 2.0 turbo is idd niet vergelijkbaar met dat nieuwe AE86 concept.
Ik vind de naam Celica niet echt terecht, want die was de laatste 20 jaar gewoon met voorwielaandrijving (of 4x4) en was daardoor wat goedkoper, goedkoper dan deze zal worden denk ik. Ik betwijfel ook of het de naam Celica gaat dragen.
Plaats reactie