ZZW30 car audio install

Plaats hier foto's van jouw stalen, net gewassen ros in het stralende zonlicht van de eeuwige jeugd... Kortom, kiekjes plaatsen van je blikkie!

Moderator: Pieten

Gebruikersavatar
phuncz
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 256
Lid geworden op: 04 mar 2010, 17:18

ZZW30 car audio install

Bericht door phuncz »

Zo zo, dan wijn mijn vader en ik eens begonnen aan een degelijke audio install voor het wagentje ! Mijn vader kent er best veel van dus zijn wijze raad gevolgd en met wat samenwerking kwam het allemaal tot zijn recht.

Het 4-stappen plan:
1. Nieuwe headunit installen (Done)
2. Nieuwe speakers installen (Done)
3. Subwoofer behuizing maken (Done)
4. Het volledige kale interieur geluidsisoleren (niet in de planning meer)

Wat hebben we gebruikt:
  • Head unit: Alpine IDA-305S
  • 1DIN mounting kit: Toyota "Mounting Kit Radio" (foto)
  • Audio bron: iPhone 2G
  • 2-way speakers: Focal PolyGlass 165VR
  • Speaker ringen: MediaDox speaker rings for MR2 (link)
  • Subwoofer: Focal Access 25A1
  • Amplifier: Pioneer GM-6200F (voorlopig, tot ik iets beters vind)
  • Cables: geen idee, die heeft pappie gekocht
  • Soundproofing: 10 liter Secondskin Spectrum (uiteindelijk niet mee doorgegaan)
Stap 1 & 2:

Afbeelding
OK ready to rumble !

Afbeelding
Deurbekleding eraf, tweeter behuizing zo geplaatst dat hij overeen komt met de origine tweeter grilletjes.

Afbeelding
Nu met midrange woofer installed, op de passende speaker ringen die via eBay komen. Gewoon erop schroeven en afwerken met wat dunne schuimtape ertussen.

Afbeelding
Welke niet-originele speakers ?! De crossover zit weggewerkt in de armsteun !

Afbeelding
(Voorlopige) aansluiting op de versterker.

Afbeelding
Alpine IDA-305S met rode verlichting en rood/roze achtergrond. Makkelijk iPod muziek zoeken !
Afbeelding
Gebruikersavatar
mr2PUNTfreak
Berichten: 5387
Lid geworden op: 27 dec 2006, 18:37
Type MR2: AW11

Bericht door mr2PUNTfreak »

Netjes hoor!
Afbeelding
Gebruikersavatar
Sherwin
Zere vingers van het typen..
Berichten: 1973
Lid geworden op: 26 mei 2010, 15:58
Type MR2: AW11

Bericht door Sherwin »

Mooi gedaan man!, ik heb een soortgelijke upgrade (van de deuren) alleen bij een beetje volume kreeg ik gedreun uit de deur, ik kwam erachter dat het folie dat erin zit, heel erg gaat storen wanneer er wat bass klinkt... (hint voor als jij het ook krijgt!)

verder netjes gedaan man! ben benieuwd naar je sub! hoeveel inch wordt hij?
Gebruikersavatar
bond
Zere vingers van het typen..
Berichten: 2202
Lid geworden op: 02 jan 2007, 19:39
Type MR2: AW11

Bericht door bond »

Mooie apparatuur gebruikt. En ziet er netjes uit.
Afbeelding

Bijna weekend
Gebruikersavatar
phuncz
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 256
Lid geworden op: 04 mar 2010, 17:18

Bericht door phuncz »

Sherwin schreef:Mooi gedaan man!, ik heb een soortgelijke upgrade (van de deuren) alleen bij een beetje volume kreeg ik gedreun uit de deur, ik kwam erachter dat het folie dat erin zit, heel erg gaat storen wanneer er wat bass klinkt... (hint voor als jij het ook krijgt!)
Heb je de folie eruit gehaald ? Want ik vraag me af wat gevolgen dat heeft, het zal er niet voor niets plakken... Zowiezo gaan de deuren voorzien worden van een laagje geluidsisolatie en dan wou ik het toch verwijderen maar heb geen idee of dat een goed idee is.
verder netjes gedaan man! ben benieuwd naar je sub! hoeveel inch wordt hij?
Thx ! Het is een 10", wou niet te groot gaan want dat heeft weinig nut bij zo'n kleine kast wat ik ga maken.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Sherwin
Zere vingers van het typen..
Berichten: 1973
Lid geworden op: 26 mei 2010, 15:58
Type MR2: AW11

Bericht door Sherwin »

ja, ik heb het weggehaald, zat ook te kijken naar dempende matten voor in de deuren maar tot op heden is gewoon de folie eruit, en heb nergens last van!

Mijn sub wordt een 8 inch, en waarschijnlijk een underdash sub...
(moet alleen nog tijd vinden om hem te fabriceren)
Gebruikersavatar
phuncz
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 256
Lid geworden op: 04 mar 2010, 17:18

Bericht door phuncz »

Vandaag hebben we de subwooferkast opgemeten voor in één deel van de bagageruimte achter de stoelen te duwen. Met veel prutsen zal misschien 20L lukken. Het is niet evident, dankzij de uitstulping in de hoeken en het gedeelte van de softtop die lager ligt... Als het klaar is, volgen weer foto's !
Afbeelding
Gebruikersavatar
Sherwin
Zere vingers van het typen..
Berichten: 1973
Lid geworden op: 26 mei 2010, 15:58
Type MR2: AW11

Bericht door Sherwin »

phuncz schreef:Vandaag hebben we de subwooferkast opgemeten voor in één deel van de bagageruimte achter de stoelen te duwen. Met veel prutsen zal misschien 20L lukken. Het is niet evident, dankzij de uitstulping in de hoeken en het gedeelte van de softtop die lager ligt... Als het klaar is, volgen weer foto's !
mooi! als je ook maten etc. hebt voor wellicht iemand die ook iets wil bouwen, zou je ze dan willen posten? het is altijd makkelijk om een kind of knowledge base the hebben... thanks alvast:lach:
Gebruikersavatar
whitespyder
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 367
Lid geworden op: 03 jul 2008, 22:30

Bericht door whitespyder »

Vandaag hebben we de subwooferkast opgemeten voor in één deel van de bagageruimte achter de stoelen te duwen. Met veel prutsen zal misschien 20L lukken. Het is niet evident, dankzij de uitstulping in de hoeken en het gedeelte van de softtop die lager ligt... Als het klaar is, volgen weer foto's !
wel zonde van dat al kleine beetje bagageruimte?
volgens mij heb ik op ebay weleens standaard behuizingen gezien voor in de kofferruimte..
dubbeledraaideur

Bericht door dubbeledraaideur »

Goed weggewerkt, nog veel succes met het maken van de subkist
Gebruikersavatar
phuncz
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 256
Lid geworden op: 04 mar 2010, 17:18

Bericht door phuncz »

Sherwin schreef:mooi! als je ook maten etc. hebt voor wellicht iemand die ook iets wil bouwen, zou je ze dan willen posten? het is altijd makkelijk om een kind of knowledge base the hebben... thanks alvast:lach:
Zowiezo ! Ik ben niet iemand die dergelijke kennis voor zich houdt ! Het enige probleem is het effectief digitaliseren, ik heb het nu gewoon op papier getekend :)

Maar het resultaat zal er zeker in komen.
whitespyder schreef:wel zonde van dat al kleine beetje bagageruimte?
volgens mij heb ik op ebay weleens standaard behuizingen gezien voor in de kofferruimte..
Wel, één kant van die bagageruimte gebruik ik zowiezo niet, die achter de bestuurdersstoel. Moet zelden iets meenemen en ik ga het zowiezo zo maken dat ik de subwooferkist er makkelijk uit kan halen en dus het volledige bagageruim kan gebruiken. Ik zou het graag anders doen maar veel plek is er niet voor een goede subwoofer.

Die pre-made behuizingen kosten makkelijk 150$ excl. verzending en dat is dan voornamelijk voor beide panelen. Ik wil maar 1 kant/paneel opofferen.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Sherwin
Zere vingers van het typen..
Berichten: 1973
Lid geworden op: 26 mei 2010, 15:58
Type MR2: AW11

Bericht door Sherwin »

phuncz schreef:Zowiezo ! Ik ben niet iemand die dergelijke kennis voor zich houdt ! Het enige probleem is het effectief digitaliseren, ik heb het nu gewoon op papier getekend :)

Maar het resultaat zal er zeker in komen.


Wel, één kant van die bagageruimte gebruik ik zowiezo niet, die achter de bestuurdersstoel. Moet zelden iets meenemen en ik ga het zowiezo zo maken dat ik de subwooferkist er makkelijk uit kan halen en dus het volledige bagageruim kan gebruiken. Ik zou het graag anders doen maar veel plek is er niet voor een goede subwoofer.

Die pre-made behuizingen kosten makkelijk 150$ excl. verzending en dat is dan voornamelijk voor beide panelen. Ik wil maar 1 kant/paneel opofferen.
Under Dash Subwoofer Box... Ik moet er nog aan beginnen weliswaar, maar ik ga hem maken! als je even op Spyderchat zoekt zul je hem vinden(of kijk in de ZZW30 topics) maar in iedergeval... je kan je tekeningen gewoon fotograferen met een goede camera en dan ff uploaden, werkt bij mij altijd, en anders ff natekenen met paint... of scannen hahaha!

ik wens je veel succes en zal je project volgen:dux-blij_thumb-up:
Gebruikersavatar
phuncz
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 256
Lid geworden op: 04 mar 2010, 17:18

Bericht door phuncz »

Die UD subwoofer box zal niet meer gaan, de 10" subwoofer ligt hier al een week naast me :) Zowiezo is mijn muzieksmaak heel erg "constante lage tonen"-specifiek (drum&bass, dubstep), dus ik moet iets hebben met een "grote" kist om nog enigszins iets van 40Hz te kunnen halen.

Morgen naar de lokale houtzager, zien wat hij voor me kan doen !
Afbeelding
Gebruikersavatar
Sherwin
Zere vingers van het typen..
Berichten: 1973
Lid geworden op: 26 mei 2010, 15:58
Type MR2: AW11

Bericht door Sherwin »

phuncz schreef:Die UD subwoofer box zal niet meer gaan, de 10" subwoofer ligt hier al een week naast me :) Zowiezo is mijn muzieksmaak heel erg "constante lage tonen"-specifiek (drum&bass, dubstep), dus ik moet iets hebben met een "grote" kist om nog enigszins iets van 40Hz te kunnen halen.

Morgen naar de lokale houtzager, zien wat hij voor me kan doen !
geef ik je groot gelijk in! wat mij vooral dwars zit, is dat ik gewoon geen goede lage tonen krijg uit een non- sub installatie... Ik wil gewoon een goed bereik hebben in mijn auto, maar het hoeft niet extreem hard te gaan en te dreunen (vooral niet met een softtop enzo... en het heerlijke geluid dat het autotje maakt:adhd: )

maar verder begrijp ik je keuze hahaha
Gebruikersavatar
whitespyder
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 367
Lid geworden op: 03 jul 2008, 22:30

Bericht door whitespyder »

geef ik je groot gelijk in! wat mij vooral dwars zit, is dat ik gewoon geen goede lage tonen krijg uit een non- sub installatie... Ik wil gewoon een goed bereik hebben in mijn auto, maar het hoeft niet extreem hard te gaan en te dreunen (vooral niet met een softtop enzo... en het heerlijke geluid dat het autotje maakt:adhd: )

maar verder begrijp ik je keuze hahaha

wellicht dat het ook te maken heeft met je radio.
Stond zelf verbaasd over het verschil in geluid tussen de sony bt5100 en de nieuwe kenwood. Dacht na het aansluiten dat de sub ook aanstond.
Maar idd. die sub geeft toch net ff dat ietsje meer.
Gebruikersavatar
Sherwin
Zere vingers van het typen..
Berichten: 1973
Lid geworden op: 26 mei 2010, 15:58
Type MR2: AW11

Bericht door Sherwin »

whitespyder schreef:wellicht dat het ook te maken heeft met je radio.
Stond zelf verbaasd over het verschil in geluid tussen de sony bt5100 en de nieuwe kenwood. Dacht na het aansluiten dat de sub ook aanstond.
Maar idd. die sub geeft toch net ff dat ietsje meer.
nou het is vooral dat ik de lage tonen echt een boost wil geven, zodat ik een wat meer vullend effect krijg!
Gebruikersavatar
phuncz
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 256
Lid geworden op: 04 mar 2010, 17:18

Bericht door phuncz »

Update:

Alles steekt erin en is ongeveer klaar ! Enkel de twee versterkers wil ik nog vervangen door 1 model dat krachtig genoeg is voor beide en direct ook wat efficienter is (minder hitte, verloren vermogen) en misschien ook beter geluid geeft. Tevens moet de hele soundproofing nog gebeuren over een paar maanden.

PICS !!!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De subwoofer past niet helemaal erin op die laatste foto omdat de power cables in de weg zitten, zijn ongeveer een centimeter dik en iets te kort om goed weg te werken. Dan is het nog enkel de taak om een extra deurtje te vinden en er een gat in te zagen.

Enkele issues waar ik niet aan heb gedacht: de kabels die nog moeten weggewerkt worden en de haak waar het deurtje in klemt moest ik verwijderen. Dit moet ik nog zien op te lossen...
Afbeelding
Gebruikersavatar
Sherwin
Zere vingers van het typen..
Berichten: 1973
Lid geworden op: 26 mei 2010, 15:58
Type MR2: AW11

Bericht door Sherwin »

Hey heb je wat maten voor mij?

ik denk dat ik ook maar een kist maak die achterin kan! is veel makkelijker met kabels etc.

btw heeft je versterker wel koeling zo?
Gebruikersavatar
phuncz
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 256
Lid geworden op: 04 mar 2010, 17:18

Bericht door phuncz »

Ik heb nog niets smeulends geroken in ieder geval ! De maten moet ik nog digitaliseren, als ik binnenkort eens tijd heb breng ik dat in orde !
Afbeelding
Gebruikersavatar
phuncz
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 256
Lid geworden op: 04 mar 2010, 17:18

Bericht door phuncz »

Gedigitaliseerd !

Afbeelding

PDF bestand A3 formaat

PNG bestand A3 formaat

Ze zijn op het A3 formaat maar je kan het met je printerinstellingen altijd uitprinten op 2x A4 of één A4 pagina.

Het is gemaakt om JUIST te passen op de linkerhelft (bestuurderskant) van de "storage compartment". Het enige dat "aangepast" moet worden is de haak verwijderen waar de deurtjes in vallen om hem te plaatsen. Deze kan je normaal gezien naderhand terugplaatsen. Eveneens om het echt volledig af te maken raad ik aan om een extra deurtje te zoeken om de wooferopening uit te zagen.
Afbeelding
Plaats reactie