The Blue One

Plaats hier foto's van jouw stalen, net gewassen ros in het stralende zonlicht van de eeuwige jeugd... Kortom, kiekjes plaatsen van je blikkie!

Moderator: Pieten

Gebruikersavatar
El Butre
Berichten: 1584
Lid geworden op: 28 dec 2006, 16:24
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door El Butre »

Eigenlijk niet echt Erik, het bevalt me wel dat de grenzen van de auto richting de bodem van het gaspedaal zitten. Het is meer dat de mogelijkheid er nu is, en ik het ook wel leuk zou vinden om een beetje een speciale spyder te hebben. Voor de rest is het alleen maar onpraktisch, want meer dan 200 open rijden is nou ook weer niet direct zo'n pretje, dus topsnelheid hoeft eigenlijk niet hoger. Enige moment dat ik wat koppel mis is in de typische harz-haarspeld de berg op, dan zou het leuk zijn als ie iets vlotter reageerde.

Er over nadenkend, de grijze had ik altijd hoog in de toeren om nog een beetje sportief gevoel te hebben, de blauwe reed ik veel vloeiender omdat die op gehoor wat meer feedback gaf. Misschien is zo'n blèrpijp toch nog niet zo'n gek idee, en kan ik mezelf beter richten op het verhogen van de bochtsnelheid/wegligging dan op significant meer vermogen. Wil het iig uitgezocht hebben, anders blijft het straks knagen (want dit blok moet toch zeker weer 10 jaar mee 8) ). Kies ik weer voor 1ZZ dan is meer vermogen toevoegen vrijwel onmogelijk ben ik wel achter.
Afbeelding
Gebruikersavatar
El Butre
Berichten: 1584
Lid geworden op: 28 dec 2006, 16:24
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door El Butre »

...en wordt het een 1ZZ dan laat ik hetzij mijn eigen blok reviseren, hetzij een ruilbok bij toyota aanrukken. Geen zin in weer een tweedehands 1ZZ met onduidelijk verleden.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Green Goblin
Berichten: 12095
Lid geworden op: 22 dec 2006, 06:55
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Green Goblin »

Als je wel voor een 1ZZ gaat, dan zou ik toch voor een nieuw shortblock gaan ipv een gebruikt blok (en dan zeker één uit Engeland). IMHO is de meerprijs daarvan echt wel gerechtvaardigd door de zekerheid die je ervan hebt. Denk dat ik anders wat minder zorgeloos in de Black One had gezeten...
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Green Goblin
Berichten: 12095
Lid geworden op: 22 dec 2006, 06:55
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Green Goblin »

Moet sneller typen denk ik...;D
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Ewoud
Zere vingers van het typen..
Berichten: 1624
Lid geworden op: 28 dec 2006, 00:25

Bericht door Ewoud »

Ook op een N/A motor moet wel meer vermogen met een chip te halen zijn lijkt me. Welliswaar in combinatie met een andere uitlaat (en katvervanger), cold air intake, andere nokkenassen, etc etc

Allemaal kleine beetjes die samen toch wel een merkbaar verschil moeten maken. Maar goedkoop zal het totaalpakket dan ook niet meer zijn nee ;)
Afbeelding
AW11 in storage for '14/15, now driving turbobricks.
Gebruikersavatar
El Butre
Berichten: 1584
Lid geworden op: 28 dec 2006, 16:24
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door El Butre »

Cold Air intake vind ik nog de vreemdste mod bij een spyder, de meesten plaatsen het filter ergens naast de uitlaat, terwijl de stock intake de lucht (via een lange buis) rechtstreeks uit de linker luchthapper pakt. OF zie ik weer eens iets vreselijk over het hoofd?
Afbeelding
Gebruikersavatar
CelicaTwinCAm
Zere vingers van het typen..
Berichten: 548
Lid geworden op: 12 mei 2013, 11:56
Type MR2: SW20/21/22

Bericht door CelicaTwinCAm »

@El Butre dat is dan toch eigenlijk stock al een CAI? Gewoon een goed vervangingsfilter lijkt me de beste optie, iig voor het wegrijden vanuit stilstand, wanneer je rijd zal er voldoende lucht door de intakes komen
Gebruikersavatar
Green Goblin
Berichten: 12095
Lid geworden op: 22 dec 2006, 06:55
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Green Goblin »

In elk geval niets nemen dat je in moet olieën, dat vindt je MAF niet fijn.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
MarcoTwo
Berichten: 7457
Lid geworden op: 28 dec 2006, 13:13
Type MR2: SW20/21/22 + ZZW30
Contacteer:

Bericht door MarcoTwo »

El Butre schreef:Yup. :'(

Ben nog eens even in het Dastek verhaal gedoken (optie 1). Hiereen club in belgie die (icm een andere uitlaat en air intake) 180 PK uit een 1ZZ weet te peuteren.
Deze club kan ik je zeker aanraden.:dux-blij_thumb-up: :dux-blij_thumb-up: :dux-blij_thumb-up:

Het verschil is geweldig, het lijkt alsof je een grotere motor hebt.

Het gaat niet om de topcijfertjes (hoewel die ook leuk omhoog kunnen gaan) maar om wat er tussen de top en de 0 verandert.

Overal net wat meer pep en vooral het koppelverloop is stukken fijner, zonder in de gevarenzone te komen. Ook niet onbelangrijk.

Bijkomend voordeel: het verbruik daalt leuk (bij gemiddeld vlot gebruik (niet de extremen opzoeken) in mijn geval van 1:10 naar 1:13 a 14).


De cijfertjes vielen me zeker mee:

Eerste metingen (voorzien van K&N luchtfilter (geen warm air intake dus) en Invidia uitlaatsysteem met originele kat) kwamen uit op 241 pk (koppel weet ik even niet, was ook ongeveer de fabrieksopgave), wat lijkt op geen winst want fabrieksopgave.

Weet wel dat de meeste OEM (weliswaar de vroege modellen die veelvuldig op diezelfde bank geweest zijn) S2000's zo rond de 225 pk op de bank produceren, dus al zo rond de 16 pk verschil gaven deze items (of standaard moet er wat meer uit komen dan eerdere exemplaren, maar dat zal niet zoveel schelen... bij AW leverde bij Beek Racing een standaard faceliftmodel iets van 228/229 op).

Daarna is na een afkoelperiode (incl. lunch en het aansluiten van de UniChip module) de klepspeling gecontroleerd en bijgesteld (optioneel) en daarna na een warming up weer de bank op om af te stellen waarbij er (in het rode fuel/air ratio gebied) er zelfs even dik in de 270 pk langskwam, maar wat uiteindelijk omwille van de soepelere en fijnere driveability wat terug geschroefd is naar zo rond de 250 pk (latere meting nog ietsje meer toen de warmte wat was weggetrokken), waar een printje van is.

Het is een soort van fijnafstelling van de toegevoegde modificaties (bij de MR2 is dit ook gedaan in 2009, bij RW-S in 2011) waarbij vooral de pieken niet het doel zijn (een kleine winst is altijd leuk), maar vooral het veel fijnere rijden, het duwtje in de rug en het niet steeds hoeven terugschakelen in de bergen.

Kortom: V6 karakter in een viercilinder.:)


Echte aanrader dus!:dux-blij_thumb-up:
Greetz, MaRco2!
Sinds juli 2001 lid. www.marotaxaties.nl
Afbeelding
MarcoTwo
Berichten: 7457
Lid geworden op: 28 dec 2006, 13:13
Type MR2: SW20/21/22 + ZZW30
Contacteer:

Bericht door MarcoTwo »

Mijn verslagje even plakken:
MaRco2 schreef:Vanmorgen in alle vroegte richting het zuiden gereden voor de installatie + afregelen van de Unichip en het kleppenstellen bij R&W-S.

De eerste run begon al erg goed: iets meer dan 240 paardjes op de krukas, de 2e basisrun gaf zelfs ruim 241 pk.

Met dank aan een gezond karretje, de K&N en de Invidia V4.

Volgens mij is dit al niet zo verkeerd (ik moet de eerdere resultaten er nog eens bij pakken).

Toen was het tijd om 'af te koelen', het blootleggen van de nokkenassen en het aansluiten van de Unichip (en wat plastic delen demonteren).

In de tussentijd was Unichipklant nummer 2 op de bank, een recente Audi RS4 en die werd min of meer 'naar huis gestuurd', want als je van de 420 pk standaard (voorzien van Skytune en sportkats) er nog 318 over hebt, is er iets niet goed (LMM, lambdasonde(s)) en moet dat eerst verholpen worden.

Wel jammer (altijd leuk om te zien wat zo'n dikke turbo achteraf kan scoren), en met een fantastisch geluidje.:D

Toen begon het 'lange wachten' en ben ik naar de shop gegaan en werd vrolijk begroet door Spoon (ja, echt waar! De vorige viervoeter heette zelfs VTEC) en heb ik de tijd gedood met wat leeswerk. Regelmatig werd er door de dames koffie aangeboden.

Rond het middaguur was het lunchtijd en kon ik aanschuiven aan tafel in het woongedeelte boven de shop.:Thumb:

Aan het begin van de middag was het torretje voldoende afgekoeld t.b.v. het kleppenstellen (8 klepjes konden iets bijgesteld worden na een kleine 50.000 km, dus was nog niet persé nodig, wel beter i.c.m. het mappen natuurlijk), daarna werd de boel weer dichtgebouwd en kon de S2000 weer vastgesnoerd worden op de dyno om eerst een tijdje de boel weer op temperatuur te 'rijden'.

In de tussentijd besloot het CEL lekker te storen, wat - na een tijd (uit)zoeken en testen - een andere aansluiting moest zijn, aangezien deze jaargang maar liefst drie(!) mogelijkheden had afhankelijk van welke elektronica.

Toen dat opgelost was, kon er begonnen worden met het mappen en uittesten en aanpassen op de bank.

Tijdens een zo'n run zag ik zelfs 279 whp op het scherm staan (weerstand van de bank, niet de output :bj:).


Natuurlijk spreken de eindcijfers het meeste aan (250 pk onder wat warme omstandigheden na het continu brullen (letterlijk!), dus best kans dat het nog een snipje meer is bij wat meer koelte) en tussen volledige run 1 en 5 zat iets van 11 whp en 10 Nm.

Belangrijkste is dat over de hele linie, zowel het motorvermogen als het koppel (draaimoment) over hoger is en vooral in het pre VTEC gebied is het koppel megaveel hoger en vlakker!!

Qua tijden is het alsof er een fors grotere motor in zit (ik heb ook nog een 3.0 met bijna 350 Nm en dat makkelijk oppakken en versnellen, kwam qua karakter aardig in de buurt ondanks het veel lagere 'eindcijfer').

Gas geven en gáán, terugschakelen, is gelanceerd worden (nou ja, dat was al zo na de Invidia & K&N, maar net even dat beetje méér).

In z'n IV bij 75 km/h een mm gasgeven en je voelt hem gelijk versnellen met een duwtje in de rug.:Thumb:

Ondanks het korte ritje (ongeveer 160 km op de terugweg incl. bezoekje aan de BP in Charlois om af te tanken voor de winterslaap), wat door de harde wind redelijk frisjes was af en toe als ik in de buurt kwam van het open water, kan ik het zeker aanbevelen!:Thumb:;)

Kortom: twijfelaars, gewoon doen!;)

Je ziet er niets van, geen uiterlijk vertoon, maar voor het rijden, is het een perfecte upgrade in combinatie met de geschikte andere mods.

Ik ben benieuwd hoe het in de bergen gaat, lijkt me dat het een nog leuker effect geeft om door de haarspeldbochten omhoog te snorren.:)

Foto's en filmpjes volgen nog (in mijn voorsteltopic).

Ik ben heel erg onder de indruk hoe deze mensen van R&W-S werken, hoe ze met andermans spullen omgaan (alles netjes en veilig weg leggen gesorteerd en al en niet op een hoop smijten of over je lak heen schuiven, nou ja... je weet wel wat ik bedoel) en de toptop gastvrijheid.

Via deze weg wil ik Robby, Werner en Sarah van harte bedanken voor de ontvangst, de gastvrijheid en het prima werk.:Thumb::Thumb:
http://www.rw-scenter.be/mod-catalogue/ ... 6_px_1.pdf
Greetz, MaRco2!
Sinds juli 2001 lid. www.marotaxaties.nl
Afbeelding
Gebruikersavatar
CelicaTwinCAm
Zere vingers van het typen..
Berichten: 548
Lid geworden op: 12 mei 2013, 11:56
Type MR2: SW20/21/22

Bericht door CelicaTwinCAm »

soo das wel idd echt een groot verschil, niet in piek maar wel een enorme toename in het middengebied, een verdrievoudiging bij 3000 rpm en verdubbeling bij 4000 rpm, dat rijd zeker een STUK lekkerder
Gebruikersavatar
El Butre
Berichten: 1584
Lid geworden op: 28 dec 2006, 16:24
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door El Butre »

Ik denk dat je nu Pks en koppel met elkaar aan het vergelijken bent.... Toch is 40 Nm er bij niet gek. Maar dit bewijst denk ik ook JPs opmerking dat je op een N/A met een chip niet veel winst haalt, ik vind 10 Pk op 240 Pk niet echt veel, is zo'n 4% vermogenstoename.
Afbeelding
Gebruikersavatar
CelicaTwinCAm
Zere vingers van het typen..
Berichten: 548
Lid geworden op: 12 mei 2013, 11:56
Type MR2: SW20/21/22

Bericht door CelicaTwinCAm »

oh ja ik zie nu ook dat er nog een lichtblauwe lijn is, op mijn goedkope laptopscherm is het contrast niet geweldig daardoor zag ik alleen de rode lijn... Neemt niet weg dat het in driveability wel een groot verschil lijkt te maken, afgaande op de dyno grafiek .
MarcoTwo
Berichten: 7457
Lid geworden op: 28 dec 2006, 13:13
Type MR2: SW20/21/22 + ZZW30
Contacteer:

Bericht door MarcoTwo »

El Butre schreef:Ik denk dat je nu Pks en koppel met elkaar aan het vergelijken bent.... Toch is 40 Nm er bij niet gek. Maar dit bewijst denk ik ook JPs opmerking dat je op een N/A met een chip niet veel winst haalt, ik vind 10 Pk op 240 Pk niet echt veel, is zo'n 4% vermogenstoename.
Er had wel mee maximumwaarden gehaald kunnen worden, maar dan heb je 'onderin' een veel minder mooi verloop + meer risico op motorschade bij langdurig zwaar belasten (te arm mengsel).

Het is vooral optimaliseren, waarbij de piek minder mocht zijn en daaronder flink optimaal. Dus schakellui rijden zeker mogelijk en niet altijd hoeven door te halen.

Het komt zomaar voor dat je niet eens boven de 5.000 rpm komt met een gezelschap om je heen.:)
Greetz, MaRco2!
Sinds juli 2001 lid. www.marotaxaties.nl
Afbeelding
Gebruikersavatar
Green Goblin
Berichten: 12095
Lid geworden op: 22 dec 2006, 06:55
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Green Goblin »

Het komt heel vaak voor dat ik in gezelschap niet eens boven de 3.000 rpm kom. Uitzonderlijk dat het nodig is om boven de 5.000 rpm te komen.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
El Butre
Berichten: 1584
Lid geworden op: 28 dec 2006, 16:24
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door El Butre »

Hmmm, beetje jammer dat het 1000 dollar kost om een 2ZZ uit de US hier te krijgen. MWR heeft complete swap-pakketten staan voor nog geen 3000 dollar, alleen met transport en btw/invoer komt het weer ongeveer op hetzelfde neer als een gebruikte 2ZZ hier.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Kees
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 271
Lid geworden op: 01 feb 2014, 11:58
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Kees »

Wat kost zo'n geintje eigenlijk... Of heb ik erover heen gelezen?
Gebruikersavatar
El Butre
Berichten: 1584
Lid geworden op: 28 dec 2006, 16:24
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door El Butre »

Ergens op de vorige pagina staat een ruwe kostenraming voor de verschillende opties Kees. Samenvatting: van ong 2000 EUR voor een 'nieuwe' 1zz tot ruim 7k voor een 1zz turbo.
Afbeelding
Gebruikersavatar
El Butre
Berichten: 1584
Lid geworden op: 28 dec 2006, 16:24
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door El Butre »

Zucht... Heb nog een optie gevonden.... Voor tussen de 5 en 6K Eur zit er een 3 liter V6 in... :-)
Afbeelding
Gebruikersavatar
CelicaTwinCAm
Zere vingers van het typen..
Berichten: 548
Lid geworden op: 12 mei 2013, 11:56
Type MR2: SW20/21/22

Bericht door CelicaTwinCAm »

2jz?;) of is dat in lijn?
Plaats reactie