The Blue One

Plaats hier foto's van jouw stalen, net gewassen ros in het stralende zonlicht van de eeuwige jeugd... Kortom, kiekjes plaatsen van je blikkie!

Moderator: Pieten

Gebruikersavatar
Remmel
Zere vingers van het typen..
Berichten: 761
Lid geworden op: 10 nov 2008, 16:30
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Remmel »

Nog even over de turbo.
Er zijn eigenlijk 2 problemen;
1. de motorkoeling
2. de in-efficiency

ad 1: een turbomotor wordt heter dan een atmosferische motor en heeft betere koeling nodig, omdat de motor achter ligt krijgt deze lang niet zo'n goede koeling tov een motor die net achter de voorbumper ligt.
Is op te lossen met betere radiator en ventilator onder de motorkap, maar het zal altijd heet blijven in die kleine ruimte daarachter.

ad 2: bij een turbomotor moet de inlaatlucht koud zijn voor een goed mengsel lucht/benzine.
Koude lucht neemt minder plaats in dus dan is er meer plek voor benzine, dus meer power etc.
Koude inlaatlucht krijg je door een goed werkende intercooler en dat gaat bij een MR2 gewoon niet.
Heb zelf een impreza turbo gereden en daar functioneerde het ook al niet met die top mounted intercooler, koelde niet genoeg.
Standaard prima maar als je ging tunen werd alles te warm.
Oplossing: front mounted intercooler, maar bracht ook niet wat je verwachtte want de luchtflow achter de intercooler werd afgeremd, dit was weer op te lossen door een grotere luchthapper op de motorkap, deze moest dan omgedraaid worden en diende niet als happer maar als afvoer.
...snap je hem nog?...
Daarna had ik een Evo6 en daar was alles vanaf het begin al beter geregeld.
Front mounted intercooler met luchtafvoer via grote roosters voorin de motorkap.
Zo moet het!, doe je dit niet dan krijg je nooit een efficiënt werkende turbo en gooi je zomaar tot 50pk weg afhankelijk van de buitentemperatuur.
Als het echt heet was stonden de watersproeiertjes klaar om net voor de intercooler te vernevelen.
En dan nog moet je opletten bij zo'n Evo, dus extra metertjes installeren zoals knocklink en air/fuel meter om maar te voorkomen dat motor gaat pingelen of motor intern te heet wordt door arm mengsel.

Enfin de clou is dat je een goed werkende (lees koelende) intercooler bij een MR2 niet goed voor elkaar krijgt.
Natuurlijk heb je meer power dan een 1ZZ maar je gooit ook veel power gewoon weg, je krijgt er nooit het maximale uit terwijl alles maar heet wordt.
De MR2 is er niet voor gemaakt en vergeet ook de restwaarde niet, deze gaat er niet van omhoog (met een 2ZZ wellicht wel).
Jean-Pierre

Afbeelding
Gebruikersavatar
El Butre
Berichten: 1584
Lid geworden op: 28 dec 2006, 16:24
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door El Butre »

Dank voor de uitgebreide uitleg JP, erg leerzaam!

Moet eerlijk zeggen dat de kosten me tegenvallen, all in all loopt het van rond de 2500 voor een nieuw 1ZZ-onderblok via 4000 voor een 2zz zonder extra's tot 7000+ voor een turbo-install. Dat is meer dan de hele auto gekost heeft!

Ben toch wel benieuwd naar het ritje in de turbo van Richard...

Iemand nog een 2ZZ-spyder waar ik een rondje in mag sturen?
Afbeelding
Gebruikersavatar
Remmel
Zere vingers van het typen..
Berichten: 761
Lid geworden op: 10 nov 2008, 16:30
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Remmel »

Heeft Toyota Nederland geen gereviseerd onderblok meer staan?
Dit kreeg ik destijds voor € 1000,- ex BTW, was wel een matsprijs omdat de 7jr garantie net verlopen was.
Jean-Pierre

Afbeelding
Gebruikersavatar
Green Goblin
Berichten: 12095
Lid geworden op: 22 dec 2006, 06:55
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Green Goblin »

Dat is gewoon de normale prijs hoor...
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
El Butre
Berichten: 1584
Lid geworden op: 28 dec 2006, 16:24
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door El Butre »

Ik ben in mijn aannames uitgegaan van de prijs die Peter aan materialen heeft betaald, maar daar komt dan nog nieuwe koppeling bij, en gaat wat (maar ws niet alles, zal toch een brug en wat speciaal gereedschap nodig zijn) werkloon af.

Vanmiddag weer ff klein stukje in de spyder gereden, en dan vraag ik me idd weer af of extra vermogen wel noodzakelijk is. Ik kan natuurlijk ook nog auditief upgraden (lees: zo'n mopperpot van magnaflow er onder), dan heb ik iig het idee dat het veel harder gaat :-)
Afbeelding
Gebruikersavatar
Green Goblin
Berichten: 12095
Lid geworden op: 22 dec 2006, 06:55
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Green Goblin »

Je maakt wel een denkfout Anton, want die prijs was dus inclusief montage. Zie je mail. Wordt dus nog een heel stuk goedkoper als je alles zelf doet.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Green Goblin
Berichten: 12095
Lid geworden op: 22 dec 2006, 06:55
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Green Goblin »

Gaat die olieboot van jou de Harztour nog overleven trouwens, of durf je dat niet meer aan ? heb nog wel een paar liter goedkope olie voor je staan ;D
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
El Butre
Berichten: 1584
Lid geworden op: 28 dec 2006, 16:24
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door El Butre »

Ah idd, dat scheelt nogal, want koppeling was inclusief. Dan wordt het eerder 2000 voor een nieuw onderblok. Dan wordt het verschil wel heel groot, een snelle zoektocht naar een 2ZZ leverde vooralsnog alleen een exemplaar met 144k ervaring op voor 2450 Eur bij CAR. En daar komen dan spruitstuk, ECU, koppeling etc etc nog bij.
Afbeelding
Gebruikersavatar
El Butre
Berichten: 1584
Lid geworden op: 28 dec 2006, 16:24
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door El Butre »

Green Goblin schreef:Gaat die olieboot van jou de Harztour nog overleven trouwens, of durf je dat niet meer aan ? heb nog wel een paar liter goedkope olie voor je staan ;D
De olieboot wel, jij hebt immers ook 2 jaar op mengsmering gereden. Maak me meer zorgen over de koppeling, die slipt inmiddels meer dan me lief is (en die wil ik eigenlijk niet meer vervangen voordat er witte rook is tav het vervangingsscenario). Harztour (en loederdag) liggen nog in de week bij het bestuur, het goede nieuws is dat de Harz misschien wel bestemming voor zomervakantie wordt. Dan gaat the blue one uiteraard mee, en komen we ook naar Duderstadt.
Afbeelding
Gebruikersavatar
El Butre
Berichten: 1584
Lid geworden op: 28 dec 2006, 16:24
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door El Butre »

Green Goblin schreef:Duidelijk, voor ons doel 1ZZ Turbo. Ik heb me al weer ingeschreven voor de Harztour 2014....

Afbeelding
Kan de tour zelf ff niet vinden, welke datum ook alweer?
Afbeelding
Gebruikersavatar
Green Goblin
Berichten: 12095
Lid geworden op: 22 dec 2006, 06:55
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Green Goblin »

24-25 mei, ik ga de 24e 's ochtends (lekker vroeg opstaan) en heb alleen voor die nacht het hotel geboekt.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
El Butre
Berichten: 1584
Lid geworden op: 28 dec 2006, 16:24
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door El Butre »

Dat wordt em dan voor mij niet helaas, ben al volgeboekt dat weekend hoorde ik net :-(
Afbeelding
Gebruikersavatar
Green Goblin
Berichten: 12095
Lid geworden op: 22 dec 2006, 06:55
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Green Goblin »

Moet ik waarschijnlijk dus in mijn eentje de Nederlandse kleuren verdedigen...
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
El Butre
Berichten: 1584
Lid geworden op: 28 dec 2006, 16:24
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door El Butre »

Yup. :'(

Ben nog eens even in het Dastek verhaal gedoken (optie 1). Hiereen club in belgie die (icm een andere uitlaat en air intake) 180 PK uit een 1ZZ weet te peuteren. Andere uitlaat (iig einddemper) staat toch ook nog op verlanglijst, dus mijn logica was 'als ik nu eens een 1ZZ-vervanging doe en ik zet er een volledig PPE-uitlaattraject achter?. Geclaimde winst is dan al 8-10 pk (zonder stickers). Met die chip nog eens (heel conservatief) 10-15 PK en ik zit ook op 160-165 PK (Volgens de tuner dus nog meer). Plus waarschijnlijk een geluid a la the grey one, en auditieve pks doen ook mee in de snelheidsbeleving.

Het rijtje opties tnt:

1. 1ZZ-vervanging. kosten ong 2000 EUR, 140 pk
2. 1ZZ-vervanging met PPE-uitlaattraject. Kosten 3100 EUR, 150 pk
3. 1ZZ-vervanging met PPE en Dastek. Kosten 3900 EUR, 165-170 pk
4. 2ZZ met bestaande uitlaat. Kosten 4200 EUR, 180-190 pk
5. 2ZZ met ppe-uitlaat/met power fc/ combinatie van beide, 5400/6100/7300, 200/210/220 pk
6. 1ZZ met MWR-turbokit (GT28RS), 7100 EUR, 240 pk (op 0,55 bar)

Wat ik nog niet heb uitgezocht is hoeveel PK-winst het vergroten van het volume van de 1ZZ oplevert (naar 82,5 mm zuigers). Anyone?
Afbeelding
Gebruikersavatar
Green Goblin
Berichten: 12095
Lid geworden op: 22 dec 2006, 06:55
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Green Goblin »

En koppel ? Kon wel eens belangrijker zijn.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
El Butre
Berichten: 1584
Lid geworden op: 28 dec 2006, 16:24
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door El Butre »

Die was ik nog ff vergeten, maar koppelkromme van die chip was vrij indrukwekkend. Zal morgen het overzichtje wel ff aanvullen met koppelcijfers.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Remmel
Zere vingers van het typen..
Berichten: 761
Lid geworden op: 10 nov 2008, 16:30
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Remmel »

Een andere chip voor een non-turbo auto levert nauwelijks iets extra, zonde geld, laat je niets wijsmaken!
Zelfs al wordt de chip ter plekke geprogrammeerd mbv rolling dyno in combinatie met gewoon op de weg (laptop op schoot) dan nog is het resultaat slechts enkele pk's winst.

Een andere chip levert wél wat op bij een turbo motor, dat kan zomaar 50pk schelen.
Meer turbodruk met meer inspuiting, iets armer mengsel voor betere verbranding.

Bij een non-turbo kun je iets meer/eerder inspuiten echter winst is erg weinig, wel meer verbruik...
Jean-Pierre

Afbeelding
Gebruikersavatar
El Butre
Berichten: 1584
Lid geworden op: 28 dec 2006, 16:24
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door El Butre »

Helder, dank voor je waarschuwing. Viel mij eerlijk gezegd nog mee wat ze er uit wisten te halen (al is er natuurlijk niemand die garandeert dat deze cijfers echt zijn en niet 'gemasseerd'). Hier de vergelijking in vermogens- en koppelkrommen. Als dit klopt vind ik het de 700 EUR + reis wel waard, maar blijft gissen natuurlijk...
Afbeelding
Gebruikersavatar
Green Goblin
Berichten: 12095
Lid geworden op: 22 dec 2006, 06:55
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Green Goblin »

Ik geloof er eerlijk gezegd weinig van, ik kan je ook wel een dynosheet-zonder-cijfers leveren...;D
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
erikmr
Berichten: 4424
Lid geworden op: 21 dec 2006, 23:16
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door erikmr »

8) heb je het idee dat je meer vermogen nodig bent ?
anders gewoon weer een 1zz er in en klaar
bij de bunte in teuge staat een blauwe sloper 2003 ( Engels )
AfbeeldingAfbeelding

DUDERSTADT 2022 28 07 tot 31 07
Plaats reactie