The Blue One

Plaats hier foto's van jouw stalen, net gewassen ros in het stralende zonlicht van de eeuwige jeugd... Kortom, kiekjes plaatsen van je blikkie!

Moderator: Pieten

Gebruikersavatar
Ewoud
Zere vingers van het typen..
Berichten: 1624
Lid geworden op: 28 dec 2006, 00:25

Bericht door Ewoud »

Een turbo geeft wel meer koppel en vermogen, maar pas als de turbo ook echt meeblaast heb je die power beschikbaar en schiet je vooruit. Althans dat is mijn ervaringen met de diverse turbobricks.

Dan zou je nog steeds in een bocht moeten zorgen dat je op het juiste toerenal zit zodat de turbo meteen meedoet, na de bocht. Dus als het je dan enkel om de snellere accelleratie na de bocht gaat, terwijl je schakellui rijdt, dan is het wellicht niet helemaal wat je zoekt.

Moderne turbo motoren hebben wellicht een andere koppelcurve en een minder abrubt inkomende turbo. Dat zou best bij de ZZW30 turbo kit ook zo kunnen zijn en dan is het bovenstaande niet meer geheel van toepassing. ;)

Overigens gaat het "vroem-psst" snel vervelen en irriteren als het erg nadrukkelijk en vaak aanwezig is. Het is een kwestie van smaak, maar ik was er gauw klaar mee :X Zelfs bij normaal rijden, elke keer bij het schakelen "pssst".....

Ik denk dat, tenzij de ZZW30 turbokit een mooie vlakke koppel en vermogenscurve oplevert, de eerste optie die je voorsteld het meeste plezier gaat bieden. Iets meer power en hetzelfde motorkarakter als nu tegen de laagste kosten.
Afbeelding
AW11 in storage for '14/15, now driving turbobricks.
Gebruikersavatar
krijger
Berichten: 3000
Lid geworden op: 01 mar 2007, 14:54
Contacteer:

Bericht door krijger »

Dat psst geluid kan je aanpassen d.mv. de keuze van het type blow off valve. ;)
Gebruikersavatar
El Butre
Berichten: 1584
Lid geworden op: 28 dec 2006, 16:24
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door El Butre »

Ben eens even aan het rekenen en zoeken geslagen...

Een nieuw 1ZZ-shortblock met alle toebehoren kost ongeveer 1700 ex arbeid (gebaseerd op ervaring van anderen). Even aannemend dat een gebruikte 2ZZ ook rond die prijs is, kun je de verschillende alternatieven beoordelen op de extra kosten (dus ex. het blok).

Optie 1, de chip, kost rond de 800 eur (info van elders hier op het forum)
Optie 2, de turbo, kost (bij MWR) inclusief power FC ongeveer 3800 EUR
Optie 3, de 2ZZ, kost, afhankelijk van de opties, tussen de 600 en 2500 EUR (die laatste dan inclusief PFC en compleet nieuw uitlaattraject).

Maw niet alleen in de US is een 2ZZ relatief gezien het goedkoopste alternatief (per pk winst) voor meer PKs. Moet mijn aanname over de prijs van een 2ZZ natuurlijk wel kloppen....
Afbeelding
Gebruikersavatar
Ewoud
Zere vingers van het typen..
Berichten: 1624
Lid geworden op: 28 dec 2006, 00:25

Bericht door Ewoud »

krijger schreef:Dat psst geluid kan je aanpassen d.mv. de keuze van het type blow off valve. ;)
Klopt. Verschilt per auto en setup, hoeveel geluid het maakt ;)

In mijn geval was het nog de standaard setup af fabriek, enkel een open luchtfilter ter vervanging van de standaard luchtfilterbox. Die is dus weer teruggezet en het geluid was weer weg. Nu met K&N inlegfilter in het luchtfilterhuis is het geluid er in lichte mate. Ieder zo zijn smaak


El Butre schreef:Ben eens even aan het rekenen en zoeken geslagen...

Een nieuw 1ZZ-shortblock met alle toebehoren kost ongeveer 1700 ex arbeid (gebaseerd op ervaring van anderen). Even aannemend dat een gebruikte 2ZZ ook rond die prijs is, kun je de verschillende alternatieven beoordelen op de extra kosten (dus ex. het blok).

Optie 1, de chip: 1700 + 800
Optie 2, de turbo: 1700 + 3800
Optie 3, de 2ZZ: 1700 + 600 tot 2500
Begrijp ik het zo goed?

Zo ja, inhoeverre is optie 3 dan het goedkoopst? immers heb je dan wel meer vermogen, maar ook als enige optie een 2dehands ipv nieuw blok.
Afbeelding
AW11 in storage for '14/15, now driving turbobricks.
Gebruikersavatar
Green Goblin
Berichten: 12095
Lid geworden op: 22 dec 2006, 06:55
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Green Goblin »

Toen ik informeerde een paar jaar geleden rondkeek was een 2zz rond de € 2000. Een ander uitlaatspruitstuk is sowieso nodig (€ 400 ?) en ook onmisbaar is de ECU, want zonder de ECU geen lift. En die zat ook niet bij de aangeboden blokken.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
El Butre
Berichten: 1584
Lid geworden op: 28 dec 2006, 16:24
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door El Butre »

Spruitstuk en andere benodigdheden heb ik meegerekend, ECU in sommige opties ook. De 2500 EUR variant is inclusief power FC en compleet nieuw uitlaattraject incl PPE-header.

En idd Ewoud, zo begrijp je em goed, en nee, het zal absoluut gezien niet de goedkoopste optie zijn (dat is alleen een nieuw shortblok installeren), maar in EUR/pk wel.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Ricardos
Zere vingers van het typen..
Berichten: 1930
Lid geworden op: 22 jan 2010, 19:54
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Ricardos »

Vergeet niet dat je een power fc ook nog moet laten mappen en dit kost afhankelijk van de tuner 600/1000 euro.
Nadeel is wel dat de power fc een jaren 90 ecu is en al lang is ingehaald door meer verfijnde techniek zoals bijv. een link of haltech ecu. Een power fc heeft een kleinere 'resolutie' wat betekend dat je minder kenvelden hebt om te tunen.
Afbeelding
Gebruikersavatar
El Butre
Berichten: 1584
Lid geworden op: 28 dec 2006, 16:24
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door El Butre »

Maar die nieuwere generatie ECUs is dan weer niet geschikt voor de 2zz voor zover ik tnt begrepen heb. Heb vanmiddag onderweg nog een 4e optie verzonnen: Revisie van het huidige blok met gebruik van sterkere internals icm een turbo-kit. Voordeel is dat het eventueel in stapjes kan (kan ik wat langer sparen). Maar heeft er iemand ervaring met opgeboorde 1ZZ-blokken? Is dat wat? En gaan sterkere internals mijn zorgen over levensduur verhelpen? (vooropgesteld dat het doel tussen de 200 en 240 pk blijft)
Afbeelding
Gebruikersavatar
Green Goblin
Berichten: 12095
Lid geworden op: 22 dec 2006, 06:55
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Green Goblin »

Kun je het 1ZZ-blok wel opboren ?
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
El Butre
Berichten: 1584
Lid geworden op: 28 dec 2006, 16:24
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door El Butre »

Volgens MWR wel, zij hebben er iig een handeltje in. 0,5mm met oversized zuigers, of 3mm met een sleeve er in. Ook sv-sportscars heeft er ervaring mee, zal dus niet de eerste keer zijn dat het gebeurt.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Ricardos
Zere vingers van het typen..
Berichten: 1930
Lid geworden op: 22 jan 2010, 19:54
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Ricardos »

El Butre schreef:Maar die nieuwere generatie ECUs is dan weer niet geschikt voor de 2zz voor zover ik tnt begrepen heb. Heb vanmiddag onderweg nog een 4e optie verzonnen: Revisie van het huidige blok met gebruik van sterkere internals icm een turbo-kit. Voordeel is dat het eventueel in stapjes kan (kan ik wat langer sparen). Maar heeft er iemand ervaring met opgeboorde 1ZZ-blokken? Is dat wat? En gaan sterkere internals mijn zorgen over levensduur verhelpen? (vooropgesteld dat het doel tussen de 200 en 240 pk blijft)
Dat kan ook, maar vaak worden er dan wel zuigers genomen met een lagere compressieverhouding zodat je blok de hogere druk aankan (Anders kans op detonatie). Dus in de tijd dat je het blok aan het rijden bent zonder turbo zal je wel minder vermogen hebben door die lagere compressie.
Diverse ECU's zijn gewoon op de 2ZZ te mappen, alleen dan moet je wel de stekker ompinnen. Een power FC is wel de goedkoopste oplossing in aanschaf en arbeidsloon voor het mappen.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Remmel
Zere vingers van het typen..
Berichten: 761
Lid geworden op: 10 nov 2008, 16:30
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Remmel »

Stond enkele jaren geleden ook voor zo'n keuze toen mijn 1ZZ blok was stukgelopen.
Wilde ook meer power etc., uiteindelijk toch gekozen voor hetzelfde blok en heb hier absoluut geen spijt van.
Blijft betrouwbaar en zuinig, spyder moet het hebben van wegligging en niet van power.

Turbo koelt niet voldoende + nadelen van de turbo in het algemeen krijg je op de koop toe (kans op pingelen, vaker olie verversen, hoog verbruik).
Optie 2ZZ is beter dan turbo echter dat blok heeft ook weer de nodige haken en ogen..., lees de div. ervaringen.
ALS je dan toch meer power wilt zou ik voor het 2ZZ blok gaan, of een compressor monteren (maar dat gejank...).

Mijn motto was uiteindelijk: hou het origineel dan blijft het lekker lang heel
Jean-Pierre

Afbeelding
Gebruikersavatar
Green Goblin
Berichten: 12095
Lid geworden op: 22 dec 2006, 06:55
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Green Goblin »

Compressor !!!!!

(maar daar is me helemaal nog geen succesvolle poging van bekend, heb wel eens een kit gezien die volgens mij van een Yaris afkwam, maar daar zat nog wel een probleem aan om het passend te maken...)
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
El Butre
Berichten: 1584
Lid geworden op: 28 dec 2006, 16:24
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door El Butre »

Hmmmm, daar heeft JP wel een punt. Maar ja, die verdraaide Harz-bochtjes, daar was net iets meer power toch nog leuker geweest.

Qua koeling hebben ze het bij Monkeywrench wel aardig voor elkaar geloof, ik de turbokits die ze leveren zijn allemaal inclusief grote intercooler. Maar inderdaad, het wordt allemaal wat kritischer qua afstelling. Olie verversen en verbruik zijn iets minder van belang, omdat het geen daily driver is.

Compressor is wel geleverd op een 1zz in de 03 en 04 matrix, corolla en en de pontiac vibe. Alleen het schijnt slijperij te vereisen in de spyder, omdat er geen ruimte is aan de inlaatkant.

Zwakke punten van de 2ZZ zijn met name de oliepomp en het carter, en daar is op zich wat aan te doen. En toch, die berg koppel en vermogen vanaf 3-4000 toeren klinkt verleidelijk... :-) Heb inmiddels wat vragen uitstaan voor kosten van een 2ZZ-blok, zal uiteindelijk toch ook wel een kostenvergelijking worden, want zo'n turbo-project is zeker niet gratis als je het goed wil doen ben ik wel achter. Past een 3s-gte niet achterin?
Afbeelding
Gebruikersavatar
Ewoud
Zere vingers van het typen..
Berichten: 1624
Lid geworden op: 28 dec 2006, 00:25

Bericht door Ewoud »

Optie nr1 dan maar? Heb je de meeste betrouwbaarheid in het blok en toch net ff wat meer power door de chip en evenuele andere kleine aanpassingen.
Afbeelding
AW11 in storage for '14/15, now driving turbobricks.
Gebruikersavatar
El Butre
Berichten: 1584
Lid geworden op: 28 dec 2006, 16:24
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door El Butre »

Op zich is een 2ZZ net zo betrouwbaar Ewoud, of eigenlijk, betrouwbaarder. De enige horrorverhalen die ik heb kunnen vinden zijn ontploffende oliepompen omdat iemand zich verschakelt. Maar to be honest, ik ben een techneut dus begin automatisch een beetje te kwijlen bij de mooie specs en pk-grafieken op monkeywrenchracing.com, en dan ben ik al een beetje verkocht vwb de turbokit, no matter the cost. Gelukkig hebben we ook mannen als JP die me weer met de voeten op de grond zetten, een 2ZZ met 180 of 190 PK is ook al dikke winst, en bovendien naar believen in te zetten (80% van de vermogenswinst zit biven de 6k toeren).
Afbeelding
Gebruikersavatar
Ewoud
Zere vingers van het typen..
Berichten: 1624
Lid geworden op: 28 dec 2006, 00:25

Bericht door Ewoud »

Als een 2ZZ net zo berouwbaar is, ja dan is dat een minstens zo goede keus!Alleen als de winst van die 40 a 50pk hoog in toeren zit, moet je nog steeds voor elke bocht in de Harz terugschakelen. Was dat niet waar je juist van af wou?

Een ander punt van wellicht enig belang: Welke optie brengt het meeste gewicht met zich mee? Als je een hoop extra gewicht achterin hebt is de balans van de auto ook anders. Aan de andere kant... zoveel extra gewicht zal er wel niet bijkomen. Een weekendtas achterin doet ook niet meteen veel voor de balans :P
Afbeelding
AW11 in storage for '14/15, now driving turbobricks.
Gebruikersavatar
El Butre
Berichten: 1584
Lid geworden op: 28 dec 2006, 16:24
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door El Butre »

Hoog in de toeren is het probleem niet, ik wil best een beetje werken om met het juiste toerental de bocht weer uit te komen. Dat is ook meteen de reden dat mijn 1ZZ olieverslaafde neigingen begint te vertonen, 800 km boven de 4k toeren vindt ie niet leuk..... Tis meer het schijnbaar gemak waarmee een turbo koppel en vermogen schijnt te produceren. Tegelijkertijd weet ik dat dat de balans van de auto gaat verstoren, misschien niet qua gewicht, maar wel qua power op de achterwielen, als ik net zo zou rijden als nu kwam ik met 240 pk elke bocht met rokende achterbanden uit.... En bovendien heb ik ondertussen geleerd dat niets gratis is, dus dat makkelijke vermogen moet hetzij op kosten, hetzij op betrouwbaarheid een zware wissel trekken. Daarmee is een stock 2ZZ met wat verbeteringen aan oliepomp en uitlaattraject misschien toch zo'n slecht idee nog niet/
Afbeelding
Gebruikersavatar
Ricardos
Zere vingers van het typen..
Berichten: 1930
Lid geworden op: 22 jan 2010, 19:54
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Ricardos »

Je mag op de loederdag wel ff een rondje, dan weet je hoe een turbo rijdt :)
Afbeelding
Gebruikersavatar
El Butre
Berichten: 1584
Lid geworden op: 28 dec 2006, 16:24
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door El Butre »

Graag!
Afbeelding
Plaats reactie