3sgte gen 3 VSV systeem en vacuüm slangen

Alles over de SW20 turbo + V6. Onderhoud, aankoop weetjes en andere handigheidjes voor de SW20 turbo + V6.

Moderator: Pieten

Plaats reactie
Jeroen97
Knop gevonden hoor !
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 jan 2016, 12:00

3sgte gen 3 VSV systeem en vacuüm slangen

Bericht door Jeroen97 »

Hallo,

Ik ben al weer een tijd je in t bezit van een mr2 met een gen 3 3sgte. Nu kwam ik erachter dat t vsv systeem mist en wat vacuum punten zijn afgeblind. Onderanderen op t inlaat spruitstuk. Nu heb ik al wel gelezen dat dit vaak word gedaan met t instaleren van een boost controller of bleed off valve maar dit is bij mij niet t geval. Nu vroeg ik me af of ik nu vermogen mis omdat de motor in low boost mode loopt? Op de boost meter in de tellerbak bereik ik wel max boost maar heb ook al gehoord dat dit meer een aan uit knop is.

Hier onder linkje naar album met wat foto's van de afgedopte aansluit punten.
http://s1075.photobucket.com/user/jeroe ... ads?src=pb
Gebruikersavatar
CelicaTwinCAm
Zere vingers van het typen..
Berichten: 548
Lid geworden op: 12 mei 2013, 11:56
Type MR2: SW20/21/22

Re: 3sgte gen 3 VSV systeem en vacuüm slangen

Bericht door CelicaTwinCAm »

Beste Jeroen,

dit wordt inderdaad gedaan bij het installeren van een boost controller. Waarschijnlijk zat er bij jou een (dure) elektronische boost controller in die ze er uit hebben gehaald en los hebben verkocht. Hang er een aftermarket boost gauge aan dan weet je iig of je nu de stock boost haalt. Standaard metertje is inderdaad niet echt nauwkeurig, als hij echter op de max van de meter zit haal je ongeveer 1 bar. Stock gen3 is 0.7 of 0.8..

Welke mods heb je verder? Downpipe? intake? Intercooler?
Jeroen97
Knop gevonden hoor !
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 jan 2016, 12:00

Re: 3sgte gen 3 VSV systeem en vacuüm slangen

Bericht door Jeroen97 »

Enige mod die erop zit is een k&n luchtfilter verder alles stock. Uitlaat systeem is ook helemaal orgineel. Dus geloof niet dat ie 1 bar draait.
Gebruikersavatar
CelicaTwinCAm
Zere vingers van het typen..
Berichten: 548
Lid geworden op: 12 mei 2013, 11:56
Type MR2: SW20/21/22

Re: 3sgte gen 3 VSV systeem en vacuüm slangen

Bericht door CelicaTwinCAm »

gezien die mods niet nee. Maar als ik naar mijn (gen2) stock boostmeter kijk die zit nu op het maximale van de schaal en ik draai op 1-1.1
Gebruikersavatar
De achterbank
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 162
Lid geworden op: 11 okt 2008, 18:01

Re: 3sgte gen 3 VSV systeem en vacuüm slangen

Bericht door De achterbank »

Op 0.7-0.8 bar slaat de boostmeter op het dashboard ook gewoon maximaal uit. Ding is alleen voor de show en zegt niets over waardes. Als all tvsv gerelateerde dingen weg zijn gehaald dan draaid de turbo nu op lowboost (0.5bar). Wil je weer "normale" boost hebben zul je alles van de tvsv weer moeten monteren of een boostcontroller moeten aanschaffen. Ga je voor de boostcontroller (bij voorkeur een electronische) zorg dan eerst voor een degelijke boostmeter die laat zien hoeveel bar de turbo draaid.
Jeroen97
Knop gevonden hoor !
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 jan 2016, 12:00

Re: 3sgte gen 3 VSV systeem en vacuüm slangen

Bericht door Jeroen97 »

Jeroen je bevestigd wat ik al dacht. Ik denk dat ik dan opzoek ga naar een vsv systeem. Boost controller wil ik ooit in de toekomst nog wel instaleren maar dan wil ik eerst wat onder steunende mods doen zoals intercooler, uitlaat systeem en meters om de boost en olie druk enz te kunnen zien.
Gebruikersavatar
CelicaTwinCAm
Zere vingers van het typen..
Berichten: 548
Lid geworden op: 12 mei 2013, 11:56
Type MR2: SW20/21/22

Re: 3sgte gen 3 VSV systeem en vacuüm slangen

Bericht door CelicaTwinCAm »

je zou dubbele kosten en moeite kunnen uitsparend door nu voor een elektronische boost controller te gaan en die op de standaard druk te zetten? Mits de portemonnee het toelaat om een fatsoenlijke EBC te kopen. Ik rijd zelf met een 8 dollar aliexpress boost controller die op zich prima functioneert, maar ook op het lijstje staat om vervangen te worden.
Gebruikersavatar
De achterbank
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 162
Lid geworden op: 11 okt 2008, 18:01

Re: 3sgte gen 3 VSV systeem en vacuüm slangen

Bericht door De achterbank »

als je alleen wat afgedopte slangetjes hebt, (kan het niet echt goed zien op de fotoos met een telefoon)
en alle hardware is verder nog aanwezig, volstaat het waarschijnljjk om de slangen weer goed aan te sluiten. Anders zou ik meteen voor een electronische boostcontroller gaan en bespaar je jezelf inderdaad dubbele kosten. Boostcontrollers kun je altijd weer opnieuw instellen als je mods aan de auto doet. Zorg voor een goede boostmeter en stel de controller op de normale 0.8bar en je hebt voor nu geen andere mods nodig.
Jeroen97
Knop gevonden hoor !
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 jan 2016, 12:00

Re: 3sgte gen 3 VSV systeem en vacuüm slangen

Bericht door Jeroen97 »

Ligt er een beetje aan wat een vsv systeem kost want als ik een ebc koop wil ik ook meteen een goede van GFB of iets dergelijks dus dan zit je al gauw ri de 500 euro. Dus mocht een vsv systeem een stuk goedkoper zijn ga ik eerst daar voor. Dus mocht er iemand een vsv systeem te koop hebben hoor ik t graag.
Gebruikersavatar
De achterbank
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 162
Lid geworden op: 11 okt 2008, 18:01

Re: 3sgte gen 3 VSV systeem en vacuüm slangen

Bericht door De achterbank »

Een GFB V2 boostcontroller heb je al voor onder 300 euro. Heb er ook 1 bij Showoff Imports vandaan
Gebruikersavatar
jpv98
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 168
Lid geworden op: 28 dec 2006, 15:01
Type MR2: SW20/21/22 + ZZW30

Re: 3sgte gen 3 VSV systeem en vacuüm slangen

Bericht door jpv98 »

Ik zou voor de avcr gaan kost wat! maar dan kan je alles instellen wat je wil!
En is ook zelf- lerend, en ziet er goed uit!
Ik heb hem ook in 1 van me subs gehad prachtig spul :dux-blij_thumb-up:

mvg jp
Gebruikersavatar
speed
Knop gevonden hoor !
Berichten: 16
Lid geworden op: 16 aug 2015, 01:25
Type MR2: AW11

Re: 3sgte gen 3 VSV systeem en vacuüm slangen

Bericht door speed »

jpv98 schreef:Ik zou voor de avcr gaan kost wat! maar dan kan je alles instellen wat je wil!
En is ook zelf- lerend, en ziet er goed uit!
Ik heb hem ook in 1 van me subs gehad prachtig spul :dux-blij_thumb-up:

mvg jp

vraagje wat kost het een avc r occasion ongeveer ?
Gebruikersavatar
jpv98
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 168
Lid geworden op: 28 dec 2006, 15:01
Type MR2: SW20/21/22 + ZZW30

Re: 3sgte gen 3 VSV systeem en vacuüm slangen

Bericht door jpv98 »

speed schreef:
jpv98 schreef:Ik zou voor de avcr gaan kost wat! maar dan kan je alles instellen wat je wil!
En is ook zelf- lerend, en ziet er goed uit!
Ik heb hem ook in 1 van me subs gehad prachtig spul :dux-blij_thumb-up:

mvg jp

vraagje wat kost het een avc r occasion ongeveer ?
Ïk dacht zo rond de 350euro tm 450euro

MVG JP
Jeroen97
Knop gevonden hoor !
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 jan 2016, 12:00

Re: 3sgte gen 3 VSV systeem en vacuüm slangen

Bericht door Jeroen97 »

Het vsv system wat ik niet heb is blijkbaar een sensor voor de brandstof pomp. Dit verklaard ook waarom ik een resistor mis. De sensor is om de spanning van de brandsof pomp te schakelen tussen 6v en 12v. Blijkbaar maakt t niet uit dat de pomp constant 12v loopt. Hier nog wat extra informatie. http://www.imoc.co.uk/forums/kb.php?mode=article&k=20
decipherer
Zere vingers van het typen..
Berichten: 684
Lid geworden op: 28 dec 2006, 17:10

Re: 3sgte gen 3 VSV systeem en vacuüm slangen

Bericht door decipherer »

Die resistor heb ik inderdaad niet mee geswapt.. heb 'm nog wel ergens liggen denk ik, mocht je die willen hebben. Kan me niet herinneren dat ik toen een vsv verwijderd heb, maar heb wel een aantal van die dingen liggen. Voornamelijk van oude na motoren, maar wellicht zit degene die bij jou mist er wel bij. Heb je een onderdeelnummer? dan kan ik eens kijken.

-edit- heb je foto's nog eens bekeken, de punten op het inlaatspruitstuk heb ik afgedopt omdat daar niks op zat toen ik de motor kocht, om die goed aan te sluiten is inderdaad een vsv nodig die er toen niet bij zat. Ben dus bang dat ik je daar niet mee kan helpen verder..
Jeroen97
Knop gevonden hoor !
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 jan 2016, 12:00

Re: 3sgte gen 3 VSV systeem en vacuüm slangen

Bericht door Jeroen97 »

Ik zal binnekort eens gaan zoeken of ik er onderdeel nummers van kan vinden. Weetje toevallig ook of de slangen enz van het koolstoffilter bij aanschaf van de motor ook niet was aangesloten?

Groeten

Jeroen
decipherer
Zere vingers van het typen..
Berichten: 684
Lid geworden op: 28 dec 2006, 17:10

Re: 3sgte gen 3 VSV systeem en vacuüm slangen

Bericht door decipherer »

Het koolstoffilter zat niet bij de motor en was dus bij aanschaf niet aangesloten. Een gen3 gebruikt origineel ook een ander koolstoffilter dan in die auto zit. Om die correct aan te sluiten heb je volgens mij vsv met nummer 90910-12128 nodig, die zat niet bij de motor toen ik die kocht. Ik ben toen nog wel op zoek geweest naar het juiste koolstoffilter en die vsv, maar niet kunnen vinden en op een gegeven moment gestopt met zoeken.
Plaats reactie