MR2 Aankooptips

Vindt uw droom MR2. Of die onderdelen waar je al zo lang naar op zoek bent.

Moderator: Pieten

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Surferdude
Berichten: 7723
Lid geworden op: 01 jan 1970, 01:00
Type MR2: AW11
Contacteer:

MR2 Aankooptips

Bericht door Surferdude »

Omdat er nogal eens word gevraagd waar men op dient te letten bij de aankoop van een MR2 hieronder enkele algemene aandachtspunten. Aanvullingen zijn welkom natuurlijk.


In het algemeen geldt: hoe goedkoper de gebruikte auto, des te meer punten waar u op moet letten.


De proefrit
Maak altijd een proefrit. Controleer bij het starten of alle controlelampjes werken, of de verlichting, de verwarming, de ruitenwissers, de radio en alle versnellingen het doen. Maak een complete rit; van snelweg tot inparkeren om een compleet beeld te krijgen van het weggedrag. Luister goed naar eventueel afwijkende geluiden uit de motor en let bij het remmen op de snelweg vooral op mogelijke trillingen van het stuur en het rempedaal. Als bij het remmen zowel het stuur als het pedaal erg gaan trillen, duidt dit op kromme remschijven.

De kilometerstand
Als de auto een relatief lage kilometerstand heeft ten opzichte van zijn bouwjaar, controleer dan of het stuur, de pookknop en de pedaalrubbers kaalgesleten zijn. Als dit het geval is, kan er geknoeid zijn met de kilometerstand. Om de juiste kilometerhistorie te controleren kun je vragen naar Nationale Auto Pas, de enige onafhankelijke instantie bij wie de kilometerhistorie van een auto op zoveel mogelijk momenten wordt vastgelegd.

Schade
Als de naden aan weerszijden van de motorkap niet even breed zijn, ligt de motorkap (of frunk) scheef. Dit duidt er op dat de auto schade heeft gehad. Hetzelfde geldt voor de naden aan weerszijden van de achterklep. Als de achterklep aan beide zijden niet op gelijke hoogte sluit, duidt dit ook op schade.

Lekkage
Een auto kan op verschillende plaatsen lekkage hebben:
Als er op de radiateur (meestal groene) uitslag zit, betekent dit lekkage. Dergelijke lekkage kan leiden tot motorschade.
Als de motor zelf vettig is, hangen er vaak oliedruppels onder of aan het motorblok. Dit betekent dat de motor olie lekt. Als de motor opvallend schoon is, kijk dan vooral na de proefrit nog een keer.
Haal de mat uit de kofferbak en controleer het laagste punt van de auto op vochtigheid. Vocht duidt op waterlekkage. Hetzelfde kunt u doen bij de voetenruimte voorin.
U kunt controleren of de uitlaat doorgeroest en lek is door de motor stationair te laten lopen. Vervolgens houdt u uw voet dicht tegen de uitlaat. Als u halverwege of voor een sissend geluid hoort, is de uitlaat lek. Na zo'n 2 minuten stationair draaien, geeft u flink gas. Als een dikke blauwe walm uit de uitlaat verschijnt, duidt dit op olieverbruik met kans op motorschade door een te laag oliepeil en een sneller slijtende katalysator.


Slijtage
De slijtage van auto-onderdelen kunt u zelf op verschillende plekken controleren:
Controleer het aangrijpingspunt van de koppeling. Als u de koppeling hoog moet laten opkomen alvorens de auto in beweging komt kan er sprake zijn van een versleten koppeling.
Als u de portieren op- en neerwaarts kunt bewegen, zijn de scharnieren versleten.
Druk een paar keer stevig op de hoeken van de auto. Na loslaten, moet de auto na maximaal twee keer veren stilstaan. Als dit niet het geval is, zijn de schokdempers versleten.
Als het profiel van de banden 2 millimeter of minder is, zijn de banden versleten. U kunt het profiel meten aan de hand van een profieldieptemeter of gewoonweg met uw sleutel. Net als autoruiten en lak, vallen banden niet onder de garantie. Vergeet ook niet het profiel van de band van het reservewiel te controleren.


Succes met je aankoop!


Edit: Van BlackTubby (Ed) heb ik de volgende checklist ontvangen, waarvoor onze hartelijke dank.

Meenemen:
Zaklamp, magneetje,pen, papier,spiegeltje? ……..


Uitlaat gassen:
Zwarte rook = niet verbrande brandstof
Slechte afstelling. (te rijk)
Blauwe rook = verbrande olie
Gas geven: Piston rings bad? Gas loslaten: Valve seats/guides bad?
Witte rook = verbrande koelvloeistof!
Kapotte koppakking? Kromme cylinder kop?


Vragen:
Welke werkzaamheden moeten er worden gedaan?
Reparatie lakschade,
Zijn er onderdelen die missen?
Wielsloten aanwezig? Sleutel aanwezig?
Welke gereedschappen zitten erbij?
Alarm? Certificaat.
Reserve sleutels?
Boekjes?

In- en externe inspectie. Nog niet starten.

Buiten kant rondom:
OK Niet-OK
___ _____ Controleer deuren op roest, ontbrekende dingen.
___ _____ Deur scharnieren
___ _____ Openen de deuren en kappen zonder aanlopen? Beschadigingen?
___ _____ Is er iets kapot?
___ _____ Verlichting heel, scheuren, pitjes?
___ _____ Controleer of de openingen een gelijkwaardige afstand hebben
___ _____ Bumpers?
___ _____ Lak, kleur verschil, andere beschadigingen dan de foto’s?
___ _____ Bodem zonder laswerkzaamheden? Roest?
___ _____ Reparaties aan de carosserie? Spatboorden? Dorpels? (magneet)
___ _____ Rubbers in goede staat? Scheurtjes?
___ _____ Tankdop inlaat OK? Roest?
___ _____ Ergens afwijkende lijnen?
___ _____ Reserve band OK? Krik?
___ _____ Accu?
___ _____

Onderkant:

OK Niet-OK
___ _____ Staat van de onderkant? Afdekplaten OK?
___ _____ Roest?
___ _____ Rem schijven? Remklauwen? Remblokken?
___ _____ Krik auto op en controleer speling op lagers. Draai wielen.
___ _____ Staat van de vering. Trek aan bovenkant van wiel.
___ _____ Schokbreker, lekkage?
___ _____ Staat van de uitlaat vanaf motorblok.(flex) Katalysator aanwezig?
___ _____ Kleur van de uitlaat einden? Vettig?
___ _____

Motorisch:

OK Niet-OK
___ _____ Iets defect?
___ _____ Motor schoon? Roest? Lekkage?
___ _____ Oververhit? Lak gebladderd?
___ _____ Controleer oliedop, pijl olie, kleur olie?
___ _____ Remvloeistof? TRC vloeistof, Ruitenwisser tank?
___ _____ V-snaar goed? Scheurtjes?
___ _____ Radiator OK? Slangen en aansluitingen?
___ _____ Koelvloeistof? Voel in radiatornek of er geen olie in zit.
___ _____ Overige slangen OK?
___ _____ Versnellingsbak?
___ _____ Bedrading OK? Nieuwe tape? Waarom?
___ _____ Zekeringen kastjes compleet? Bedrading?
___ _____
___ _____

Interieur/ elektrisch:

OK Niet-OK
___ _____ Staat netjes?
___ _____ Vloerbedekking? Onder de mat?
___ _____ Onder dashbord bedrading?
___ _____ Staat van de stoelen? Onder en achter de stoel?
___ _____ Werken alle instellingen van de beide stoelen?
___ _____ Staat van de voorruit? Pitjes?
___ _____ Werking ramen.
___ _____ Spiegels?
___ _____ Stuur, speling? Verstelbaarheid?
___ _____ Rempedaal voelt goed?
___ _____ Koppelings pedaal voelt goed? Geluidjes?
___ _____ Werking van alle meters?
___ _____ Stereo, cd?
___ _____ Koplampen standen testen.
___ _____ Verlichting stads-, gedimd- en grootlicht? Mistlampen voor?
___ _____ Achterlichten. Werken? Heel?
___ _____ Remlichten?
___ _____ Mistlicht achter
___ _____ Richting aanwijzers?
___ _____ Alarmlichten?
___ _____ Ruiten wisser en sproeier?
___ _____ Blower, airco fan alle standen?
___ _____ Veiligheids gordels, toeter?
___ _____ Alarm werkt?
___ _____ Handrem werking.

Contact aan maar nog niet starten:

OK Niet-OK
___ _____ Alle lampjes aan?
___ _____
___ _____

Zelf starten:

OK Niet-OK
___ _____ Lampjes uit?
___ _____ Werken de instrumenten?
___ _____ Makkelijke start?
___ _____ Draait ie mooi koud?
___ _____ Trap de koppeling een aantal keren in. Geluidjes?
___ _____ Olie druk?
___ _____ Laadstroom?
___ _____ Enige geluiden?
___ _____ Uitlaat klinkt goed?
___ _____ Dek uitlaatuitgang af en controleer op lekkage.
___ _____ Zet motor af en start opnieuw. Werkt goed?
___ _____ Verplaats de auto en controleer op lekkage op de grond.
___ _____ Hoe reageert hij op gas geven.
___ _____

Test rijden. (tussen de 30-40 minuten)

OK Niet-OK
___ _____ Test de rem en handrem bij het rijden.
___ _____ Handrem en rij weg.
___ _____ Algemen indruk van het rijden.
___ _____ Werkt de turbo goed? Boven 2500 rpm
___ _____ Soepel naar het rode gebied?
___ _____ Vibraties? Geluidjes?
___ _____ Trekt stuur met remmen?
___ _____ Trekt stuur met rijden?
___ _____ Achteruit werkt? Achteruitrijlampen?
___ _____ Schakelen?
___ _____ Koppeling? Slipt?
___ _____ Hoe rijd hij in lage snelheid?
___ _____ Noodstop.Rechtuit goed? Werken remmen goed.
___ _____ Maak 2 360’ rechts en links om. Geluidjes?
___ _____ Opschakelen soepel?
___ _____ Reactie op hobbels, in bochten?
___ _____ Stuurt goed?
___ _____ Slalom OK?
___ _____ Rijd rechtdoor zonder handen aan het stuur?
___ _____ Remt rechtdoor zonder handen aan het stuur?
___ _____ Airco test. Ventilator, verwarming?
___ _____ Alle instrumenten werkend?
___ _____ Laat hem een poosje staan. Temp. Stabiel/ OK?
___ _____ Rare geurtjes? Rem, koppeling, koelvloeistof, uitlaatgassen?
___ _____ Geef wat gas en controleer de uitlaatgassen op kleur.
___ _____ Zet motor uit en controleer op lekkages

Na het rijden:

OK Niet-OK
___ _____ Motorruimte, hoe klinkt het?
___ _____ Te heet?
___ _____ Controleer op lekkage.
___ _____ Controleer olie dop en pijlstok op water.
___ _____ Start opnieuw de motor. OK?

Opmerkingen:
................................................................................................
................................................................................................
................................................................................................
................................................................................................
[url=http://www.flickr.com/photos/arthur_mol ... /:w5rnltst][b:w5rnltst]flick[/b:w5rnltst][b:w5rnltst]r[/b:w5rnltst][/url:w5rnltst][/align:w5rnltst]
[img:w5rnltst]http://farm4.staticflickr.com/3069/1303 ... 67c5_n.jpg[/img:w5rnltst][/align:w5rnltst]
Gebruikersavatar
Dokter Rob
Zere vingers van het typen..
Berichten: 3886
Lid geworden op: 27 dec 2006, 21:52
Type MR2: AW11

Bericht door Dokter Rob »

Informeer of er iemand met MR2 ervaring mee wil.
Melle
Zere vingers van het typen..
Berichten: 3644
Lid geworden op: 27 dec 2006, 19:31
Locatie: Buitenpost
Contacteer:

Bericht door Melle »

Koop iets wat je kunt betalen...
The Honda Kit

Bericht door The Honda Kit »

controle van de pcv zegt vaak ook veel over de staat van de motor

keertje onder de auto kijken .. vooral bij heele goedkoope .. en opzoek gaan na klem punten van een richtbank .. die blijven namelijk altijd achter .. 9 van de 10 x staan ze halverweege je kokerbalken

voor de koppeling is slechts een lompe aktie voor zover mij beken een manier om hem te testen .. enwel vanuit stilstaande positie met gierende banden proberen weg te trekken ... vooral bij turbo's ... je zult aan het motor toerental en spinnende banden geluid wel horen hoe goed die nog vasthoudt. normaliter kun je hem in ze 1 gewoon over de heele range laten spinnen

voor de synchromessen ..vooral de 2 .. probeer snel te schakelen op hooge toeren ( + 6000 rpm ) .. wil die er bijna niet in , of begint die te knarsen bij het aanzetten ... dan is die synchomess geheid aan ze laatste deel bezig. ( duur , en komt relatief veel voor )

als je de mogenlijkheid hebt tot een brug en monteur ( liefst een monteur die weet waar die mee bezig is ) laat hem eens flink wrikken aan de ophanging ... de rubbers zijn na een gemiddelde 15 jaar toch echt wel ... en ben ik eigenlijk nog geen mr2 tegen gekomen waarbij ze nog niet aan vervanging toe waren ... vaak omdat het arbeids intensief en relatief kostbaar is doen mensen er geen reed aan ..maar je komt er wel achter wat voor profijt je er van hebt als je ze vervangt ...:) .. overigens is het ook een veel voorkomend punt van afkeur ... en dat is algemeen.

en voor de turbo rijders nog 1 tje ... die ben ik nou alwel 100 x tegen gekomen .. laat je niet wijsmaken dat je een slip diff in je bak hebt .. raar genoeg kom je het in zowat elke advertentie tegen ... de enigste die geluk hadden zoverre waren Jeroen en Dave .. en dat waren gen3 bakken ... de rest is gewoon genaaid :)

meer dingen kan ik me zo niet herinneren.
Gebruikersavatar
Green Goblin
Berichten: 12095
Lid geworden op: 22 dec 2006, 06:55
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Green Goblin »

The Honda Kit schreef:voor de koppeling is slechts een lompe aktie voor zover mij beken een manier om hem te testen .. enwel vanuit stilstaande positie met gierende banden proberen weg te trekken ... vooral bij turbo's ... je zult aan het motor toerental en spinnende banden geluid wel horen hoe goed die nog vasthoudt. normaliter kun je hem in ze 1 gewoon over de heele range laten spinnen
Betere manier is op de snelweg 80 in zijn vijf gaan rijden en dan het gas intrappen. Gaat ie slippen, dan is ie op.

Als de vorige eigenaar altijd de bovenstaande actie gebruikt om zijn koppeling te testen, dan zou ik hem maar laten staan.::)
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
rick

Bericht door rick »

volgens mij weet je niet hoe een koppeling van een auto werkt hoe hoger ie pakt des te minder versleten ie is.
Gebruikersavatar
tilma800
Zere vingers van het typen..
Berichten: 2172
Lid geworden op: 27 dec 2006, 18:21
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door tilma800 »

Dat maakt bij een hydraulische koppeling nou niet zoveel uit, die stelt zichzelf in.
Afbeelding
Surferdude schreef:Wat is die Dennis toch weer actief de laatste tijd he? :D
MOANDEI
MarcoTwo
Berichten: 7457
Lid geworden op: 28 dec 2006, 13:13
Type MR2: SW20/21/22 + ZZW30
Contacteer:

Bericht door MarcoTwo »

rick schreef:volgens mij weet je niet hoe een koppeling van een auto werkt hoe hoger ie pakt des te minder versleten ie is.

Bij de 2.0 pakt hij altijd hoog op.;)


Test koppeling bij inruil: handrem vast en in II met iets gas weg proberen te rijden met gaspedaal steeds verder in trappen.

Slaat hij af: oké, vliegt het toerental (even) omhoog, oeps.;D

Tijdens het rijden (de drukgroep wil soms na al die jaren ook wat slapjes worden, terwijl het plaatje nog goed is) in III door trekken (niet bij 5.000 ofzo al opschakelen) en naar IV. Voel/hoor je het toerental iets toenemen, is hij ook niet meer fris.

De onderhoudshistorie raadplegen geeft ook al een aardige indruk. Wanneer wat vervangen e.d.
Greetz, MaRco2!
Sinds juli 2001 lid. www.marotaxaties.nl
Afbeelding
Plaats reactie