Nieuwe AW11 rijder

Alles over de MR2 in het algemeen. Onderhoud, aankoop weetjes en andere handigheidjes voor de MR2.

Moderator: Pieten

Gebruikersavatar
bond
Zere vingers van het typen..
Berichten: 2202
Lid geworden op: 02 jan 2007, 19:39
Type MR2: AW11

Bericht door bond »

Bij mijn aw11 was ook de catlysator er onder uit. Bij koude motor liep hij ook hoog tussen de 1500 / 1800 toeren. Als hij op temparatuur was liep hij netjes 900 / 1000 toeren.
Afbeelding

Bijna weekend
Gebruikersavatar
tjidde
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 32
Lid geworden op: 26 sep 2014, 20:59

Bericht door tjidde »

Ik heb net even een uitgebreid rondje gereden met en zonder het kastje en merk nauwelijks verschil.

zonder lijkt ze iets rauwiger te klinken maar wel feller te zijn over het hele toeren bereik. met lijkt ze iets zwaarder te klinken maar het zijn echt nuance verschillen dus heb besloten morgen een dagje zonder te rijden om te kijken of ik nog meer verschillen merk.

Wat denken jullie? haalt dat zwarte kastje nu echt wat uit?
Afbeelding
Gebruikersavatar
ROB-E
Berichten: 2505
Lid geworden op: 02 apr 2007, 23:05
Type MR2: AW11

Bericht door ROB-E »

tjidde schreef:Wat is een setje druppelvelgen ongeveer waard? Kan me voorstellen dat er toch wel redelijk aanbod is. Ik ben bereid ze zelf te polijsten en de druppels zwart te maken dus zo hoeven eigenlijk alleen recht en schade vrij te zijn. Allhoewel dat gepolijste setje er wel verleidelijk uit zien maar op het moment me even iets te duur zijn.
ROB-E schreef:Voilla!
En hierzo een compleet setje! Nogmaals klikkie doen
;)
Green Goblin schreef:Wat Rob-E zegt.
Gebruikersavatar
ROB-E
Berichten: 2505
Lid geworden op: 02 apr 2007, 23:05
Type MR2: AW11

Bericht door ROB-E »

Geen idee wat die black box doet.
Maar als je die eruit haalt en de MR2 rijd nog... Zal die ook wel niks doen.
Zie 1 of andere computer kabel er aan zitten? Enig idee waar deze naartoe gaat/aangesloten is?

En idd zie dat je de 116PK versie hebt (makkelijk te herkennen aan die stalen leiding op je inlaat) En wellicht afgedopt, een blinde plaat er onder gezet. ofwel je egr afgedopt.
Bij de standaard ecu maakt het niet uit of de kat er wel of niet onder zit. Je krijgt er geen pk meer van. Mits er aan het blok is geknutseld.
En een stel rode magnecor competiton bougie kabels (die jij hebt) zegt niks over het blok ;)
1500 toeren bij een koude motor is heel normaal. En met deze wat koudere omstandigheden is een witte walm (vocht) ook heel normaal. Je kan beter kijken als je de koude motor start of er geen blauwe walm uit komt.

Misschien is de labda sonde kapot, daar merk je met het rijden ook niet veel van, tja een wat hoger verbruik maar meer ook niet.
Dan zal je hem eens moeten uitlezen.
Maar de rotor en verdeler plus bougies vervangen kan nooit kwaad.
En niet te vergeten om hem op 10 graden voorontsteking te zetten.

Ohw en de allerbeste tip van flip, controleer je massa kabels op alle punten, op bloemkolen, of haal ze los maak het schoon en monteer het weer met nachtkastjesvet ;D
Green Goblin schreef:Wat Rob-E zegt.
Gebruikersavatar
tjidde
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 32
Lid geworden op: 26 sep 2014, 20:59

Bericht door tjidde »

Ja het zou zo'n aftermarket powerbox moeten zijn aka ecu voor de gek houden met aangepast sensor waarden om wat reiker te lopen. Ik geloof er zelf ook niet in... 116pk ja? Op het rdw stond 124 (MAP? Heb in elk geval een aw-11 type B) maar ben niet helemaal thuis in de 4a-ge varianten.

De vorige beweerd dat hij er agressievere nokken in heeft laten leggen dus denk dat dat beetje extra ademen wel kan helpen, en anders helpt het geluid zonder kat voor mij in elk geval voldoende.

labda zonde is een hele goede. Ik denk dat dat wel eens kan zijn wat ik op het moment ervaar, uitlezen lijkt me een goed idee!

Rotor en bougies kosten ook de wereld niet dus daar zal ik deze winter ook even werk van maken.
Afbeelding
RowanMR2
Zere vingers van het typen..
Berichten: 621
Lid geworden op: 29 dec 2006, 20:31

Bericht door RowanMR2 »

Welkom, mooie AW11!
Autotechniek, daar heb ik me met mijn AW11je ook een jaar lang aan gewaagd in Arnhem. Dat was zo'n 9 jaar geleden, daarna heb ik ook een Jimi Bracket erop gezet :)

Het kan goed zijn dat zo'n aftermarket "piggyback" 250 Euro kost, de meesten zijn rond die prijs. Of ze wat anders doen dan de ECU voor de gek houden denk ik niet, en veel verschil zullen ze ook niet maken behalve meer benzine inspuiten.

Als je lambdasonde kapot is, of valse waarden doorgeeft, dan gaat je Check engine lampje branden. Dat gebeurt alleen als je een tijd lang constant rijdt, met warme motor, op de snelweg dus. Bij stadsverkeer zul je dit niet zien. Volgens mij wordt er in stadsverkeer niet gekeken naar de waarden van de O2-sensor, maar daar ben ik niet helemaal zeker van. Uitlezen kun je door in de diagnosestekker T en E1 (als ik het me goed herinner) te verbinden, en dan je kontakt aan te zetten. Check engine begint te knipperen en daaruit kun je de foutcode lezen.

Rook (damp) bij een koude start is normaal, zeker als het koud is buiten. Als de motor geen olie verbruikt en je koelvloeistof blijft gezond dan is meestal alles ok. Bij een koude motor wordt altijd meer benzine ingespoten, om de koude wanden van de luchtinlaat/cilinders te compenseren en sneller op te warmen. Als je piggyback dan nog eens (10%?) meer benzine in laat spuiten krijg je misschien wel meer rook/damp. Probeer eens een koude start zonder je piggyback en kijk of het verschil maakt.

Verder, bespaar niet op haar, hou haar mooi en ik wens jullie veel veilige km's samen :)
Gebruikersavatar
tjidde
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 32
Lid geworden op: 26 sep 2014, 20:59

Bericht door tjidde »

Whoo Rowan dank dank voor je bericht!

Dat je van de HTS-A afkomt valt wel te lezen haha, in positieve zin natuurlijk ;) ik heb gister de hele dag zonder die piggy back gereden en naar mijn idee rijd ze precies hetzelfde al dan niet beter. Wel heeft ze nu een raar iets dat ze met warme motor af en toe 1500rpm draait, terugvalt naar 1000rpm alsof ze uitvalt, snel terugklimt naar 1500 en dit blijft herhalen tot ik het gas aantik.... heel vreemd...

Bedankt voor de tip van het uitlezen! Daar zal ik me vanmiddag eens aan wagen. Inmiddels heb ik ook werkplaatshandboeken e.d. besteld maar tot die tijd zal ik online even kijken of ik iets over foutcodes kan vinden.

Wat je zecht over de koude wanden klinkt inderdaad ook erg logische! Ik verwachte ook dat dat de rede is dat toyota voor het verhoogd stationair koos.

Hartelijk dank! En ik zal mijn best doen haar in een even goede conditie, al dan niet betere conditie te houden ;)
Afbeelding
Gebruikersavatar
Green Goblin
Berichten: 12095
Lid geworden op: 22 dec 2006, 06:55
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Green Goblin »

Ecu al gereset dan ? Even tien minuten de accu los.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
tjidde
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 32
Lid geworden op: 26 sep 2014, 20:59

Bericht door tjidde »

Green Goblin,

Thnx voor de tip, Heeft het helaas niet opgelost. was vandaag in gesprek met iemand die ook wel redelijk wat kennis had mbt auto's en die gaf me de tip het gasklep huis eens schoon te maken, wat zeer warschijnlijk het probleem zal zijn. Lambdasonde kan ik (gelukkig) uitsluiten. Mijn verbuik ligt zo rond de 1:11 a 1:12 en dan rijd ik met een stevige voet, geloof niet dat ik dat zou redden als de lambdasonde foutief was.

Ahja ze staat nu gestald dus het heeft allemaal geen haast.

Ik heb trouwens ook een haynes automotive repair manual en een toyota repair manual gekocht beide voor mijn type aw11 dus ik heb voldoende lees voer tot die tijd.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Green Goblin
Berichten: 12095
Lid geworden op: 22 dec 2006, 06:55
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Green Goblin »

Gasklephuis even schoonmaken kan inderdaad ook nooit kwaad (en is lekker simpel).
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
RowanMR2
Zere vingers van het typen..
Berichten: 621
Lid geworden op: 29 dec 2006, 20:31

Bericht door RowanMR2 »

Heb er maar 1 jaartje gestudeerd :P

Die toerenverschillen kunnen komen door verschillende dingen:
- Vacuumlek van slangetjes (zie cirkel in afbeelding)
- Throttle Position Sensor (zie TPS in afbeelding, die gaat meestal gepaard met hoog brandstofverbruik en foutcode in ECU).
- Lucht in koelsysteem (koppakking en koelvloeistof checken), eventueel ontluchten.

Vacuumlek en TPS hebben, zoals je ziet, met het gasklephuis te maken, dus die schoonmaken is al een goede tip geweest. De positie van je TPS zou ik nog maar even niet verstoren, of markeer van tevoren in ieder geval de plek hoe hij er nu op zit, zodat je hem weer terug kan zetten.
Als we nog even bij het gasklephuis blijven: Het kan ook met de Jimibracket te maken hebben, misschien moet je iets meer speling geven op de gaskabel. Check even of de gasklep verder dicht kan als niemand gas geeft (dus als de gaskabel niet gespand is).


Afbeelding


Gr Rowan.

tjidde schreef:Whoo Rowan dank dank voor je bericht!

Dat je van de HTS-A afkomt valt wel te lezen haha, in positieve zin natuurlijk ;) ik heb gister de hele dag zonder die piggy back gereden en naar mijn idee rijd ze precies hetzelfde al dan niet beter. Wel heeft ze nu een raar iets dat ze met warme motor af en toe 1500rpm draait, terugvalt naar 1000rpm alsof ze uitvalt, snel terugklimt naar 1500 en dit blijft herhalen tot ik het gas aantik.... heel vreemd...
VincentM
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 214
Lid geworden op: 05 jan 2014, 15:52

Bericht door VincentM »

Volgend weekend ook men jimi bracket installeren, moet je nog ergens speciaal op letten?
Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Gebruikersavatar
tjidde
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 32
Lid geworden op: 26 sep 2014, 20:59

Bericht door tjidde »

terug van weg geweest! ik heb niet echt stil gezeten.... zo ben ik een paar weken terug lekker wezen rijden op het circuit van Zandvoort! man man wat een ervaring! echte aanrader voor iedereen!
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

ook heb ik nieuwe velgen, fotos op de mr2 volgen nog:
Afbeelding

En last but not least, er is ook nog een set koni sport adjustables naar mij op weg! iemand advies wat fijne veren hierbij zijn? heb op dit moment APEX verlagings veren waar ik wel redelijk tevreden mee ben vindt ze alleen aan de voorkant wat laag... banden lopen dan ook regelmatig aan, denk dat ze door de ouderdom wat onderuit gezakt zullen zijn. zelf heb ik veel positiefs over de eibach pro kit gehoord maar alternatieven zijn altijd welkom!

ps: weet iemand hoe ik iets van een spoiler op het forum kan maken zodat iedereen niet steeds al die fotos hoeft te laden maar er gewoon op kan klikken om ze te zien/laden?
Afbeelding
Gebruikersavatar
Turill
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 45
Lid geworden op: 07 feb 2015, 21:03
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Turill »

Tof ding! Op circuit rijden wil ook nog wel eens doen. Maar dan wil ik zeker weten alles technisch goed hebben ;).

Ik kreeg laatst een foto doorgestuurd van een vriend, en ik zie nu dat het jouw bakkie was!

Afbeelding
Black '89 AW11
Gebruikersavatar
tjidde
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 32
Lid geworden op: 26 sep 2014, 20:59

Bericht door tjidde »

Turill schreef:Tof ding! Op circuit rijden wil ook nog wel eens doen. Maar dan wil ik zeker weten alles technisch goed hebben ;).

Ik kreeg laatst een foto doorgestuurd van een vriend, en ik zie nu dat het jouw bakkie was!

Afbeelding
Dankjewel Turill!

Op een circuit rijden is echt aan te raden! ik heb zo veel rij ervaring opgedaan en daarbovenop nog eens ontzettend genoten! Zou je me een plezier kunnen doen en die foto door te sturen? ik zoek nog een mooie actie foto!
Afbeelding
Gebruikersavatar
Turill
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 45
Lid geworden op: 07 feb 2015, 21:03
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Turill »

Het was geen actiefoto, maar dit was 'm ;)

https://www.dropbox.com/s/m6b5i3gbhwjiy ... 4.jpg?dl=0

Ik zie nu overigens dattie bij de han is genomen, dus je zult hem (Roy) wel kennen misschien
Black '89 AW11
Gebruikersavatar
tjidde
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 32
Lid geworden op: 26 sep 2014, 20:59

Bericht door tjidde »

Haha ja dat was vorige week woensdag, toen had ik geen tijd voor de andere 2 velgen :$ Roy zegt me zo niets. Hoeveelste jaar?

Man wat is me auto daar vies #kutbomen nu glimt 'ie weer lekker ^^
Afbeelding
Gebruikersavatar
Turill
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 45
Lid geworden op: 07 feb 2015, 21:03
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Turill »

Haha, ja ik had 'm laatst onder dennenbomen staan in de regen.. dan zit je auto echt onder de plak. Een daily schoon houden is toch onmogelijk :)

Hij doet zo'n MBO/HBO combi opleiding.. hij doet dus een soort van z'n P nu ;)
Black '89 AW11
Gebruikersavatar
bond
Zere vingers van het typen..
Berichten: 2202
Lid geworden op: 02 jan 2007, 19:39
Type MR2: AW11

Bericht door bond »

Circuit rijden is altijd leuk. Zelf een aantal keren gedaan met de aw11. Een paar keer op zandvoort en een hele dag op assen.
Afbeelding

Bijna weekend
Plaats reactie