Hulp nodig bij keuze speakers

Alles over de MR2 in het algemeen. Onderhoud, aankoop weetjes en andere handigheidjes voor de MR2.

Moderator: Pieten

Plaats reactie
Danny
Knop gevonden hoor !
Berichten: 0
Lid geworden op: 30 okt 2016, 02:40
Type MR2: SW20/21/22

Hulp nodig bij keuze speakers

Bericht door Danny »

Beste liefhebbers,

Ik heb een emmer2 uit 1992, maar mijn speakers zijn eigenlijks niks meer waard... Het geluid wat daar uit komt klinkt natuurlijk niet zo mooi meer.
Zijn er hier mensen die wat verstand hebben van speakers en weten welke ik moet hebben die goed klinken voor een normale prijs. Ik heb er echt 0,0 verstand van en heb geen flauw idee welke speakers passen in mijn auto en welke goed klinken etc etc.

Groetjes,
Danny
Gebruikersavatar
CelicaTwinCAm
Zere vingers van het typen..
Berichten: 548
Lid geworden op: 12 mei 2013, 11:56
Type MR2: SW20/21/22

Re: Hulp nodig bij keuze speakers

Bericht door CelicaTwinCAm »

met speakers geld in mijn optiek wel je krijgt waarvoor je betaald. Welke speakers wil je vervangen? Ik heb zelf 17 cm in de voordeuren zitten van Pioneer.

http://www.hifidump.nl/pioneer-pioneer- ... GwodycMEkw

als je geen subwoofer gewend bent zijn deze speakers voldoende sterk.
Danny
Knop gevonden hoor !
Berichten: 0
Lid geworden op: 30 okt 2016, 02:40
Type MR2: SW20/21/22

Re: Hulp nodig bij keuze speakers

Bericht door Danny »

CelicaTwinCAm schreef:met speakers geld in mijn optiek wel je krijgt waarvoor je betaald. Welke speakers wil je vervangen? Ik heb zelf 17 cm in de voordeuren zitten van Pioneer.

http://www.hifidump.nl/pioneer-pioneer- ... GwodycMEkw

als je geen subwoofer gewend bent zijn deze speakers voldoende sterk.
Nee, dat ben ik niet gewend. Ben nooit iemand geweest die een dikke subwoofer in de auto heeft gehad :P
Een licht boem boem vind ik leuk, maar de hele rit in de auto naar zn dikke boem te luisteren van een subwoofer vind ik 10x niks haha. Ik leg het misschien wat apart uit hahaha, maar hopelijk snap je wat ik bedoel.

Kun je mij vertellen waar bij de sw20 nou allemaal speakers zitten? Ik weet dat niet eens zou ik je vertellen. Op beide deuren zitten vlakbij de buitenspiegel zit een speaker, bij het voeten end aan beide kanten zit een speaker en achter ook nog? Hoe weet ik welke maat en welke speaker etc gewoon plug en play bij mijn auto past?
Gebruikersavatar
CelicaTwinCAm
Zere vingers van het typen..
Berichten: 548
Lid geworden op: 12 mei 2013, 11:56
Type MR2: SW20/21/22

Re: Hulp nodig bij keuze speakers

Bericht door CelicaTwinCAm »

hoeveel speakers er in zitten hangt nog af van de auto zelf, ze zijn namelijk ook af fabriek geleverd met subwoofers in bakjes achter de stoelen.
- 16 cm speakers in de deur (bij je voet)
- Tweeters in de kapjes bij je zijspiegels
- 6/7 cm speakers onder de kleine driehoekige zijruitjes achter het kunststof. (waar ook je gordel oprolsysteem zit gemonteerd)
- Subwoofer(s) in de bakjes op de grond achter de stoelen.

Met een goede set speakers in je deuren kun je echter al een redelijk geluid krijgen, waar je ook echt wel wat bass hoort/voelt zonder het gedreun.
Danny
Knop gevonden hoor !
Berichten: 0
Lid geworden op: 30 okt 2016, 02:40
Type MR2: SW20/21/22

Re: Hulp nodig bij keuze speakers

Bericht door Danny »

CelicaTwinCAm schreef:hoeveel speakers er in zitten hangt nog af van de auto zelf, ze zijn namelijk ook af fabriek geleverd met subwoofers in bakjes achter de stoelen.
- 16 cm speakers in de deur (bij je voet)
- Tweeters in de kapjes bij je zijspiegels
- 6/7 cm speakers onder de kleine driehoekige zijruitjes achter het kunststof. (waar ook je gordel oprolsysteem zit gemonteerd)
- Subwoofer(s) in de bakjes op de grond achter de stoelen.

Met een goede set speakers in je deuren kun je echter al een redelijk geluid krijgen, waar je ook echt wel wat bass hoort/voelt zonder het gedreun.
Top, dankjewel! Dan ga ik binnenkort maar eens een goede set speakers kopen voor in de deur. Dus als ik zoek op 16 cm speakers dan passen die allemaal plug en play op de plek van de oude? Dus stekkertje los, oude speaker eruit, nieuwe erin, stekkertje vast en klaar? En tweeters, zijn die het waard om te vervanger?
Sorry voor alle vragen, maar ik heb echt 0,0 verstand van speakers, tweeters etc haha
Gebruikersavatar
CelicaTwinCAm
Zere vingers van het typen..
Berichten: 548
Lid geworden op: 12 mei 2013, 11:56
Type MR2: SW20/21/22

Re: Hulp nodig bij keuze speakers

Bericht door CelicaTwinCAm »

de meeste speakers die je koopt zijn al 2-weg, dat wil zeggen een subwoofer en tweeter gecombineerd.
MarcoTwo
Berichten: 7457
Lid geworden op: 28 dec 2006, 13:13
Type MR2: SW20/21/22 + ZZW30
Contacteer:

Re: Hulp nodig bij keuze speakers

Bericht door MarcoTwo »

In de V6 heb ik deze gemonteerd (17 cm, Sony Xplod, 200W, 3 weg), geeft met een Sony MEX een prima geluidje (wat ik me kan herinneren ;D ;D ;D ).

Afbeelding
Danny
Knop gevonden hoor !
Berichten: 0
Lid geworden op: 30 okt 2016, 02:40
Type MR2: SW20/21/22

Re: Hulp nodig bij keuze speakers

Bericht door Danny »

MarcoTwo schreef:In de V6 heb ik deze gemonteerd (17 cm, Sony Xplod, 200W, 3 weg), geeft met een Sony MEX een prima geluidje (wat ik me kan herinneren ;D ;D ;D ).

Afbeelding
Misschien een domme opmerking, maar ik heb dus 16cm speakers dus dan passen die 17cm speakers niet toch?
MarcoTwo
Berichten: 7457
Lid geworden op: 28 dec 2006, 13:13
Type MR2: SW20/21/22 + ZZW30
Contacteer:

Re: Hulp nodig bij keuze speakers

Bericht door MarcoTwo »

Ze passen precies met iets moeite. Is alweer 8 jaar geleden, maar was wel te doen. Iets bijbuigen ofzo, staat me bij.

Afbeelding

Afbeelding


Afbeelding
Gebruikersavatar
Samuel
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 195
Lid geworden op: 08 mar 2010, 11:15

Re: Hulp nodig bij keuze speakers

Bericht door Samuel »

165mm twee weg systeem met losse tweeter op de originele tweeter locatie is mooier. Bijvoorbeeld DLS RS6.2

En een 165mm subwoofer(tje) in een van de bakjes achter je stoel die je aan stuurt via de achterspeaker uitgang of een apart versterkertje. Dat is prachtig in een SW20. En je levert daarmee ook geen ruimte in waar je dakpanelen kunnen staan. Ik heb toen twee van die subjes gekocht en één heb ik nog liggen, want die wilde ik rechts inbouwen, maar dat was achteraf niet eens nodig.

https://link.marktplaats.nl/m1147359276 mocht je interesse hebben.

Achterspeakers heb ik trouwens ook nog op zolder liggen; ook van DLS volgens mij.
Danny
Knop gevonden hoor !
Berichten: 0
Lid geworden op: 30 okt 2016, 02:40
Type MR2: SW20/21/22

Re: Hulp nodig bij keuze speakers

Bericht door Danny »

Samuel schreef:165mm twee weg systeem met losse tweeter op de originele tweeter locatie is mooier. Bijvoorbeeld DLS RS6.2

En een 165mm subwoofer(tje) in een van de bakjes achter je stoel die je aan stuurt via de achterspeaker uitgang of een apart versterkertje. Dat is prachtig in een SW20. En je levert daarmee ook geen ruimte in waar je dakpanelen kunnen staan. Ik heb toen twee van die subjes gekocht en één heb ik nog liggen, want die wilde ik rechts inbouwen, maar dat was achteraf niet eens nodig.

https://link.marktplaats.nl/m1147359276 mocht je interesse hebben.

Achterspeakers heb ik trouwens ook nog op zolder liggen; ook van DLS volgens mij.
Aha, ik zal me er eens in verdiepen welke speakers mooi klinken voor beneden in mijn deur.
Hoeveel vraag je voor dat 165mm subwoofertje?
Danny
Knop gevonden hoor !
Berichten: 0
Lid geworden op: 30 okt 2016, 02:40
Type MR2: SW20/21/22

Re: Hulp nodig bij keuze speakers

Bericht door Danny »

MarcoTwo schreef:Ze passen precies met iets moeite. Is alweer 8 jaar geleden, maar was wel te doen. Iets bijbuigen ofzo, staat me bij.

Afbeelding

Afbeelding


Afbeelding
Het lijkt alsof ie er voor gemaakt is zonder te buigen :P
MarcoTwo
Berichten: 7457
Lid geworden op: 28 dec 2006, 13:13
Type MR2: SW20/21/22 + ZZW30
Contacteer:

Re: Hulp nodig bij keuze speakers

Bericht door MarcoTwo »

Ja, er staat me iets bij dat de stalen beugeltjes achterop de speaker ietsje ingedrukt moesten worden.

Dit is overigens gecombineerd met de rest van de speakers, super geluidje, voor zover dat te combineren is met de Skytune bler.:)
Gebruikersavatar
CelicaTwinCAm
Zere vingers van het typen..
Berichten: 548
Lid geworden op: 12 mei 2013, 11:56
Type MR2: SW20/21/22

Re: Hulp nodig bij keuze speakers

Bericht door CelicaTwinCAm »

in mijn ervaring is het geluid van die sony Xplods toch n stuk minder dan de pioneers die ik noemde. Er zit dan ook wel een daadwerkelijk verschil in de prijs. Mocht je er een subwoofer bij hebben is het verschil al minder merkbaar. 16 cm past over het algemeen altijd, 17 cm niet altijd. Vandaar dat Marco waarschijnlijk zegt passen precies met iets moeite ;)
Jeroen97
Knop gevonden hoor !
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 jan 2016, 12:00

Re: Hulp nodig bij keuze speakers

Bericht door Jeroen97 »

Het besten kan je gwn naar een auto audio zaak gaan. Speakers is iets wat ieder persoon anders ervaart. Mensen kopen vaak pioneer omdat dit een bekend merk is, maar dit betekend niet dat ze ook goed zijn. Zelf vind ik de kwaliteir van t geluid van Pioneer niet echt geweldig. Dus als ik jou was zou ik gewoon in een zaak een paar gaan beluisteren anders heb je kans dat je spijt hebt. Dit had ik zelf namelijk met mn compo set jbl, op internet heel veel goede recensies maar zelf vind ik ze zelf heel schraal klinken. Vervolgens nog setje hoedeplank speakers van ground zero gekocht die goedkoper dan pioneer hoedeplank speakers waren maar echt 10x beter klinken maarja dat is natuurlijk ook weer per persoon verschillend.

Gr Jeroen
Gebruikersavatar
CelicaTwinCAm
Zere vingers van het typen..
Berichten: 548
Lid geworden op: 12 mei 2013, 11:56
Type MR2: SW20/21/22

Re: Hulp nodig bij keuze speakers

Bericht door CelicaTwinCAm »

vandaar dat ik ook specifiek de Pioneer TS-E serie noemde. De TS-A serie van Pioneer is ook gewoon een simpele speaker vergelijkbaar aan die Xplods.

https://www.pioneer-store.nl/speakers/1 ... er=16_5_cm

Hier zie je goed het onderlinge verschil tussen TS, TS-E en TS-G. Ik heb zelf die van €89,- in m'n deuren en hiermee kan ik op een standaard radioversterker (4x50) het volume al verder open draaien dan ik zou willen, zonder dat het geluid vervormt. Dit zal met bijvoorbeeld de Soný's of de pioneer TS-G serie zeker niet het geval zijn.
Edje Turbo
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 408
Lid geworden op: 30 dec 2006, 00:38
Type MR2: AW11

Re: Hulp nodig bij keuze speakers

Bericht door Edje Turbo »

speakers altijd leuk....ik heb Pioneer compo setje voorzijde 200 Euro en Pioneer mini sub op kleine JBL versterker welke laag aanstuurd en achter heb ik echte midden toon speakers ( welke er origineel er ook in zitten) gekocht. Echte middentoon speakers is wel wat zoek werk om die te vinden, ik heb iets van 90 Euro betaald voor 2 kleine echte middentoon speakers maar dat klinkt geweldig met de rest erbij. De Duurdere serie van Pioneer klinkt super vindt ik waarbij je op het filter de soft dome tweeter nog kan aansluiten op -3db als je dat wilt. Ik heb dat niet gedaan en via mijn Pioneer head unit de hoge tonen wat afgevlakt.

Wat ook een enorm verschil maakt is dat je de deuren aan de binnenzijde van speciaal materiaal voorziet die het geluid "dood" maakt. Dit is een soort plak isolatie wat je bij de betere audio zakken kan kopen en aanbrengt achter de speaker aan de binnenkant van je deur. Daarbij voordat je de speaker monteert
eerst de rand vol in de kit zetten dan monteren en vast schroeven. Je wil namelijk dat je speaker aan de voorzijde nergens lekt! Dit scheelt enorm in de dynamiek van je speaker. Als Marco zijn speaker eerst in de kit zet dan klinkt het nog beter..verder alles SOLDEREN niks met AMP klemmetjes vast zetten en aansluiten. kijk naa paar maanden maar eens hoe verroest alles is achter de speaker..solderen is de beste verbinding om te maken. Ook achter de radio als je geen plug en play DIN stekkers meer hebt zitten. :driving:
Plaats reactie