Eindelijk 3SGTE erin! maar RDW en verzekering?

Alles over de MR2 in het algemeen. Onderhoud, aankoop weetjes en andere handigheidjes voor de MR2.

Moderator: Pieten

Plaats reactie
baka
Knop gevonden hoor !
Berichten: 0
Lid geworden op: 14 jul 2016, 09:39

Eindelijk 3SGTE erin! maar RDW en verzekering?

Bericht door baka »

mijn MR is eindelijk voorzien van de lang verwachte 3SGTE :)

alleen zit ik even te kijken naar RDW registratie en verzekering. via de search kom ik wat conflicterende informatie tegen dus ik vraag het even hier.

volgens degene die de bouw heeft gedaan hoeft er geen keuring aan te pas te komen, omdat het nog steeds een 4 cilinder 2 liter is, zoals op het kenteken bewijs staat.

vermogen staat namelijk niet op het kenteken bewijs. het is op dit moment nog een vrij stock 3SGTE, dus de vermogens toename tov wat het RDW over het algemeen in de typegoedkeuring heeft voor een 3SGTE (203 PK heb ik me laten vertellen) is minder dan 40%. klopt deze logica?

mijn verzekering geeft ook geen verwijzing naar vermogen, maar wel naar type: 2.0 GT-I TC 16. als ik hier op google kom ik al vrij snel achter het vermogen: 156 PK.

wat nu?

- niet langs het RDW voor herkeuring, maar wel doorgeven aan de verzekering dat ik meer vermogen heb? kan dat uberhaupt zonder RDW registratie? ik ben een beetje bang dat ik een can of worms open als ik daar mee bezig ga.

- wel langs het RDW? ik weet de precieze eisen niet maar maak me iig zorgen om het uitlaatsysteem qua geluid en uitstoot, en god weet wat er nog meer allemaal voor gezeur van kan komen.

uiteraard zal mijn premie wel omhoog gaan met meer vermogen? heeft iemand ervaring met de swap en de verzekering, hoeveel ging de premie omhoog? ik heb WA bij KNMV.
Gebruikersavatar
De achterbank
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 162
Lid geworden op: 11 okt 2008, 18:01

Re: Eindelijk 3SGTE erin! maar RDW en verzekering?

Bericht door De achterbank »

Waar voel jij jezelf het best bij? Niet keuren en gokken dat het altijd goed gaat, of gaan voor zekerheid. Nou acht ik de kans dat iemand van de verzekering het verschil ziet, niet zo heel groot.....

Maar belangrijker: heb je ook iets aan de remmen gedaan?
baka
Knop gevonden hoor !
Berichten: 0
Lid geworden op: 14 jul 2016, 09:39

Re: Eindelijk 3SGTE erin! maar RDW en verzekering?

Bericht door baka »

ik ga toch even contact opnemen met het RDW.

ik heb uiteraard eerst het nodige aangepakt, vermogen is altijd het laatste wat je moet doen.

- grotere radiator met dubbele fans
- 92+ klauwen zaten er al op
- koni dempers en H&R veren
- EBC geventileerde schijven
- EBC Blokken
- Stalen leidingen
- Brembo LCF500 vloeistof

ik hoop dat het genoeg is nu ik elke baocht harder aan kom zetten met de turbo, maar daar kom ik wel achter als ik weer eens naar de nurburgring ga.
Gebruikersavatar
vvti-2007
Knop gevonden hoor !
Berichten: 2
Lid geworden op: 01 jan 2015, 09:31
Type MR2: ZZW30

Re: Eindelijk 3SGTE erin! maar RDW en verzekering?

Bericht door vvti-2007 »

Als je de historie van het huidige blok kunt aantonen en een afspraak maakt bij de rdw dan wordt het vermogen gewoon aangepast op het kenteken, ze doen even een check of het er netjes in zit en dan is het ok. Qua kosten viel het toen ook reuze mee, ergens tussen de 50 en 55 euro.
D.B.C.
Knop gevonden hoor !
Berichten: 0
Lid geworden op: 25 apr 2017, 08:50
Type MR2: ZZW30

Re: Eindelijk 3SGTE erin! maar RDW en verzekering?

Bericht door D.B.C. »

Wat ik zelf heb gehad:

Mijn eerste auto was een Mazda MX-3, die origineel een 1.8l V6 had. Maar deze had een KLZE 2.5l V6 uit de MX-6, waar tevens nog eens turbo's op gezet waren. van 140 pk, naar ongeveer het dubbele.
Ik heb het nooit kunnen testen, want zover is het nooit gekomen.
Verzekeringsmaatschappijen waren al helemaal niet happig op een beginnende bestuurder met een auto van 140 pk. Mijn premie zou rond de 100 euro zijn (bij verschillende maatschappijen). Ik gelukkig dat ding op mijn moeders naam gezet en verzekerd.
De swab echter, stond niet op kenteken, hier dus wel het geval van meer dan 40%. Ik heb toen de auto moeten laten herkeuren en dat gebeurt in Lelystad op het testcircuit, koste me toen enkele honderden euro's. Maargoed auto op kenteken met ander blok en toen kwam weer het verzekeringsplaatje er bij kijken. Ik nog maar net één jaar mijn rijbewijs maakte geen schijn van kans, dat wist ik al met het origineel blok. Online verzekering aangevraagd en dat lukte voor een premie van 25 euro WA. Tot we twee dagen later werden opgebeld dat de auto niet verzekerd kon worden omdat het een risico was.
Verschillende maatschappijen geprobeerd, tot het lukte bij eentje, maar wel voor een premie van bijna 130 euro per maand. Dat kon per definitie alleen maar WA, omdat het een risico zou zijn voor wat dan ook. Heb het enkele maanden gedaan, tot de motor te veel kuren gaf en er niet meer in te rijden was. Ik was toen nog slechts 20 jaar en had geen kennis om de problemen zelf op te lossen.

Ik heb toen met iemand een deal gemaakt dat ik het blok kosteloos kom omzetten naar origineel. Dus terug gezet naar het origineel, ik had de auto immers nodig voor mn werk, ook alles weer terug gezet op kenteken. Terug zetten naar origineel gaat trouwens zonder problemen. Ook weer terug naar een normale premie van 25 euro.
Na heel veel gedoe rij ik de auto als nog 2 maanden later in de prak :crash2:

Nu 10 jaar later, wil ik eigenlijk hetzelfde doen met mijn ZZW30, behalve dat total los rijden dan.
Maar dan wil ik binnen de 40% blijven, dus een 2ZZ swab, alleen weet ik niet hoe de verzekeringsmaatschappijen daar op reageren.

Tevens moet je bij een motor swab altijd dit op kenteken laten zetten voor de verzekering. Doe je dat niet en je krijgt een zwaarder ongeluk, dan keren ze niks uit als ze er achter komen dat de auto te veel afwijkt van het origineel.
Gebruikersavatar
vvti-2007
Knop gevonden hoor !
Berichten: 2
Lid geworden op: 01 jan 2015, 09:31
Type MR2: ZZW30

Re: Eindelijk 3SGTE erin! maar RDW en verzekering?

Bericht door vvti-2007 »

Ik heb het zelf nu 2x aan laten passen bij de rdw zonder problemen en voor een bedrag van 50 a 55 euro, met de verzekering ook daarover geen problemen gehad. Mijn buurjongen bouwde een golf 1 1.1 volledig om naar een turbo, uitdraai van de bank 364pk. Bij de rdw aangepast naar 247kw omdat je bij overschrijding van 250kw wel naar Lelystad moet. Ook bij hem kostte de wijziging ca 50 euro.
Het is wel handig dat je kunt aantonen waar het blok uit komt. Bij een auto tot 1998 gaat dit allemaal vrij makkelijk, is ie jonger dan verloopt het proces wel via Lelystad.
decipherer
Zere vingers van het typen..
Berichten: 684
Lid geworden op: 28 dec 2006, 17:10

Re: Eindelijk 3SGTE erin! maar RDW en verzekering?

Bericht door decipherer »

Ben met mijn auto ook bij de RDW geweest en zou het absoluut weer doen. De keuring stelde eigenlijk niks voor en de monteur was gewoon erg aardig en meedenkend. Heb een aantal keer een naar een turbo omgebouwd zonder daarna naar de RDW te gaan, maar met de kennis die ik nu heb zou ik het risico niet meer nemen. Als je gewoon zorgt dat alles er netjes in ligt en je de juiste papieren hebt hoef je je nergens zorgen over te maken.

Afbeelding
Gebruikersavatar
CelicaTwinCAm
Zere vingers van het typen..
Berichten: 548
Lid geworden op: 12 mei 2013, 11:56
Type MR2: SW20/21/22

Re: Eindelijk 3SGTE erin! maar RDW en verzekering?

Bericht door CelicaTwinCAm »

ik zit nu zelf met dit probleem omdat ik een mr2 (1991, jap model) heb gekocht met 533 pk :) Als ik het dus goed lees zou ik daarmee naar Lelystad moeten? Dan opteer ik toch liever voor het 'standaard' vermogen van 225 pk ;)
baka
Knop gevonden hoor !
Berichten: 0
Lid geworden op: 14 jul 2016, 09:39

Re: Eindelijk 3SGTE erin! maar RDW en verzekering?

Bericht door baka »

Hmm ok. In mijn geval heb ik geen papieren bij het blok omdat het een mengeling is van een Amerikaans onderblok met een Japans bovenblok of omgekeerd.
decipherer
Zere vingers van het typen..
Berichten: 684
Lid geworden op: 28 dec 2006, 17:10

Re: Eindelijk 3SGTE erin! maar RDW en verzekering?

Bericht door decipherer »

Mijn papieren bestonden ook maar uit wat uitgeprinte e-mailtjes met wat communicatie met de verkoper van het blok erop. Verder een standaard Toyota informatiebladje over het blok wat erin ligt en dyno uitdraai die niet van mij was, maar van een auto met dezelfde aanpassingen. Heb ik ook gewoon zo vermeld, was geen probleem.

En het gaat echt niet zo ver dat ze gaan kijken of de kop wel overeenkomt met het blok ;)

@CelicaTwinCam: zou gewoon even bellen of mailen met de RDW, ze zijn best behulpzaam is mijn ervaring :)
baka
Knop gevonden hoor !
Berichten: 0
Lid geworden op: 14 jul 2016, 09:39

Re: Eindelijk 3SGTE erin! maar RDW en verzekering?

Bericht door baka »

decipherer schreef:Mijn papieren bestonden ook maar uit wat uitgeprinte e-mailtjes met wat communicatie met de verkoper van het blok erop. Verder een standaard Toyota informatiebladje over het blok wat erin ligt en dyno uitdraai die niet van mij was, maar van een auto met dezelfde aanpassingen. Heb ik ook gewoon zo vermeld, was geen probleem.

En het gaat echt niet zo ver dat ze gaan kijken of de kop wel overeenkomt met het blok ;)

@CelicaTwinCam: zou gewoon even bellen of mailen met de RDW, ze zijn best behulpzaam is mijn ervaring :)
zou ik misschien wat van jouw papieren mogen lenen als de tijd daar is? ik ga er nog niet mee bezig omdat ik in de loop van volgend jaar nog een andere catback, grotere injectoren en een stand alone ECU erin ga laten zetten. als dat er allemaal in zit ben ik voorlopig wel ff klaar en blut, en dan gaat ie naar het RDW.
MarcoTwo
Berichten: 7457
Lid geworden op: 28 dec 2006, 13:13
Type MR2: SW20/21/22 + ZZW30
Contacteer:

Re: Eindelijk 3SGTE erin! maar RDW en verzekering?

Bericht door MarcoTwo »

Die RDW herkeuring stelt (stelde, was in 2009) niet zoveel voor.

Info op papier meenemen qua motorspecificaties (cilinderinhoud, motorvermogen in kW + toerental, waar hij uit komt (evt. een print van een vergelijkbare op RDW.nl).

Wegen (haal je inboedel er uit, scheelt zomaar 150 kg en dus MRB en verzekeringspremie).

Mijn MR2 heb ik met een halve tank, zonder gereedschap en reservewiel aangeleverd. Invloed heeft ook: grotere/zwaardere remmen, 17" wielen ipv 14" bij de typegoedkeuring, idem de 4 delige achterspoiler/kruis/plaatjes/audio/extra meters en sensoren, lichter denk ik: RVS uitlaatsysteem zonder kat en Momo stuur.

Kwam na wegen met de zware drieliter gewoon op 1.120 kg zonder gekke ingrepen. Eigenlijk tot mijn grote verbazing.:) Was toen 25 euro.:)

Ik vraag me af als je hem voor de swap op dezelfde manier weegt, wat er dan uit komt.

Voor de verzekering(sprmie) maakte het niet uit, alleen wel qua waarde (11k extra investeringen telt ook deels mee in de taxatiewaarde) in de polis.
MarcoTwo
Berichten: 7457
Lid geworden op: 28 dec 2006, 13:13
Type MR2: SW20/21/22 + ZZW30
Contacteer:

Re: Eindelijk 3SGTE erin! maar RDW en verzekering?

Bericht door MarcoTwo »

De keuring zelf:

Alles bekijken of het er degelijk en 'origineel' in zit, wegen, geluid meten hoefde niet (had ik wel een paar weken eerder laten doen en met de classic Skytune kwam hij aan de 95 dB, buiten gemeten... dit genoemd en was goed) toen, wel uitlaatgassen meten...

"Geef maar iets gas"..." hoe dat zo? De katalysator moet wat opwarmen"

"Er zit geen katalysator onder"... "OK, goed". :P
Gebruikersavatar
CelicaTwinCAm
Zere vingers van het typen..
Berichten: 548
Lid geworden op: 12 mei 2013, 11:56
Type MR2: SW20/21/22

Re: Eindelijk 3SGTE erin! maar RDW en verzekering?

Bericht door CelicaTwinCAm »

ik durfde t bij het invoeren van mijn 'nieuwe' toch niet aan om het daadwerkelijke vermogen op te geven. Toen ze vroegen naar het vermogen heb ik maar 'gewoon' 165 kW opgegeven ipv de actuele 391 kW.
Gebruikersavatar
El Butre
Berichten: 1584
Lid geworden op: 28 dec 2006, 16:24
Type MR2: AW11
Contacteer:

Re: Eindelijk 3SGTE erin! maar RDW en verzekering?

Bericht door El Butre »

Op de site van de RDW:

Als u één van de onderstaande wijzigingen aan de motor van een voertuig met Nederlands kenteken aanbrengt, dan moet de RDW het voertuig individueel goedkeuren.

Het gaat om de wijziging van:

de motorcode of het motortype;
het aantal cilinders;
de cilinderinhoud;
de brandstofsoort, zoals van benzine naar diesel of de wijziging naar elektrische aandrijving;
het vermogen van een motor, driewielige motorrijtuig en bromfiets;
het vermogen van andere voertuigen, als dit meer dan 20 % afwijkt van de oorspronkelijke waarde zoals in kentekenregister geregistreerd.



van 3SGE naar 3SGTE is dus zowel wijziging motorcode als wijziging in vermogen van meer dan 20%.
zelfde geldt voor een 1ZZ-FE naar 2ZZ-GE.

In beide gevallen dus keuren bij de RDW. had ik tot nog niet gedaan, maar de mijne gaat ook zodra ik -eindelijk- die nieuwe 2zz er in heb.
decipherer
Zere vingers van het typen..
Berichten: 684
Lid geworden op: 28 dec 2006, 17:10

Re: Eindelijk 3SGTE erin! maar RDW en verzekering?

Bericht door decipherer »

baka schreef:
decipherer schreef:Mijn papieren bestonden ook maar uit wat uitgeprinte e-mailtjes met wat communicatie met de verkoper van het blok erop. Verder een standaard Toyota informatiebladje over het blok wat erin ligt en dyno uitdraai die niet van mij was, maar van een auto met dezelfde aanpassingen. Heb ik ook gewoon zo vermeld, was geen probleem.

En het gaat echt niet zo ver dat ze gaan kijken of de kop wel overeenkomt met het blok ;)

@CelicaTwinCam: zou gewoon even bellen of mailen met de RDW, ze zijn best behulpzaam is mijn ervaring :)
zou ik misschien wat van jouw papieren mogen lenen als de tijd daar is? ik ga er nog niet mee bezig omdat ik in de loop van volgend jaar nog een andere catback, grotere injectoren en een stand alone ECU erin ga laten zetten. als dat er allemaal in zit ben ik voorlopig wel ff klaar en blut, en dan gaat ie naar het RDW.
Je mag mijn papieren best hebben (voor zover ik ze nog terug kan vinden), maar je hebt er vrij weinig aan gezien dat allemaal over een 2GR gaat :)
Plaats reactie