Demonteren rechter klaplampunit.

Alles over de SW20. Onderhoud, aankoop weetjes en andere handigheidjes voor de SW20.

Moderator: Pieten

MarcoTwo
Berichten: 7457
Lid geworden op: 28 dec 2006, 13:13
Type MR2: SW20/21/22 + ZZW30
Contacteer:

Demonteren rechter klaplampunit.

Bericht door MarcoTwo »

Zeer binnenkort wil ik eindelijk mijn rechterklaplampunit weer gangbaar maken, zodat hij weer dichtgaat als de lichtschakelaar omgezet wordt.
Omhoog geen probleem, omlaag is dus steeds (3 keer per jaar) draaien.
Wie kan me helder uitleggen hoe dit stap voor stap gaat, wat er allemaal los moet en waar de bouten e.d. zitten?
Alvast bedankt.
Greetz, MaRco2!
Sinds juli 2001 lid. www.marotaxaties.nl
Afbeelding
Gebruikersavatar
Mr2-wouter
Zere vingers van het typen..
Berichten: 2824
Lid geworden op: 27 dec 2006, 21:22
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Mr2-wouter »

gebruikers handleiding lezen? Zoiets zal vast en zeker gewoon onder kopje koplamp vallen ;) Kijk even bij hoe je een lampje vervangt ;) Dan ben je al een heel eind en hoef je alleen maar alles los te draaien wat je tegen komt
Gebruikersavatar
hydraMR2
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 313
Lid geworden op: 08 jan 2007, 18:22
Type MR2: AW11

Bericht door hydraMR2 »

Draai de lamp omhoog
-Demonteer wiel
-Demonteer binnenscherm spatscherm

Hier zitten 2 boutjes m6;
-1 bij de electra motor
-1 tegen de bumper steun(boven chasis balk)


-Demonteer plastic afwerkkap koplamp
-Demonteer koplamp stalen afwerk deksel

Hier zitten 2 boutjes m6;
-alle 2 bij scharnier punt

Pak de unit en draai hem omhoog uit de auto zodat het mechaniek(draaiknopje) uit het chasis draait.

Nu heb je de unit eruit.....

Succes Joshma
Almost done building the NEW one............@Buurman;)
Gebruikersavatar
tilma800
Zere vingers van het typen..
Berichten: 2172
Lid geworden op: 27 dec 2006, 18:21
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door tilma800 »

Of als je alleen van boven wilt werken zal je wat meer moeten demonteren en haal je het in gedeelten eruit i.p.v. 1 unit.
Afbeelding
Surferdude schreef:Wat is die Dennis toch weer actief de laatste tijd he? :D
MOANDEI
MarcoTwo
Berichten: 7457
Lid geworden op: 28 dec 2006, 13:13
Type MR2: SW20/21/22 + ZZW30
Contacteer:

Bericht door MarcoTwo »

Van onderen (lees: binnenscherm geeft problemen en ruimte thuis ook trouwens) is inderdaad lastig.

Van bovenaf nog bijzonderheden?

Deksel/plastic kap en koplamp t.b.v. lampje wisselen is bekend, kun je dan verder overal makkelijk bij (m.a.w., hoeveel bouten en waar zitten die exact)?
Greetz, MaRco2!
Sinds juli 2001 lid. www.marotaxaties.nl
Afbeelding
Gebruikersavatar
tilma800
Zere vingers van het typen..
Berichten: 2172
Lid geworden op: 27 dec 2006, 18:21
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door tilma800 »

Frame zit met 3 of 4 bouten vast dacht ik. 2 aan de bovenkant en 1 of 2 aan de onderkant van het frame. Het wijst zich vanzelf.
Afbeelding
Surferdude schreef:Wat is die Dennis toch weer actief de laatste tijd he? :D
MOANDEI
MarcoTwo
Berichten: 7457
Lid geworden op: 28 dec 2006, 13:13
Type MR2: SW20/21/22 + ZZW30
Contacteer:

Bericht door MarcoTwo »

Thanks.

En daar kun je gewoon bij als het deksel en de koplampunit (niet de klapunit) weg is?
Greetz, MaRco2!
Sinds juli 2001 lid. www.marotaxaties.nl
Afbeelding
Gebruikersavatar
Surferdude
Berichten: 7723
Lid geworden op: 01 jan 1970, 01:00
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Surferdude »

Yep
[url=http://www.flickr.com/photos/arthur_mol ... /:w5rnltst][b:w5rnltst]flick[/b:w5rnltst][b:w5rnltst]r[/b:w5rnltst][/url:w5rnltst][/align:w5rnltst]
[img:w5rnltst]http://farm4.staticflickr.com/3069/1303 ... 67c5_n.jpg[/img:w5rnltst][/align:w5rnltst]
Frenklin

Bericht door Frenklin »

als hij het nog niet goed doet heb ik nog 2 stuks liggen mogen voor zacht prijsje weg.
MarcoTwo
Berichten: 7457
Lid geworden op: 28 dec 2006, 13:13
Type MR2: SW20/21/22 + ZZW30
Contacteer:

Bericht door MarcoTwo »

Surferdude schreef:Yep

Thanks. Zaterdag aan de slag.:)
Greetz, MaRco2!
Sinds juli 2001 lid. www.marotaxaties.nl
Afbeelding
MarcoTwo
Berichten: 7457
Lid geworden op: 28 dec 2006, 13:13
Type MR2: SW20/21/22 + ZZW30
Contacteer:

Bericht door MarcoTwo »

Frenklin schreef:als hij het nog niet goed doet heb ik nog 2 stuks liggen mogen voor zacht prijsje weg.

Waarschijnlijk is het een stekkerprobleempje die wel vaker voor schijnt te komen, maar ik hou het in gedachten.;)
Greetz, MaRco2!
Sinds juli 2001 lid. www.marotaxaties.nl
Afbeelding
MarcoTwo
Berichten: 7457
Lid geworden op: 28 dec 2006, 13:13
Type MR2: SW20/21/22 + ZZW30
Contacteer:

Bericht door MarcoTwo »

Vanmiddag even bezig geweest met dit verhaal, helaas is het niet gelukt.
Afbeelding
Eerst klaplamp omhoog zetten (in mijn geval klapt hij niet terug als het licht weer uitgezet wordt om geen lege accu te krijgen) en met een kruiskop schroevendraaier de 4 schroefjes uit de zwarte plastic kap draaien en deze voorzichtig verwijderen.
Daaronder zitten vier boutjes (met kruiskop inkeping) om het plaatstalen deksel te verwijderen (tip: altijd de binnenzijde schoonmaken en inspuiten met ML wax) en voorzichtig weg leggen.
Afbeelding
Om de koplamp zelf te verwijderen, dien je vier kleine kruiskopschroefjes boven en onder de lichtunit te verwijderen. Vergeet natuurlijk niet de stekker achterin het H4 lampje te verwijderen.
Dit is gelijk een omschrijving om een lampje te wisselen. Het grootste werk is naderhand na het terugbouwen het steeds iets verstellen van het 'deksel' om deze strak aan te laten sluiten.
Greetz, MaRco2!
Sinds juli 2001 lid. www.marotaxaties.nl
Afbeelding
MarcoTwo
Berichten: 7457
Lid geworden op: 28 dec 2006, 13:13
Type MR2: SW20/21/22 + ZZW30
Contacteer:

Bericht door MarcoTwo »

Afbeelding
De koplamp is nu verwijderd en kun je eventueel de binnenkap verwijderen (is eigenlijk niet nodig, ik wilde de bout (waar je anders niet bij kunt) die verbonden zit met de stang naar het motortje losmaken, maar heb dit i.v.m. het risico dat de kruiskopschroef aan de schermkant dol zou draaien (zit niet een klein beetje erg vast) maar niet gedaan.
Het geeft wel gelijk ruimte. Deze kap krijg je los door de koplampstelschroefjes een paar slagen los te draaien (niet vergeten bij het monteren ze in de oude stand terug te draaien i.v.m. de koplampafstelling!) en het veertje bovenaan los te wippen.
Afbeelding
Nu kun je ook de 2 boutjes van de complete unit t.h.v. het voorkleprubber losdraaien en de twee boutjes waar de klaplamp op scharniert eruit draaien, zodat je bij de stekker/bedrading kunt (je kunt met een beetje rommelen de boel wat verplaatsen, zodat je er beter bij kunt) en de bout van de complete unit aan de radiateurkant.
De andere bout zit in de ruimte onder de unit en tegen het binnenscherm van het spatbord aan, is even zoeken, maar wel te vinden.
Met wat voorzichtig op en neer bewegen kun je dan (bedrading los?) de draaiknop naast het ruitensproeiertankje naar je toe halen om dan de boek in zijn geheel te kunnen verwijderen.
Afbeelding
De stekkers nog vast.
Greetz, MaRco2!
Sinds juli 2001 lid. www.marotaxaties.nl
Afbeelding
MarcoTwo
Berichten: 7457
Lid geworden op: 28 dec 2006, 13:13
Type MR2: SW20/21/22 + ZZW30
Contacteer:

Bericht door MarcoTwo »

Afbeelding
Naar mijn idee het eerste om naar te kijken... stekkers lekker gaar, vuil of vol prut. Ook weleens iets gehoord van afgebroken pinnen.
Ooit eens een praktijk tip gekregen om de stekker te verwijderen en er kroonsteentjes (wel goed met tape omwinden natuurlijk) tussen te zetten.
Dat eerst geprobeerd.
Afbeelding
Tip: als het blankgemaakte deel van een draadje net iets te lang is, kijk uit met een schaar...
Afbeelding
:19: :19: :19:
Afbeelding
De hele hap los en gedemonteerd (bij mij is zeer vermoedelijk het motortje niet meer fris).
Afbeelding
Afbeelding
Tip, gelijk even van de gelegenheid gebruikmaken om de boel wat schoon te maken en goed in de MLwax te zetten (inclusief het voorscherm volspuiten, waar je anders een stuk minder goed bij kunt.
Greetz, MaRco2!
Sinds juli 2001 lid. www.marotaxaties.nl
Afbeelding
MarcoTwo
Berichten: 7457
Lid geworden op: 28 dec 2006, 13:13
Type MR2: SW20/21/22 + ZZW30
Contacteer:

Bericht door MarcoTwo »

Nu de hamvraag: heeft iemand nog een zeer goed gebruikt motortje (of deze unit zoals op de foto):
Afbeelding
Een goede tip of het mogelijk is om als het moertje (er in gemonteerde stand wel vanaf gehaald, alleen de duw/trekstang (zilver) ging er niet af) onderaan los is, dat die stand die de unit op en neer beweegt makkelijk te wisselen is?
Wie weet dit?
Is het zowiezo raadzaam (en wat kost deze doorgaans) om voor een gebruikte te gaan of voor een nieuwe (wie dit toevallig weet?)?
Het is niet voor een paar jaar, dus ik heb geen zin om met een gebruikte over een korte tijd (hoewel ik de klaplampen erg weinig gebruik, anders zou ik dit al járen geleden aangekaart hebben) wéér hiermee te zitten om dan alsnog een peperdure nieuwe te gaan bestellen.
Wie kan me meer hierover vertellen (prijzen graag via persoonlijk bericht)?
Greetz, MaRco2!
Sinds juli 2001 lid. www.marotaxaties.nl
Afbeelding
MarcoTwo
Berichten: 7457
Lid geworden op: 28 dec 2006, 13:13
Type MR2: SW20/21/22 + ZZW30
Contacteer:

Bericht door MarcoTwo »

Frenklin schreef:als hij het nog niet goed doet heb ik nog 2 stuks liggen mogen voor zacht prijsje weg.

Zie mijn laatste bericht.;)

Helaas juist gisteren langs Hoorn gereden.:*(
Greetz, MaRco2!
Sinds juli 2001 lid. www.marotaxaties.nl
Afbeelding
Gebruikersavatar
Surferdude
Berichten: 7723
Lid geworden op: 01 jan 1970, 01:00
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Surferdude »

Als dus blijkt dat het niet de pennetjes zijn, is het waarschijnlijk het motortje inderdaad, bij mij zagen ze er zo uit:

Afbeelding

Je kan duidelijk zien dat er door vocht (condens) en elke keer aan en uit zetten er een vonkje de hele binnenkant heeft weggevreten.
Willie had er toen nog eentje liggen, informeer eens zou ik zeggen..
[url=http://www.flickr.com/photos/arthur_mol ... /:w5rnltst][b:w5rnltst]flick[/b:w5rnltst][b:w5rnltst]r[/b:w5rnltst][/url:w5rnltst][/align:w5rnltst]
[img:w5rnltst]http://farm4.staticflickr.com/3069/1303 ... 67c5_n.jpg[/img:w5rnltst][/align:w5rnltst]
MarcoTwo
Berichten: 7457
Lid geworden op: 28 dec 2006, 13:13
Type MR2: SW20/21/22 + ZZW30
Contacteer:

Bericht door MarcoTwo »

Yep gedaan, ook van RSEVO een berichtje gekregen inmiddels.

Van Frenklin nog niets gezien.;D
Greetz, MaRco2!
Sinds juli 2001 lid. www.marotaxaties.nl
Afbeelding
Hextrasher

Bericht door Hextrasher »

Dat geintje moet bij mij ook nog eens gebeuren, en ook de rechter klaplamp .. heb nou al enige tijd rondgereden met continue uitgeklapte lampen, die rechter wil niet graag meer dichtklappen .. maar binnenkort weer centjes om het te (laten) doen.
MarcoTwo
Berichten: 7457
Lid geworden op: 28 dec 2006, 13:13
Type MR2: SW20/21/22 + ZZW30
Contacteer:

Bericht door MarcoTwo »

Mmm hoort zeker bij de serie/kenteken.:D
Greetz, MaRco2!
Sinds juli 2001 lid. www.marotaxaties.nl
Afbeelding
Plaats reactie