Demonteren rechter klaplampunit.
Moderator: Pieten
-
- Berichten: 7457
- Lid geworden op: 28 dec 2006, 13:13
- Type MR2: SW20/21/22 + ZZW30
- Contacteer:
Demonteren rechter klaplampunit.
Zeer binnenkort wil ik eindelijk mijn rechterklaplampunit weer gangbaar maken, zodat hij weer dichtgaat als de lichtschakelaar omgezet wordt.
Omhoog geen probleem, omlaag is dus steeds (3 keer per jaar) draaien.
Wie kan me helder uitleggen hoe dit stap voor stap gaat, wat er allemaal los moet en waar de bouten e.d. zitten?
Alvast bedankt.
Omhoog geen probleem, omlaag is dus steeds (3 keer per jaar) draaien.
Wie kan me helder uitleggen hoe dit stap voor stap gaat, wat er allemaal los moet en waar de bouten e.d. zitten?
Alvast bedankt.
- Mr2-wouter
- Zere vingers van het typen..
- Berichten: 2824
- Lid geworden op: 27 dec 2006, 21:22
- Type MR2: AW11
- Contacteer:
Draai de lamp omhoog
-Demonteer wiel
-Demonteer binnenscherm spatscherm
Hier zitten 2 boutjes m6;
-1 bij de electra motor
-1 tegen de bumper steun(boven chasis balk)
-Demonteer plastic afwerkkap koplamp
-Demonteer koplamp stalen afwerk deksel
Hier zitten 2 boutjes m6;
-alle 2 bij scharnier punt
Pak de unit en draai hem omhoog uit de auto zodat het mechaniek(draaiknopje) uit het chasis draait.
Nu heb je de unit eruit.....
Succes Joshma
-Demonteer wiel
-Demonteer binnenscherm spatscherm
Hier zitten 2 boutjes m6;
-1 bij de electra motor
-1 tegen de bumper steun(boven chasis balk)
-Demonteer plastic afwerkkap koplamp
-Demonteer koplamp stalen afwerk deksel
Hier zitten 2 boutjes m6;
-alle 2 bij scharnier punt
Pak de unit en draai hem omhoog uit de auto zodat het mechaniek(draaiknopje) uit het chasis draait.
Nu heb je de unit eruit.....
Succes Joshma
Almost done building the NEW one............@Buurman;)
- Surferdude
- Berichten: 7723
- Lid geworden op: 01 jan 1970, 01:00
- Type MR2: AW11
- Contacteer:
Yep
[url=http://www.flickr.com/photos/arthur_mol ... /:w5rnltst][b:w5rnltst]flick[/b:w5rnltst][b:w5rnltst]r[/b:w5rnltst][/url:w5rnltst][/align:w5rnltst]
[img:w5rnltst]http://farm4.staticflickr.com/3069/1303 ... 67c5_n.jpg[/img:w5rnltst][/align:w5rnltst]
-
- Berichten: 7457
- Lid geworden op: 28 dec 2006, 13:13
- Type MR2: SW20/21/22 + ZZW30
- Contacteer:
Vanmiddag even bezig geweest met dit verhaal, helaas is het niet gelukt.
Eerst klaplamp omhoog zetten (in mijn geval klapt hij niet terug als het licht weer uitgezet wordt om geen lege accu te krijgen) en met een kruiskop schroevendraaier de 4 schroefjes uit de zwarte plastic kap draaien en deze voorzichtig verwijderen.
Daaronder zitten vier boutjes (met kruiskop inkeping) om het plaatstalen deksel te verwijderen (tip: altijd de binnenzijde schoonmaken en inspuiten met ML wax) en voorzichtig weg leggen.
Om de koplamp zelf te verwijderen, dien je vier kleine kruiskopschroefjes boven en onder de lichtunit te verwijderen. Vergeet natuurlijk niet de stekker achterin het H4 lampje te verwijderen.
Dit is gelijk een omschrijving om een lampje te wisselen. Het grootste werk is naderhand na het terugbouwen het steeds iets verstellen van het 'deksel' om deze strak aan te laten sluiten.
Eerst klaplamp omhoog zetten (in mijn geval klapt hij niet terug als het licht weer uitgezet wordt om geen lege accu te krijgen) en met een kruiskop schroevendraaier de 4 schroefjes uit de zwarte plastic kap draaien en deze voorzichtig verwijderen.
Daaronder zitten vier boutjes (met kruiskop inkeping) om het plaatstalen deksel te verwijderen (tip: altijd de binnenzijde schoonmaken en inspuiten met ML wax) en voorzichtig weg leggen.
Om de koplamp zelf te verwijderen, dien je vier kleine kruiskopschroefjes boven en onder de lichtunit te verwijderen. Vergeet natuurlijk niet de stekker achterin het H4 lampje te verwijderen.
Dit is gelijk een omschrijving om een lampje te wisselen. Het grootste werk is naderhand na het terugbouwen het steeds iets verstellen van het 'deksel' om deze strak aan te laten sluiten.
-
- Berichten: 7457
- Lid geworden op: 28 dec 2006, 13:13
- Type MR2: SW20/21/22 + ZZW30
- Contacteer:
De koplamp is nu verwijderd en kun je eventueel de binnenkap verwijderen (is eigenlijk niet nodig, ik wilde de bout (waar je anders niet bij kunt) die verbonden zit met de stang naar het motortje losmaken, maar heb dit i.v.m. het risico dat de kruiskopschroef aan de schermkant dol zou draaien (zit niet een klein beetje erg vast) maar niet gedaan.
Het geeft wel gelijk ruimte. Deze kap krijg je los door de koplampstelschroefjes een paar slagen los te draaien (niet vergeten bij het monteren ze in de oude stand terug te draaien i.v.m. de koplampafstelling!) en het veertje bovenaan los te wippen.
Nu kun je ook de 2 boutjes van de complete unit t.h.v. het voorkleprubber losdraaien en de twee boutjes waar de klaplamp op scharniert eruit draaien, zodat je bij de stekker/bedrading kunt (je kunt met een beetje rommelen de boel wat verplaatsen, zodat je er beter bij kunt) en de bout van de complete unit aan de radiateurkant.
De andere bout zit in de ruimte onder de unit en tegen het binnenscherm van het spatbord aan, is even zoeken, maar wel te vinden.
Met wat voorzichtig op en neer bewegen kun je dan (bedrading los?) de draaiknop naast het ruitensproeiertankje naar je toe halen om dan de boek in zijn geheel te kunnen verwijderen.
De stekkers nog vast.
-
- Berichten: 7457
- Lid geworden op: 28 dec 2006, 13:13
- Type MR2: SW20/21/22 + ZZW30
- Contacteer:
Naar mijn idee het eerste om naar te kijken... stekkers lekker gaar, vuil of vol prut. Ook weleens iets gehoord van afgebroken pinnen.
Ooit eens een praktijk tip gekregen om de stekker te verwijderen en er kroonsteentjes (wel goed met tape omwinden natuurlijk) tussen te zetten.
Dat eerst geprobeerd.
Tip: als het blankgemaakte deel van een draadje net iets te lang is, kijk uit met een schaar...
:19: :19: :19:
De hele hap los en gedemonteerd (bij mij is zeer vermoedelijk het motortje niet meer fris).
Tip, gelijk even van de gelegenheid gebruikmaken om de boel wat schoon te maken en goed in de MLwax te zetten (inclusief het voorscherm volspuiten, waar je anders een stuk minder goed bij kunt.
-
- Berichten: 7457
- Lid geworden op: 28 dec 2006, 13:13
- Type MR2: SW20/21/22 + ZZW30
- Contacteer:
Nu de hamvraag: heeft iemand nog een zeer goed gebruikt motortje (of deze unit zoals op de foto):
Een goede tip of het mogelijk is om als het moertje (er in gemonteerde stand wel vanaf gehaald, alleen de duw/trekstang (zilver) ging er niet af) onderaan los is, dat die stand die de unit op en neer beweegt makkelijk te wisselen is?
Wie weet dit?
Is het zowiezo raadzaam (en wat kost deze doorgaans) om voor een gebruikte te gaan of voor een nieuwe (wie dit toevallig weet?)?
Het is niet voor een paar jaar, dus ik heb geen zin om met een gebruikte over een korte tijd (hoewel ik de klaplampen erg weinig gebruik, anders zou ik dit al járen geleden aangekaart hebben) wéér hiermee te zitten om dan alsnog een peperdure nieuwe te gaan bestellen.
Wie kan me meer hierover vertellen (prijzen graag via persoonlijk bericht)?
Een goede tip of het mogelijk is om als het moertje (er in gemonteerde stand wel vanaf gehaald, alleen de duw/trekstang (zilver) ging er niet af) onderaan los is, dat die stand die de unit op en neer beweegt makkelijk te wisselen is?
Wie weet dit?
Is het zowiezo raadzaam (en wat kost deze doorgaans) om voor een gebruikte te gaan of voor een nieuwe (wie dit toevallig weet?)?
Het is niet voor een paar jaar, dus ik heb geen zin om met een gebruikte over een korte tijd (hoewel ik de klaplampen erg weinig gebruik, anders zou ik dit al járen geleden aangekaart hebben) wéér hiermee te zitten om dan alsnog een peperdure nieuwe te gaan bestellen.
Wie kan me meer hierover vertellen (prijzen graag via persoonlijk bericht)?
- Surferdude
- Berichten: 7723
- Lid geworden op: 01 jan 1970, 01:00
- Type MR2: AW11
- Contacteer:
Als dus blijkt dat het niet de pennetjes zijn, is het waarschijnlijk het motortje inderdaad, bij mij zagen ze er zo uit:
Je kan duidelijk zien dat er door vocht (condens) en elke keer aan en uit zetten er een vonkje de hele binnenkant heeft weggevreten.
Willie had er toen nog eentje liggen, informeer eens zou ik zeggen..
Je kan duidelijk zien dat er door vocht (condens) en elke keer aan en uit zetten er een vonkje de hele binnenkant heeft weggevreten.
Willie had er toen nog eentje liggen, informeer eens zou ik zeggen..
[url=http://www.flickr.com/photos/arthur_mol ... /:w5rnltst][b:w5rnltst]flick[/b:w5rnltst][b:w5rnltst]r[/b:w5rnltst][/url:w5rnltst][/align:w5rnltst]
[img:w5rnltst]http://farm4.staticflickr.com/3069/1303 ... 67c5_n.jpg[/img:w5rnltst][/align:w5rnltst]