Motor loopt warm en bouwt druk op
Moderator: Pieten
- frankie-turbo
- Berichten: 3534
- Lid geworden op: 25 mar 2007, 17:45
- Type MR2: AW11
- Contacteer:
scheur ergens lager in de boring kan haast niet, daar is het materiaal dusdanig dik dat het bijna niet kan scheuren. als er een scheur in de boring zit zit die bovenaan waar de cilinderwand het dunste is
druktest kun je enkel uitvoeren met de zuiger in BDP in de compressieslag, dan staan de kleppen dicht, als de kleppen niet dicht staan kun je geen druk testen. alleen op die manier gaat het
doe eerst eens een compressie meting.. als deze goed zijn kun je een gescheurde boring eigenlijk al uitsluiten..
dus gewoon zuigers in BDP, waar de kleppen dicht staan, vervolgens 8 bar erop, en dan zul jij bij 1 van de 4 cilinders het expansievat zien borrelen (wel dop eraf laten) en is waarschijnlijk gewoon je koppaking kapot., misschien maar een klein beetje. dus niet te gehaast werken, laat er de druk even op staan..
ow en laat je motor warm draaien voor je meet.
druktest kun je enkel uitvoeren met de zuiger in BDP in de compressieslag, dan staan de kleppen dicht, als de kleppen niet dicht staan kun je geen druk testen. alleen op die manier gaat het
doe eerst eens een compressie meting.. als deze goed zijn kun je een gescheurde boring eigenlijk al uitsluiten..
dus gewoon zuigers in BDP, waar de kleppen dicht staan, vervolgens 8 bar erop, en dan zul jij bij 1 van de 4 cilinders het expansievat zien borrelen (wel dop eraf laten) en is waarschijnlijk gewoon je koppaking kapot., misschien maar een klein beetje. dus niet te gehaast werken, laat er de druk even op staan..
ow en laat je motor warm draaien voor je meet.
Ok yhanx voor de info
Blijft er alleen 1 knagend verhaal, waarom nu weer de koppaking kapot.
Hij ligt er net nieuw op.
En wat was de reden dat de koppaking vorig jaar voor de 1e keer eruit klapte.
Na de laatste koppaking reparatie reed ik nog niet echt gerust rond.
De kwaal was dan wel gemaakt maar een echte oorzaak hadden we niet gevonden, en dat blijkt nu ook wel aangezien ik wederom dezelfde klacht heb.
Maar scheuren in het onderblok komen toch wel vaker voor, waarom zou dat nu dan bijna niet mogelijk zijn.
Dit onderblok is opgeboord naar een overmaat tijdens de revisie, daar wordt de cilinderwand niet sterker van lijkt me.
Blijft er alleen 1 knagend verhaal, waarom nu weer de koppaking kapot.
Hij ligt er net nieuw op.
En wat was de reden dat de koppaking vorig jaar voor de 1e keer eruit klapte.
Na de laatste koppaking reparatie reed ik nog niet echt gerust rond.
De kwaal was dan wel gemaakt maar een echte oorzaak hadden we niet gevonden, en dat blijkt nu ook wel aangezien ik wederom dezelfde klacht heb.
Maar scheuren in het onderblok komen toch wel vaker voor, waarom zou dat nu dan bijna niet mogelijk zijn.
Dit onderblok is opgeboord naar een overmaat tijdens de revisie, daar wordt de cilinderwand niet sterker van lijkt me.
- frankie-turbo
- Berichten: 3534
- Lid geworden op: 25 mar 2007, 17:45
- Type MR2: AW11
- Contacteer:
nee maar dat boren is waarschijnlijk naar de eerste overmaat gebeurd, wat een halve milimeter is.. nee dit maakt het niet sterker.. alleen als je bekijkt dat boringen normaal pas scheuren bij extreme boost (boven de 2 bar turbodruk) zou dat geen probleem moeten zijn.. of je moet het blok een paar keer extreem heet gereden hebben
wat kan zijn.. omdat de koppaking er zo vlug weer uit ligt, is dat je onderblok misschien gevlakt moet worden.. deze kan ook krom trekken al is dit vaak minimaal, of er zitten beschadigingen op het ligvlak van de kop.. ook het onderblok moet 100% zuiver en vlak zijn als je de kop+pakking monteerd
ik weet niet het precieze moment voor de kopbouten, maar je mag gerust je kopbouten nog eens 10 a 20 nm boven de beschreven waarde aantrekken.. dit is wat ze vaak doen als onderblokken niet gevlakt zijn, bij revisie doen ze dit meestal wel.. maar ook niet altijd (de minder goede revisie bedrijven)
wat kan zijn.. omdat de koppaking er zo vlug weer uit ligt, is dat je onderblok misschien gevlakt moet worden.. deze kan ook krom trekken al is dit vaak minimaal, of er zitten beschadigingen op het ligvlak van de kop.. ook het onderblok moet 100% zuiver en vlak zijn als je de kop+pakking monteerd
ik weet niet het precieze moment voor de kopbouten, maar je mag gerust je kopbouten nog eens 10 a 20 nm boven de beschreven waarde aantrekken.. dit is wat ze vaak doen als onderblokken niet gevlakt zijn, bij revisie doen ze dit meestal wel.. maar ook niet altijd (de minder goede revisie bedrijven)
-
- Ik lul al aardig mee !
- Berichten: 33
- Lid geworden op: 19 jan 2008, 22:11
Heee Ronnie,
Al zicht op de oorzaak van het probleem?
Mocht je van plan zijn om te kijken naar een andere motor. Mijn SC swap is klaar en mijn blokje gaat in de verkoop.
Deze is in 2002 volledig gereviseerd en heeft nu een goeie 50.000 km gelopen.
Mocht je interesse hebben laat het me maar weten.
Chris
Al zicht op de oorzaak van het probleem?
Mocht je van plan zijn om te kijken naar een andere motor. Mijn SC swap is klaar en mijn blokje gaat in de verkoop.
Deze is in 2002 volledig gereviseerd en heeft nu een goeie 50.000 km gelopen.
Mocht je interesse hebben laat het me maar weten.
Chris
Nou we hebben de cilinders net 1 voor 1 afgeperst zo goed en zo kwaad als dat gaat met een automaat.
Maar ook dit leverde geen resultaat op in de zin van een scheur ofzo.
Probleem is met een automaat datje de auto niet in zijn versnelling kunt zetten en zodra je er meer dan 4 bar op gaat zetten dan wordt de zuiger weg geduwd.
We gaan nu toch maar eens naar de pijpen onder de auto kijken, of deze ergens een vernauwing hebben.
Hey Chris
Ik zal het in mijn achterhoofd houden, maar gereviseerde blokken zegt me nu even niet zoveel meer.
Mijn blok was dat ook in 2001,;D
Maar ook dit leverde geen resultaat op in de zin van een scheur ofzo.
Probleem is met een automaat datje de auto niet in zijn versnelling kunt zetten en zodra je er meer dan 4 bar op gaat zetten dan wordt de zuiger weg geduwd.
We gaan nu toch maar eens naar de pijpen onder de auto kijken, of deze ergens een vernauwing hebben.
Hey Chris
Ik zal het in mijn achterhoofd houden, maar gereviseerde blokken zegt me nu even niet zoveel meer.
Mijn blok was dat ook in 2001,;D
-
- Ik lul al aardig mee !
- Berichten: 33
- Lid geworden op: 19 jan 2008, 22:11
-
- Ik lul al aardig mee !
- Berichten: 33
- Lid geworden op: 19 jan 2008, 22:11