Omdat m'n stoelen, met name de bestuurderstoel, wat begonnen te slijten wilde ik ze maar eens een opknap beurt geven. Na wat rond zoeken op internet kwam ik al redelijk snel een product tegen dat wel leek op wat ik nodig had. Na wat rond zoeken op het net en vooral op hun site was ik overtuigd en heb ik, in overleg over wat ik nodig zou moeten hebben, het spul maar meteen besteld. 2 dagen later netjes pakje bij de post met alles erop en eraan.
Heb netjes van elke stap een foto genomen zodat ik het proces en het resultaat hier met jullie kan delen.
Hier de inhoud van het pakketje:
- leder reiniger mild;
- borsteltje;
- schuurpad;
- leder reinigingsbenzine;
- leder fresh;
- 2x sponsje
- leder verzegeling;
- leder protector.
De stoelen maar uit de auto gehaald, leek me wat makkelijk werken dan in de auto in alle mogelijke bochten om die stoelen moeten wringen. Meteen eerst maar even goed gestofzuigd, zat nogal wat stof e.d. tussen de naden.
Kwam nog een stukje bewijs tegen dat ze van mr2eeddy "polyester-koning" zijn geweest, stukje glasvezel.
Oude stoel maar even voor de dag gehaald. Toch makkelijk om iets te hebben om op te zitten tijdens het rijden. Waarom had ik ook alweer nieuwe gehaald?
Erg makkelijk zo'n kraantje om alles naar de verdieping te takelen. Je zou je anders een breuk slepen.
Hier de stoelen zoals ze waren, instapwang goed versleten en hier en daar slijtplekjes.
1e stap. Reinigen van de stoelen met de reiniger mild en het borsteltje.
Meteen na het reinigen van de stukken afdoen met een badstof doek.
Komt nogal wat vuil vanaf!!
Bijrijderstoel krijgt uiteraard exact dezelfde behandeling.
Doek wordt er ook niet schoner op...
Zo zien de stoelen er uit na grondig gereinigd te zijn. Al een stuk opgeknapt!
De ruwe en versleten plekken licht opschuren met de schuurpad totdat ze netjes glad aanvoelen.
Daarna reinigen en stofvrij maken met de reinigingsbenzine.
En dan eindelijk aan de slag met wat het echte verschil moet gaan maken. De lederfresh is een soort verfachtige vloeistof die de kleur van het leer verfrist en op de versleten plekken weer kleur geeft.
Meteen droogmaken met de verffohn. Opassen dat het niet te warm wordt uiteraard.
En hier de stoelen na de behandeling met de lederfresh. Erg netjes geworden moet ik zeggen! Moest nu 2 dagen drogen/uitharden voor er met de volgende stap verder gegaan mocht worden. Het leer was wel bruikbaar maar ik had toch maar besloten de stoelen uit de auto te laten, er moest tenslotte zeker voorkomen worden dat ze nat zouden worden. En op deze manier kunnen ze gewoon netjes uitharden/drogen zonder risico.
Hier een foto van de voormalig versleten instapwang! Oordeel zelf zou ik zeggen.
Na 2 dagen drogen stonden ze er nog netjes bij en kon ik beginnen met de laatste paar stappen om ze weer helemaal in orde te maken!
Als eerst de kleur verzegelen met lederverzegeling, voorkomt slijtage en afgifte van kleuren.
Stoelen na de verzegeling.
En als laatste stap de stoelen behandelen met lederprotector, een soort lotion dat het leer voedt, tegen uv-straling beschermt en soepel houdt.
Hier de stoelen weer terug in de auto, ik zelf ben erg onder de indruk van het eindresultaat en kan hopelijk weren jaren van m'n stoelen genieten! Stoelen voelen ook zachter en soepeler aan!
Bestuurderstoel, let vooral op de instapwang! Vergelijk is met eerdere foto's!
Hoop dat jullie het een beetje duidelijk vinden op deze manier, en mochten jullie nog met vragen zitten: don't hesitate!
Gr, T-Jay