94+ rem/dimachterlicht aanpassen

Hoe heb je welke modificaties of andere zaken aan je MR2 uitgevoerd? Om andere leden te laten zien hoe het moet, kun je onder dit board je uitleg geven.
Let op: dus niet voor vragen, want niemand kan je hier antwoord geven....

Moderator: Pieten

Plaats reactie
DC-R
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 440
Lid geworden op: 25 jul 2010, 18:44

94+ rem/dimachterlicht aanpassen

Bericht door DC-R »

In Duderstadt kwamen we een aantal mr2's tegen die bij 94+ achterlicht beide roden circels in gebruik hadden voor remmen en gewoon licht. Na mijn mening oogt de auto veel breder en stoerder met deze aanpassing.

Het enige problem was dat er in de binneste circels mistlicht zit. Voor APK moet deze erin zitten. dus na een beetje klooien heb ik het zo kunnen maken dat beide circles een remlicht en gewoonlicht heeft maar zodra je het mistlicht aanzet deze ook alleen als mistlicht wordt gebruikt.

Hier het voorbeeld.
links is aangepast / Rechts is standaard
[youtube]aukGfDNkcz0&feature=player_embedded[/youtube]

Kosten om dit te maken zijn ongeveer 20 tot 30 euro en 1 dag van je tijd.

Wat heb je er voor nodig.

Onderdelen
2x Autorelais (conrad onderdeel nr = 504142)
2x relais houder (conrad onderdeel nr = 504379)
2x 21w/5w Fitting (2de hands/sloop)
2x 21w/5w Lampje
5M minimaal 0.75MM² draad (Soepel)
Rolletjes Zwart isolatie tape
Kroonsteentjes/adereindhulsjes of stekkertjes male/female

Gereedschap
kniptang
Schroevendraaiers
Soldeerbout (soldeertin/soldeerpasta/krimkousjes)

Installatie schema
Afbeelding
_____________________________________________________
Stap 1.demonteren achterlicht

maak de bekleding in de kofferbak los en haal het witte stekkertje los.

Pak een platte schroefen draaier en haal hiermee voorzichtig de reflector van de zijkant van het achterlicht.
Afbeelding


Draai de 3 schroefjes los om de achterlicht unit uit te nemen.
Afbeelding

Stap 2.demontage kabelboom

Haal de 3 fittingen los van het achterlichtunit (achterlichtunit is voorlopig niet meer nodig).
Afbeelding

Haal de lampjes uit de kabelboom en haal alle tape eraf (let op doe 2 tapjes om de kabelboom waar deze uitelkaar splitst naar de fitting toe).
Afbeelding

Stap 3.Voorbereiden kabelboom

trek 4 draden door het rubber. Zorg dat 3draden 15cm doorlopen richting de fitting. 1 draad moet lang genoeg zijn om bij de fitting te komen die vervangen wordt. De andere zijde naar binnen ongeveer 20cm lang houden.

trek ook 1 draad van het rubber tot de fitting die vervangen wordt (deze hoeft niet door het rubber heen).
Afbeelding

Knip de mistlicht fitting van de kabelboom (Let op dat je niet het knipperlicht afknipt. je kan de mistlicht fitting herkennen aan de groen/oranje draad die ernaar toe loopt en het is de eerste aftakking van de kabelboom)
*trek het groen/oranje draad terug tot het rubber (niet erdoorheen)
Afbeelding

Stap 4.Het solderen

Soldeer de 21watt/5watt fitting aan de kabelboom (vergeet de krimpkous er niet omheen te doen (ik spreek uit ervaring:*( )).
- Wit/zwart op wit/zwart.
- Het draad die niet door het rubber loopt op groen.
- en het lange draad dat door het rubber loopt op Groen/wit.
Afbeelding

Knip het groene draad door aan lichtunit kant van het rubber dit omdat er aan de kant van de stekker niet genoeg ruimte is.
Soldeer deze weer aanelkaar met het korte draadje die naar de fitting loopt en op groen gesoldeert zit.
Afbeelding

Soldeer nu het groen/oranje draad op 1 van de 3 draden die door het rubber heen gaan.
Afbeelding

Knip de Groen/witte draad door en soldeer deze ook weer aan elkaar met 1 van de 2 overgebleven draden die door het rubber heen gaan.
Afbeelding


bij het verwijderen van alle tape heb je waarschijnlijk gezien dat er bij wit/zwart 4 draadjes aanelkaar zitten geklemt. Haal hiervan nog een stukje isolatie van de draad en soldeer de laatste zwarte hieraan van.(tape dit stuk hierna goed in).
Afbeelding

Als het goed is zijn alle draden na het rubber nu gebruikt en gesoldeerd.

Stap 5.stekkers maken voor relais
De reden dat ik stekkers maak voor de relais is omdat deze niet door het gat passen waar de kabelboom doorheen loopt.
Knip alles 4 de draden op een gelijke lengte af (ongeveer 20 cm van het rubber) Zet op alle 4 de draden een stekkertje of kroonsteentje.

label alle 4 de draden met de kleur waar deze aan gesoldeert is of waar deze naartoe gaan.
Afbeelding

Relais zijde

De aansluiting van de stekkertjes is als volgt.
Aan de onderkant van het relais staan nummertjes gebruik deze.

Soldeer 85(blauwe draad) op 87 en zet hier een stekkertje op.
sluit deze aan met het draad dat naar Groen/oranje gaat.

Sluit 86(gele draad) aan op het draadje wat naar wit/zwart gaat.

Sluit 30(groene draad) aan op het draad die naar fitting gaat en daar op (groen/wit) is aangesloten.

Sluit 78A(Groene draad) aan op de draad die naar Groen/wit gaat.

Als het goed is, is alles nu aangesloten zoals zou moeten. Test deze eerst of hij werkt zoals het hoort.

Stap 6.finishing touch
Tape voor de zekerheid alle gesoldeerde punten en stekkertjes afzonderlijk van elkaar en tape daarna de helekabelboom netjes in.
Afbeelding
Als het goed is ziet het er zo uit.

Nu is de kabelboom weer klaar om ingebouwt te worden. let wel goed op dat de stekkertjes van het relais weer goed aangesloten worden.

Hoop dat ik mensen hiermee heb kunnen helpen mocht het niet gelukt zijn ben ik altijd bereid te helpen en hoor ik het dus graag!

MVG Ron
Afbeelding
baka
Knop gevonden hoor !
Berichten: 0
Lid geworden op: 14 jul 2016, 09:39

Re: 94+ rem/dimachterlicht aanpassen

Bericht door baka »

de links en plaatjes zijn stuk, en als totale noob heb ik ze hard nodig :adhd:

zouden ze gefixed kunnen worden?
Plaats reactie