Onstabiel stationair toerental 3S-GE 3e gen

Alles over de SW20. Onderhoud, aankoop weetjes en andere handigheidjes voor de SW20.

Moderator: Pieten

Blof-fan
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 175
Lid geworden op: 15 feb 2007, 19:06
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Blof-fan »

Jah, staat 'm inderdaad erg dik, maar eigenlijk moeten er echt nog eens een keer een set side-skirts bij zodat het allemaal wat mooier doorloopt. Maar die zijn al net zo moeilijk te vinden als de lip :(

Die van mij loopt trouwens stationair soms ook redelijk laag hoor...tussen de 600 en 800 toeren. Nog wel eens over gedacht om 't een keer te verhogen naar 1000 toeren, want dan loopt de motor fijner stationair en trilt de rest van de auto ook aanzienelijk minder. ;D
Driving: '92 AT190 Carina E GTi LB,
Restoring: '88 Corolla AE92 GT-S Coupé
Have a good life in Africa: '92 Corolla AE92 GTSi HB
Xhermes
Zere vingers van het typen..
Berichten: 3347
Lid geworden op: 28 dec 2006, 00:53
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Xhermes »

Mijn Gen 3 loopt stationair tussen de 830 en de 850 rpm.
Midship Runabout Blog
Website:http://mymr2.nl/
Witten

Bericht door Witten »

Daarnet de auto gestart (koud)... ik rijd achteruit van mijn hof, ontkoppel om naar 1e te gaan en de motor valt stil. Ik probeer hem terug te starten maar dit lukt niet, lukt enkel als ik ondertussen het gaspedaal zo goed als volledig in trap terwijl ik start. En zelfs dan start hij heel moeizaam. Ik rijd een 100m en moet dan een iets drukkere baan op dus ik rem en ontkoppel waardoor hij opnieuw stil valt en even moeilijk terug aan de praat te krijgen is. :boos: :boos: :boos:

Ik weet helemaal niet meer wat nog te doen, ik ga morgen naar de dealer maar daar verwacht ik ook niet al te veel van aangezien ze het daar eerder ook niet wisten.

Zou het aan de ECU kunnen liggen? Of is die kans heel klein?
phaebo
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 259
Lid geworden op: 28 nov 2009, 12:17

Bericht door phaebo »

staat de ontsteking wel goed op tijd? en heb je geen vacuum slangen die verkeerd zitten of los?
Afbeelding
Witten

Bericht door Witten »

Onsteking is goed denk ik ja, de dealer heeft zo'n OBD1 computer aangesloten ... alles gecontroleerd ... dan de motor gestart ... en nog eens alle waarden nagekeken, en die zag toch niets abnormaal zei hij.

Mijn pa steekt het ook op het vacuum systeem en stelt voor om alles daarvan eens te controleren. Daar zit ergens een BVSV-klep die in koude toestand dicht is en vanaf 35° of zo zou die moeten openen, zou dit iets kunnen zijn? Want het is enkel na start bij koude motor en de problemen zijn vrij snel voorbij, motor staat ook vrij snel op 35° denk ik? Misschien sluit die klep niet goed waardoor het vacuum zijn werk niet goed doet? Mja komend weekend ga ik me eens verdiepen in dat vacuumgedeelte en zoveel mogelijk controleren.
Witten

Bericht door Witten »

Die BVSV-klep heeft er blijkbaar dus niet veel mee te maken. Onder de 35°C moet die dicht zijn ... ik heb die leiding dicht geknepen zodat die klep zeker dicht is maar dat veranderde niets.

Ik heb de Gti woensdagavond bij de dealer geparkeerd en de sleutels meegenomen zodat ze hem zeker niet verzetten of zo... om hem donderdagavond nog eens aan dat OBD1-ding te hangen bij goed koude start. Bij het starten kreeg hij z'n kuren en op de computer was niet echt iets abnormaal te zien behalve dat het mengsel constant op 'LEAN' bleef staan. Blijkbaar zou bij koude start dit op 'RICH' moeten staan? Weet iemand hier iets meer van?

Nu ga ik die lambdasonde toch maar eens uitmeten, maar de dealer denkt dat het nog steeds ergens in de ontsteking zit. Hij heeft nog een Celica en MR2 staan en stelt voor om daar eentje van te slopen en de bobijn in mijn Gti te steken. Leek me wel een goed idee en ik heb gezegd om die MR2 dan maar te slopen. :honger: Misschien dat mijn bobijn zijn beste tijd voorbij is en pas 100% z'n werk doet als die warm is.


Wees gerust, de bobijn komt erna terug in de MR2 en ik bestel dan een nieuwe hoor. ;)
Gebruikersavatar
ErikV
Zere vingers van het typen..
Berichten: 730
Lid geworden op: 27 dec 2006, 22:13

Bericht door ErikV »

Witten schreef:Bij het starten kreeg hij z'n kuren en op de computer was niet echt iets abnormaal te zien behalve dat het mengsel constant op 'LEAN' bleef staan. Blijkbaar zou bij koude start dit op 'RICH' moeten staan? Weet iemand hier iets meer van?
De koudestart injector, dat schiet me meteen te binnen. Ik zou die eens nakijken dan. Zit de naald vast? Krijgt deze wel signaal? Is er wel brandstof tot aan de injector. Dat soort dingen.

Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
nr74
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 156
Lid geworden op: 25 okt 2009, 14:44
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door nr74 »

Is zo een carina niet een gtsi 1.6 of 1.8 leanburn
die heb ik ook nog gehad.

eigen auto is net terug van de dealer
nieuwe blokken en achter nieuwe schijven.
nieuwe lambdasensor.
en er moeten nieuwe homokineten op pfft
en nu brand dat k.. motorcode lampje in het dashbord weer
dus waarschijnlijk kat stuk
morgen maar weer aan de uitlees computer

maar dit hoort natuurlijk niet in dit topic.
Kijk ook eens op www.autocrossforum.nl

Het is niet mijn auto op de foto.
Witten

Bericht door Witten »

GTSi bestaat idd ook maar uitgezonderd een ander interieur, een GTi-spoiler en GTSi-stickers verschilt deze niet van een normale Carina E. Een GTi heeft de 3S-GE, dubbele uitlaat, superstrut-ophanging vooraan, ander interieur en een GTi-spoiler.
Gebruikersavatar
nr74
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 156
Lid geworden op: 25 okt 2009, 14:44
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door nr74 »

bijna 100% zeker een lambda sensor die stuk is.
het is bij mijn avenssis verso2.0i ook het geval.
als hij warm is en je laat het gas los en ointkoppelt gaat de naald van de toeren teller ca 1500rpm op en neer en er brand een motor lampje op het dashbord.
gisteren aan de uitlezer geweest.
lambda stuk en er is vrijdag een nieuwe in gezet,maar er zitten er 4 in dus ik denk dat ze de verkeerde hebben vervangen.
maandag hoor ik er meer over.
Kijk ook eens op www.autocrossforum.nl

Het is niet mijn auto op de foto.
phaebo
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 259
Lid geworden op: 28 nov 2009, 12:17

Bericht door phaebo »

Witten schreef: Vervolgens was volgens hem de Idle Speed Controller stuk, dit bestuurt de bypass van de gasklep. Het onderdeel is vervangen bij de dealer (dit kostte me € 700) en de problemen waren wederom enkele dagen weg om dan opnieuw terug te komen.

Ik denk toch dat dit jouw probleem is.
ik heb laatst mijn gasklephuis kompleet vervangen en ik kreeg toen dus precies dat probleem wat jij omschrijft. dus bij koude start liep hij heel laag/valt weg en beetje schommelen tussen 1000 en 500 toeren. en wanneer hij warm werd liep hij ook niet goed stationair namelijk te hoog.

Nou heb ik dus vandaag weer het hele gasklephuis los gehaald en dus de Idle speed control valve los gehaald ( 2 schroefjes zie onderdeel met blauwe kruis op de foto )
Waarscheinlijk hebben ze bij de dealer alleen dit onderdeeltje vervangen. Maar als je dit los haalt zit daar een asje. met een ijzer omwikkeling omheen. Die zat bij mij dus vast gekoekt. Dit asje hoor je makkelijk tussen je vingers heen en weer te kunnen bewegen/rollen maar bij mij zat hij dus vast.
Als dit dus vast zit dan kan de idle speed controller deze dus niet open en dicht bewegen. Dat gebeurt elektromagnetisch.
Dit gaf mij precies het zelfde probleem als bij jou.
Toen ik dit weer los/schoon gemaakt had was het weer helemaal goed.

PS: aan de achterkant hiervan zitten ook nog 2 schroefjes en wanneer je die los haalt kan je volgens mij de stationair klep verder open of dicht doen. links en rechts om.
Controleer dit ook eens. Misschien staat ie bij jou wel te ver dicht bij stationair.

Verder denkik dat het probleem van het slechte accelereren wel mogelijk in de lambdasonde kan zitten.
Ook kan je nog eens kijken of de ontsteking op tijd staat, dus op 10 graden boor BDP met de diagnose stekker te1 en e1 verbonden. Die moet je verbinden omdat hij anders zelf dingen gaat bij regelen tijdens het stationair draaien. en dan scheelt het weer een paar graden.
Als de ontsteking verkeerd staat dan start hij natuurlijk ook moeilijker.

Afbeelding
Afbeelding
Witten

Bericht door Witten »

Gisteren heb ik de bobijn van een MR2 in m'n Gti gezet en hem gestart. Hij liep iets beter maar toch nog niet goed. Ik ga een nieuwe bobijn bestellen en ondertussen verder zoeken.
ErikV schreef:De koudestart injector, dat schiet me meteen te binnen. Ik zou die eens nakijken dan. Zit de naald vast? Krijgt deze wel signaal? Is er wel brandstof tot aan de injector. Dat soort dingen.

Die foto die je gepost hebt is van een gen2 denk ik eh? Ik heb even snel gekeken maar volgens mij zit die daar niet bij een gen3? In de repair manual vind ik hier ook niet over terug. Weet iemand of een gen3 deze koudstart injector ook heeft?
phaebo schreef:Ik denk toch dat dit jouw probleem is.
ik heb laatst mijn gasklephuis kompleet vervangen en ik kreeg toen dus precies dat probleem wat jij omschrijft. dus bij koude start liep hij heel laag/valt weg en beetje schommelen tussen 1000 en 500 toeren. en wanneer hij warm werd liep hij ook niet goed stationair namelijk te hoog.

Nou heb ik dus vandaag weer het hele gasklephuis los gehaald en dus de Idle speed control valve los gehaald ( 2 schroefjes zie onderdeel met blauwe kruis op de foto )
Waarscheinlijk hebben ze bij de dealer alleen dit onderdeeltje vervangen. Maar als je dit los haalt zit daar een asje. met een ijzer omwikkeling omheen. Die zat bij mij dus vast gekoekt. Dit asje hoor je makkelijk tussen je vingers heen en weer te kunnen bewegen/rollen maar bij mij zat hij dus vast.
Als dit dus vast zit dan kan de idle speed controller deze dus niet open en dicht bewegen. Dat gebeurt elektromagnetisch.
Dit gaf mij precies het zelfde probleem als bij jou.
Toen ik dit weer los/schoon gemaakt had was het weer helemaal goed.

PS: aan de achterkant hiervan zitten ook nog 2 schroefjes en wanneer je die los haalt kan je volgens mij de stationair klep verder open of dicht doen. links en rechts om.
Controleer dit ook eens. Misschien staat ie bij jou wel te ver dicht bij stationair.

Verder denkik dat het probleem van het slechte accelereren wel mogelijk in de lambdasonde kan zitten.
Ook kan je nog eens kijken of de ontsteking op tijd staat, dus op 10 graden boor BDP met de diagnose stekker te1 en e1 verbonden. Die moet je verbinden omdat hij anders zelf dingen gaat bij regelen tijdens het stationair draaien. en dan scheelt het weer een paar graden.
Als de ontsteking verkeerd staat dan start hij natuurlijk ook moeilijker.

Dit ga ik eens nakijken. Ik ga vanavond een nieuwe pakking bestellen voor het gasklephuis aangezien dit nu al een paar keer opnieuw geplaatst is met dezelfde pakking. Als ik ze binnen heb demonteer ik het gasklephuis nog eens en dan controleer ik dat asje eens.
Ik ga ook eens horen wat de dealer vraagt voor een nieuwe lambdasensor. Kan ik die enkel bij de dealer kopen? Of geraak ik daar ook aan via een universele autohandelaar?

Iedereen al bedankt voor mee te denken, zo zal het stap voor stap wel opgelost geraken.
Gebruikersavatar
Manuelos
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 184
Lid geworden op: 29 aug 2008, 19:29

Bericht door Manuelos »

Blof-fan schreef: Je ziet ze nog wel eens hoor. Hier staat er ook een voor de deur ;D

Afbeelding
:dux-blij_thumb-up::applaus-smiley:
Witten

Bericht door Witten »

Ondertussen zit de nieuwe bobijn er al enkele dagen in en in het begin was alles in orde maar hoe langer hoe duidelijker de problemen terug komen. Ik voel nu een dip in het vermogen rond 2500-3000 tr/min en dat blijven hangen en schokken is ook terug aanwezig. Idem voor het stil vallen bij stationair draaien als de motor koud staat.

Nu heb ik gisterenavond de ecu gereset door de minpool 20s aan de plus te houden en dan ook nog eens door de EFI-zekering er een minuut of 5 uit te nemen. Als ik deze ochtend startte liep hij weer als een zonnetje, hij bleef enkel nog even hangen rond 2500-3000 tr/min maar dat was zo over.

Is dit iets wat aan de lambdasonde te wijten kan zijn? Dat die nog wel werkt maar iets verkeerde waarden aan de ECU doorgeeft zodat bij een reset hij terug op de juiste begin waarden staat?
Gebruikersavatar
frankie-turbo
Berichten: 3534
Lid geworden op: 25 mar 2007, 17:45
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door frankie-turbo »

ik heb het hele verhaal niet gelezen maar heb je nou intussen al de verdelerkap/rotor/bougiekabels vervangen?
zoja.. lambda sonde!

uhhh minpool op de plus houden? wat heeft dat voor nut?
Afbeelding
Witten

Bericht door Witten »

Ja bougies, bougiekabels, verdelerkap, rotor en bobijn zijn nieuw geplaatst. Ik ga vanavond een lambdasonde bestellen dan.

Als je de minpool loskoppelt en deze dan 20 sec of zo aan de plus houdt, reset je de ecu ook is me vertelt. En dit klopt want als ik enkel dit doe merk ik eveneens het verschil.

EFI-zekering eruit halen heb ik hier ergens op het forum gelezen.
Gebruikersavatar
frankie-turbo
Berichten: 3534
Lid geworden op: 25 mar 2007, 17:45
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door frankie-turbo »

als je de minpool op de pluspool houdt heb je geen gesloten circuit..
je houdt de massa.. want dat is de minpool (zit direct op het chassis) op de plus,
wat geen nut heeft want je minpool van de accu zit niet meer aangesloten op de massa..

dat kan dus helemaal niets doen.. de minpool loshalen is het zelfde.. dan reset de ecu zich ook.. de efi zekering eruit trekken is tevens het zelfde als de minpool loshalen.. (voor de ecu iig) verschil is als je de zekering eruit haalt je de radio en klok niet opnieuw in hoeft te stellen.
Afbeelding
Witten

Bericht door Witten »

Ah ok ... weer wat wijzer dan. :dux-blij_thumb-up:
phaebo
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 259
Lid geworden op: 28 nov 2009, 12:17

Bericht door phaebo »

ik zou gewoon die lambda sonde vervangen. Het lijkt zo'n lullig klein dingetje te zijn maar het heeft zoveel invloed op het rijden en stotteren en inhouden.

Mijn mr2 hield ook in rond dat toeren bereik zoals je aangaf. Ik had ook alles vervangen ontsteking bougies kabels verdeelkap rotor etc.. zelfs de bobine vervangen en de ontsteking afgesteld. Het maakte allemaal niks uit totdat ik de Lambda sonde vervangen had. WEG was het probleem.
Afbeelding
Witten

Bericht door Witten »

Lambasonde zou vandaag binnen komen, dus ik hoop dat ik hem zondag kan monteren.

Vanochtend deed ie weer raar. Na de minpool even los te koppelen start ik en het stationair toerental schiet naar net boven de 2000tr/min. Na 1km te rijden sta ik voor lichten te wachten en daan fluctueert het stationair toerental weer, van 1750 stijgt hij langzaam naar 2200 of zo en dan valt hij terug naar 1750 en zo verder. Eens de motor warm stond deed hij normaal. Ik ben zeer benieuwd of de nieuwe lambdasonde dit alles gaat oplossen.
Plaats reactie