Ik ben sinds 2 maanden de trotse eigenaar van een Steel Misty Gray (Steel Mist Gray) 1994 MR2. Ik ben al vele jaren fan van de type 2, maar nu staat tie nu eindelijk voor de deur. Doel is nu om de auto meer richting origineel te krijgen. Al mag de 98 vleugel wel blijven. Voor foto's zie de verkoop thread (ja, ja een bekende van de club : – )
showthread.php?t=14455
Dit forum volg ik nu al geruime tijd, dus ik hoop dat ik op deze manier wat tips en onderdelen kan krijgen.
De staat van de auto tijdens de verkoop:
In goede staat, hier en daar wat dingetjes, maar dat is te verwachten met een auto van 17 jaar. Ooit heeft er een rol kooi in gezeten, wat de gaten in de bekleding verraden, antenne werkte niet, beetje roest aan de rijders deur (of de rand), een kleine beschadiging rechts achter (waarschijnlijk een paaltje oid), carbon look vleugel en frunk. Overigens wel een pokken end rijden naar en van Groningen => Zoetermeer. Maar je moet er wat voor over hebben.
Ondertussen gedaan:
- Grote beurt, de monteurs waren zeer positief te spreken over de staat van de auto. Alle filters zijn iig vervangen, multiriem gespannen en een APK check. De APK is pas in oktober, maar ik wou zekerheid hebben over kosten. Oordeel was dat de auto zonder problemen door de APK zou komen. (altijd handig als je de monteurs kent, dus beetje reclame, ze zijn net voor zichzelf begonnen in een heel mooi pand, http://www.boulogne-autoworks.nl )
- Navigatie uit de midden console gerukt. Tis wel leuk en aardig, maar ik wou graag de originele lucht blazers. En meestal weet ik waar ik naar toe ga, voor die ene keer (kan je tot nu toe letterlijk nemen) dat ik hem nodig heb ligt tie gewoon los in de auto. (niet veilig als je er naar kijkt, maar gelukkig ken het spreken)
- Airco is nu bijgevuld en werkt nu heel snel/goed
- Cilinder van slot aan rijders kant is nu aangepast zodat de originele sleutel past (Toyota dealer 90 euro oid)
- Snap-off deel van het stuur verwijderd, nu kan ik tenminste de knipperlichten bedienen zonder mijn handen van het stuur te halen.
- Origineel luchtfilter geplaatst. K&N was leuk qua geluid, maar zoals dit forum al suggereert levert het qua performance niet veel op. En ik heb liever geen onnodig bijgeluid. Je wordt al genoeg gevolgd door de politie, dus hoef geen verdere incentives. Vorige week nog een heel verdachte auto achter me gehad, donkerblauwe Opel station met getinte ramen (die koop je niet voor de lol), die net iets te veel afstand houd, maar wel heel onhandig bochten nam. En als ik de parkeerplaats op wil rijden bijna de achterbumper van m'n auto rijd. Daarnaast zag ik hem niet staan toen ik wegreed bij de super, maar wel binnen een paar seconden achter me zat.
- Mijn collectie speakers getest in de auto. Kon helaas alleen de speakers achter vervangen. De tweeters zijn overigens prima, en die in de deur doen het ook nog prima. De bass-reflex speaker is helaas te groot, vraagje daarover hieronder.
- Antenne is ook gefixed, gelukkig lag er nog een loze draad die waarschijnlijk voor dit doel aanwezig was, dus als ik MP3's aan het luisteren ben gaat de antenne omhoog (vraagje daarover ook later)
- Autoradio geplaatst, een 1 din, dus ook een vraagje daarover. (heeft alle comforts, zonder de prijs van een 2 din)
- Originele kleur vleugel (midden stuk) geplaatst. De frunk moet ook nog in de originele kleur komen.
Volgens mij is dit het. Mss wat vergeten, er is ook zo veel te doen.
De toekomst (op routine zaken na)
- Roest behandeling. Nu heeft de auto amper roest, dat wil ik graag zo houden. Tis dat mijn budget op dit moment nog aan het groeien is, anders had ik al een offerte laten maken, dit geld ook voor het volgende puntje.
- Spuiten: plekje rechts achter, antenne gat op het dak wegwerken, zijstrips in dezelfde kleur als de auto en natuurlijk dat beetje roest op de rijdersdeur. Motorkap, voor als robke de originele al weg heeft gedaan, voorbumper vanwege steenslag. En als het mee zit alle emblemen van de auto af halen. Laat mensen maar raden, de kenner weet toch wel wat voor auto het is. Daarnaast oogt de auto dan breder (heb ervaring met rijden zonder logo's en type aanduidingen e.d.)
- Stoelen laten verven, ze zijn in goede conditie, op de strepen na dan.
Luxe kentekenplaten
Vragen over de MR2:
- Grootste vraag van allemaal. Hoe kan ik weten wanneer onderdelen geschikt zijn voor een 94 model ten opzichten van de 91 range? Ondanks de grote fan base, is het toch lastig om dit te bepalen. Het gaat vooral om interieur onderdelen.
- Ik heb een replacement ass-tray, was wel in meerdere stukken toen ik het ontving (post schade) maar na wat lijm, zie je er niks van in de auto. Maar de asbak lig los in dat gat. Zijn er bevestigingsonderdelen die ik mis? Of is dit een 91-94 probleem.
- Wat zijn de ervaringen met het inbouwen van een 1-din autoradio in een 2-din gat. Ik wil de overige ruimte opvullen door een handig vakje. (voor de gsm) Maar die ik besteld heb (ook 1-din) samen met de autoradio is 10,4cm terwijl het gat maar 10 cm is. Hoe kan ik dit oplossen zonder te zagen? Zijn er vakjes die dit hoogteverschil kunnen opvangen? Heb een hoop tijd op internet doorgebracht, maar vind geen oplossing.
- Mijn bass-reflex box voldeed prima in vorige auto's. Altijd een goeie rugmassage terwijl dat ding anderhalf meter van mij af lag. Maar hij past niet in de MR2 (hooguit als ik nooit mensen mee wil nemen, of in de achterbak wat niet echt efficiënt is) Iemand enig idee hoe groot de box (volume) moet zijn om er een normale bas box van te maken? Jammer genoeg heb ik niet de technische cijfers die die online rekenmodules nodig hebben. Hooguit dat het een Lanzar HBP-110 betreft, 350 W max. 4 ohm. Helaas wil Lanzar niet reageren op mijn emails.
- Iemand enig idee hoe de benzinemeter werkt? De eerste 50 KM zijn maar 3 streepjes. 150 bij het midden en 400 in totaal. (en nog 30-50 km met het lampje aan) Lijkt er op dat de meter niet lineair werkt. Klopt dit?
Onderdelen die ik nog zoek (94 model!):
- Knop voor naast de mistlichtenknop. Zodat ik de antenne handmatig kan bedienen. Maakt niet zoveel uit welke knop het dus is. Er is nog een gaatje vrij, die wil ik dus graag gebruiken.
- Middendeel dashboard. Heb helaas op de harde manier geleerd dat je 10,4 cm niet in 10cm kan krijgen
![Sad :(](./images/smilies/sad.gif)
- Originele frunk (Robke? Ik w8 nog op reactie : – )
- Vloerbedekking (en die van het hitteschild) waar geen gaten in zitten, schoon, zwart e.d.
- Origineel stuur met airbag
- Velgen en banden voor de winter
- Nu ik mijn luchtfilter heb vervangen zoek ik nog naar het deel wat hoort tussen de luchtfilter en de luchtopening.
- Verblinding panelen dakraamdelen.
- Een asbak die daadwerkelijk past en werkt. Die ik nu heb is een asbak in een gat, thats it.
- Bevestigings klips/dingetjes... die de panelen aan de binnenkant borgen. Die witten dingen. En die zwarte voor bijvoorbeeld het kastje achter de stoelen (rond met zo'n pinnetje in het midden). Het lijkt wel alsof ik die dingen altijd kwijtraak/breek als ik met de binnenpanelen bezig ben. Al miste ik er al een aantal toen ik voor het eerst de binnenkant uit elkaar haalde.
Onderdelen die ik over heb (tegen een redelijk bod)
- Carbon look, 98 vleugel middenstuk
- Middendeel dashbord (met navigatie gat, 11cm breedbeeld, geen ruimte voor luchtuitlaat, 1-din autoradio) netjes gemaakt. (zie foto's link boven)
- Dak antenne, 20 cm. Geen idee welk merk
- Houder die de asbak vervangt met volt en motortemperatuur meter (keuze is vreemd aangezien die ook in de cockpit zit)
Jullie reacties zijn welkom
Groeten
Wouter