Veerpoot vraagje.

Alles over de AW11. Onderhoud, aankoop weetjes en andere handigheidjes voor de AW11.

Moderator: Pieten

Gebruikersavatar
RutgerMR2
Zere vingers van het typen..
Berichten: 537
Lid geworden op: 21 okt 2009, 18:29

Veerpoot vraagje.

Bericht door RutgerMR2 »

Ik was vandaag van plan om koni schokdempers te plaatsen onder mijn AW11 en toen viel mij het volgende op.
Ik weet dat er op de Amerikaanse uitvoering geen anti roll bar zit maar volgens diverse fora zouden er op de veerpoten wel gewoon de punten moeten zitten om een anti roll bar te monteren.
Nu zag ik dat deze punten helemaal niet op mijn veerpoten zitten.
Nu is dus mijn vraag, als ik veerpoten haal waar deze wel op zitten van bijvoorbeeld een ouder bouwjaar bijv. 85-86, passen deze veerpoten dan ook onder mijn 88 aw11?
En passen mijn Koni's daar dan ook nog gewoon in?
Ik wil namelijk wel graag een anti roll bar plaatsen onder de aw11.

Hier gaat het om.
Dit zit niet op mijn veerpoten.

Afbeelding
1999 Toyota MR2 2.0 GenIII Turbo Powerrrrrrrrrr.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Metal_Carnage
Zere vingers van het typen..
Berichten: 732
Lid geworden op: 08 jul 2008, 15:30
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Metal_Carnage »

Weet het niet 100% zeker, volgens mij zijn er ook twee typen koni's voor de verschillende bouwjaren van de aw11. Mogelijk dat dit niet gaat passen!
Afbeelding
Gebruikersavatar
ROB-E
Berichten: 2505
Lid geworden op: 02 apr 2007, 23:05
Type MR2: AW11

Bericht door ROB-E »

84er tm 86er passen wel vast wel maar, zijn dunner volgens mij.
En daar passen de koni's niet in die je voor een 87+ zijn.
Green Goblin schreef:Wat Rob-E zegt.
Gebruikersavatar
bond
Zere vingers van het typen..
Berichten: 2202
Lid geworden op: 02 jan 2007, 19:39
Type MR2: AW11

Bericht door bond »

Er is een verschil tussen een 86er en 87er.
Afbeelding

Bijna weekend
Gebruikersavatar
robbie
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 25
Lid geworden op: 27 nov 2010, 12:20

Bericht door robbie »

Hoi,

Ik heb zelf een amerikaanse aw11 uit 86 en hier zitten de plaatjes er wel op, maar de anti roll bar was niet aanwezig. Echter heb ik nu een 87+ anti roll bar er op gezet. Deze is wel dikker van diameter dan 85-86 origineel.

Als ik mij niet vergis zit er wel verschil tussen de veerpoten van 85-86 of 87+. De locknut zit een verschil in. Vandaar dat Koni ook twee verschillende types lever voor de achterkant van de aw11.

Wat mij de de meest makkelijke oplossing lijkt, is om de twee plaatjes na te maken (die er bij jou niet opzitten) en er op te lassen. Dit kan makkelijk omdat je de veerpoot toch geheel moet demonteren (binnenwerk eruit) voor de koni's. Of je kan ook kijken voor een Europeese veerpoot van een 87+, daar zitten ze wel op.

Succes Robbie
RowanMR2
Zere vingers van het typen..
Berichten: 621
Lid geworden op: 29 dec 2006, 20:31

Bericht door RowanMR2 »

Veerpoten van de bouwjaren zijn verschillend:
A: het aantal bouten waarmee ze aan de bovenzijde vastzitten
B: dikte van de veerpoten/schokdempers
C: volgens mij verschilt iets over de montage aan de fusee

Ga niet voor '85-'86 veerpoten, scheelt je een hele hoop werk.


De 87-89 endlink beugels kun je ook los kopen, uiteraard weer bij Twosrus:
http://www.twosrus.com/catalog/product_ ... cts_id=229 Of je last er gewoon wat op.
Gebruikersavatar
Sherwin
Zere vingers van het typen..
Berichten: 1973
Lid geworden op: 26 mei 2010, 15:58
Type MR2: AW11

Bericht door Sherwin »

kan je dat punt er niet oplassen? (misschien domme vraag hoor)
Ex: 2ZZ-GE Powered MR2 Spyder, Civic EG4
Now: Nissan 200SX S13 & Celica GTi '89
Gebruikersavatar
RutgerMR2
Zere vingers van het typen..
Berichten: 537
Lid geworden op: 21 okt 2009, 18:29

Bericht door RutgerMR2 »

Bedankt voor de reacties :)
Ik zal de punten er wel oplassen dan inderdaad.
Mischien dat ik die dingetjes van twosrus haal en die erop las.
Twosrus is blij dat ik een aw11 gekocht heb denk ik.

Anyway, weer wat geleerd. :)
Thanks voor de info
1999 Toyota MR2 2.0 GenIII Turbo Powerrrrrrrrrr.

Afbeelding
RowanMR2
Zere vingers van het typen..
Berichten: 621
Lid geworden op: 29 dec 2006, 20:31

Bericht door RowanMR2 »

Vergeet niet alle ophangingsrubbers te vervangen, inclusief de witte bushing in het stuurhuis, en de stuurarmen en fuseekogels. Zul je veel plezier van hebben :)
Gebruikersavatar
ROB-E
Berichten: 2505
Lid geworden op: 02 apr 2007, 23:05
Type MR2: AW11

Bericht door ROB-E »

***wil niet reageren, wil niet reageren, wil niet reageren***

Ben geen APK keurmeester, maar volgens mij mag er niet aan veerpoten gelast worden...

***heb niet gereageerd, heb niet gereageerd, heb niet gereageerd***
Green Goblin schreef:Wat Rob-E zegt.
Gebruikersavatar
barra
Zere vingers van het typen..
Berichten: 744
Lid geworden op: 13 feb 2007, 22:05
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door barra »

ligt eraan hoe je eraan last :)
frankie-turbo schreef:barra loopt al lang mee hier.die zegt alleen wat als het ook ergens op slaat.
Afbeelding
Gebruikersavatar
ROB-E
Berichten: 2505
Lid geworden op: 02 apr 2007, 23:05
Type MR2: AW11

Bericht door ROB-E »

Met een lasapparaat?
Green Goblin schreef:Wat Rob-E zegt.
Gebruikersavatar
Leliev
Zere vingers van het typen..
Berichten: 4462
Lid geworden op: 27 dec 2006, 18:56
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Leliev »

Ik zat zelf te denken aan een niet-masjien, maar jou optie lijkt me iets zorgvuldiger..
Afbeelding
El Butre schreef:Paul zegt niet vaak wat nuttigs, maar zijn avatar klopt nog steeds....
mr2PUNTfreak schreef:Paul jij snapt het tenminste!:dux-blij_thumb-up:
Reines

Bericht door Reines »

Hoi Rutger,

Ik heb hier nog 4 complete veerpoten van een 89er liggen. Met stab stang bevestiging. Mag je zo van me hebben8)

Woon je nog steeds in Almere? ik iig wel, dus je hoeft ze niet aan de andere kant van het land op te halen;D

Stuur maar ff PM, dan kunnen we ff wat afspreken.

Groeten René
RowanMR2
Zere vingers van het typen..
Berichten: 621
Lid geworden op: 29 dec 2006, 20:31

Bericht door RowanMR2 »

Reines schreef:Hoi Rutger,

Ik heb hier nog 4 complete veerpoten van een 89er liggen. Met stab stang bevestiging. Mag je zo van me hebben8)

Woon je nog steeds in Almere? ik iig wel, dus je hoeft ze niet aan de andere kant van het land op te halen;D

Stuur maar ff PM, dan kunnen we ff wat afspreken.

Groeten René

Reines.. Hoe gaat ie kerel?
En hoe staat het ervoor met de zwarte, en met de oranje? Ik kan wel weer fotootjes gebruiken :D
Gebruikersavatar
RutgerMR2
Zere vingers van het typen..
Berichten: 537
Lid geworden op: 21 okt 2009, 18:29

Bericht door RutgerMR2 »

pm :) yup woon in almere
1999 Toyota MR2 2.0 GenIII Turbo Powerrrrrrrrrr.

Afbeelding
Xhermes
Zere vingers van het typen..
Berichten: 3347
Lid geworden op: 28 dec 2006, 00:53
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Xhermes »

Volgens mij hadden MK1B veerpoten weer een gat bovenin extra. Pin me er niet op vast maar staat me bij dat daar verschil in zat...
Midship Runabout Blog
Website:http://mymr2.nl/
RowanMR2
Zere vingers van het typen..
Berichten: 621
Lid geworden op: 29 dec 2006, 20:31

Bericht door RowanMR2 »

Xhermes schreef:Volgens mij hadden MK1B veerpoten weer een gat bovenin extra. Pin me er niet op vast maar staat me bij dat daar verschil in zat...
Klopt, deze zitten aan de bovenzijde met 4 bouten aan het chassis vast waar die bij de MK1A maar met 3 vast zitten.
Gebruikersavatar
RutgerMR2
Zere vingers van het typen..
Berichten: 537
Lid geworden op: 21 okt 2009, 18:29

Bericht door RutgerMR2 »

Ik dacht dat ik een 88er mk1b had maar ik heb maar 3 gaten voor de veerpoten.
Ook de veerpoten van de 89er die ik heb liggen zijn maar 3 gaats.
1999 Toyota MR2 2.0 GenIII Turbo Powerrrrrrrrrr.

Afbeelding
RowanMR2
Zere vingers van het typen..
Berichten: 621
Lid geworden op: 29 dec 2006, 20:31

Bericht door RowanMR2 »

RutgerMR2 schreef:Ik dacht dat ik een 88er mk1b had maar ik heb maar 3 gaten voor de veerpoten.
Ook de veerpoten van de 89er die ik heb liggen zijn maar 3 gaats.
Daar waar de veerpoten boven in het chassis steken?
Voor én achter zitten ze vast met 3 bouten?
Plaats reactie