Benzine damp aw11

Alles over de AW11. Onderhoud, aankoop weetjes en andere handigheidjes voor de AW11.

Moderator: Pieten

Roland

Bericht door Roland »

Oja dit probleem. Als de MR2 uit de stalling komt ga ik ook dat slangetje loshangen, kijken of het helpt. Ik snap dat het geen echte oplossing is, maar kan het kwaad?
bonno

Bericht door bonno »

Roland schreef:Oja dit probleem. Als de MR2 uit de stalling komt ga ik ook dat slangetje loshangen, kijken of het helpt. Ik snap dat het geen echte oplossing is, maar kan het kwaad?

Tot nu toe geen enkel probleem.
BJPC

benzinetank

Bericht door BJPC »

Hey,

Iik heb een 85'er aw11 en in mijn geval sissst het ook wanneer ik de dop los haal.
Dit verschilt ook op hoe vol de tank zit.
Waarschijnlijk bouwt die zich inderdaad een onderdruk op.
Verder geen problemen gehad met benzinedampen.

mvg;)

BJPC
Timon
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 101
Lid geworden op: 29 sep 2010, 15:48

Bericht door Timon »

Excuses voor het kicken van dit oude topic, maar ik vond een nieuwe openen ook zo overdreven.

Bij het openen van de benzinedop staat er bij mijn aw11 een aardige druk op de tank, voor mijn gevoel teveel. Ook hangt er een beetje benzinelucht rond de auto na een stuk rijden. Dus ik zoeken op het forum en ik kom dit topic tegen:). Slangetje loskoppelen en een nieuw slangetje (naar beneden gericht) monteren zou dit dus moeten verhelpen.

Net even onder de auto gekeken, denk dat ik em heb gevonden maar ik zou het graag even zeker weten...

Afbeelding
Midden van de foto, slangetje met nippel als uiteinde.

Correct?

Hartelijk dank:)
bonno

Bericht door bonno »

Timon schreef:Excuses voor het kicken van dit oude topic, maar ik vond een nieuwe openen ook zo overdreven.

Bij het openen van de benzinedop staat er bij mijn aw11 een aardige druk op de tank, voor mijn gevoel teveel. Ook hangt er een beetje benzinelucht rond de auto na een stuk rijden. Dus ik zoeken op het forum en ik kom dit topic tegen:). Slangetje loskoppelen en een nieuw slangetje (naar beneden gericht) monteren zou dit dus moeten verhelpen.

Net even onder de auto gekeken, denk dat ik em heb gevonden maar ik zou het graag even zeker weten...

Afbeelding
Midden van de foto, slangetje met nippel als uiteinde.

Correct?

Hartelijk dank:)

Lijkt me eerder een hydraulische leiding. Afblijven dus.
Zover ik weet zit de ontluchting niet daar, maar onder de accu. Zeg maar achter de bestuurderstoel helemaal onderaan in de motorruimte. Daar zit een klein wit filtertje dat eindigd op een buisje in chassisbalk.
Die wordt soms losgekoppeld.
Timon
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 101
Lid geworden op: 29 sep 2010, 15:48

Bericht door Timon »

Pff, toch maar goed dat ik het vraag... Ik hoopte al dat jij zou reageren Bonno, aangezien jij de man van de slangetjes met filtertjes bent:P

Dan moet het deze zijn?

Afbeelding
Met de rode cirkel om het filtertje

Mijn dank is groot
Gebruikersavatar
Green Goblin
Berichten: 12095
Lid geworden op: 22 dec 2006, 06:55
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Green Goblin »

Dat is het filter.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
RowanMR2
Zere vingers van het typen..
Berichten: 621
Lid geworden op: 29 dec 2006, 20:31

Bericht door RowanMR2 »

Timon schreef:
Net even onder de auto gekeken, denk dat ik em heb gevonden maar ik zou het graag even zeker weten...

Afbeelding

Correct?
Heel goed, dat is de ontluchting voor je hulpkoppelingscilinder. Als je gewoon de kabels en slangen volgt en kijkt waar ze naartoe leiden kan dat in je toekomst een hoop ellende schelen.

In je 2e foto zie je aan de rechterkant een ding met slangen eraan. Als je die slangen volgt kom je erachter dat dat waarschijnlijk iets met benzine te doen heeft. Dat is namelijk het benzinefilter. Vlak daarnaast (boven-linksboven) in dat plaatje zie je 2 buizen. De grote buis is de benzine-vulbuis (hier druppelt de benzine doorheen wanneer je aan het tanken bent) en dat kleinere buisje is voor de benzinetank-ontluchting, of voor de dampterugkeer bij het tanken. Heeft iemand al zo'n plastic dop geprobeerd met ontluchting? Volgens mij heb je deze nodig om het euvel te verhelpen.

Jouw gemarkeerde slang lijkt inderdaad op diegene die Bonno bedoelt. Ik weet niet precies waar deze vandaan komt en naartoe leidt, en wat hiervan precies de functie is.


Tevens: Waar de dealer het over had (Koolstoffilter), dat zit op de Amerikaanse uitvoering (Charcoal Canister) en werkt samen met het emissie-systeem. Deze zit inderdaad "achter de benzinetank", maar nog steeds in de motorruimte. Dat is dat grote ding, op deze foto, naast het benzinefilter:

http://www.padandwheels.com/mr2/fuelfilter/done2.jpg

Waar bij "onze" Europese AW11 dat ding niet zit, vraag ik mij af waar een koolstoffilter dan wel zou moeten zitten. Hier zijn 2 schema's van de benzinetank en ontluchting te vinden:

http://opc.mr2oc.com/online_parts_catal ... el%201.GIF
http://opc.mr2oc.com/online_parts_catal ... el%202.GIF

De benzinedamp in de Charcoal canister (actief koolstoffilter) wordt afgezogen bij de gasklap op het inlaatspruitstuk, en komt zo dus in de verbrandingsruimte terecht. Dit gebeurt aan de hand van een elektronische klep, de BVSV EVAP. Dit is te zien op ons volgende schema:
http://opc.mr2oc.com/online_parts_catal ... iagram.gif
Echter, op Europese AW11's komt dit dus niet voor.
Volgens dit plaatje:
http://opc.mr2oc.com/online_parts_catal ... iagram.gif
Timon
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 101
Lid geworden op: 29 sep 2010, 15:48

Bericht door Timon »

Bedankt voor de reacties. Was meer luiheid dat ik wat foto's heb gemaakt ipv dat ik echt even uitzocht waar alle slangen vandaan kwamen. Da's et makkelijke van zo'n forum:P

Ik ga eens kijken hoe het vanaf nu met de geur zit, hopelijk maakt dit het verschil..
bonno

Bericht door bonno »

[quote="Timon"]Bedankt voor de reacties. Was meer luiheid dat ik wat foto's heb gemaakt ipv dat ik echt even uitzocht waar alle slangen vandaan kwamen. Da's et makkelijke van zo'n forum:P

Ik heb me vergist, ik heb wel een benzine filter maar geen koolstof filter.
Jammer want het heeft op de europese wagens een negatief effect op de tank ontluchting.
Veel aw11jes met benzine damp problemen.

Zal het vervangen van het benzine filter ook nodig zijn na 25 jaar ?
RowanMR2
Zere vingers van het typen..
Berichten: 621
Lid geworden op: 29 dec 2006, 20:31

Bericht door RowanMR2 »

bonno schreef:Ik denk dat ik ook maar eens ga uitzoeken wat dat koolstof filter doet.
Op mijn EU aw11 1986 zit ie zeker ook op, maar mogelijk niet retour motor.
Bij de garage weten ze ook echt niet alles van een aw11.
Ik denk dat dit ding niet meer werkt en 25 jaar oud is.
Misschien zal dit wel een hoop stank ellende schelen.
Indien dit ding nog te krijgen is.
In mijn US AW11 had ik een Japanse motor (Smallport) gehangen. Deze had niet alle emissie systemen en daar kon ik dus niet meer de Charcoal canister aansluiten op de BVSV. Ik had toen dus ook last van benzinedampen, maar het direct aansluiten op inlaatspruitstuk leek me ook geen goede zet.

Kun je voor de grap checken of al de slangetjes van dat koolstof filter aangesloten zijn en waar, en of deze niet lek of superporreus zijn?
Gebruikersavatar
Leliev
Zere vingers van het typen..
Berichten: 4462
Lid geworden op: 27 dec 2006, 18:56
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Leliev »

De cahrcoal canister (koolstof filter) kan ook verstopt zitten. Heb ik ook gehad bij die blauwe van mij. Heb die toen gereinigd wat de geur zeer sterk deed verminderen. Na verloop van tijd gaat dat verstopt zitten.

Hier staat uitgelegd hoe schoon te maken. Is echt een aanrader.
http://imageshack.us/photo/my-images/143/evap.png/Afbeelding
Afbeelding
El Butre schreef:Paul zegt niet vaak wat nuttigs, maar zijn avatar klopt nog steeds....
mr2PUNTfreak schreef:Paul jij snapt het tenminste!:dux-blij_thumb-up:
Timon
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 101
Lid geworden op: 29 sep 2010, 15:48

Bericht door Timon »

Problem solved!

Vandaag een flinke rit gemaakt, en geen last meer gehad van (de overigens overheerlijke:P ) benzine lucht:)

Bedankt voor de input
RowanMR2
Zere vingers van het typen..
Berichten: 621
Lid geworden op: 29 dec 2006, 20:31

Bericht door RowanMR2 »

bonno schreef:
Timon schreef:
Zal het vervangen van het benzine filter ook nodig zijn na 25 jaar ?
Ja!

Timon schreef:Problem solved!

Vandaag een flinke rit gemaakt, en geen last meer gehad van (de overigens overheerlijke:P ) benzine lucht:)
En, wat heb je veranderd?
Timon
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 101
Lid geworden op: 29 sep 2010, 15:48

Bericht door Timon »

Slangetje voor het filtertje afgekoppeld en een ander slangetje naar benedengericht gemonteerd. Tank bouwt nu ook geen druk meer op. Denk dat ik nog wel even zo'n klein openlucht filtertje op het eind van het nieuwe slangetje monteer.
Plaats reactie