Niet goed lopen 3SGTE Gen2

Alles over de SW20 turbo + V6. Onderhoud, aankoop weetjes en andere handigheidjes voor de SW20 turbo + V6.

Moderator: Pieten

Plaats reactie
Gebruikersavatar
mr. toyota
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 254
Lid geworden op: 31 dec 2006, 13:15
Type MR2: SW20/21/22
Locatie: Uden
Contacteer:

Niet goed lopen 3SGTE Gen2

Bericht door mr. toyota »

Ik ben al een tijdje bezig met het weer goed krijgen van mijn motor.

Het probleem:
Als je hem flink doortrekt dan hoor je en merk je dat hij bij hogere toeren als het waren een beetje inhoud en je een pingelgeluid hoort.

Verder als ik een flink stuk hard (veel turbo gebruik) op de snelweg heb gereden en dan een stuk rustig rij op bijv een b-weg of in een dorpje en je acceleert weer dan begint hij erg in te houden / schokken. Dit is dan voornamelijk bij lagere toerentallen.
Rij ik weer een stukje harder dan verdwijnt dit euvel weer.


Wat hebben we reeds vervangen:
-Bougies
-Knocksensor (deze was kapot)
-Koelwater temperatuur sensor
-Brandstof filter

Kan iemand mij nog een suggestie geven of helpen dit op te lossen?

Alvast bedankt
Afbeelding
Gebruikersavatar
1998mr2
Berichten: 1043
Lid geworden op: 12 mar 2010, 09:26

Bericht door 1998mr2 »

Ben je aan de nokkenas geweest. Heb je die er ooit uitgehaald
Gebruikersavatar
mr. toyota
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 254
Lid geworden op: 31 dec 2006, 13:15
Type MR2: SW20/21/22
Locatie: Uden
Contacteer:

Bericht door mr. toyota »

Nee, niet aangeweest.
Afbeelding
Gebruikersavatar
mr. toyota
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 254
Lid geworden op: 31 dec 2006, 13:15
Type MR2: SW20/21/22
Locatie: Uden
Contacteer:

Bericht door mr. toyota »

Update.

Goed nieuws.

Het euvel dat hij bij hogere toeren inhoud is verholpen.

Oplossing:

Vandaag een nieuwe dumpvalve gemonteerd en daarna proefgereden.

Ik merkte direct dat de dumpvalve harder afblaast en ook bij lagere toerentallen.

De oude dumpvalve was gewoon versleten en dat zorgde ervoor dat hij bij hogere toerentallen lucht liet ontsnappen wat weer resulteerde in het inhouden.

Ik ben er in ieder blij mee dat hij het weer goed doet.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Paul vd Plas
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 266
Lid geworden op: 28 mei 2011, 23:10

Bericht door Paul vd Plas »

Originele bov?
Gebruikersavatar
mr. toyota
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 254
Lid geworden op: 31 dec 2006, 13:15
Type MR2: SW20/21/22
Locatie: Uden
Contacteer:

Bericht door mr. toyota »

Nee, een nieuwe open BOV.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Paul vd Plas
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 266
Lid geworden op: 28 mei 2011, 23:10

Bericht door Paul vd Plas »

Geeft dat dan geen problemen met rijk lopen met schakelen? Etc
Gebruikersavatar
mr. toyota
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 254
Lid geworden op: 31 dec 2006, 13:15
Type MR2: SW20/21/22
Locatie: Uden
Contacteer:

Bericht door mr. toyota »

Paul vd Plas schreef:Geeft dat dan geen problemen met rijk lopen met schakelen? Etc
Hoe bedoel je dit?
Afbeelding
Gebruikersavatar
Paul vd Plas
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 266
Lid geworden op: 28 mei 2011, 23:10

Bericht door Paul vd Plas »

Heb van meerdere mensen gehoord dat een open bov op een gen2 niet heel erg bevordelijk is, gen3 zou wel weer kunnen ivm MAP
Gebruikersavatar
mr. toyota
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 254
Lid geworden op: 31 dec 2006, 13:15
Type MR2: SW20/21/22
Locatie: Uden
Contacteer:

Bericht door mr. toyota »

Bij mij niet bekend.

Hij loopt weer als vanouds goed.

Nu met de nieuwe BOV heb ik geen probleem en de power is ook weer volledig terug.
Afbeelding
Gebruikersavatar
base86
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 400
Lid geworden op: 27 jan 2007, 10:59
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door base86 »

Iedereen heeft zijn eigen ervaring daarmee, ikzelf merk op m'n wideband dat hij inderdaad wel even (lees fractie van een seconde) te rijk loopt maar vervolgens gewoon weer netjes loopt.

Qua performance zou je theoretisch iets verliezen maar gevoelsmatig zeg ik van niet :)
Gebruikersavatar
Green Goblin
Berichten: 12095
Lid geworden op: 22 dec 2006, 06:55
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Green Goblin »

Hoe ben je er nou achter gekomen ?
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
mr. toyota
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 254
Lid geworden op: 31 dec 2006, 13:15
Type MR2: SW20/21/22
Locatie: Uden
Contacteer:

Bericht door mr. toyota »

Green Goblin schreef:Hoe ben je er nou achter gekomen ?

Op verschillende fora's artikels gelezen en op een van de vele kwam ik een soort gelijk probleem tegen.
Verder gaf onze werkplaats aan dat dit ook evt een euvel zou kunnen zijn en ook op dit forum is dit al eens gepasseerd.

Ik heb gewoon een nieuwe BOV gekocht en geprobeerd of het hier in zou kunnen zitten. Het heeft dus geholpen.

Probleem was ook alleen bij vol last, de oude BOV lekte dan toch een beetje en nu gelukkig niet meer.
Afbeelding
Gebruikersavatar
1998mr2
Berichten: 1043
Lid geworden op: 12 mar 2010, 09:26

Bericht door 1998mr2 »

Beter beter, en is dat gestotter ook weg?
Bij de 2k-3k rpm.
Gebruikersavatar
MMaddict
Zere vingers van het typen..
Berichten: 1867
Lid geworden op: 16 apr 2011, 11:48
Type MR2: AW11

Bericht door MMaddict »

1998mr2 schreef:Beter beter, en is dat gestotter ook weg?
Bij de 2k-3k rpm.

Heb jij iets gelezen wat ik niet heb gelezen?
Don't shoot the messenger!
Gebruikersavatar
MMaddict
Zere vingers van het typen..
Berichten: 1867
Lid geworden op: 16 apr 2011, 11:48
Type MR2: AW11

Bericht door MMaddict »

Pingelde die ook nog met een nieuwe knock sensor en een verslete BOV?
Don't shoot the messenger!
Gebruikersavatar
mr. toyota
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 254
Lid geworden op: 31 dec 2006, 13:15
Type MR2: SW20/21/22
Locatie: Uden
Contacteer:

Bericht door mr. toyota »

Het "pingel" geluid is nu ook weg.

Het stotteren heb ik niet meer gemerkt, heeft waarschijnlijk ook met de dumpvalve te maken gehad.
Afbeelding
Gebruikersavatar
1998mr2
Berichten: 1043
Lid geworden op: 12 mar 2010, 09:26

Bericht door 1998mr2 »

mr. toyota schreef:Het "pingel" geluid is nu ook weg.

Het stotteren heb ik niet meer gemerkt, heeft waarschijnlijk ook met de dumpvalve te maken gehad.
ehmm okee, wel interessant dat zo een valve zoveel effect heeft op de
motor..
Gebruikersavatar
mr. toyota
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 254
Lid geworden op: 31 dec 2006, 13:15
Type MR2: SW20/21/22
Locatie: Uden
Contacteer:

Bericht door mr. toyota »

Had ik ook niet verwacht dat de BOV zoveel effect kon hebben.

Maar als je nadenkt dan is het wel logisch dat de motor slecht loopt als de BOV lekt. Het is in principe een lek in je inlaat traject.

Ik ben er in ieder geval blij mee, dat hij weer loopt als vanouds.
Afbeelding
Edje Turbo
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 408
Lid geworden op: 30 dec 2006, 00:38
Type MR2: AW11

Bericht door Edje Turbo »

Een BOV lekt altijd bij druk ... behalve een originele omdat deze bij meer druk nog dichter gaat zitten.... een HKS heeft het zelfde principe verder geen een BOV dacht ik... De originele laten zitten is de beste keus voor je Turbo, omdat de originele BPV onder alle omstandigheden het zelfde doet.;)
Plaats reactie