Voor ons autoliefhebbers, een stukje tekst van de ANWB website gekopieerd:
Brandstof E10 schaadt E10-ongeschikte auto
Trefwoorden: E10, brandstof
Langdurig gebruik tast aluminium aan
09 maart 2012 - Bij een duurproef met het gebruik van de brandstof E10 in een auto die daarvoor door de fabrikant is aangemerkt als niet geschikt voor deze brandstof is schade aan de motor van de auto ontstaan. Na een afstand van 27.000 kilometer begaf de hogedrukbrandstofpomp het.
De ANWB heeft het afgelopen half jaar een Opel Signum op E10 laten rijden, een brandstof waarvoor deze auto niet geschikt is. Dit is gedaan om te onderzoeken welke onderdelen aangetast zouden worden door deze brandstof. E10 is een betrekkelijk nieuwe brandstof waaraan 10 % bio-ethanol is toegevoegd.
Tussentijdse resultaten
De tussentijdse resultaten leken nog veelbelovend. Na een goeie 7.000 kilometer waren er nog geen sporen van vervuiling of roest te ontdekken. 20.000 kilometer verder is er dus wel een probleem. De agressieve ethanol (alcohol) uit de brandstof heeft het aluminium aangetast. En daardoor is plotseling een gat ontstaan in de hogedrukbrandstofpomp. Door dit gat spoot de benzine door de motorruimte. Bij een warme motor kan dit gevaarlijk zijn; de brandstof kan ontvlammen. De bestuurder werd gewaarschuwd door een benzinelucht en zette de auto stil. Persoonlijk letsel deed zich niet voor.
In Nederland is E10 nog niet op grote schaal verkrijgbaar. Maar in Duitsland of Frankrijk wordt deze brandstof wel vaak aangeboden. Daarom wordt nu ook getest of er ook schade ontstaat op de lange termijn door incidenteel verkeerd te tanken. Om te kijken of een auto of motor geschikt is voor E10 is er de site www.jebentalsnelduurzaamopweg.nl. De lijst op die site is afkomstig van de autofabrikanten.
E10 brandstof toch schadelijk
Moderator: Pieten
-
- Berichten: 7457
- Lid geworden op: 28 dec 2006, 13:13
- Type MR2: SW20/21/22 + ZZW30
- Contacteer:
bond schreef:1x E10 getank in Frankrijk met mijn Renault nooit meer. Na 10 meter al een probleem niet voor uit te branden. Dus gelijk langs de garage de tank half leeg laten lopen en gevuld met super. En gewoon weer rijden zonder probleem.
Vandaar dat die MR2 die hiermee afgetankt had in Duitsland zo traag vooruit kwam.
Wij reden op Aral Ultimate 102.