Vraag over stoelverwarming

Alles over de ZZW30. Onderhoud, aankoop weetjes en andere handigheidjes voor de ZZW30.

Moderator: Pieten

Gebruikersavatar
mrgeel
Berichten: 2511
Lid geworden op: 22 dec 2006, 22:39

Bericht door mrgeel »

Waar blijft ErikV??

Is een makkie voor hem!!!::)

Succes, GEEL8)
Gebruikersavatar
Green Goblin
Berichten: 12095
Lid geworden op: 22 dec 2006, 06:55
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Green Goblin »

Als ik het lusje weghaal, dus paars van rood ontkoppel, is hij uit. Inmiddels ben ik er ook achter dat er spanning op de groene draad staat. Zet ik de schakelaar om, dan staat er minder spanning op (dan is hij ook gekoppeld aan de massa).

Op dit moment gebruik rood als plus (dat is ook de draad waar een zekering tussen zit). Ik merk wel dat de stoel op I en II beduidend warmer is dan op 0, maar op 0 is hij niet helemaal uit. Zou hij een bepaalde basiswarmte houden ?

In tegenstelling tot wat ik eerst zei, staat op de witte spanning, niet op de gele. Dan zou dus alleen de rugleuning stroom krijgen, maar ik meet dit op de stekkers, dus misschien als de stoel aangesloten is, dat de gele doorgelust is ?

Zet ik spanning op de bruine draad (niet echt logisch), dan wordt de stoel een stuk warmer, maar dan maakt het niet uit in welke stand ik de schakelaar zet.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Green Goblin
Berichten: 12095
Lid geworden op: 22 dec 2006, 06:55
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Green Goblin »

mrgeel schreef:Waar blijft ErikV??

Is een makkie voor hem!!!::)

Succes, GEEL8)
Die is inderdaad erg welkom...;D
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Green Goblin
Berichten: 12095
Lid geworden op: 22 dec 2006, 06:55
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Green Goblin »

Ik probeer eerst even contact te krijgen met de vorige eigenaren, eens kijken wie of wat hem ingebouwd heeft.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Green Goblin
Berichten: 12095
Lid geworden op: 22 dec 2006, 06:55
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Green Goblin »

Beetje getest en gemeten.

Rood 12 v
Bruin 0 v (Klopt, massa)
Paars 12 v (Klopt, zit met de connector aan rood)
Wit 9 v
Geel 0 v
Groen 9 v (wordt met de schakelaar wel/niet verbonden met massa)

Wat gebeurt er:
Schakelaar op I of II, stoel wordt warm (rugleuning)
Schakelaar op 0, stoel wordt minder warm. Het zou kunnen zijn dat de stoel op 0 niet warm wordt, maar alleen warm blijft, als hij eerst aan gestaan heeft. Moet ik nog proberen, tot nu toe steeds eerst op I of II gestaan en dan uit gezet.

Ook opvallend: Er staat 9 volt op de witte draad, maar de rugleuning wordt warm. Er loopt geen witte draad naar de rugleuning, alleen naar de zitting. Ik denk dus dat de witte draad doorgeschakeld wordt naar de gele draad, in de zitting. De gele draad loopt weer naar de printplaat.

Tot nu toe heb ik steeds op de kabelboom zonder stoel getest, en dan heb ik dus geen spanning op de gele draad. Kan nog even spanning op de witte draad van de losse stoel zetten, kijken of er dan iets uit geel komt.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Green Goblin
Berichten: 12095
Lid geworden op: 22 dec 2006, 06:55
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Green Goblin »

En inderdaad, zet je spanning op wit, dan komt er op magische wijze ook spanning op geel te staan !

Alles nog even geprobeerd, en het lijkt er op dat mijn conclusie dat in de 0-stand de stoelen zwak verwarmen onjuist is, ik denk nu dat dat gewoon nog restwarmte is, die in de stoelen blijft zitten. Dus kan ik ze nu aan en uitzetten.

Voor de zekerheid heb ik de plusdraad ook nog op de windowlock-knop aangesloten, ik kan dus ook de spanning van het hele systeem halen (weet je helemaal zeker dat ze uit staan).

Nog even een half uurtje gereden net in mijn t-shirt....lekker hoor...;D

Binnenkant is bijna weer gemonteerd. Alleen de zijkanten van de radioafdekkingen nog niet, ga misschien nog een paar kick-panels maken.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Sherwin
Zere vingers van het typen..
Berichten: 1973
Lid geworden op: 26 mei 2010, 15:58
Type MR2: AW11

Bericht door Sherwin »

Green Goblin schreef:En inderdaad, zet je spanning op wit, dan komt er op magische wijze ook spanning op geel te staan !

Alles nog even geprobeerd, en het lijkt er op dat mijn conclusie dat in de 0-stand de stoelen zwak verwarmen onjuist is, ik denk nu dat dat gewoon nog restwarmte is, die in de stoelen blijft zitten. Dus kan ik ze nu aan en uitzetten.

Voor de zekerheid heb ik de plusdraad ook nog op de windowlock-knop aangesloten, ik kan dus ook de spanning van het hele systeem halen (weet je helemaal zeker dat ze uit staan).

Nog even een half uurtje gereden net in mijn t-shirt....lekker hoor...;D

Binnenkant is bijna weer gemonteerd. Alleen de zijkanten van de radioafdekkingen nog niet, ga misschien nog een paar kick-panels maken.

Way to go Green! Die kickpanelen zullen wel net staan, zeker als je nu het hele interieur hebt aangepakt, kan je dat toch niet laten zitten :P

ik vond het ook altijd minder mooi opgelost door Toyota.

gr Sherwin
Ex: 2ZZ-GE Powered MR2 Spyder, Civic EG4
Now: Nissan 200SX S13 & Celica GTi '89
Gebruikersavatar
Green Goblin
Berichten: 12095
Lid geworden op: 22 dec 2006, 06:55
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Green Goblin »

Heb alleen vandaag een beetje bekeken dat ik dan wel weinig ruimte voor mijn voet overhoud, dus misschien aan de bestuurderskant geen of een half paneel.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
dionio
Knop gevonden hoor !
Berichten: 14
Lid geworden op: 22 mar 2011, 14:08

Bericht door dionio »

Hey ik heb originele stoelverwarming met 3 standen

1 alleen zitting
2 uit
3 zitting en leuning

misschien heb je er wat aan.

ik heb ook kick panels gemaakt. en moet regelmatig stof bij bestuurderskant vervangen. is een kleine ruimte.

Grtz dionio
Gebruikersavatar
Sherwin
Zere vingers van het typen..
Berichten: 1973
Lid geworden op: 26 mei 2010, 15:58
Type MR2: AW11

Bericht door Sherwin »

dionio schreef:Hey ik heb originele stoelverwarming met 3 standen

1 alleen zitting
2 uit
3 zitting en leuning

misschien heb je er wat aan.

ik heb ook kick panels gemaakt. en moet regelmatig stof bij bestuurderskant vervangen. is een kleine ruimte.

Grtz dionio
Wauw... Zo logisch! Daar had ik echt niet aan gedacht!::)
Ex: 2ZZ-GE Powered MR2 Spyder, Civic EG4
Now: Nissan 200SX S13 & Celica GTi '89
Gebruikersavatar
Green Goblin
Berichten: 12095
Lid geworden op: 22 dec 2006, 06:55
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Green Goblin »

Nog een kleine wijziging aangebracht.

Sta ik op het punt te vertrekken naar Duitsland, heb ik geen stroom meer op de sigarettenaansteker. Dus ook geen navigatie, en geen lader voor de telefoon. Alles losgehaald en getest, en het bleek het stopcontact zelf te zijn. Snel een universele gehaald en aangesloten.

Nou weet ik niet waarom het stopcontact kapot is gegaan (toeval zou ook kunnen), maar misschien heeft het er iets mee te maken dat de groene draad spanning zet op de massa (en dus op de massa van het stopcontact ?).

In elk geval lag alles toch los, en heb ik de massa van de stoelverwarming apart op een massapunt gemonteerd, kon geen kwaad lijkt me. En de schakeling via de "window-lock-button" ook ongedaan gemaakt.

De bijrijdersstoel zou er ook wel weer in kunnen.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Green Goblin
Berichten: 12095
Lid geworden op: 22 dec 2006, 06:55
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Green Goblin »

dionio schreef:Hey ik heb originele stoelverwarming met 3 standen

1 alleen zitting
2 uit
3 zitting en leuning

misschien heb je er wat aan.

ik heb ook kick panels gemaakt. en moet regelmatig stof bij bestuurderskant vervangen. is een kleine ruimte.

Grtz dionio
Ik heb alleen maar aan - uit - aan, kan ook niet anders omdat dezelfde groene draad met de massa wordt verbonden.

Maar ik heb waarschijnlijk niet de orginele schakelaars, en ik zou me kunnen voorstellen dat in de schakelaar bij een van de standen een extra weerstandje zit, zodat de groene draad een ander potentiaalverschil krijgt, en de printplaat anders gaat schakelen. Voorlopig is aan/uit wel prima. (Of ik moet redelijk gemakkelijk/goedkoop aan een setje originele schakelaars kunnen komen.)
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Green Goblin
Berichten: 12095
Lid geworden op: 22 dec 2006, 06:55
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Green Goblin »

Oh, en een nieuw 12 volts stopcontact gehaald natuurlijk.

Afbeelding
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Plaats reactie