dynamo/spanningswisselaar probleem

Alles over de AW11. Onderhoud, aankoop weetjes en andere handigheidjes voor de AW11.

Moderator: Pieten

Plaats reactie
bajverhe
Knop gevonden hoor !
Berichten: 11
Lid geworden op: 19 mar 2013, 22:28

dynamo/spanningswisselaar probleem

Bericht door bajverhe »

Na een weekje prullen en afzien met mijn aw11 heb ik toch maar besloten om mijn vraag hier te stellen voor ik nieuwe onderdelen ga bestellen.

Mijn mr2 laadde van de ene op de andere dag niet meer bij. er bleek een draadje afgebroken te zijn bij de dynamo(de dikke draad die van de accu pool naar je dynamo loopt)

toen ik deze draad had hersteld laadde mijn mr2 echter nog steeds niet bij. als de auto loopt komt de spanning over mijn accu niet boven de 12 volt.

Ik heb daarop een andere 2e hands dynamo gekocht. met deze dynamo is de spanning over mijn accu bij stationair toerental 19volt, en als ik gas geef stijgt deze spanning ook nog eens. dit leek mij een iets te hoog voltage.

Ik heb daarna de spanningsregelaar van mijn oude dynamo gebruikt op de "nieuwe" dynamo, en nu kwam de spanning niet meer boven de 12 volt. hij laadt dan volgens mij niet op.

Mijn conclusie is nu dat ik waarschijnlijk 2 werkende dynamo's heb. maar geen correct werkende spanningsregelaar.

Wat denken jullie hiervan?

alvast bedankt
Gebruikersavatar
Green Goblin
Berichten: 12095
Lid geworden op: 22 dec 2006, 06:55
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Green Goblin »

Dat lijkt er wel op. Normaal zou je iets van 14 volt moeten krijgen bij het opladen.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
bajverhe
Knop gevonden hoor !
Berichten: 11
Lid geworden op: 19 mar 2013, 22:28

Bericht door bajverhe »

bedankt voor de analyse.
Zou je een spanningregelaar ook los kunnen bestellen? Ik krijg er online in elk geval geen gevonden. Alleen complete ruildynamos voor schandalig veel geld.
Bart.O
Zere vingers van het typen..
Berichten: 750
Lid geworden op: 12 feb 2013, 15:20
Type MR2: SW20/21/22

Bericht door Bart.O »

ik denk dat het moeilijk wordt om die los te kopen.
misschien dat je kans hebt bij een dynamo revisie bedrijf.
Green Goblin schreef:Over deze man zijn hele raps geschreven!
Afbeelding
Gebruikersavatar
Green Goblin
Berichten: 12095
Lid geworden op: 22 dec 2006, 06:55
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Green Goblin »

In principe wel, zie bijvoorbeeld dit: http://www.ebay.com/itm/ALTERNATOR-REGU ... 0507167440

Artikelnummer van Toyota is 27700-63021 volgens mij, en Google gaf me deze.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
MMaddict
Zere vingers van het typen..
Berichten: 1867
Lid geworden op: 16 apr 2011, 11:48
Type MR2: AW11

Bericht door MMaddict »

Don't shoot the messenger!
bajverhe
Knop gevonden hoor !
Berichten: 11
Lid geworden op: 19 mar 2013, 22:28

Bericht door bajverhe »

Bedankt voor de reacties,

Ik ben echter bang dat er een probleem in de kabelboom van mijn auto zit,omdat de dynamo die ik gekocht had zeker nog goed was toen ik m kocht. En heb geen zin om straks weer met hetzelfde probleem te zitten.


Nog een raar iets is dat mijn motorfan lampje niet brandt wanneer mijn auto maar 12 volt laadt(en dus niet laadt), en wel brandt wanneer hij 20 volt bijlaadt. dit geld ook voor mijn acculampje.

Iemand dit probleem ooit eerder gehad of een logische verklaring voor dit feit?


groeten Bart
Bart.O
Zere vingers van het typen..
Berichten: 750
Lid geworden op: 12 feb 2013, 15:20
Type MR2: SW20/21/22

Bericht door Bart.O »

ik denk dat 12 volt nog genoeg is om het lampje niet te laten branden, omdat eigenlijk bijna alles 12V is in een auto.
bij 20 volt gaat die branden omdat het te veel is.
Green Goblin schreef:Over deze man zijn hele raps geschreven!
Afbeelding
Gebruikersavatar
flip
Berichten: 574
Lid geworden op: 11 feb 2009, 23:27
Type MR2: ZZW30

Bericht door flip »

je hebt 2 dynamos en 2 verschillende problemen.....

en ma 1 auto

waar komt redenering vandaan dat het in de auto zit??? klopt je multiemeter wel?

want als je 20v bijlaat.. gaat echt niet lang goed met lampjes en andere dingen.... (steek ma eens 12V lampje in 24V secondewerk :P )
-koop nooit een rode bikini dan kan je eigenlijk het beste n witte kope net als met n auto-
-turbo`s are (stil) for people who can't build engines-
bajverhe
Knop gevonden hoor !
Berichten: 11
Lid geworden op: 19 mar 2013, 22:28

Bericht door bajverhe »

de meter is een redelijk nieuwe fluke, ik ga er van uit dat deze klopt omdat hij als de auto uit staat ook gewoon ongeveer 12 volt over mijn accu meet.

Ik zeg niet dat het perse aan mijn kabelboom ligt. maar ik krijg rare symptomen zoals dat lampje. en de dynamo die ik gekocht heb werkte gewoon goed voor ik hem probeerde in mijn auto.

Ik ben er bang voor dat wanneer ik nu de spanningsregelaar vervang, hij weer binnen afzienbare tijd kapot gaat en ik weer terug bij af ben.

Groeten Bart
Gebruikersavatar
flip
Berichten: 574
Lid geworden op: 11 feb 2009, 23:27
Type MR2: ZZW30

Bericht door flip »

fluke is inderdaad wel een ERG goeie meter,

ik ga geen conclusies trekken zonder dat ik er zelf aan kan meten,

ma als ik jou zo hoor moet kabelboom van het dynamo gedeelte doormeten toch niet zo boeiend zijn voor je???
-koop nooit een rode bikini dan kan je eigenlijk het beste n witte kope net als met n auto-
-turbo`s are (stil) for people who can't build engines-
bajverhe
Knop gevonden hoor !
Berichten: 11
Lid geworden op: 19 mar 2013, 22:28

Bericht door bajverhe »

Ik kan inderdaadd wel wat doormeten, maar ik hoopte dat er hier toevallig iemand met een aw11 was die het dit probleem ooit al eens meegemaakt had en me zou kunnen zeggen waar het probleem bij hem/haar aan lag.

Maar dit is waarschijnlijk niet het geval en ik ben bang dat er niks anders op zit dan de stekker doormeten en een nieuwe kabel trekken van de laadpool van mijn dynamo naar mijn accu. daar is het "gezeik" ook mee begonnen.
Gebruikersavatar
flip
Berichten: 574
Lid geworden op: 11 feb 2009, 23:27
Type MR2: ZZW30

Bericht door flip »

positief denken, de accu zit er gelukkig vlak naast :)

en niet voorin :P
-koop nooit een rode bikini dan kan je eigenlijk het beste n witte kope net als met n auto-
-turbo`s are (stil) for people who can't build engines-
Joris
Knop gevonden hoor !
Berichten: 15
Lid geworden op: 12 jun 2012, 20:04

Bericht door Joris »

Klinkt als een massaprobleem. Koppel de + en de _ eens los van de batterij en meet de weerstand eens door tot op de alternator ( de + op de born en de - op de behuizing).

Anders eens proberen met (tijdelijk) een andere batterij. Defecte batterijen kunnen ook wel eens vreemde problemen geven.

//edit: anders even de 12V alternator opendoen en de diodes eens uitmeten. Bij een te lage spanning is meestal één diode kapot
bajverhe
Knop gevonden hoor !
Berichten: 11
Lid geworden op: 19 mar 2013, 22:28

Bericht door bajverhe »

Beter laat dan nooit, maar het probleem is inmiddels opgelost. Het bleek een zekering te zijn bij mijn contact, die half doorgesmolten was. Hierdoor kreeg ik op 1 van de draden naar mijn dynamo/spanningsregelaar maar 3 volt ipv 12.

Alle credits voor de reparatie gaan naar Ad Hulskes, waar ik die dynamo had gekocht.

Nu nog steeds wat kleinere probleempjes met de electronica, maar dat komt denk ik doordat er een tijdje 20 volt op de kabelboom heeft gestaan.

MVG

Bart
Plaats reactie