Wat doe ik met mn lambda-sonde?
Moderator: Pieten
Wat doe ik met mn lambda-sonde?
Hallo luitjes,
Ik rij nu al zo'n 5 jaar met mijn '88-er aw11 met katalysator en nu moet mijn uitlaat vervangen worden. Ik denk er over om een Mongoose uitlaat aan te schaffen, maar die heeft geen katalysator. Ik heb op het forum gelezen dat ik probleemloos zo'n uitlaat onder mijn auto kan zetten, maar wat doe ik met die sensor? Ik neem aan dat die sensor weer terug in mijn nieuwe uitlaat moet? Als iemand hier ervaring mee heeft, dan hoor ik het graag!
Groetjes,
Ben:thx:
Ik rij nu al zo'n 5 jaar met mijn '88-er aw11 met katalysator en nu moet mijn uitlaat vervangen worden. Ik denk er over om een Mongoose uitlaat aan te schaffen, maar die heeft geen katalysator. Ik heb op het forum gelezen dat ik probleemloos zo'n uitlaat onder mijn auto kan zetten, maar wat doe ik met die sensor? Ik neem aan dat die sensor weer terug in mijn nieuwe uitlaat moet? Als iemand hier ervaring mee heeft, dan hoor ik het graag!
Groetjes,
Ben:thx:
Paul heeft jaren zonder Lambda sonde gereden, rijdt prima alleen iets minder zuinig.Ben W. schreef:Hallo luitjes,
Ik rij nu al zo'n 5 jaar met mijn '88-er aw11 met katalysator en nu moet mijn uitlaat vervangen worden. Ik denk er over om een Mongoose uitlaat aan te schaffen, maar die heeft geen katalysator. Ik heb op het forum gelezen dat ik probleemloos zo'n uitlaat onder mijn auto kan zetten, maar wat doe ik met die sensor? Ik neem aan dat die sensor weer terug in mijn nieuwe uitlaat moet? Als iemand hier ervaring mee heeft, dan hoor ik het graag!
Groetjes,
Ben:thx:
Marcel van der Heide
Bedankt voor je reactie Marcel, maar ik ben qua sleutelen een beetje zwak begaafd. Ik heb iets meer informatie nodig. Dus die sonde hoeft niet in mijn uitlaat, maar moet hij dan nog ergens uitgeschakeld worden? Ik heb bij een nieuwere auto al een keer veel gezeur gehad met die stomme sonde want als het daar niet goed zit start de motor niet of er gaat een motorstoringslampje branden. Dus als jij of iemand anders het weet hoor ik het graag. Bij een aw11 zit de sensor trouwens vóór de katalysator. Dus ik denk nog steeds dat het beter is dat hij wel in mn nieuwe uitlaat gaat omdat ie dan nog steeds mn brandstof/lucht mengsel in de gaten kan houden
-
- Zere vingers van het typen..
- Berichten: 750
- Lid geworden op: 12 feb 2013, 15:20
- Type MR2: SW20/21/22
de sonde is ervoor om de uitlaat gassen zo 'schoon' mogelijk te houden en om je brandstof verbruik te verminderen. Bij nieuwere auto's gaat er een storingslampje branden, dat klopt. oude(re) auto's hebben die niet, dus merk je er weinig van. hij verbruikt alleen wat meer benzine.
nieuwere auto's hebben er ook 1 na de kat zitten om de werking van de kat te controleren.
zoals al gezegd is: je kan hem er weer in zetten, is dus niet noodzakelijk. hij gaat alleen minder zuinig rijden.
ik hoop dat je het begrijpt
nieuwere auto's hebben er ook 1 na de kat zitten om de werking van de kat te controleren.
zoals al gezegd is: je kan hem er weer in zetten, is dus niet noodzakelijk. hij gaat alleen minder zuinig rijden.
ik hoop dat je het begrijpt
-
- Zere vingers van het typen..
- Berichten: 750
- Lid geworden op: 12 feb 2013, 15:20
- Type MR2: SW20/21/22
dan moet je het gat in je uitlaat dichtmaken (d.m.v. een bout ofzo), gewoon bij de stekker loshalen en bewaren voor als je hem toch wel wil gebruiken om een of andere rede.
Als je hem ergens los hangt, meet deze veel zuurstof. dus denkt de computer dat er te weinig brandstof in de cilinders komt en gaat hij (veel) meer gebruiken.
Als je hem ergens los hangt, meet deze veel zuurstof. dus denkt de computer dat er te weinig brandstof in de cilinders komt en gaat hij (veel) meer gebruiken.
Volgens mij heb je types AW11 met de Lambda sonde in het uitlaatspruitstukBart.O schreef:de sonde is ervoor om de uitlaat gassen zo 'schoon' mogelijk te houden en om je brandstof verbruik te verminderen. Bij nieuwere auto's gaat er een storingslampje branden, dat klopt. oude(re) auto's hebben die niet, dus merk je er weinig van. hij verbruikt alleen wat meer benzine.
nieuwere auto's hebben er ook 1 na de kat zitten om de werking van de kat te controleren.
zoals al gezegd is: je kan hem er weer in zetten, is dus niet noodzakelijk. hij gaat alleen minder zuinig rijden.
ik hoop dat je het begrijpt
, Of na je catalisator maar niet met 2 Lambdasensors. Je kunt natuurlijk al even probere wat het verschil is, haal nu het draadje eens los en ga ermee rijden.
Marcel van der Heide
-
- Ik lul al aardig mee !
- Berichten: 175
- Lid geworden op: 15 feb 2007, 19:06
- Type MR2: AW11
- Contacteer:
Ik zou de lambda sensor altijd proberen te behouden. De 4A-GE kán inderdaad in een 'open-loop' (zonder sensor) gewoon lopen (doet hij ook enige tijd als je een koude start maakt)
Maar hij loopt pas optimaal in een 'closed-loop' (mét sensor) als de motor kan zien hoe het brandstofmengsel is en zodat de ECU uit kan rekenen hoeveel brandstof hij in moet spuiten in wisselende omstandigheden (warmer of kouder weer bijvoorbeeld)
Maar hij loopt pas optimaal in een 'closed-loop' (mét sensor) als de motor kan zien hoe het brandstofmengsel is en zodat de ECU uit kan rekenen hoeveel brandstof hij in moet spuiten in wisselende omstandigheden (warmer of kouder weer bijvoorbeeld)
Driving: '92 AT190 Carina E GTi LB,
Restoring: '88 Corolla AE92 GT-S Coupé
Have a good life in Africa: '92 Corolla AE92 GTSi HB
Restoring: '88 Corolla AE92 GT-S Coupé
Have a good life in Africa: '92 Corolla AE92 GTSi HB
Bedankt allemaal voor de reacties, ik ben bijna om, ik wil de sonde in mijn nieuwe uitlaat. Maar maakt dat weer geen slapende honden wakker met de apk? Wél een sonde en geen katalysator? Heeft iemand daar weer ervaring mee? Of hadden de kat-loze aw11's ook al die (lambda)sonde? Ik weet niet waarom, maar ik dacht dat katalysators en lambda-sondes bijelkaar hoorden.
- MMaddict
- Zere vingers van het typen..
- Berichten: 1867
- Lid geworden op: 16 apr 2011, 11:48
- Type MR2: AW11
Je hoeft je niet druk te maken. Alle AW11'jes zijn van voor '93 dus je hoeft helemaal geen katalysator te hebben.Ben W. schreef:Bedankt allemaal voor de reacties, ik ben bijna om, ik wil de sonde in mijn nieuwe uitlaat. Maar maakt dat weer geen slapende honden wakker met de apk? Wél een sonde en geen katalysator? Heeft iemand daar weer ervaring mee? Of hadden de kat-loze aw11's ook al die (lambda)sonde? Ik weet niet waarom, maar ik dacht dat katalysators en lambda-sondes bijelkaar hoorden.
Een labda is om de mengverhouding van de brandstof en dus de verbranding te verbeteren, bijkomend voordeel is schonere uitstoot. Een katalysator is alleen om de uitlaatgassen schoner te maken. Deze werken afzonderlijk van elkaar.
Don't shoot the messenger!
Bij de AW11 zit de labda in het spruitstuk of in de voorpijp (nabij het carter)
Weet zo ff niet wat je allemaal gaat vervangen als er een mongoose onder komt. Maar als dit enkel betreft om de demper hoef je je nergens druk om te maken.
Zelf zou ik de labda behouden, zonder (of kapot) verbuikt hij een stukkie meer.
Weet zo ff niet wat je allemaal gaat vervangen als er een mongoose onder komt. Maar als dit enkel betreft om de demper hoef je je nergens druk om te maken.
Zelf zou ik de labda behouden, zonder (of kapot) verbuikt hij een stukkie meer.
Green Goblin schreef:Wat Rob-E zegt.
Er zijn maar 6 of 7 mongoose verkopers in nederland (ik kan niet rechtstreeks bij mongoose bestellen want ze verzenden niet buiten de UK), dus ik heb de dichtstbijzijnde verkoper net even gemaild met wat ik wil en wat dat dan gaat kosten als zij de uitlaat eronder zetten met de sonde. Ik hou jullie op de hoogte :-)
-
- Ik lul al aardig mee !
- Berichten: 175
- Lid geworden op: 15 feb 2007, 19:06
- Type MR2: AW11
- Contacteer:
MMaddict schreef:Je hoeft je niet druk te maken. Alle AW11'jes zijn van voor '93 dus je hoeft helemaal geen katalysator te hebben.
Mwha...da's ook een beetje kort door de bocht. Dat ligt er ook maar net aan welke code er op je kentekenbewijs staat.
Dit kan bijvoorbeeld K6 of U9 zijn. Staat er K6 op je kentekenbewijs dan hoef je je geen zorgen te maken. Dan hoeven er geen emissiebestrijdingssystemen aanwezig te zijn.
Staat er echter U9 op je kentekenbewijs, dan geeft dat aan dat er fabrieksaf al een katalysator onder de auto gemonteerd is geweest en hoort deze ook onder de auto aanwezig te zijn. Of de auto nu van voor '93 is of niet
Driving: '92 AT190 Carina E GTi LB,
Restoring: '88 Corolla AE92 GT-S Coupé
Have a good life in Africa: '92 Corolla AE92 GTSi HB
Restoring: '88 Corolla AE92 GT-S Coupé
Have a good life in Africa: '92 Corolla AE92 GTSi HB
- MMaddict
- Zere vingers van het typen..
- Berichten: 1867
- Lid geworden op: 16 apr 2011, 11:48
- Type MR2: AW11
Als je auto van voor '92 is hoeven ze helemaal niet te controleren of er een katalysator onder zit, ongeacht wat er op het kentekenbewijs staat.Blof-fan schreef:Mwha...da's ook een beetje kort door de bocht. Dat ligt er ook maar net aan welke code er op je kentekenbewijs staat.
Dit kan bijvoorbeeld K6 of U9 zijn. Staat er K6 op je kentekenbewijs dan hoef je je geen zorgen te maken. Dan hoeven er geen emissiebestrijdingssystemen aanwezig te zijn.
Staat er echter U9 op je kentekenbewijs, dan geeft dat aan dat er fabrieksaf al een katalysator onder de auto gemonteerd is geweest en hoort deze ook onder de auto aanwezig te zijn. Of de auto nu van voor '93 is of niet
Dus nog steeds niets aan de hand
Don't shoot the messenger!