newbe list of questions

Alles over de SW20. Onderhoud, aankoop weetjes en andere handigheidjes voor de SW20.

Moderator: Pieten

Plaats reactie
drivervince
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 26
Lid geworden op: 11 okt 2013, 21:17

newbe list of questions

Bericht door drivervince »

Hoi forrumers.

Ik blijf met een paar vragen zitten omtrend mijn mister twee.

1) mijn koppelings pedaal grijpt erg hoog aan. (bijna tegen helemaal loslaten aan) koppeling werkt verder prima, slipt niet.
Betekend dit dat koppeling bijna op is, of is het een kwestie van afstellen oid?
km stand is 150.000

2) waar kan ik in 'lieve heer' naam een service manual krijgen???
een boek.. geen bits & bites.

3) olie pijlen is bijna onmogelijk. Het lijkt alsof de olie stand tot ver over het maximum staat. Heb wat af getapt maar lijkt nogsteeds overvol.
ls ik de auto nu starts, blijft het olie lampje een paar seconden branden.
ergo, heb er maar weer wat olie bij gedaan. hoe los ik dit op?

4) mr2 is dik onderstuurd... heel dik.. wel op hoge grens maar nog steeds heel lastig om de achterkant weg te krijgen. had ik niet verwacht. bimmer ging een stuk makkelijker. (okay, daar zaten wel plastic banden onder maar toch) is dit standaard afstelling? kan ik achterwielen camber verminderen? tips welkom.

5) Heb veel last van weg oneffenheden. (langsgroeven ed) auto trek er graag naar toe. voor zover ik weet zitten de originele verlgen er onder. afstellen? of gewoon te brede banden en hoort er bij?

alvast bedankt voor alle hulp tot nu toe :dux-blij_thumb-up:

groeten,
vincent
1993 SW20 in metalic blauw. :mini:
Gebruikersavatar
krijger
Berichten: 3000
Lid geworden op: 01 mar 2007, 14:54
Contacteer:

Bericht door krijger »

Naar mijn mening is de koppeling of drukgroep bijna op.
Gebruikersavatar
erikmr
Berichten: 4425
Lid geworden op: 21 dec 2006, 23:16
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door erikmr »

8)

5 uitlijnen

4 kijk uit als een sw dwars gaat gaat hij meestal in de rondte en ben je hem kwijt
AfbeeldingAfbeelding

DUDERSTADT 2022 28 07 tot 31 07
Gebruikersavatar
Michelinmannetje
Zere vingers van het typen..
Berichten: 547
Lid geworden op: 31 mei 2011, 15:22
Type MR2: AW11

Bericht door Michelinmannetje »

Ik neem aan dat je de motor een tijdje uit hebt staan als je peilt?
Als je snel peilt pak je vaak nog olie mee uit het buisje.
Afbeelding
Burning oil smells royal 8)
Joske
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 360
Lid geworden op: 27 dec 2006, 19:05

Bericht door Joske »

Ik kan je wel aan pdf's helpen, een boek heb ik niet, maar misschien is uitprinten een optie?
-
Bart.O
Zere vingers van het typen..
Berichten: 750
Lid geworden op: 12 feb 2013, 15:20
Type MR2: SW20/21/22

Bericht door Bart.O »

1: Bij die km stand zou dat nog niet mogen, als er normaal mee is gereden.
Zolang de koppeling niet begint te slippen als je gas geeft is er niks aan de hand.

4: De achterkant laten glijden is zowiezo moeilijk door de middenmotor, je hebt bijna al het gewicht op de achterwielen, die slippen dus niet zomaar.

5: Uitlijnen kan helpen, maar je zult er altijd meer last van hebben dan bij een auto met de motor voorin. Doordat de voorwielen weinig/minder druk hebben gaan ze meer zoeken.
Green Goblin schreef:Over deze man zijn hele raps geschreven!
Afbeelding
Gebruikersavatar
frankie-turbo
Berichten: 3534
Lid geworden op: 25 mar 2007, 17:45
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door frankie-turbo »

als je je caster op de voorwielen veranderd naar zoon +8 tot 10 graden gaat hij wel meer happen op de voorwielen, tevens stabilisator stang voor loshalen
hoge bandenspanning achter laat hem wel driften, maar zoiezo met een n/a heb je niet het koppel om door te driften, het zal bij een lichte stap opzij wel blijven

met je olie:

olie aftappen, liter of 3,5 erin.. en dan is het goed

het trekken op spoorvorming en zenuwachtig sturen ligt gewoon aan de uitlijning

doorgaans gaat een koppeling van een n/a tje 130-160.000km mee.. soms langer als er altijd rustig mee gereden is.. maar in de praktijk zijn de meeste rond de 150.000 versleten, als hij hoog aangrijpt zal hij bijna op zijn eind zijn, maar zo lang hij niet slipt, is het goed.. al zal je als je graag drift wel eens een clutchkick hanteren.. en dan zal hij zo weg zijn
Afbeelding
drivervince
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 26
Lid geworden op: 11 okt 2013, 21:17

Bericht door drivervince »

HOI..

Heb ondertussen de PDF gevonden van "het" boek. ben blij dat ik die heb. hopelijk kom ik nog eens een boek tegen. werkt toch fijner. 1575 pagina's uitprinten op je werk kan natuurlijk ook..
:lach:

@Frankie
Wat bedoel je met 'happen' van de voorwielen?

Ik zou liever de camber achter wat lager zetten. heb ik ook minder slijtage van mijn banden aan de binnenkant denk ik. Kan dat uberhaupt?

clutchkick gebruik ik nooit. I'm a natural drifter.
stabilizator voor verwijderen geeft wel meer grip voor als het droog is. alleen niet als t nat is. Doe liever niet iets met de stabilizator. bang dat ik de auto teveel ver...naggel.

thanks,
V
1993 SW20 in metalic blauw. :mini:
Gebruikersavatar
MMaddict
Zere vingers van het typen..
Berichten: 1867
Lid geworden op: 16 apr 2011, 11:48
Type MR2: AW11

Bericht door MMaddict »

1: Staat in BGB wel hoe je koppeling afgesteld hoort te staan. Kwestie van afstanden en speling meten op het pedaal.

4: Als je hem kwijt raakt ben je hem ook goed kwijt, o.a. ik en aan aantal anderen hebben het op een niet bedachtzaam moment mee gemaakt --> Veel schade bij lage snelheden....

5: Hoe groot zijn je velgen? sowieso ff uitlijnen en misschien ff bussen vervangen.
Don't shoot the messenger!
Gebruikersavatar
frankie-turbo
Berichten: 3534
Lid geworden op: 25 mar 2007, 17:45
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door frankie-turbo »

drivervince schreef:HOI..

Heb ondertussen de PDF gevonden van "het" boek. ben blij dat ik die heb. hopelijk kom ik nog eens een boek tegen. werkt toch fijner. 1575 pagina's uitprinten op je werk kan natuurlijk ook..
:lach:

@Frankie
Wat bedoel je met 'happen' van de voorwielen?

Ik zou liever de camber achter wat lager zetten. heb ik ook minder slijtage van mijn banden aan de binnenkant denk ik. Kan dat uberhaupt?

clutchkick gebruik ik nooit. I'm a natural drifter.
stabilizator voor verwijderen geeft wel meer grip voor als het droog is. alleen niet als t nat is. Doe liever niet iets met de stabilizator. bang dat ik de auto teveel ver...naggel.

thanks,
V
happen, oftewel grip vasthouden

camber verstellen kan alleen wat de speling op de fusee bouten toelaat, als je meer wilt zul je naar een schroefset met camber verstelling moeten

als je een n/a hebt zul je niet veel driften zonder clutch kick, je hebt simpelweg gewoon het vermogen niet om je grip grens te doorbreken..of je moet hem gewoon veel te hard de bocht in gooien.. maar dat gaat mis, je achterwielen zullen grip vinden en 2 sec later sta je in de prikkers..

stab voor verwijderen geeft juist meer grip bij nat weer.. geloof me, zoals je op mijn foto ziet racete ik met een mr2.. en ik heb van alles geprobeerd om de grip op de voorwielen te verbeteren, maar ik had een turbo.. dus als ik wilde driften was het enige wat ik hoefde te doen gas geven in een bocht en opvangen.. met een n/a red je het niet met alleen gas geven,
Afbeelding
Plaats reactie