Airco verwijderen

Alles over de SW20 turbo + V6. Onderhoud, aankoop weetjes en andere handigheidjes voor de SW20 turbo + V6.

Moderator: Pieten

Plaats reactie
Gebruikersavatar
CelicaTwinCAm
Zere vingers van het typen..
Berichten: 548
Lid geworden op: 12 mei 2013, 11:56
Type MR2: SW20/21/22

Airco verwijderen

Bericht door CelicaTwinCAm »

Beste heren,

Ik maak geen gebruik van de airco omdat de auto daar iets minder fel van wordt. Nu lijkt me dat het gehele airco systeem al gauw een kilo of 50 weegt, deze wil ik dus kwijt. Is het airco systeem te verwijderen door een amateur? Nu is er een of ander gas wat voor het milieu professioneel verwijderd dient te worden als ik me niet vergis?

Heeft er iemand wellicht wat tips, een how-to of nog beter een hoop vrije tijd? Woon zelf in de buurt van Tilburg, als het niet te ver weg is wil ik gerust naar je toe komen..

mvg
Bart.O
Zere vingers van het typen..
Berichten: 750
Lid geworden op: 12 feb 2013, 15:20
Type MR2: SW20/21/22

Bericht door Bart.O »

De pomp, condensator en een deel van de leidingen zijn makkelijk weg te halen. De verdamper is een ander verhaal, die zit ergens achter het dashboard.

Het is wel beter om het 'gas'/koudemiddel door een bedrijf eruit te laten halen, het is wel schadelijk voor het milieu.

En als je stuurbekrachtiging hebt, heb je misschien een andere multiriem nodig.
Green Goblin schreef:Over deze man zijn hele raps geschreven!
Afbeelding
Gebruikersavatar
CelicaTwinCAm
Zere vingers van het typen..
Berichten: 548
Lid geworden op: 12 mei 2013, 11:56
Type MR2: SW20/21/22

Bericht door CelicaTwinCAm »

hmm, ik heb stuurbekrachtiging, dan wordt het iets voor de garage, moet van de zomer toch weer n olieverversinkje laten doen dan vraag ik gelijk of ze dat meepakken.
rsevo6
Zere vingers van het typen..
Berichten: 906
Lid geworden op: 02 jan 2007, 09:30

Bericht door rsevo6 »

CelicaTwinCAm schreef:Beste heren,

Ik maak geen gebruik van de airco omdat de auto daar iets minder fel van wordt. Nu lijkt me dat het gehele airco systeem al gauw een kilo of 50 weegt, deze wil ik dus kwijt. Is het airco systeem te verwijderen door een amateur? Nu is er een of ander gas wat voor het milieu professioneel verwijderd dient te worden als ik me niet vergis?

Heeft er iemand wellicht wat tips, een how-to of nog beter een hoop vrije tijd? Woon zelf in de buurt van Tilburg, als het niet te ver weg is wil ik gerust naar je toe komen..

mvg
Een heel airco systeem weegt rond de 25-max 30 Kg, dat is een gewichtsvoordeel waar je op straat NIETS van zal merken.
Ik zou een werkende airco nooit verwijderen, heeft ook de nodige voordelen in de zin van ontwasemen van je ruiten en lekker koel rijden in de zomer..
Het vermogensvoordeel is ook verwaarloosbaar, want normaal gesproken hoort een goed airco systeem (weet niet zeker of dit bij de MR2 ook zo werkt, maar verwacht van wel) vanaf een bepaalde motorbelasting/toerental de pomp uit te schakelen (vaak ergens vanaf 5000rpm ofzo) dus dan heb je daarvan ook geen last bij volle belasting..... en anders zet je dus gewoon even uit als je van plan bent te gaan "trappen" ;) 8)
Gebruikersavatar
Ricardos
Zere vingers van het typen..
Berichten: 1930
Lid geworden op: 22 jan 2010, 19:54
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Ricardos »

Bart.O schreef: En als je stuurbekrachtiging hebt, heb je misschien een andere multiriem nodig.
Stuurbekrachtiging heeft niet met de Aircopomp te maken :huh:
Afbeelding
Bart.O
Zere vingers van het typen..
Berichten: 750
Lid geworden op: 12 feb 2013, 15:20
Type MR2: SW20/21/22

Bericht door Bart.O »

Ricardos schreef:Stuurbekrachtiging heeft niet met de Aircopomp te maken :huh:
Voor de multiriem wel. Als die riem van de airco ook over de pomp van de stuurbekrachtiging loopt.
En je haalt de aircopomp weg, dan is je riem veel te lang.
Green Goblin schreef:Over deze man zijn hele raps geschreven!
Afbeelding
Gebruikersavatar
bernhards
Zere vingers van het typen..
Berichten: 547
Lid geworden op: 21 feb 2007, 10:34
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door bernhards »

ooit gekeken naar de stuurbekrachtigingspomp van je mr2?
die zit niet op de motor :P
Gebruikersavatar
CelicaTwinCAm
Zere vingers van het typen..
Berichten: 548
Lid geworden op: 12 mei 2013, 11:56
Type MR2: SW20/21/22

Bericht door CelicaTwinCAm »

oh ja ik gebruik de airco nooit omdat ik bij de celica merkte dat ie gewoon iets minder fel word, en een stomert als ik rijd toch meestal met passagiersraam op n kier voor de frisse lucht. Maar ik dacht zelf eigenlijk dat het ruim 50 kilo zou wegen, als het maar de helft is heeft het inderdaad weinig zin. Dan was ik alleen wel van die rotte aircoradiateur afgeweest, waarvan de lamellen er gewoon uit vallen als ik ze aanraak..
Gebruikersavatar
Ricardos
Zere vingers van het typen..
Berichten: 1930
Lid geworden op: 22 jan 2010, 19:54
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Ricardos »

Bart.O schreef:Voor de multiriem wel. Als die riem van de airco ook over de pomp van de stuurbekrachtiging loopt.
En je haalt de aircopomp weg, dan is je riem veel te lang.
Een mr2 heeft geen multiriem, de dynamo en de airco hebben hun eigen riem :P
Afbeelding
Bart.O
Zere vingers van het typen..
Berichten: 750
Lid geworden op: 12 feb 2013, 15:20
Type MR2: SW20/21/22

Bericht door Bart.O »

Ricardos schreef:Een mr2 heeft geen multiriem, de dynamo en de airco hebben hun eigen riem :P
:X hmmm.. ik zal aan de meeste andere auto's te denken, kheb zelf geen stuurbekrachtiging dus wist niet hoe dat zit. :*(

Sorry voor de verwarring :P
Green Goblin schreef:Over deze man zijn hele raps geschreven!
Afbeelding
Gebruikersavatar
Roland
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 113
Lid geworden op: 05 apr 2013, 16:23
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Roland »

Ik zou hem alleen bij een circuit bak verwijderen.

Ik heb geen airco in de MR2, maar heb wel een Celica gehad 175pk, en daarbij merkte je het wel als je hem inschakelde. Wellicht schakelt hij zichzelf inderdaad uit als je bovenin de toeren zit, maar je merkte er genoeg van.
Echter zit er gewoon een knop voor, dus wil je al je vermogen druk je de airco uit.

50 kilo zal schromelijk overdreven zijn, wellicht de schatting van 30 kg zelfs ook. Je hebt een paar zware onderdelen zoals de compressor, maar verder heb je allemaal leidingen van aluminium enzo.
Toyota MR2 '85
Toyota Landcruiser '83
http://www.lovetheworld.nl
Plaats reactie