ombouw versnellingsbak 6 speed
Moderator: Pieten
ombouw versnellingsbak 6 speed
Vorige week is mijn bak zzw30 in elkaar gelopen (snik) reed al een jaar met een schurend geluid en had me al wat georiënteerd voor ombouw.
i.v.m. met hoog toerental op snelweg leek een 6 bak handig ,na wat leeswerk een bak van een celica 1999-2005 gekocht deze blijkt ook sterker te zijn en word geadviseerd op meerder forums.
probleem bij deze bak dat de bedieningskabels aan de andere zijde zitten
de schifter shaft pen van de 5 bak gaat niet werken op een zes bak dus deze is besteld bij mwr
de shifter van de celica is te lang.
Wat handig blijkt te zijn om te voorkomen dat je i.p.v. 1 in achteruit gaat
is er een reverse blockout te krijgen ook bij mwr.
Door het omdraaien ontstaat er een gat aan de linkerzijde dit word met een
28 mm plug dichtgemaakt
even tot zo ver is het wachten op de nieuwe shaft en blockout (snik geen auto)
ik hoop dat jullie wat aan de info hebben ,ik vond het op de meerdere forums best lastig om het te begrijpen.
ook berryl thanks voor je info tot zover!
i.v.m. met hoog toerental op snelweg leek een 6 bak handig ,na wat leeswerk een bak van een celica 1999-2005 gekocht deze blijkt ook sterker te zijn en word geadviseerd op meerder forums.
probleem bij deze bak dat de bedieningskabels aan de andere zijde zitten
de schifter shaft pen van de 5 bak gaat niet werken op een zes bak dus deze is besteld bij mwr
de shifter van de celica is te lang.
Wat handig blijkt te zijn om te voorkomen dat je i.p.v. 1 in achteruit gaat
is er een reverse blockout te krijgen ook bij mwr.
Door het omdraaien ontstaat er een gat aan de linkerzijde dit word met een
28 mm plug dichtgemaakt
even tot zo ver is het wachten op de nieuwe shaft en blockout (snik geen auto)
ik hoop dat jullie wat aan de info hebben ,ik vond het op de meerdere forums best lastig om het te begrijpen.
ook berryl thanks voor je info tot zover!
knop welke ?
- Green Goblin
- Berichten: 12095
- Lid geworden op: 22 dec 2006, 06:55
- Type MR2: AW11
- Contacteer:
- Green Goblin
- Berichten: 12095
- Lid geworden op: 22 dec 2006, 06:55
- Type MR2: AW11
- Contacteer:
- Green Goblin
- Berichten: 12095
- Lid geworden op: 22 dec 2006, 06:55
- Type MR2: AW11
- Contacteer:
Ik zou toch voor dat bedrag wel verwachten dat ik daar een MR2-6bak voor zou kunnen krijgen (maar zeker weet ik het niet, (nog) niet geprobeerd).
Nog even uit interesse, op welke fora wordt de celica-bak geadviseerd ? US, UK ? Ben de laatste tijd wat minder actief, maar ik kan me dat niet herinneren. Wel weet ik dat bijv. in de US de Spyder alleen maar met 5-bak geleverd is, alleen de SMT had 6 versnellingen. Wil je daar dus een handmatige 6-bak, moet je dus of een Celica-bak ombouwen of een 6-bak importeren. En transport van grote dingen is nogal duur, dus dat importeren is prijzig.
Maar zoals gezegd, ik kan me op dit punt vergissen.
Nog even uit interesse, op welke fora wordt de celica-bak geadviseerd ? US, UK ? Ben de laatste tijd wat minder actief, maar ik kan me dat niet herinneren. Wel weet ik dat bijv. in de US de Spyder alleen maar met 5-bak geleverd is, alleen de SMT had 6 versnellingen. Wil je daar dus een handmatige 6-bak, moet je dus of een Celica-bak ombouwen of een 6-bak importeren. En transport van grote dingen is nogal duur, dus dat importeren is prijzig.
Maar zoals gezegd, ik kan me op dit punt vergissen.
- Spyder S.C.01
- Ik lul al aardig mee !
- Berichten: 82
- Lid geworden op: 09 dec 2012, 11:57
Volgens mij zijn de kosten van de MWR parts wat erg rooskleurig, de schifter en reverse lock-out kosten samen 300 dollar, verzending 135 en dan komt er nog invoerheffing overheen. Alles bij elkaar gauw zo'n 350 euro..
Ben ook benieuwd naar de informatie over de Celica bak, weet je nog waar dat staat?
Grt Spyder SC01
Ben ook benieuwd naar de informatie over de Celica bak, weet je nog waar dat staat?
Grt Spyder SC01
6 bak
ik heb m,n informatie van uk en usa sides/forums, oa http://www.mr2.com/forums/threads/69072 ... pyder-swap
Ik was totaal 244 euro kwijt voor de onderdelen
Het werkt super sinds eergisteren weer op de weg
Ik was totaal 244 euro kwijt voor de onderdelen
Het werkt super sinds eergisteren weer op de weg
knop welke ?
6 bak
ik heb m,n informatie van uk en usa sides, http://www.mr2.com/forums/threads/69072 ... pyder-swap en http://www.spyderchat.com/forums/showth ... ht=gearbox
Ik was totaal 244 euro kwijt voor de onderdelen
Het werkt super, sinds eergisteren weer op de weg
Ik was totaal 244 euro kwijt voor de onderdelen
Het werkt super, sinds eergisteren weer op de weg
knop welke ?
- Green Goblin
- Berichten: 12095
- Lid geworden op: 22 dec 2006, 06:55
- Type MR2: AW11
- Contacteer:
Heb het ergens op de forums gelezen, als je een andere bak wil is de celica de beste keus, bij een corrolla zit je met de aandrijfstangen, hij is ook iets zwaarder,en ja ben blij dat het weer werkt zeker met dit weer volgende stap verstelbare schokbrekers als iemand nog iets heeft
liggen dan hoor ik het graag.
liggen dan hoor ik het graag.
knop welke ?
- Ricardos
- Zere vingers van het typen..
- Berichten: 1930
- Lid geworden op: 22 jan 2010, 19:54
- Type MR2: AW11
- Contacteer:
Geen verstand van een ZZW30, maar volgens mij kan je beter je vraag hier stellen: http://www.spyderchat.com/
Of een mailtje naar MWR doen?
Of een mailtje naar MWR doen?
- Spyder S.C.01
- Ik lul al aardig mee !
- Berichten: 82
- Lid geworden op: 09 dec 2012, 11:57
6-bak
Hallo Kees, ik heb vorig jaar een zes bak (C64) van een Corolla 2zzge uit 2005 in mijn pre-facelift zzw30 gezet. Het schakelmechanisme en de kabels passen prima, daar hoefde ik niks aan te doen. Wel heb ik de cable bushings vervangen door een setje van MWR(€20, en strakker schakelen) Echter ivm de andere plaats van de achteruit heb je een ' reverse block-out' (€100) en een shiftershaft (€130) ook van MWR nodig. Op spyderchat staat een goede duidelijke beschrijving van wat je op de as moet zetten en hoe je die plaatst. Ook op de foto's hierboven is goed te zien hoe de as opgebouwd is. Daarnaast is het goed je te realiseren welke aandrijfassen er onder de donor-auto zaten, bij mij pasten de MR2 aandrijfassen niet in de Corolla manchetten van de 6-bak. Deze manchetten zijn wel om te zetten, de lange kant, rechts, is eenvoudig te wisselen, de korte vergt meer inspanning, die zit in het differentieel geklikt, en moet mbv een forse ruk uit het diff getrokken worden. In de garage doen ze dit door 2 bandenlichters achter het manchet te plaatsen. Doe dit dus als je bak er nog uit hebt, en tap eerst de olie af anders wordt het al gauw een 'smeer' boel. De schakelkabels zitten met beugels op de bak vast gemaakt, je moet de "oude" beugels overzetten op de nieuwe bak. Sommige bakken hebben die gaten met schroefdraad die je daarvoor nodig hebt al op de goede plaats zitten, bij andere (de mijne) moet je zelf die gaten boren en de draad er even in tappen. Ook dit is goed te doen.
Hoop je wat wijzer gemaakt te hebben, mocht je nog vragen hebben, let me know! Grt Spyder SC01
Hoop je wat wijzer gemaakt te hebben, mocht je nog vragen hebben, let me know! Grt Spyder SC01
- Roadster-EU
- Knop gevonden hoor !
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 30 jan 2014, 09:04
- Type MR2: ZZW30
- Contacteer: