Koppakking lek of iets anders?
Moderator: Pieten
Koppakking lek of iets anders?
MR2 SW20 1992 3SGE, 205.xxx km
Na elke rit, rustig of hard rijden, blijkt de dag later dat er koelvloeistof is verdwenen onder de radiatordop.
Ook is het koelwater bruinig.
Uitlaat rookt niet wit of blauw.
Auto komt op temperatuur en fluctueert niet, thermostaat werkt ook prima (getest).
Vandaag alle koelvloeistof eruit laten lopen, en met de tuinslag het hele systeem incl. verwarmingssysteem doorgespoeld tot er helder kraanwater uit kwam.
Systeem afgevuld en ontlucht. Niveau bij ontluchten was stabiel uiteindelijk.
Na een stukje rijden was er toch weer vloeistof verdwenen en de kleur bruin is terug...
Vermogen is verder gewoon goed. Waar moet ik het zoeken..?
Heb aan een stuk door ellende met deze auto, twijfel soms of ik het ding wel moet houden maarja, krijg er niks vergelijksbaars voor terug want het is een circuitproject dus interieur is bijv pleite...
Na elke rit, rustig of hard rijden, blijkt de dag later dat er koelvloeistof is verdwenen onder de radiatordop.
Ook is het koelwater bruinig.
Uitlaat rookt niet wit of blauw.
Auto komt op temperatuur en fluctueert niet, thermostaat werkt ook prima (getest).
Vandaag alle koelvloeistof eruit laten lopen, en met de tuinslag het hele systeem incl. verwarmingssysteem doorgespoeld tot er helder kraanwater uit kwam.
Systeem afgevuld en ontlucht. Niveau bij ontluchten was stabiel uiteindelijk.
Na een stukje rijden was er toch weer vloeistof verdwenen en de kleur bruin is terug...
Vermogen is verder gewoon goed. Waar moet ik het zoeken..?
Heb aan een stuk door ellende met deze auto, twijfel soms of ik het ding wel moet houden maarja, krijg er niks vergelijksbaars voor terug want het is een circuitproject dus interieur is bijv pleite...
Mijn radiateur is onbeschadigd, ziet er verder prima uit.
Aansluitingen zien er ook prima uit. En als je na elke rit zeker 300ml bij moet vullen kan het eigenlijk niet in een aansluiting zitten.
Lang stationair draaien zie ik het niveau niet veranderen, alleen na rijden.
Reservoir bevat niet echt drap, maar wel bruinige aanslag.
Aansluitingen zien er ook prima uit. En als je na elke rit zeker 300ml bij moet vullen kan het eigenlijk niet in een aansluiting zitten.
Lang stationair draaien zie ik het niveau niet veranderen, alleen na rijden.
Reservoir bevat niet echt drap, maar wel bruinige aanslag.
Nou... vanavond de moed bij elkaar geraapt om de bovenste cambelt-cover los te halen omdat ik nieuwschierig was naar de staat van de distririem.
5 boutjes waarvan 3 op onmogelijke plaatsen en de riem zag er zo uit:
Geen haarscheurtjes verder.
Daarna verder opzoek gegaan naar de reden waarom mijn koelwater maar bruin blijft worden en ik denk dat ik deze heb gevonden.
Ik heb 1,5u staan vloeken want er moest een complete zekeringen/relais-box los, de bobine moest los, allerlei moeilijke kabelboombrackets etc etc etc
Want uiteraard moet de belangrijkste, dikste en stugste kabelboom precies over de hals van het reservoir lopen...
En... niet schrikken....
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
Na het vullen met allesreiniger en heet water, schudden en weer omkieperen kwamen er nog 2 of 3 van dit soort gore dingen uit...
Verklaart het verbruik nog niet, maar kan straks (waarschijnlijk) uitsluiten dat er olie bij de kvs zit waardoor deze bruin kleurt...
Wat is er ooit met deze MR2 gebeurd...
5 boutjes waarvan 3 op onmogelijke plaatsen en de riem zag er zo uit:
Geen haarscheurtjes verder.
Daarna verder opzoek gegaan naar de reden waarom mijn koelwater maar bruin blijft worden en ik denk dat ik deze heb gevonden.
Ik heb 1,5u staan vloeken want er moest een complete zekeringen/relais-box los, de bobine moest los, allerlei moeilijke kabelboombrackets etc etc etc
Want uiteraard moet de belangrijkste, dikste en stugste kabelboom precies over de hals van het reservoir lopen...
En... niet schrikken....
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
Na het vullen met allesreiniger en heet water, schudden en weer omkieperen kwamen er nog 2 of 3 van dit soort gore dingen uit...
Verklaart het verbruik nog niet, maar kan straks (waarschijnlijk) uitsluiten dat er olie bij de kvs zit waardoor deze bruin kleurt...
Wat is er ooit met deze MR2 gebeurd...
Ik ben er wel bang voor dus die ga ik dan ook preventief vervangen.
Echter, sinds gisteren dus succesvol weer afgevuld en ontlucht, wezen rijden, en net weer gekeken en ja hoor: weer behoorlijk wat koelmiddel uit de radiatorvulopening EN overlooptank verdwenen...
Echter geen plas onder de auto, maar ook geen witte rook uit de uitlaat e.d.
Ik word hier echt zo moedeloos van. Misschien een garage vinden die kan/wil afpersen ofzo...
Echter, sinds gisteren dus succesvol weer afgevuld en ontlucht, wezen rijden, en net weer gekeken en ja hoor: weer behoorlijk wat koelmiddel uit de radiatorvulopening EN overlooptank verdwenen...
Echter geen plas onder de auto, maar ook geen witte rook uit de uitlaat e.d.
Ik word hier echt zo moedeloos van. Misschien een garage vinden die kan/wil afpersen ofzo...
-
- Ik lul al aardig mee !
- Berichten: 49
- Lid geworden op: 03 mar 2010, 22:18
Misschien even stug volhouden? Ik heb een soortgelijk probleem gehad. Radiator had een steen 'gekopt' en is daardoor lek gegaan. Radiator vervangen, ontlucht en aantal keer bijgevuld. Daarna kon ik na elke rit een halve liter koelwater bijvullen. Althans de dag later, omdat er een plas op de grond lag onder de overloop.
Bij mij was het probleem een verstopte slang in de overloop tank. Alles even schoon gemaakt en een nieuwe slang erop gezet.
Vervolgens nog enkele malen bij moeten vullen, maar na een week was alles weer tip top in orde.
Kijk even of je slang in het reservoir geen valse lucht aanzuigt.. zodat het koelwater niet terug in het systeem gezogen kan worden.
Nieuw stuk slang is aan te raden en even goed vastzetten met een ty-rip aan de nippel van de reservoir-dop.
Succes!
Bij mij was het probleem een verstopte slang in de overloop tank. Alles even schoon gemaakt en een nieuwe slang erop gezet.
Vervolgens nog enkele malen bij moeten vullen, maar na een week was alles weer tip top in orde.
Kijk even of je slang in het reservoir geen valse lucht aanzuigt.. zodat het koelwater niet terug in het systeem gezogen kan worden.
Nieuw stuk slang is aan te raden en even goed vastzetten met een ty-rip aan de nippel van de reservoir-dop.
Succes!
Wat ik niet helemaal snap: stel er wordt nergens valse lucht aangezogen.
De druk in het koelsysteem wordt hoog, dus het ventiel in de radiatordop wordt ingedrukt.
Dan kan er koelwater in de overlooptank terecht komen.
Dan is dat toch al een ontluchtingsmethode? Lucht gaat in de overloop tank, borrelt eruit via die 'dump-slang'. En bij afkoelen zuigt er weer vloeistof uit de overloop tank het systeem in?
Overigens zijn al die slangen waar net over gesproken werd schoongemaakt en gangbaar. Valse lucht vanuit de overflow-tank wordt ook niet aangezogen.
De druk in het koelsysteem wordt hoog, dus het ventiel in de radiatordop wordt ingedrukt.
Dan kan er koelwater in de overlooptank terecht komen.
Dan is dat toch al een ontluchtingsmethode? Lucht gaat in de overloop tank, borrelt eruit via die 'dump-slang'. En bij afkoelen zuigt er weer vloeistof uit de overloop tank het systeem in?
Overigens zijn al die slangen waar net over gesproken werd schoongemaakt en gangbaar. Valse lucht vanuit de overflow-tank wordt ook niet aangezogen.
- J_MR2
- Zere vingers van het typen..
- Berichten: 770
- Lid geworden op: 25 jul 2007, 18:00
- Type MR2: AW11
Zelfde verhaal als bij mijn auto ongeveer, alleen liep mijn temperatuur ook steeds op.
Heb het spul een paar keer goed ontlucht & systeem op druk gezet om lekjes op te sporen.
Verder heb ik de thermostaat vervangen en de radiateur (vertoonde leksporen)
Mocht niet baten, vorige week de CO snuffelaar laten 'snuffelen' boven mn kvs, ook deze gaf geen lek aan.
Toch besloten de motor er even uit te halen om vervolgens 2 lekjes in de koppakking te zien..
Als je alles al geprobeert hebt, kan je alsnog ergens een lekje hebben, of je koppakking is gewoon de boosdoener.
J_MR2
Heb het spul een paar keer goed ontlucht & systeem op druk gezet om lekjes op te sporen.
Verder heb ik de thermostaat vervangen en de radiateur (vertoonde leksporen)
Mocht niet baten, vorige week de CO snuffelaar laten 'snuffelen' boven mn kvs, ook deze gaf geen lek aan.
Toch besloten de motor er even uit te halen om vervolgens 2 lekjes in de koppakking te zien..
Als je alles al geprobeert hebt, kan je alsnog ergens een lekje hebben, of je koppakking is gewoon de boosdoener.
J_MR2
I don't always whistle at girls, but when i do, it's with my turbo
Vandaag onder de MR2 gelegen en heb enkele aandachtspunten kunnen ontdekken. Eea lijkt te wijzen naar het inlaatspruitstuk, vreemd genoeg, gecombineerd met mogelijke probleempunten rond kleppendekselpakking.
Ter info: enige tijd terug hebben we alles wat je nu smerig ziet al eens opgeruimd met remmenreiniger en een doek omdat we dachten dat het oude aangekoekte rommel was.
Ik begin steeds meer te vermoeden dat eea duidelijker wordt wanneer we het inlaatspruitstuk gaan demonteren. Maar ik ben ook wat gerust gesteld omdat ik geen aanwijzingen zie dat het de koppakking zou moeten zijn.
Ter info: enige tijd terug hebben we alles wat je nu smerig ziet al eens opgeruimd met remmenreiniger en een doek omdat we dachten dat het oude aangekoekte rommel was.
Ik begin steeds meer te vermoeden dat eea duidelijker wordt wanneer we het inlaatspruitstuk gaan demonteren. Maar ik ben ook wat gerust gesteld omdat ik geen aanwijzingen zie dat het de koppakking zou moeten zijn.