versnellingsbak olie voor 3S-GE motor

Alles over de SW20. Onderhoud, aankoop weetjes en andere handigheidjes voor de SW20.

Moderator: Pieten

Plaats reactie
dark bleu one
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 47
Lid geworden op: 23 apr 2014, 20:47

versnellingsbak olie voor 3S-GE motor

Bericht door dark bleu one »

Hoi,

Ik zou graag mijn versnellingsbak olie eens verversen maar weet niet goed welke olie ik hiervoor mag gebruiken.
Mijn mr2 sw20 is van 1990 met een 3S-GE motor , 134.000km ( 156pk).
Na wat opzoek werk zou ik graag voor redline kiezen (is dit mogelijk voor een gewone non turbo motor?) welke?
Iemand ervaring met castrol olie?
Over Kroon heb ik negatieve reacties gelezen , dus dat zal het niet worden...

Hopelijk kan er iemand mij hierover wat raad geven

Alvast bedankt!!

Grt Mike
Reesmuis
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 42
Lid geworden op: 28 aug 2011, 15:44

Bericht door Reesmuis »

Hallo Mike,

Als we het BGB van toyota mogen geloven, dan moet er Dexron ATF II olie in de versnellingsbak (en als die niet voorhanden is API GL3 of 4, 75W90).

Zelf heb ik er API GL4/5 75W90 olie ingedaan (ook een 1990 MR2), ben er niet zo heel tevreden over. Bij een koude versnellingsbak gaat het schakelen hakerig en soms niet goed gesynhroniseerd. Als de bak warm is, gaat het schakelen wel goed.

Ik denk dat ATF niet eens zo gek is, met name bij lagere temperaturen is deze olie minder visceus en dit helpt bij het synchroniseren. Bovendien zie je wel vaker dat er ATF olie in handbakken (en stuurbekrachtiginen) wordt gebruikt.

Zeker weten doe ik het niet. Zoek maar eens op internet op olie en S54 versnellingsbak en je vindt genoeg discussies en uiteindelijk geen antwoord :huh:

Ik ben benieuwd waar je voor kiest en wat je ervaringen zijn.

gr Jeroen
Gebruikersavatar
CelicaTwinCAm
Zere vingers van het typen..
Berichten: 548
Lid geworden op: 12 mei 2013, 11:56
Type MR2: SW20/21/22

Bericht door CelicaTwinCAm »

ik lees inderdaad voor turbo bakken redline mt90.. wil het zelf ook wel n keer gaan doen nu mijn jdm turbo de 200.000 km voorbij is gegaan
Gebruikersavatar
Frits05
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 212
Lid geworden op: 11 dec 2013, 14:34

Bericht door Frits05 »

MT90 is echt topspul (wel duur). Zit er bij mij ook in en erg tevreden over. Merkbaar verschil met vorige V olie. Doe er geen synthetische GL5 in. Daar zitten de verkeerde dopes in.

Boekje zegt: 75w90 GL4 of ATF. Mag allebei. ATF is wel dunner dus zou theoretisch voor meer slijtage kunnen zorgen.
dark bleu one
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 47
Lid geworden op: 23 apr 2014, 20:47

Bericht door dark bleu one »

Hoi,

Bedankt voor deze reactie's !!
Hoe meer ik er over op zoek , hoe moeilijker het wordt.
Waarom heeft de mr2 sw20 zoveel verschillende type motors?? 5S-FE , 3S-GTE , 3S-GE , 3S-GE BEAMS , 3S-GT 3rd Gen. met dan nog verschillende versnellingsbakken ...

Mijn mr2 is van 1990 , dus veronderstel ik dat ik een S54 versnellingsbak heb.
klopt het dat deze geen differentieel heeft ??

Is deze geschikt voor mijn versnellingsbak of is deze voor een mr2 turbo? : MT-90 75W90 GL-4 Gear Oil
Link -->[/U] http://www.redlineoil.com/product.aspx?pid=46&pcid=7

In de reactie van Jeroen staat er : Als we het BGB van toyota mogen geloven, dan moet er Dexron ATF II olie in de versnellingsbak (en als die niet voorhanden is API GL3 of 4, 75W90).

Is deze dan meer geschikt voor de S54 versnellingsbak? D4 ATF
Link --> http://www.redlineoil.com/product.aspx?pid=51&pcid=9

D4 ATF :
Our most versatile ATF, use where Dexron III®, Dexron II®, Mercon® and Mercon V® fluids are recommended, provides a GL-4 level of gear protection

Gr Mike
dark bleu one
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 47
Lid geworden op: 23 apr 2014, 20:47

Bericht door dark bleu one »

Frits05 schreef:MT90 is echt topspul (wel duur). Zit er bij mij ook in en erg tevreden over. Merkbaar verschil met vorige V olie. Doe er geen synthetische GL5 in. Daar zitten de verkeerde dopes in.

Boekje zegt: 75w90 GL4 of ATF. Mag allebei. ATF is wel dunner dus zou theoretisch voor meer slijtage kunnen zorgen.
Hoi Frits,

In je reactie staat er dat er bij u ook MT90 in je bak zit.
Welk bouwjaar heeft jouw mr2?Heb je ook een S54 versnellingsbak?

Gr Mike
Bart.O
Zere vingers van het typen..
Berichten: 750
Lid geworden op: 12 feb 2013, 15:20
Type MR2: SW20/21/22

Bericht door Bart.O »

dark bleu one schreef: Mijn mr2 is van 1990 , dus veronderstel ik dat ik een S54 versnellingsbak heb.
klopt het dat deze geen differentieel heeft ??
Elke auto heeft een differentieel, anders kan je ene wiel niet sneller draaien dan het andere (in een bocht).
Waarschijnlijk heb je iets gelezen over een limited slip diff.
Green Goblin schreef:Over deze man zijn hele raps geschreven!
Afbeelding
dark bleu one
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 47
Lid geworden op: 23 apr 2014, 20:47

Bericht door dark bleu one »

Bart.O schreef:Elke auto heeft een differentieel, anders kan je ene wiel niet sneller draaien dan het andere (in een bocht).
Waarschijnlijk heb je iets gelezen over een limited slip diff.
Je leest zodanig veel op het net dat je op den duur begint te twijfelen...
Mijn wagen heeft dus een differentieel maar geen sperdifferentieel.
Gebruikersavatar
Frits05
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 212
Lid geworden op: 11 dec 2013, 14:34

Bericht door Frits05 »

Die van mij is uit 1992. Echter ik denk dat dit voor de v olie niet uit maakt.

Zoek anders ook nog even op dit forum. Er zijn al meerdere topics aan gewijd. Waar ik de mist in ging was een te nieuwe en te hoogwaardige olie er ingooien. Die bestonden nog niet in 1992. En er zitten metalen in de versnellingsbak die daar niet tegenkunneb.

Met MT90 kun je niet fout gaan. Kijk ook even op youtube. Staat een how to voor het vervangen.
dark bleu one
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 47
Lid geworden op: 23 apr 2014, 20:47

Bericht door dark bleu one »

Op een vrij moment heb ik nog eens wat opzoek werk gedaan
Ik ga voor de redline MT90 gaan.
Heeft iemand ervaring meet het bestellen hiervan?
Op bepaalde sites zijn de verzendingskosten hoger dan het product zelf...

Alvast bedankt voor de hulp!
dark bleu one
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 47
Lid geworden op: 23 apr 2014, 20:47

Bericht door dark bleu one »

Bij de zoektocht waar ik de redline MT 90 het best kon bestellen heeft een forum lid volgens mij een goede tip gegeven :

beste dark bleu, Ik heb gister via de mr2 owners facebookpagina vernomen dat redline mt90 niet langer de beste olie is.. Millers CRX 75W90 zou beter moeten zijn..

Ik heb dit eens opgezocht en dit lijkt me inderdaad goed of misschien zelf iets beter voor mijn versnellingsbak.

Voor ik over ga tot een bestelling zou ik graag nog eens jullie mening willen horen...

Heeft iemand ervaring met deze?

Hier een link naar de beschrijving van het product : http://www.millersoils.co.uk/automotive ... Motorsport

Grt Mike
__________________
Plaats reactie