versnellingsbak olie voor 3S-GE motor
Moderator: Pieten
-
- Ik lul al aardig mee !
- Berichten: 47
- Lid geworden op: 23 apr 2014, 20:47
versnellingsbak olie voor 3S-GE motor
Hoi,
Ik zou graag mijn versnellingsbak olie eens verversen maar weet niet goed welke olie ik hiervoor mag gebruiken.
Mijn mr2 sw20 is van 1990 met een 3S-GE motor , 134.000km ( 156pk).
Na wat opzoek werk zou ik graag voor redline kiezen (is dit mogelijk voor een gewone non turbo motor?) welke?
Iemand ervaring met castrol olie?
Over Kroon heb ik negatieve reacties gelezen , dus dat zal het niet worden...
Hopelijk kan er iemand mij hierover wat raad geven
Alvast bedankt!!
Grt Mike
Ik zou graag mijn versnellingsbak olie eens verversen maar weet niet goed welke olie ik hiervoor mag gebruiken.
Mijn mr2 sw20 is van 1990 met een 3S-GE motor , 134.000km ( 156pk).
Na wat opzoek werk zou ik graag voor redline kiezen (is dit mogelijk voor een gewone non turbo motor?) welke?
Iemand ervaring met castrol olie?
Over Kroon heb ik negatieve reacties gelezen , dus dat zal het niet worden...
Hopelijk kan er iemand mij hierover wat raad geven
Alvast bedankt!!
Grt Mike
Hallo Mike,
Als we het BGB van toyota mogen geloven, dan moet er Dexron ATF II olie in de versnellingsbak (en als die niet voorhanden is API GL3 of 4, 75W90).
Zelf heb ik er API GL4/5 75W90 olie ingedaan (ook een 1990 MR2), ben er niet zo heel tevreden over. Bij een koude versnellingsbak gaat het schakelen hakerig en soms niet goed gesynhroniseerd. Als de bak warm is, gaat het schakelen wel goed.
Ik denk dat ATF niet eens zo gek is, met name bij lagere temperaturen is deze olie minder visceus en dit helpt bij het synchroniseren. Bovendien zie je wel vaker dat er ATF olie in handbakken (en stuurbekrachtiginen) wordt gebruikt.
Zeker weten doe ik het niet. Zoek maar eens op internet op olie en S54 versnellingsbak en je vindt genoeg discussies en uiteindelijk geen antwoord
Ik ben benieuwd waar je voor kiest en wat je ervaringen zijn.
gr Jeroen
Als we het BGB van toyota mogen geloven, dan moet er Dexron ATF II olie in de versnellingsbak (en als die niet voorhanden is API GL3 of 4, 75W90).
Zelf heb ik er API GL4/5 75W90 olie ingedaan (ook een 1990 MR2), ben er niet zo heel tevreden over. Bij een koude versnellingsbak gaat het schakelen hakerig en soms niet goed gesynhroniseerd. Als de bak warm is, gaat het schakelen wel goed.
Ik denk dat ATF niet eens zo gek is, met name bij lagere temperaturen is deze olie minder visceus en dit helpt bij het synchroniseren. Bovendien zie je wel vaker dat er ATF olie in handbakken (en stuurbekrachtiginen) wordt gebruikt.
Zeker weten doe ik het niet. Zoek maar eens op internet op olie en S54 versnellingsbak en je vindt genoeg discussies en uiteindelijk geen antwoord
Ik ben benieuwd waar je voor kiest en wat je ervaringen zijn.
gr Jeroen
- CelicaTwinCAm
- Zere vingers van het typen..
- Berichten: 548
- Lid geworden op: 12 mei 2013, 11:56
- Type MR2: SW20/21/22
-
- Ik lul al aardig mee !
- Berichten: 47
- Lid geworden op: 23 apr 2014, 20:47
Hoi,
Bedankt voor deze reactie's !!
Hoe meer ik er over op zoek , hoe moeilijker het wordt.
Waarom heeft de mr2 sw20 zoveel verschillende type motors?? 5S-FE , 3S-GTE , 3S-GE , 3S-GE BEAMS , 3S-GT 3rd Gen. met dan nog verschillende versnellingsbakken ...
Mijn mr2 is van 1990 , dus veronderstel ik dat ik een S54 versnellingsbak heb.
klopt het dat deze geen differentieel heeft ??
Is deze geschikt voor mijn versnellingsbak of is deze voor een mr2 turbo? : MT-90 75W90 GL-4 Gear Oil
Link -->[/U] http://www.redlineoil.com/product.aspx?pid=46&pcid=7
In de reactie van Jeroen staat er : Als we het BGB van toyota mogen geloven, dan moet er Dexron ATF II olie in de versnellingsbak (en als die niet voorhanden is API GL3 of 4, 75W90).
Is deze dan meer geschikt voor de S54 versnellingsbak? D4 ATF
Link --> http://www.redlineoil.com/product.aspx?pid=51&pcid=9
D4 ATF :
Our most versatile ATF, use where Dexron III®, Dexron II®, Mercon® and Mercon V® fluids are recommended, provides a GL-4 level of gear protection
Gr Mike
Bedankt voor deze reactie's !!
Hoe meer ik er over op zoek , hoe moeilijker het wordt.
Waarom heeft de mr2 sw20 zoveel verschillende type motors?? 5S-FE , 3S-GTE , 3S-GE , 3S-GE BEAMS , 3S-GT 3rd Gen. met dan nog verschillende versnellingsbakken ...
Mijn mr2 is van 1990 , dus veronderstel ik dat ik een S54 versnellingsbak heb.
klopt het dat deze geen differentieel heeft ??
Is deze geschikt voor mijn versnellingsbak of is deze voor een mr2 turbo? : MT-90 75W90 GL-4 Gear Oil
Link -->[/U] http://www.redlineoil.com/product.aspx?pid=46&pcid=7
In de reactie van Jeroen staat er : Als we het BGB van toyota mogen geloven, dan moet er Dexron ATF II olie in de versnellingsbak (en als die niet voorhanden is API GL3 of 4, 75W90).
Is deze dan meer geschikt voor de S54 versnellingsbak? D4 ATF
Link --> http://www.redlineoil.com/product.aspx?pid=51&pcid=9
D4 ATF :
Our most versatile ATF, use where Dexron III®, Dexron II®, Mercon® and Mercon V® fluids are recommended, provides a GL-4 level of gear protection
Gr Mike
-
- Ik lul al aardig mee !
- Berichten: 47
- Lid geworden op: 23 apr 2014, 20:47
Hoi Frits,Frits05 schreef:MT90 is echt topspul (wel duur). Zit er bij mij ook in en erg tevreden over. Merkbaar verschil met vorige V olie. Doe er geen synthetische GL5 in. Daar zitten de verkeerde dopes in.
Boekje zegt: 75w90 GL4 of ATF. Mag allebei. ATF is wel dunner dus zou theoretisch voor meer slijtage kunnen zorgen.
In je reactie staat er dat er bij u ook MT90 in je bak zit.
Welk bouwjaar heeft jouw mr2?Heb je ook een S54 versnellingsbak?
Gr Mike
-
- Zere vingers van het typen..
- Berichten: 750
- Lid geworden op: 12 feb 2013, 15:20
- Type MR2: SW20/21/22
Elke auto heeft een differentieel, anders kan je ene wiel niet sneller draaien dan het andere (in een bocht).dark bleu one schreef: Mijn mr2 is van 1990 , dus veronderstel ik dat ik een S54 versnellingsbak heb.
klopt het dat deze geen differentieel heeft ??
Waarschijnlijk heb je iets gelezen over een limited slip diff.
Green Goblin schreef:Over deze man zijn hele raps geschreven!
-
- Ik lul al aardig mee !
- Berichten: 47
- Lid geworden op: 23 apr 2014, 20:47
Je leest zodanig veel op het net dat je op den duur begint te twijfelen...Bart.O schreef:Elke auto heeft een differentieel, anders kan je ene wiel niet sneller draaien dan het andere (in een bocht).
Waarschijnlijk heb je iets gelezen over een limited slip diff.
Mijn wagen heeft dus een differentieel maar geen sperdifferentieel.
Die van mij is uit 1992. Echter ik denk dat dit voor de v olie niet uit maakt.
Zoek anders ook nog even op dit forum. Er zijn al meerdere topics aan gewijd. Waar ik de mist in ging was een te nieuwe en te hoogwaardige olie er ingooien. Die bestonden nog niet in 1992. En er zitten metalen in de versnellingsbak die daar niet tegenkunneb.
Met MT90 kun je niet fout gaan. Kijk ook even op youtube. Staat een how to voor het vervangen.
Zoek anders ook nog even op dit forum. Er zijn al meerdere topics aan gewijd. Waar ik de mist in ging was een te nieuwe en te hoogwaardige olie er ingooien. Die bestonden nog niet in 1992. En er zitten metalen in de versnellingsbak die daar niet tegenkunneb.
Met MT90 kun je niet fout gaan. Kijk ook even op youtube. Staat een how to voor het vervangen.
-
- Ik lul al aardig mee !
- Berichten: 47
- Lid geworden op: 23 apr 2014, 20:47
-
- Ik lul al aardig mee !
- Berichten: 47
- Lid geworden op: 23 apr 2014, 20:47
Bij de zoektocht waar ik de redline MT 90 het best kon bestellen heeft een forum lid volgens mij een goede tip gegeven :
beste dark bleu, Ik heb gister via de mr2 owners facebookpagina vernomen dat redline mt90 niet langer de beste olie is.. Millers CRX 75W90 zou beter moeten zijn..
Ik heb dit eens opgezocht en dit lijkt me inderdaad goed of misschien zelf iets beter voor mijn versnellingsbak.
Voor ik over ga tot een bestelling zou ik graag nog eens jullie mening willen horen...
Heeft iemand ervaring met deze?
Hier een link naar de beschrijving van het product : http://www.millersoils.co.uk/automotive ... Motorsport
Grt Mike
__________________
beste dark bleu, Ik heb gister via de mr2 owners facebookpagina vernomen dat redline mt90 niet langer de beste olie is.. Millers CRX 75W90 zou beter moeten zijn..
Ik heb dit eens opgezocht en dit lijkt me inderdaad goed of misschien zelf iets beter voor mijn versnellingsbak.
Voor ik over ga tot een bestelling zou ik graag nog eens jullie mening willen horen...
Heeft iemand ervaring met deze?
Hier een link naar de beschrijving van het product : http://www.millersoils.co.uk/automotive ... Motorsport
Grt Mike
__________________