Probleem met de koeling

Alles over de SW20. Onderhoud, aankoop weetjes en andere handigheidjes voor de SW20.

Moderator: Pieten

Plaats reactie
Gebruikersavatar
ArnoldH
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 384
Lid geworden op: 03 jan 2012, 18:26
Type MR2: AW11

Probleem met de koeling

Bericht door ArnoldH »

Goedendag,

Vanmorgen heb ik ca 20 km gereden en daarna stond ik stil in een parkeervak met een stationair draaiende motor.

Vervolgens zie ik onder de motorkap vandaan een hoop rook komen. (Aan de zijde van de bestuurder)
Gelijk de auto uitgezet en gekeken wat er is.
Uit het koelvloeistof reservoir loopt een klein slangetje tegen de kofferbak aan, hieruit is koelvloeistof gespoten.

Daarna heb ik de dop van de koelvloeistof (die metalen) los gedraaid en als gevolg daarvan kwam er een hoop stoom vrij en als ik luisterde leek de koelvloeistof te pruttelen (koken).

Wat kan dit zijn?
Ik denk dat die zowieso bijgevuld moet worden of is er meer aan de hand?

Wat denken jullie?

Bvd,
Arnold
MarcoTwo
Berichten: 7457
Lid geworden op: 28 dec 2006, 13:13
Type MR2: SW20/21/22 + ZZW30
Contacteer:

Re: Probleem met de koeling

Bericht door MarcoTwo »

Komt me bekend voor... :'(

Als er geen sprake is van "normale luchtbellen", is de boel flink oververhit geraakt en kun je op een koppakking rekenen (incl. vlakken cilinderkop). Thermostaat gaat wel gewoon open (radiateur voor warm)?

3S-GE staat er niet echt bekend om dat ze daar gevoelig voor zijn.
Gebruikersavatar
ArnoldH
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 384
Lid geworden op: 03 jan 2012, 18:26
Type MR2: AW11

Re: Probleem met de koeling

Bericht door ArnoldH »

MarcoTwo schreef:Komt me bekend voor... :'(

Als er geen sprake is van "normale luchtbellen", is de boel flink oververhit geraakt en kun je op een koppakking rekenen (incl. vlakken cilinderkop). Thermostaat gaat wel gewoon open (radiateur voor warm)?

3S-GE staat er niet echt bekend om dat ze daar gevoelig voor zijn.
Of de thermostaat wel open gaat weet ik niet.
Hoe check ik dat?

Op mijn dashboard gaf de temperatuurmeter niks gewoon een normale waarde aan.
Jeroen97
Knop gevonden hoor !
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 jan 2016, 12:00

Re: Probleem met de koeling

Bericht door Jeroen97 »

Klinkt als lucht in het koelsysteem, als de meter niet oploopt en de ventilators niet aangaan zal er waarschijnlijk lucht in het koelsysteem hebben gezeten waar de sensoren zitten. De enige manier om te kijken of je thermostaat open gaat is als de motor op temperatuur is en dan even aan de radiator te voelen of deze warm is. Heb je toevallig laatst de koelvloeistof ververst of iets anders aan het koelsysteem gedaan, want mr2's staan bekend om een koelsysteem dat moeilijk te ontluchten is.
Gebruikersavatar
ArnoldH
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 384
Lid geworden op: 03 jan 2012, 18:26
Type MR2: AW11

Re: Probleem met de koeling

Bericht door ArnoldH »

Ik heb 1,5 geleden de startmotor vervangen en daarbij is de koelslang die erboven langs loopt los geweest. Daarna heb ik het systeem ontlucht en nooit problemen gehad daarna. Tot nu
MarcoTwo
Berichten: 7457
Lid geworden op: 28 dec 2006, 13:13
Type MR2: SW20/21/22 + ZZW30
Contacteer:

Re: Probleem met de koeling

Bericht door MarcoTwo »

Met lucht gaat de meter ook flink omhoog hoor, been there done that. Alleen gaat hij dan fluctueren voordat hij naar boven schiet.
baka
Knop gevonden hoor !
Berichten: 0
Lid geworden op: 14 jul 2016, 09:39

Re: Probleem met de koeling

Bericht door baka »

heb je geen sneaky lek ergens? dat was het bij mij, de radiator, ergens aan de zijkant.
MarcoTwo
Berichten: 7457
Lid geworden op: 28 dec 2006, 13:13
Type MR2: SW20/21/22 + ZZW30
Contacteer:

Re: Probleem met de koeling

Bericht door MarcoTwo »

Testje (al je geen 4 gastester bij de hand hebt om HC te meten uit de vuldop, zoals 99% onder ons): afgekoelde motor en dan de kvl vuldop er af halen, motor aanslingeren en even wachten en kijken of er kleine luchtbelletjes omhoog komen).

Heb je die, dan krijg je uitlaatgassen in de koelvloeistof = koppakking lek.
Gebruikersavatar
ArnoldH
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 384
Lid geworden op: 03 jan 2012, 18:26
Type MR2: AW11

Re: Probleem met de koeling

Bericht door ArnoldH »

Vanmiddag de koelvloeistof bijgevuld en weer naar huis gereden. (Ca 20km, zelfde route als vanmorgen.)
Daarbij binnendoor en snelweg gereden, file gehad en voor stoplichten stil gestaan.
En nu was er niks aan de hand.
Ook nog even flink doorgetrokken en qua vermogen merk ik ook niet dat het minder is.
Ik haal zowieso straks een leenauto van mijn schoonouders en ik ga m nalopen in mn avonduren. Ik hoop op het beste...
Edje Turbo
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 408
Lid geworden op: 30 dec 2006, 00:38
Type MR2: AW11

Re: Probleem met de koeling

Bericht door Edje Turbo »

Flink door trekken bij evt koel problemen is een goede actie om evt nog meer schade aan je motor te krijgen... :applaus-smiley:
Plaats reactie